JT Říha Group rally team úspěšně dokončil Thermica rally Lužické hory, zahajovací podnik šampionátu sprintrally.
Do Hrádku nad Nisou odjížděl bezmála třicetičlenný JTRT v dobré náladě. Krátce před odjezdem proběhl test, na kterém se o své zkušenosti podělil testovací jezdec Prodrivu Terry Kaby. Očekávanou premiéru si měl odbýt dámský tým.
Čtyři posádky JTRT odstartovaly za slunečného počasí v rámci rekordního startovního pole. Bílé Subaru Impreza WRC dvojice Jaromír Tomaštík a Jaroslav Vrečka patřilo k favoritům soutěže. Do závodu vstoupila vsetínská posádka sedmým, resp. druhým časem na prvních dvou měřených testech. Po RZ3 patřila tandemu Tomaštík – Vrečka skvělá první příčka průběžného pořadí. S odstupem 14.3 s následoval druhý Miroslavem Jakešem.
„Výsledek to byl fantastický. Je třeba si ale uvědomit, že odstoupil Pavel Valoušek, na kterého jednoznačně nemáme a chyboval Roman Odložilík. Nakonec i my jsme se nevyvarovali velké krizovky. Ve třetí RZ jsem byl rychlejší na jednom z horizontů, v důsledku čehož jsem opustil trať. Naštěstí v místě, kde nebyla žádná překážka, a tak jsme mohli pokračovat bez větší ztráty dál,“ popsal Tomaštík.
Na RZ4 ale zahřmělo podruhé a jezdecká chyba pohřbila naděje na senzační výsledek. Co se přesně stalo, objasnil Jaromír Tomaštík: „Byla to jednoznačně moje chyba. Na těžkých a úzkých pasážích je na mě WRC pořád moc velké. V přípravě před závodem jsme s Terrym Kabym prošli řadu situací a nastavení. Bohužel mnohé z nich jsme neměli možnost vyzkoušet. Což se ukázalo právě na čtvrtém testu. Po skoku jsem auto zašlápl a ztratil rychlost. Následné zatažení ruční brzdy auto zpomalilo natolik, že nám zhasnul motor. Aby toho nebylo málo, v rozhodující chvíli nás zklamal startér a auto nešlo nastartovat. Naštěstí jsem jej popustil z mírného svahu a přes spojku pootočil motorem a startér se chytil. Než se nám podařilo vůz opět nastartovat, ztratili jsme téměř půl minuty.“
Velkou pochvalu zaslouží organizace Thermica rally Lužické hory za přípravu, organizaci a tratě sprintu. „Pokud jsem před startem rally měl obavu z nezvládnutí početného startovního pole, byl jsem velmi příjemně překvapen. Určitě byly chybky, ale z mého pohledu soutěž byla zvládnuta na výbornou,“ pochválil práci pořadatelů druhý člen posádky, Jaroslav Vrečka.
Cíl lužického sprintu spatřily také zbylé tři posádky JT Říha Group rally teamu. Zdeněk Pokorný s Jiřím Kalistou dojeli 31. v absolutním pořadí, dvojici Marcel Havlásek – Miroslav Koutský patřila v cíli 83. pozice a dámy Petra Filipová – Veronika Teplá dovezly své Subaru Impreza STI na 88. místě v celkové klasifikaci.
Ohlasy posádek v cíli
Jaromír Tomaštík:„S autem, jako je Impreza WRC, se musíte neustále učit. V Hrádku jsme se chtěli svézt co nejdéle a posbírat co nejvíc zkušeností. Umístění v první desítce byla povinnost. Výsledek do pátého místa absolutního pořadí byl přáním. Mám auto, se kterým se vyhrává, a jen já mu to můžu zkazit. To je bez diskuze. Byli jsme blízko, bohužel to nevyšlo.“
Zdeněk Pokorný:„Krásně jsme se svezli. Soutěž byla povedená, ze začátku mi přišla dost těžká. Postupně jsme se rozjeli. S umístěním jsem zcela spokojený nebyl. Ale následné porovnání dosažených časů ukázalo, že nám konkurence zdaleka neujížděla, jak se na první pohled zdálo. Impreza N14 má určitě potenciál, který zdaleka nevyužívám. Pro mě to znamená hledání rezerv v sobě a v autě.“
Marcel Havlásek:„Od havárie ve Vyškově před dvěma lety jsem opět seděl v podobném závodním voze. Docela stresující návrat na trať. Přiznávám, že jsem místy nevěděl, co s rukama a nohama. Celá soutěž byly velmi pěkná. I když pro mnohé jezdce, kteří stejně jako já dlouho neseděli za volantem, byla úvodní RZ na rozjezd až příliš těžká.“ Petra Filipová:„Závod se mi velice líbil, místy zlobila technika, ale jinak spokojenost. Holky byly velice šikovné. Byla jsem příjemně překvapená. Určitě nebyl znát rozdíl mezi servisem od chlapů a tím, co předvedla děvčata. Pochvalu zaslouží trať, z mého pohledu místy dost těžká, ale nádherná.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?