Sobota měla z pohledu bratří Janišů fantastický průběh.
Mladší Erik nejprve vyhrál první závod Česká pojišťovna - Škoda Octavia Cupu, Jarek se pak nijak nenechal zahanbit a o necelou hodinu později vyhrál kvalifikaci na závod FIA GT. Denní program začal na vlhké trati superpole ČP-SOC, Erik byl jako nejrychlejší jezdec kvalifikace na trati jako poslední. Zbytečně neriskoval a získal třetí místo na startu. Hned poté následoval druhý trénink FIA GT a v průběhu devadesáti minut trať dokonale oschla. Saleen S7R týmu Zakspeed byl opět na čele, když Janiš zajel v závěru tréninku drtivé kolo 1:55,493, které bylo rychlejší než loňský pole position.Odpoledne přišel na řadu jako první opět Erik a osmnáctiletý jezdec ukázal vyzrálý výkon. Ještě před první zatáčkou si polepšil o jedno místo, a pak potřeboval jediné další kolo, aby se probojoval do čela. Pak už se za sebe neohlížel a vypracoval si přibližně čtyřsekundový náskok, který pak kontroloval až do cíle. Hned ve druhém podniku ČP-ŠOC se dočkal premiérové vítězství a úřadující evropský šampion se rychle zabydlel také v automobilech. Jarek velmi pozorně sledoval Erikův závod a jeho úspěch ho ještě více motivoval. Kvalifikaci FIA GT přerušily hned po pár minutách problémy vozu Corvette. Janiš měl trochu smůlu, protože z boxů vyjel jen pár sekund před vyvěšením červených vlajek, při návratu do boxů byl navíc povolán k vážení. Pneumatiky ztratily optimální teplotu a český jezdec narazil také na pomalejší vozy. Přesto se mu podařilo vyjet pole position, ačkoliv za svým dopoledním výkonem zaostal o necelé dvě desetiny.
Oba bratři se představí i v neděli. Prvních šest jezdců prvního závodu ČP-ŠOC startuje v obráceném pořadí, takže Erik bude na startu šestý. Jarek pak přivede na start celé pole FIA-GT, které vyrazí k hlavnímu závodu víkendu.
Erik Janiš: „Mám pochopitelně radost, nemohlo to pro nás dopadnout lépe! V superpole jsem byl možná až příliš opatrný, ale třetí místo na startu bylo ok. Měl jsem dobrý start a byl jsem za týmovým kolegou. Nejprve jsem na něj nechtěl útočit, počítal jsem s tím, že se pokusíme utrhnout zbytku startovního pole. Brzo jsem ale cítil, že jsem o hodně rychlejší a naznačil jsem předjetí. Nechal mi tam místo a dostal jsem se do vedení. Můj vůz byl skvělý, tým odvedl výbornou práci. Pak jsem jel dvě kola naplno, vybudoval jsem si náskok a pak už jen kroužil do cíle. Držel jsem si rezervu pro případ, kdyby se na mě někdo dotahoval. Doufám, že zítra budeme mít Jarek i já vydařené závody.“
Jarek Janiš: „Fantastické! Byl jsem daleko více nervóznější, když závodil Erik než při mé vlastní kvalifikaci. Mám z něj ohromnou radost. Pokud jde o můj den, vše proběhlo bez problémů. Vůz byl dobře vyvážený a vlastně jsem trochu zklamaný, že jsem v kvalifikaci nepřekonal můj dopolední čas. Trochu nás zbrzdila červená vlajka a ani jedno kolo nebylo úplně čisté, vždycky jsem narazil na pomalejší vozy. Ale jsem na pole position v domácím závodu, což je vynikající. Uvidíme, co nám zítra přinese počasí, můžou být úplně jiné podmínky. Doufám, že odjedeme čistý závod a se Saschou i celým týmem máme jasný cíl – nejvyšší stupínek na bedně.“Výsledky kvalifikace - Brno
1
9
GT1
Bert/Janis
Saleen S7R
1:55.660
5
168.17
2
2
GT1
Davies/Biagi
Maserati MC12 GT1
1:56.105
4
0.445
167.52
3
5
GT1
Deletraz/Piccini
Aston Martin DBR9
1:56.702
7
1.042
166.67
4
23
GT1
Gollin/Babini
Aston Martin DBR9
1:57.219
4
1.559
165.93
5
4
GT1
Longin/Kumpen/Hezemans
Corvette C6R
1:57.353
8
1.693
165.74
6
24
GT1
Pescatori/Ramos
Aston Martin DBR9
1:57.380
5
1.720
165.70
7
1
GT1
Bartels/Bertolini
Maserati MC12 GT1
1:57.411
6
1.751
165.66
8
33
GT1
Wendlinger/Peter
Aston Martin DBR9
1:57.902
8
2.242
164.97
9
13
GT1
Bouchut/Walchhofer/Kox
Lamborghini Murcielago GTR
1:58.054
5
2.394
164.76
10
11
GT1
Balfe/Derbyshire
Saleen S7R
2:00.911
9
5.251
160.86
11
63
GT2
Bennett/Mullen
Ferrari 430 GT2
2:02.104
6
6.444
159.29
12
62
GT2
Kinch/Kirkaldy
Ferrari 430 GT2
2:02.266
5
6.606
159.08
13
55
GT2
Sugden/Alexander
Ferrari 430 GT2
2:03.243
7
7.583
157.82
14
58
GT2
Bobbi/Melo
Ferrari 430 GT2
2:03.652
8
7.992
157.30
15
59
GT2
Salo/Aguas
Ferrari 430 GT2
2:04.098
6
8.438
156.73
16
75
GT2
Collard/Riccitelli
Porsche 996 GT3 RSR
2:04.461
5
8.801
156.28
17
74
GT2
Moccia/Busnelli
Porsche 996 GT3 RSR
2:05.959
6
10.299
154.42
18
56
GT2
Gosse/Kutemann
Ferrari 430 GT2
2:06.561
6
10.901
153.68
19
52
GT2
Kaufmann/Moro
Porsche 996 GT3 RSR
2:06.702
6
11.042
153.51
20
66
GT2
Ried/Felbermayr Jr
Porsche 996 GT3 RSR
2:07.116
9
11.456
153.01
21
99
GT2
Lichtner-Hoyer/Gruber
Porsche 996 GT3 RSR
2:08.458
7
12.798
151.41
22
77
GT2
Konopka/Rosina
Porsche 996 GT3 RS
2:09.442
8
13.782
150.26
23
53
GT2
Knauss/Jurasz/Valek
Porsche 996 GT3 RSR
2:11.065
7
15.405
148.40
24
69
GT2
Felbermayr/Ried
Porsche 996 GT3 RSR
2:11.226
9
15.566
148.22
BPA sport marketing, a.s.Foto: annimages.comTřetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.