Bezmála dvouměsíční pauza v kalendáři Le Mans Series je u konce, mimořádně početné startovní pole se nyní sjíždí k proslulé belgické trati Spa Francorchamps.
Nechybí v něm česká stáj Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd. O víkendu se na start čtvrtého z šesti závodů postaví výjimečně jen dvojice závodníků. O další úspěch se v továrním speciálu Lola B07/17 Judd pokusí posádka Jan Charouz, Stefan Mücke.
Jejich kolega z předchozích bitev Alex Yoong se rozhodl dát přednost přípravě na novou sezonu A1 Grand Prix. Malajský expilot formule 1 byl členem týmu ve dvou závodech LMS (Valencie, Nürburgring) a také v legendárním maratonu 24h Le Mans. Naopak chyběl v úvodu sezony, v závodě 1000km Monzy, kde bojovali jen Charouz s Mückem.
Nedělní závod ve Spa bude mít tradiční formát mistrovství, pojede se na 1000 kilometrů, nejdéle však šest na hodin. Na startu bude rekordní počet startujících – 53! Dráha v belgických Ardenách má s tímto podnikem velkou tradici, podobně jako tomu je v italské Monze či na německém Nürburgringu. První boj na tisíc kilometrů se ve Spa jel před jednačtyřiceti lety a největší slávu i ohlas měl v 80. letech minulého století.
To byla nesmírně kvalitní a populární skupina C, v níž se za volanty supersilných sportovních prototypů utkávala jezdecká esa včetně aktuálních pilotů F1. Právě v tomto období mistrovství světa WSC, konkrétně v roce 1985, přišel ve Spa motoristický svět o jednoho z největších talentů historie. V zatáčce Eau Rouge zahynul v troskách vozu Porsche 956 Turbo Němec Stefan Bellof.
Oba piloti stáje Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd mají belgickou trať velmi rádi. Jan Charouz ji má navíc v živé paměti, protože před třemi týdny absolvoval 24h Spa. Závod patřil do kalendáře FIA Grand Turismo a dvacetiletý Pražan v něm řídil Lamborghini Gallardo GT3. Zajel nejrychlejší kolo třídy European GT3, přičemž s vozem bojoval poprvé. V závodě navíc jezdil stabilně o vteřinu a půl lepší časy než konkurence. Loni jel belgický maraton se Saleenem S7R.
I Mücke má za sebou letošní čtyřiadvacetihodinovku (Lamborghini Murcielago GT1) a předloni byl ve Spa jako pilot DTM. Dvojice se sešla o uplynulém víkendu v Mostě, kde společně s Antonínem Charouzem (O2 Mercedes Benz AMG DTM třídy C) zvítězili ve tříhodinovém závodě MMČR.
Stejně jako předchozí závody LMS i nedělní bitvu pustí v přímém přenosu česká televizní stanice Galaxie Sport. Začátky vysílání: 12.25, 14.00 (živě) a 20.00 (záznam).
Jan Charouz: „Do Spa Francorchamps se moc těším. Trať jsem si okamžitě od svého prvního startu oblíbil. Mrzí mě, že Alex s námi nebude, protože jsme se během našeho působení skamarádili, je to zábavný chlapík. Jeho důvody, proč nejede, ovšem zcela chápu. Doufám, že v závodě zopakujeme naši rychlost z minulých závodů. Máme na to být hned za továrními peugeoty s výkonnějšími turbomotory. Jsem rád, že jsem byl ve Spa s „Lambem“ tak rychlý, je to povzbudivé pro tento víkend. Jen doufám, že nebude pršet, to je v tamních lesích hodně nepříjemné.“
Stefan Mücke: „Můžu jen zopakovat Honzova slova. Spa Francorchamps je fantastická trať, na které závodím vždy velmi rád. Je to jednoznačně jedna z nejlepších a nejkrásnějších drah v Evropě. Navíc si myslím, že by mohla velmi dobře sedět naší Lole B07/17 Judd. Doufám, že se nám podaří naplnit teoretický předpoklad, že budeme hned za naftovými peugeoty.“
Antonín Charouz: „Oba naši závodníci přesně popsali naše ambice i možnosti, takže se nebudu opakovat. Alexovo rozhodnutí věnovat se přípravě na novou sezonu A1 Grand Prix naprosto chápu a akceptuji. S něčím podobným počítáme i my. Vzhledem k tomu, že Světový pohár motorsportu budeme absolvovat opět i my, zvažuji, že vynecháme poslední závod LMS v Brazílii a oba podniky American Le Mans Series. Rozhodneme se podle výsledku ve Spa a v dalším boji LMS v Silverstone. Musím ještě zmínit Jarka Janiše, který ve Spa pojede opět za stáj Spyker Squadron. Doufám, že konečně dojede do cíle, pokud možno na nějakém slušném místě.“
Harmonogram LMS ve Spa Pátek 17. 8. 12.00 – 13.00 1. volný trénink 17.20 – 18.20 2. volný trénink Sobota 18. 8. 9.45 – 10.45 3. volný trénink 14.40 – 15.00 kvalifikace Neděle 19. 8. 8.00 – 8.20 warm up 12.30 – 18.30 závod Livetiming: www.ris-timing.be
Průběžné pořadí Le Mans Series po 3. z 6 závodů, stáje 1. Peugeot Total st. č. 8 -16 bodů 2. Pescarolo Sport st.č. 16 - 12 3. Peugeot Total st. č. 7 - 10 4. Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd st.č 15 - 8 5. Pescarolo Sport st.č. 17 - 8 6. Rollcentre Racing stč. 18 - 8 Jezdci 1. Lamy, Sarrazin 16 2. Bouillon 12 3. M. Gené, Minassian 10 4. Collard 8 5. J. Charouz, Mücke, Yoong 8 Internet: www.lemans-series.com BPA
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?