Blížící se termín Rally Tríbeč začíná mezi soutěžními posádkami, novináři i fanoušky vzbuzovat velká očekávání. Tríbečská soutěž se naposledy konala před 24 lety, a tak málokdo ze současné generace slovenských „soutěžáků“ tuší, co na něj v okolí Topoľčan čeká.
Pořadatelé se rozhodli zamezit spekulacím a vydali podrobného průvodce soutěží (tzv. Rally Guide), který kromě obecných informací o městě Topoľčany a historii Rally Tríbeč odtajňuje i podrobný program letošního ročníku, nabízí stručný výtah z regulí závodu a v obrysech naznačuje, jaké rychlostní zkoušky na soutěžící čekají. Rally Guide je k dispozici na oficiálním webu www.rallytribec.sk i na čím dál navštěvovanější stránce Rally Tríbeč na facebooku.
A jaké novinky můžeme v Rally Guide najít? Tríbečská soutěž se svým schématem řadí mezi jednoetapové závody s celkovou délkou rychlostních zkoušek přibližně 100 kilometrů. Pro soutěžní posádky začíná program ve čtvrtek, na který jsou naplánovány seznamovací jízdy s tratí. Oba klasické úseky RZ je možné „odtrénovat“ i v průběhu pátečního dne, jen městský okruh v Topoľčanech vzhledem k náročnosti jeho uzavření přijde na řadu pouze ve čtvrtek večer (v konvoji za zaváděcím vozidlem). V pátek budou od rána probíhat administrativní a technické přejímky, které potrvají až do odpoledních hodin. První kontakt účastníků rally s veřejností je na programu v pátek večer, kdy se uskuteční slavnostní představení soutěžních posádek na startovní rampě v blízkosti topoľčanského náměstí.
Rally Guide prozrazuje i názvy všech tří s napětím očekávaných rychlostních zkoušek. Milovníci klouzání si tentokrát příliš na své nepřijdou, neboť jednotlivé úseky tvoří ze sta procent asfaltový povrch různé kvality. To je však jediný stereotyp, který na posádky čeká. Charakterově je každý úsek trochu odlišný, aby „erzety“ dohromady dávaly harmonický celek. Po divácky zajímavém kroužení na okruhu ve městě přijde na řadu velmi technická Uhrovecká RZ, na které se v náročných sjezdech ukáže závodnické srdce jednotlivých pilotů. Třetí do mariáše je nejdelší Tríbečská RZ, zasazena do nádherného prostředí Drahožické doliny. Všechny tři zmíněné rychlostní zkoušky přijdou v průběhu soutěže na řadu třikrát, což ocení především fanoušci podél tratě.
Pravděpodobně nejvíce užitečných informací najdou v Rally Guide zahraniční zájemci o start. Rally Tríbeč bývala mezi posádkami ze sousedních států vždy velmi oblíbená a pořadatelé věří, že i přes ne zcela příznivý termín (v obklíčení Rallysprintu Kopná, Českokrumlovské rally a rakouské soutěže v Judenburgu) vzbudí mezi českými, maďarskými či rakouskými posádkami zájem i letos. Kdo chce o tríbečské rally vědět víc, určitě by neměl zapomenout navštívit www.rallytribec.sk.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.