V pozici lídra průběžného hodnocení Mistrovství České republiky v rallysprintu nastupovala posádka Jaroslav Orsák – Karel Vajík na start třetího podniku malého mistráku ve Slušovicích. Právě XVII. IMPROMAT Rallysprint Kopná se stala kolbištěm, kde sprinteři letos potřetí změřili své síly.
Na start letošního ročníku se postavilo 129 posádek ze čtyř zemí. Hlavní pozornost se upínala k popředí startovní listiny. A „Jarin“ také před startem věděl, že o vítězství na třetím sprintu může jen snít. "Konkurence se sjede do Slušovic opravdu velmi silná. Samozřejmě je jasné, že největším favoritem je Roman Kresta. Rychlí budou také jezdci s vozy kategorie S2000: Josef Peták, Jaromír Tarabus a Gregorz Grzyb. Taky nesmím zapomenout na Pavla Valouška. My však nechceme naši kůži prodat lacino a budeme bojovat o každou vteřinku. Rozhodně se na trati nebudeme flákat. Naším cílem je dojet do třetího místa," avizoval předstartovní plány Jaroslav Orsák. "Na Kopné nevyhrává ten, kdo je nejrychlejší na první erzetě, ale ten, kdo jede hlavou. Nebudeme se chtít pouštět do zbytečného rizika, pojedeme rychle, ale na jistotu," doplnil slova jezdce Karel Vajík.
Na slova zkušeného Karla Vajíka v závěru sprintu došlo. Roman Kresta odstoupil dvě zkoušky před koncem rally pro poruchu benzínové pumpy. Dobrý odhad měl i Jarek, když tipoval jezdce na vítězství před startem soutěže. O prvenství si to rozdali tři jezdci s vozy S2000. Ale pojďme k Jarkovi s Karlem a jejich tažení Kopnou. Vyrovnané časy v první rundě erzet posunuly posádku na 6. místo v absolutním pořadí. O jedno místo lepší bylo umístění ve třídě N4. "Jedeme bez problémů. Auto funguje tak, jak má," byla první slova „Jarina“ v servisu. Na pátého Petáka v té chvíli Jarek ztrácel 11,3 vteřiny a před sedmým Valouškem měl náskok dvou vteřin. Na sedmičce ovšem Valoušek zatáhl a Jarinovi odskočil o více jak pět a půl vteřiny. "Rozhodně boj s Pavlem nevzdáváme. Před námi jsou ještě dvě zkoušky a na nich se dá vydělat nebo prodělat hodně," prohlásil v servisu soubojem nabuzený Jarek. Osmý a devátý čas ovšem otrokovického soupeře na posledních dvou zkouškách neohrozil. Jarek s Karlem si nakonec dojeli pro body za 6. místo v absolutní klasifikaci. Stejná příčka náleží posádce i ve třídě N4. Vítězství si ale posádka nenechala vzít v juniorské klasifikaci. "Závod byl velmi těžký. Jednak trať, ale hlavně horko bylo místy až nesnesitelné. Vždy, když jsme mohli, jsme vyhledávali stínek a sundávali propocené oblečení. Dařilo se nám plnit cíl daný před soutěží - jeli jsme bez většího rizika. Na Krestu a kluky s S2000 jsme neměli. Tempo v závodě bylo opravdu velmi vysoké. Závěrečný souboj s Pavlem Valouškem potom ovlivnila porucha převodovky, kdy nám vypadával čtvrtý, tedy nejdůležitější rychlostní stupeň. Pokud shrnu všechna fakta dohromady, jsem s výsledkem spokojený. Auto je v cíli celé a máme body za čtvrté místo," vyjádřil dojmy po soutěži Jaroslav Orsák.
V průběžném hodnocení sprintů vystřídal Jarka ve vedení Josef Peták, jenž získal 78 bodů. Valašský jezdec na něj ztrácí body tři a třetí v pořadí Jan Štěpánek má 43 bodů. Horácká Rally Třebíč, čtvrtý díl rallysprintového mistrovství startuje již 18. července a dvojice Jaroslav Orsák – Karel Vajík nebude na startu chybět.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.