Trest Tomáši Engemu v závodě ALMS v Mid Ohiu a následné propuštění z týmu Petersen Motorsports/White Lightning vynucené na nátlak Ferrari má pokračování v nesouhlasné reakci závodníkova manažera.
Antonín Charouz podal k organizaci IMSA, která vede šampionát ALMS, písemný protest proti postupu sportovních komisařů. Na stranu Engeho se postavily různé osobnosti světového motorsportu, například šéf týmu Aston Martin Racing George Howard-Chappell.
Antonín Charouz si od víkendu pečlivě ověřoval okolnosti případu, bedlivě studoval videozáznam kolizí mezi Tomášem Engem a Mikou Salem v Mid Ohiu, které měly být příčinou vypovězení smlouvy českého pilota s americkým týmem. Jakkoli se na svého jezdce nazlobil, především proto, že byl kvůli předchozím incidentům v Lime Rocku v podmínce, nyní se postavil na jeho stranu, ačkoli říká, že Enge si své kariéře ubližuje leckdy sám.
Za dvě víkendové kolize dvojice Salo, Enge totiž podle něj jeho pilot nemůže. „Je to samozřejmě můj názor, nicméně po třiceti letech závodění snad vím, o čem mluvím,“ říká Charouz. „Ať si udělá každý svůj pohled při sledování internetové stránky YouTube.com, která záběry převzala. Tomáš rozhodně není svatoušek, ale za tuto nehodu nemohl.“ Enge jel v Mid Ohiu od startu velmi těsně za Salem. Fin řídil Ferrari F430 týmu Risi Competizione, Čech stejný vůz stáje Petersen Motorsports/White Lightning. Bojovali o vedení ve třídě GT2.
Po necelé hodině se k nim přiblížily dva sportovní prototypy, silnější a rychlejší speciály. Při manévrech mezi čtyřmi vozy došlo k situaci, kdy Salo nechal Engemu volný prostor, nejspíš v domnění, že ho využijí prototypy. Enge se dal okamžitě do předjíždění. V tu chvíli mu to ale Fin takzvaně zavřel a ještě zpomalil. Obě ferrari se střetla, ale jen lehce. Nárazník na nárazník. Enge se ujal vedení, ale v příští zatáčce Salo narazil přímo do Engeho boku na straně řidiče a nemilosrdně ho sestřelil. Oba jezdci byli povolání do boxů k trestu – Fin musel stát dvě minuty, Čech pět minut, protože byl v podmínce a komisaři v podstatě neřešili, kdo to zavinil.
Po závodě následovalo rozvázání smlouvy mezi týmem Petersen Motorsports/White Lightning a Tomášem Engeho s tím, že závodník nedodržel podmínku nezavinit havárii. „A tady se dostáváme k jádru věci, Tomáš za nehodu zkrátka nemohl. Podle mých informací ho stáj propustila na nátlak Ferrari. Vedení firmy se nelíbí, když se dva jezdci jejich vozů perou a vyhrává konkurence. Je to jejich pochopitelný pohled, nicméně Tomáš to odnesl nespravedlivě. Nyní čekám na odpovědi na mé protestní dopisy. Jsem rád, že stáj Scuderia Ecosse, za kterou jezdí Tomáš ve FIA GT se k případu postavila zcela férově, nechala si našeho pilota, takže pojede už víkendových čtyřiadvacet hodin ve Spa i další závody. Stejně tak za Tomem stojí i firma Pirelli, která týmu dodává pneumatiky,“ poznamenává manažer.
O případ se začal zajímat i Jean Todt, šéf týmu Ferrari F1 a hlava celého motorsportu italské značky. V pátek se mají Enge se Salem, svými manažery a představiteli Ferrari sejít ve Spa, kde se pojede slavný maraton vozů Grand Turismo a oba závodníci v něm startují. Všechny strany chtějí důkladně projednat okolnosti případu z Mid Ohia. „Myslím, že po této schůzce by mělo být úplně jasno. Včetně návratu Tomáše do amerického týmu,“ uvedl Charouz.
Antonín Charouz: „Nejprve se chci omluvit novinářům a fanouškům, že museli čekat několik dní na naše vyjádření, zpozdilo se jen proto, že se situace měnila každým dnem, leckdy každou hodinou. Kromě toho, co jsem řekl výš, musím připomenout, že na určitých projevech nedisciplinovanosti Tomáše Engeho mám svůj podíl i já sám. Vedle manažerství jeho a dalších jezdců mám totiž spoustu jiné práce a kvůli tomu se svým závodníkům nemohu vždy naplno věnovat a navíc Tomáš sám o sobě není žádný svatoušek. Ale v případě z Mid Ohia jde o něco jiného. Tomáš byl v podmínce kvůli předchozím kolizím v Lime Rocku a podle příkazu komisařů musel dbát na to, aby se nedostal do havárie, které lze zabránit. V Mid Ohiu se ovšem nic takového nestalo. Tomáš je nevinen. Proto jsme protestovali u organizace IMSA, která vede mistrovství American Le Mans Series. Těší mě, jak průběžně reagují lidé, kteří Tomáše dobře znají. Vedle týmu Scuderia Ecosse je to například Peter Baron, šéf amerického týmu Samax. Volal mi, co je to za hloupost a potvrdil již dřívější nabídky, že s Tomášem počítá pro závody Grand-Am. Ozvala se i stáj, která chce Toma do Indy Car Series. V podobném duchu mi psal i šéf týmu Aston Martin Racing George Howard-Chappell, který s Tomášem spolupracuje od roku 2002. Kromě podpory přišel s nabídkou, že bere Tomáše pro zbytek sezony do své stáje, která by se měla vrátit do ALMS. Jsem za to všechno velmi rád, nicméně zatím nemohu s nikým podepsat novou smlouvu, protože chci počkat na uzavření současného případu. Podle mého názoru měla být naopak odebrána Salovi licence za to, co udělal. Jezdec, který úmyslně sestřelí soupeře a ještě se k tomu veřejně přizná, na trati co dělat. To je můj osobní názor. Tomášovi průšvihy z minula ovšem neobhajuji. Zítra máme jednání ve Spa.“
Tomáš Enge: „Je to smutné. Bohužel se ale i takové věci ve sportu dějí, kdy nerozhoduje výkon na trati ale něco úplně jiného. Mrzí mě, že jsem byl lidmi od Ferrari označen za viníka já. Poněkud legrační na tom všem je, že s Mikou Salem jsme doteď vycházeli naprosto bezvadně. Musím poděkovat Georgi Howardu-Chappellovi a Peteru Baronovi za jejich parádní podporu, kterou mi vyjádřili. Podobně se mi ozývají i různí jezdci z celého světa, kteří závod v Mid Ohiu viděli. Samozřejmě nemohu zapomenout na Stewarta Rodena z týmu Scuderia Ecosse, který si mě drží ve stáji dál a já tak můžu závodit již tento víkend ve Spa.“
George Howard-Chappell, sportovní šéf továrního týmu Aston Martin Racing, Prodrive: „Tomáš byl ve službách Prodrive vždy velký profesionál. Ať už působil v týmu s naším Ferrari 550 Maranello nebo v posledních letech s tovární vozy Aston Martin DBR9. S Tomášem a jeho manažerem Antonínem Charouzem jsme měli vždy jen ty nejlepší vztahy, od počátku naší spolupráce v roce 2002 dodnes. Nic nebrání naší další spolupráci v budoucnosti. Tomáš je výjimečně soutěživý pilot a zároveň je bezvadný chlapík pro týmovou práci.“
Videozáznamy kolizí Tomáše Engeho a Miky Sala na YouTube.com (originál Motors TV): http://www.youtube.com/watch?v=1yjw_yRXBG8 http://www.youtube.com/watch?v=3bbwrEC4k-E BPA
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.