První prosincový víkend má většina rallyových příznivců zatržen v kalendáři s doplňující poznámkou „Strahov“. A spousta jezdců a týmů se na zápolení s nádechem show v sousedství strahovských stadionů v závěru sezóny těší.
Stejně tak brněnský Jiří Volf. Ačkoli závěr roku již tradičně věnuje mimo jiné aktivitám směřujícím k zisku prostředků pro Výbor dobré vůle – Nadaci Olgy Havlové, nechyběl na seznamu šedesáti přihlášených posádek. Evo 9 se částečně přiodělo do barev nadace, tým vystavěl své zázemí v servisní zóně a na post spolujezdce byl narychlo povolán Zdeněk Jůrka, se kterým letos Jiří Volf úspěšně absolvoval těžkou Barum Rally."Původně jsem sice plánoval navštívit sprint jako divák a závodit maximálně s kamarády v množství vypitých grogů, ale Jiří tvrdil, že potřebuje po letech, kdy startoval s nejrůznějšími celebritami někoho, v kom se snoubí charisma filmové hvězdy, výmluvnost moderátora, rozvaha politika a oduševnělá krása fotomodelky. A navíc nikdo jiný nemohl……J" přibližuje spolujezdec Zdeněk Jůrka předstartovní vyjednávání. "Faktem je, že start, při kterém se prezentovala sbírka pro děti s poruchou sluchu, skutečně nešel odmítnout."
"V Praze se asi v každém závodníkovi schizofrenicky perou dvě různá já. Jedno by chtělo závodit o vteřinky a druhé o délku smyků a šířku úsměvů zástupu diváků. Pro tenhle vnitřní boj byla sobotní ranní rz na chuchelském závodišti ideální – tady to totiž mohla být krásná plichta a rozevlátý styl mohl přinést i pěkný čas." komentuje letošní novinku Jirka Volf. Ačkoli se Mitsubishi tu a tam dostalo na „dostihovém“ testu do dopravního stupně číslo 4 a s obtížemi se probíjelo hustým provozem závodních speciálů, přesto se Jirkova záliba v nezpevněných površích spolu s ideální volbou pneumatik projevily senzačním 6.časem absolutně.Navnaděná posádka proto i do prvního strahovského okruhového testu odstartovala navzdory předsevzetím se závodnickým odhodláním. Jízda po dvou kolech po kopanci při výjezdu z parkoviště, při které mohli přihlížející diváci uzavírat sázky, jestli skončí auto na kolech nebo v kotrmelcích, byla impulsem, který posádku vrátil mezi „baviče“."Je pravdou, že tahle naše krize fanoušky asi pobavila. Abychom po dojezdu RZ dostávali čokoládové bonbóny za prču, kterou si užili, se mi ještě nestalo. Martin Prokop musel v tu chvíli pořádně škytat ! – při snaze dostat auto zpátky na kola jsem si vzpomněl na jeho sosnovskou jízdu po dvou kolech a úpornou snahu vzpomenout si, kam vlastně zatočit, aby to dobře dopadlo. Tam, kam se člověku zatočit vůbec nechce." komentuje situaci Jirka Volf.
Od tohoto momentu to byl pražský rallysprint přesně podle SHOW-manuálu : etuda se „zapomenutým mechanikem“ Daliborem Gondíkem deroucím se z kufru těsně před startem RZ, kolečka na každém plácku strahovského okruhu, defekt o obrubník po příletu po dveřích, všeříkající vyhození rozpisu oknem a závěrečný test uvnitř stadiónu, kde se myšák smýkal od bariéry k bariéře a Jirka přední okno k výhledu používal skutečně jen minimálně."Asi bych lhal, kdybych tvrdil, že mě potlesk tribuny, ze které jsem já zase plácal ostatním, nedělal radost." upřímně přiznává Jirka Volf.Nezkalilo radost z příjemného víkendu Mirkovi Jandíkovi, šéfovi týmu APID, který vůz připravuje, těch pár šrámů, které na voze posádka do servisu přivezla ? "Kdepak, tyhle drobné újmy na kráse k podobným akcím patří. Koneckonců na jejich odstranění máme přes zimu spoustu času a Evo čeká omlazovací kůra!"Na jedno už ale zbývá času jen málo. Na přispění do sbírky DÍTĚ 2009, ve které tým Jiřího Volfa shromažďuje prostředky pro Výbor dobré vůle – Nadaci Olgy Havlové na pořízení sluchového implantátu pro sluchově postižené dítě."Asi stejně jako my máte rádi všechny ty zvuky, které k závodní trati neodmyslitelně patří – odfukování a pohvizdování „wéercéček“, brumlání subaru, hvízdání pneumatik na velkých brzdách, to zašumění diváků, když to vyšlo jen taktak, štěkání superšestnáctek v omezovači nebo jak narůstá hluk závodního auta blížícího se k vám krajinou. To je to, z čeho máme my všichni tu senzační husí kůži na rukou! Pojďte nám, prosím, pomoct, ať je dětí, které nic z toho nikdy neuslyší, co nejméně," vyzývají Jirka Volf a Zdeněk Jůrka příznivce rally. Sbírku můžete podpořit ještě do Vánoc.Šťastné a veselé!Výbor dobré vůle – Nadace Olgy HavlovéSídlo: Senovážné nám. 2, Praha 1Poštovní adresa: P. O. Box 240, 111 21 Praha 1ČSOB CZK (běžný účet): 478437033/0300 (poznámka Dítě 2009)SBÍRKA DÍTĚ 2009 – učet teamu Jiřího VolfaČ.ú. 373118503/0300 CZKIBAN CZ83 0300 0000 0003 7311 8503 (zahraniční platby)Variabilní symbol: vaše tel. číslo (pro vylosování výherců místa spolujezdce při testu)Zpráva pro příjemce uveďte: „DÍTĚ“ – popř. Příjmení, Jméno, adresu atd.Galerii Jiřího Volfa ze Pražského Rallyesprintu naleznete: ZDE
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.