Jaroslav Orsák společně s Karlem Vajíkem opět vypálili všem soupeřům rybník, když zvítězili i na druhém rallysprintu sezony. Promáčenou a uklouzanou Rally Vysočina Telč ovládli stylem start – cíl.
Ještě jednou velká gratulace k druhému vítězství v sezoně. Ale ještě než se dostaneme k samotné rally v Telči, připomeň nám prosím, jaká byla Rally Český Krumlov?
Jaroslav Orsák (J.O.) "Soutěž v Českém Krumlově se mi velmi líbí. Je to dáno hlavně neopakovatelnou atmosférou na jaře, kdy všechno rozkvétá. Nám ovšem letos štěstí nevykvetlo, neboť nás provázely technické problémy. Na poslední zkoušce prvního soutěžního dne se u Mitsubishi ustřihli štefty u pravého předního kola. To se stalo zhruba kilometr a půl před cílem erzety. Do cíle zkoušky jsme se dobelhali po třech kolech. Abychom mohli dále pokračovat, museli jsme si auto opravit za zkouškou sami. Jelikož na předním kole nezbyl ani jeden šteft, musel jsem rozdělat zadní zavěšení nápravy, vytlouct dva štefty. Následovalo rozebrání předního zavěšení, štefty natlouct a vše zpátky poskládat. To vše bylo o to náročnější, že jsme tuto opravu dělali po nejdelší zkoušce dne a tudíž vše bylo velmi horké. Nebylo to nic příjemného, ale oprava se nám podařila. V nočním servisu pak mechanici vyměnili potřebné díly a vše bylo super. Ráno jsme do toho šli, ale nedařilo se nám držet krok se špičkou. Přesto jsme bojovali o páté místo. Když jsme měli pátý flek na dosah, tak na poslední erzetě celé soutěže, asi tři kilometry před cílem se projevily problémy se zavěšením pravého předního kola. Ty byly zapříčiněné patrně zmíněnou páteční epizodou."
Páté místo bylo tedy na dosah, říkal jsi , že ti chyběly asi tři kilometry… Byl jsi velmi zklamaný?
J.O. "Určitě jsem byl já i Karel velmi zklamán. Hlavně po páteční snaze dát auto dohromady hned za stopkou, kdy to byla doslova dřina. Měli jsme na opravu nedostatek času a jen základní nářadí. Proto jsme museli nějak improvizovat a to se podařilo. Myslím si, že z celého startovního pole by se do takové opravy asi nikdo nepustil a raději by závod zabalil."
S jakými pocity jsi odjížděl do Telče?
J.O. "Na start druhého sprintu se sjela silná konkurence My jsme určitě chtěli bojovat o místo mezi pěti nejlepšími a pokud by jsme se prosadili až na bednu, bylo by to velmi pěkné. Ze začátku týdne to vypadalo na pěkný víkend, ale s blížícím se závodem se pěkné počasí vytrácelo. Když jsme viděli, že bude deštivý závod, podle toho jsme si nastavili i auto."
Tobě uklouzaný povrch vyhovuje. Dá se tedy říci, že tady byl i jeden z pilířů konečného úspěchu?
J.O. "Mě je relativně jedno na jakém povrchu jedu. Spíše jsem měl výhodu v tom, že na mokru Honza Štěpánek nebyl s wrcem až tak rychlý, neboť na mokru se výkony jeho a našeho vozu srovnávají. Proto byl déšť z tohoto pohledu pro mne výhodnější."
A jak se tedy vyvíjel samotný závod?
J.O. "První tři rychlostní zkoušky byly z našeho pohledu velmi dobré. Jeli jsme v klidu, bez rizika a v pohodě. Ve druhé rundě hned na první zkoušce asi půl kilometru po startu jsem při nájezdu do retardéru trefil kolem kanál. Bylo to ve chvíli, kdy jsem zrovna stál na brzdách. Náraz nám tudíž ohnul rameno a poškodil disk. Zbytek erzety jsme museli absolvovat s velkými vibracemi auta. Navíc byla rozhozena i sbíhavost přední nápravy. Auto se velmi těžce drželo na cestě. V cíli jsme potom byli oba velmi překvapeni, jak malou ztrátu jsme s lehce nefunkčním vozem nabrali. Za cílem rychlostní zkoušky jsme poškozené kolo vyměnili a další dvě zkoušky pak absolvovali s poškozeným ramenem přední nápravy. V cíli mechanici vše bez problémů vyměnili, seřídili sbíhavost a my mohli pokračovat dál. Průběžně jsme si udržovali drobný odstup od soupeřů. Pak ale přišla 7.RZ, kdy asi 300 metrů před cílem se mi podařilo přetáhnout brzdný bod a udělat hodiny. Jednoduše jsme minuli odbočení a nějaký čas jsme tady ztratili. Tím pádem se k nám soupeři těsněji přiblížili. Proto jsme potřebovali na další zkoušce zatáhnout, což se podařilo. Vytvořili jsme si opět potřebný odstup.
Ještě musím vyzdvihnout práci celého Seznam rally týmu. Mechanici fungovali dobře a za jejich odvedenou práci musím poděkovat. Chtěl bych zároveň poděkovat Seznam rally týmu a firmě GPD za to, že mi umožnila startovat v rallysprintovém mistrovství."
Dva sprinty, dvě vítězství. Nabízí se otázka porovnání obou rally. Která byla podle tebe obtížnější?
J.O. "To nelze porovnat, neboť obě soutěže byly velmi těžké. V Lužických Horách se jelo na suchu a byly tam velmi těžké rychlostní zkoušky. V Telči se jelo pro změnu na vodě a erzety nebyly o moc lehčí. O náročnosti závodu na Vysočině svědčí i fakt v počtu havarovaných a odstoupených posádek."
Co tě čeká v nejbližší době?
J.O. "Za pár dní startuje další podnik velkého mistráku v Hustopečích, kde nebudeme společně s Karlem chybět. No a potom budeme startovat velmi blízko domova, ve Slušovicích při Rallysprintu Kopná."
Ty máš pro fanoušky rally i jedno příjemné překvapení….
J.O. "Ano, přesně tak. Na začátku sezony jsme byli rozhodnuti, že pojedeme první tři závody z malého, neboli rallysprintového mistrovství a podle situace se rozhodneme co dál. Nyní tedy mohu oficiálně prozradit, že budeme startovat na všech zbývajících rallysprintech."
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.