Jaroslav Orsák společně s Karlem Vajíkem opět vypálili všem soupeřům rybník, když zvítězili i na druhém rallysprintu sezony. Promáčenou a uklouzanou Rally Vysočina Telč ovládli stylem start – cíl.
Ještě jednou velká gratulace k druhému vítězství v sezoně. Ale ještě než se dostaneme k samotné rally v Telči, připomeň nám prosím, jaká byla Rally Český Krumlov?
Jaroslav Orsák (J.O.) "Soutěž v Českém Krumlově se mi velmi líbí. Je to dáno hlavně neopakovatelnou atmosférou na jaře, kdy všechno rozkvétá. Nám ovšem letos štěstí nevykvetlo, neboť nás provázely technické problémy. Na poslední zkoušce prvního soutěžního dne se u Mitsubishi ustřihli štefty u pravého předního kola. To se stalo zhruba kilometr a půl před cílem erzety. Do cíle zkoušky jsme se dobelhali po třech kolech. Abychom mohli dále pokračovat, museli jsme si auto opravit za zkouškou sami. Jelikož na předním kole nezbyl ani jeden šteft, musel jsem rozdělat zadní zavěšení nápravy, vytlouct dva štefty. Následovalo rozebrání předního zavěšení, štefty natlouct a vše zpátky poskládat. To vše bylo o to náročnější, že jsme tuto opravu dělali po nejdelší zkoušce dne a tudíž vše bylo velmi horké. Nebylo to nic příjemného, ale oprava se nám podařila. V nočním servisu pak mechanici vyměnili potřebné díly a vše bylo super. Ráno jsme do toho šli, ale nedařilo se nám držet krok se špičkou. Přesto jsme bojovali o páté místo. Když jsme měli pátý flek na dosah, tak na poslední erzetě celé soutěže, asi tři kilometry před cílem se projevily problémy se zavěšením pravého předního kola. Ty byly zapříčiněné patrně zmíněnou páteční epizodou."
Páté místo bylo tedy na dosah, říkal jsi , že ti chyběly asi tři kilometry… Byl jsi velmi zklamaný?
J.O. "Určitě jsem byl já i Karel velmi zklamán. Hlavně po páteční snaze dát auto dohromady hned za stopkou, kdy to byla doslova dřina. Měli jsme na opravu nedostatek času a jen základní nářadí. Proto jsme museli nějak improvizovat a to se podařilo. Myslím si, že z celého startovního pole by se do takové opravy asi nikdo nepustil a raději by závod zabalil."
S jakými pocity jsi odjížděl do Telče?
J.O. "Na start druhého sprintu se sjela silná konkurence My jsme určitě chtěli bojovat o místo mezi pěti nejlepšími a pokud by jsme se prosadili až na bednu, bylo by to velmi pěkné. Ze začátku týdne to vypadalo na pěkný víkend, ale s blížícím se závodem se pěkné počasí vytrácelo. Když jsme viděli, že bude deštivý závod, podle toho jsme si nastavili i auto."
Tobě uklouzaný povrch vyhovuje. Dá se tedy říci, že tady byl i jeden z pilířů konečného úspěchu?
J.O. "Mě je relativně jedno na jakém povrchu jedu. Spíše jsem měl výhodu v tom, že na mokru Honza Štěpánek nebyl s wrcem až tak rychlý, neboť na mokru se výkony jeho a našeho vozu srovnávají. Proto byl déšť z tohoto pohledu pro mne výhodnější."
A jak se tedy vyvíjel samotný závod?
J.O. "První tři rychlostní zkoušky byly z našeho pohledu velmi dobré. Jeli jsme v klidu, bez rizika a v pohodě. Ve druhé rundě hned na první zkoušce asi půl kilometru po startu jsem při nájezdu do retardéru trefil kolem kanál. Bylo to ve chvíli, kdy jsem zrovna stál na brzdách. Náraz nám tudíž ohnul rameno a poškodil disk. Zbytek erzety jsme museli absolvovat s velkými vibracemi auta. Navíc byla rozhozena i sbíhavost přední nápravy. Auto se velmi těžce drželo na cestě. V cíli jsme potom byli oba velmi překvapeni, jak malou ztrátu jsme s lehce nefunkčním vozem nabrali. Za cílem rychlostní zkoušky jsme poškozené kolo vyměnili a další dvě zkoušky pak absolvovali s poškozeným ramenem přední nápravy. V cíli mechanici vše bez problémů vyměnili, seřídili sbíhavost a my mohli pokračovat dál. Průběžně jsme si udržovali drobný odstup od soupeřů. Pak ale přišla 7.RZ, kdy asi 300 metrů před cílem se mi podařilo přetáhnout brzdný bod a udělat hodiny. Jednoduše jsme minuli odbočení a nějaký čas jsme tady ztratili. Tím pádem se k nám soupeři těsněji přiblížili. Proto jsme potřebovali na další zkoušce zatáhnout, což se podařilo. Vytvořili jsme si opět potřebný odstup.
Ještě musím vyzdvihnout práci celého Seznam rally týmu. Mechanici fungovali dobře a za jejich odvedenou práci musím poděkovat. Chtěl bych zároveň poděkovat Seznam rally týmu a firmě GPD za to, že mi umožnila startovat v rallysprintovém mistrovství."
Dva sprinty, dvě vítězství. Nabízí se otázka porovnání obou rally. Která byla podle tebe obtížnější?
J.O. "To nelze porovnat, neboť obě soutěže byly velmi těžké. V Lužických Horách se jelo na suchu a byly tam velmi těžké rychlostní zkoušky. V Telči se jelo pro změnu na vodě a erzety nebyly o moc lehčí. O náročnosti závodu na Vysočině svědčí i fakt v počtu havarovaných a odstoupených posádek."
Co tě čeká v nejbližší době?
J.O. "Za pár dní startuje další podnik velkého mistráku v Hustopečích, kde nebudeme společně s Karlem chybět. No a potom budeme startovat velmi blízko domova, ve Slušovicích při Rallysprintu Kopná."
Ty máš pro fanoušky rally i jedno příjemné překvapení….
J.O. "Ano, přesně tak. Na začátku sezony jsme byli rozhodnuti, že pojedeme první tři závody z malého, neboli rallysprintového mistrovství a podle situace se rozhodneme co dál. Nyní tedy mohu oficiálně prozradit, že budeme startovat na všech zbývajících rallysprintech."
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.