JT Říha Group rally team úspěšně dokončil Thermica rally Lužické hory, zahajovací podnik šampionátu sprintrally.
Do Hrádku nad Nisou odjížděl bezmála třicetičlenný JTRT v dobré náladě. Krátce před odjezdem proběhl test, na kterém se o své zkušenosti podělil testovací jezdec Prodrivu Terry Kaby. Očekávanou premiéru si měl odbýt dámský tým.
Čtyři posádky JTRT odstartovaly za slunečného počasí v rámci rekordního startovního pole. Bílé Subaru Impreza WRC dvojice Jaromír Tomaštík a Jaroslav Vrečka patřilo k favoritům soutěže. Do závodu vstoupila vsetínská posádka sedmým, resp. druhým časem na prvních dvou měřených testech. Po RZ3 patřila tandemu Tomaštík – Vrečka skvělá první příčka průběžného pořadí. S odstupem 14.3 s následoval druhý Miroslavem Jakešem.
„Výsledek to byl fantastický. Je třeba si ale uvědomit, že odstoupil Pavel Valoušek, na kterého jednoznačně nemáme a chyboval Roman Odložilík. Nakonec i my jsme se nevyvarovali velké krizovky. Ve třetí RZ jsem byl rychlejší na jednom z horizontů, v důsledku čehož jsem opustil trať. Naštěstí v místě, kde nebyla žádná překážka, a tak jsme mohli pokračovat bez větší ztráty dál,“ popsal Tomaštík.
Na RZ4 ale zahřmělo podruhé a jezdecká chyba pohřbila naděje na senzační výsledek. Co se přesně stalo, objasnil Jaromír Tomaštík: „Byla to jednoznačně moje chyba. Na těžkých a úzkých pasážích je na mě WRC pořád moc velké. V přípravě před závodem jsme s Terrym Kabym prošli řadu situací a nastavení. Bohužel mnohé z nich jsme neměli možnost vyzkoušet. Což se ukázalo právě na čtvrtém testu. Po skoku jsem auto zašlápl a ztratil rychlost. Následné zatažení ruční brzdy auto zpomalilo natolik, že nám zhasnul motor. Aby toho nebylo málo, v rozhodující chvíli nás zklamal startér a auto nešlo nastartovat. Naštěstí jsem jej popustil z mírného svahu a přes spojku pootočil motorem a startér se chytil. Než se nám podařilo vůz opět nastartovat, ztratili jsme téměř půl minuty.“
Velkou pochvalu zaslouží organizace Thermica rally Lužické hory za přípravu, organizaci a tratě sprintu. „Pokud jsem před startem rally měl obavu z nezvládnutí početného startovního pole, byl jsem velmi příjemně překvapen. Určitě byly chybky, ale z mého pohledu soutěž byla zvládnuta na výbornou,“ pochválil práci pořadatelů druhý člen posádky, Jaroslav Vrečka.
Cíl lužického sprintu spatřily také zbylé tři posádky JT Říha Group rally teamu. Zdeněk Pokorný s Jiřím Kalistou dojeli 31. v absolutním pořadí, dvojici Marcel Havlásek – Miroslav Koutský patřila v cíli 83. pozice a dámy Petra Filipová – Veronika Teplá dovezly své Subaru Impreza STI na 88. místě v celkové klasifikaci.
Ohlasy posádek v cíli
Jaromír Tomaštík:„S autem, jako je Impreza WRC, se musíte neustále učit. V Hrádku jsme se chtěli svézt co nejdéle a posbírat co nejvíc zkušeností. Umístění v první desítce byla povinnost. Výsledek do pátého místa absolutního pořadí byl přáním. Mám auto, se kterým se vyhrává, a jen já mu to můžu zkazit. To je bez diskuze. Byli jsme blízko, bohužel to nevyšlo.“
Zdeněk Pokorný:„Krásně jsme se svezli. Soutěž byla povedená, ze začátku mi přišla dost těžká. Postupně jsme se rozjeli. S umístěním jsem zcela spokojený nebyl. Ale následné porovnání dosažených časů ukázalo, že nám konkurence zdaleka neujížděla, jak se na první pohled zdálo. Impreza N14 má určitě potenciál, který zdaleka nevyužívám. Pro mě to znamená hledání rezerv v sobě a v autě.“
Marcel Havlásek:„Od havárie ve Vyškově před dvěma lety jsem opět seděl v podobném závodním voze. Docela stresující návrat na trať. Přiznávám, že jsem místy nevěděl, co s rukama a nohama. Celá soutěž byly velmi pěkná. I když pro mnohé jezdce, kteří stejně jako já dlouho neseděli za volantem, byla úvodní RZ na rozjezd až příliš těžká.“ Petra Filipová:„Závod se mi velice líbil, místy zlobila technika, ale jinak spokojenost. Holky byly velice šikovné. Byla jsem příjemně překvapená. Určitě nebyl znát rozdíl mezi servisem od chlapů a tím, co předvedla děvčata. Pochvalu zaslouží trať, z mého pohledu místy dost těžká, ale nádherná.“
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.