Cestou na víkendové závody Mezinárodního mistrovství České republiky v polské Poznani se Tomáš Enge od svého manažera Antonína Charouze dozvěděl poutavou novinku – příští týden nastoupí ke slavnému závodu 24h Spa Francorchamps.
Pojede v týmu IPB Spartak Reiter Engineering s elegantním monstrem Lamborghini Murcielago R-GT, ozdobou královské třídy GT1. Za střídače bude mít Rusa Romana Rusinova a dva Nizozemce, expilota F1 Jana Lammerse a svého dřívějšího kolegu z různých týmů Petera Koxe. Závody, v jejichž názvu je číslovka 24, má Tomáš velmi rád. Řadu úspěchů nasbíral v nejslavnějším maratónu, francouzském Le Mans, závodil v americké Daytoně, na severní smyčce německého Nürburgringu a také v belgickém Spa nebude žádným nováčkem. Jeho nové angažmá mu přinese čtvrtý start na trati, která patří k jeho nejoblíbenějším. Tamní závod bude i letos vrcholem sezony FIA Grand Turismo. V belgickém maratónu jel poprvé v roce 1999, kdy se v BMW 320i střídal Jensonem Buttonem a Davidem Saelensem. To ještě závod nepatřil do šampionátu FIA GT, takže bohaté startovní pole tvořily především cestovní vozy různých skupin. Nejlepšího výsledku ve Spa Tomáš dosáhl předloni, kdy skončil čtvrtý. Mezi jeho kolegy v Astonu Martin DBR9 byl i Peter Kox, se kterým se opět sejde příští týden. Stáj IPB Spartak Reiter Engineering letos působí hlavně v šampionátech Le Mans Series, FIA GT a ADAC GT Masters. V průběžném hodnocení LMS, ve třídě LMGT1, je druhá, její jezdci Kox s Rusinovem drží třetí příčku. Než Hans Reiter v roce 2000 založil vlastní stáj, byl u celé řady světových úspěchů jiných sestav. Například při vítězství BMW ve 24h Le Mans a 12h Sebringu 1999. Více ZDE. Tomáš Enge a 24h Spa Francorchamps: 1999 – BMW 320i týmu Fina Rafanelli, kolegové Jenson Button a David Saelens, nedojeli pro poruchu 2006 – Aston Martin DBR9 týmu Aston Martin Racing BMS, kolegové Peter Kox, Fabio Babini, Christian Pescatori, 4. absolutně a ve třídě GT1 2007 – Ferrari F430 týmu Scuderia Ecosse, kolegové Jarek Janiš, Tim Mullen, Johnny Kane, nedojeli pro havárii 2008 – Lamborghini Murcielago R-GT týmu IPB Spartak Reiter Engineering, kolegové Jan Lammers, Peter Kox, Roman Rusinov Tomáš Enge: „Vyzkouším si další vůz kategorie GT1, což je samozřejmě vždy poutavé. Na Lamborghini Murcielago R-GT jsem moc zvědavý, poprvé ho budu řídit ve volných trénincích. Belgickou dráhu mám moc rád, stejně jako tamní maratón. Také se těším na spolupráci s Peterem Koxem. Je to výborný závodnický parťák, společně jsme odjeli spoustu závodů a nejpříjemnější vzpomínku mám na naše vítězství ve 24h Le Mans 2003. Společně s Jamie Daviesem jsme tenkrát vyhráli kategorii GTS.“ Antonín Charouz: „Hans Reiter je můj dlouholetý kamarád, spolupracujeme řadu let. Letos například na přípravě a nasazování Lamborghini Gallardo Evo v českém mistrovství. Jakmile se Hans na mě obrátil, že by rád Tomáše pro Spa, začal jsem jednat. Tom je továrním jezdcem týmu Aston Martin Racing, takže jsme museli od Britů získat povolení ke startu v jiném týmu. Jakmile se nám to povedlo, dohodě o startu ve Spa nic nebránilo.“
Tisková zpráva: www.bpa.czTento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.