Jaroslav Orsák společně s Karlem Vajíkem opět vypálili všem soupeřům rybník, když zvítězili i na druhém rallysprintu sezony. Promáčenou a uklouzanou Rally Vysočina Telč ovládli stylem start – cíl.
Ještě jednou velká gratulace k druhému vítězství v sezoně. Ale ještě než se dostaneme k samotné rally v Telči, připomeň nám prosím, jaká byla Rally Český Krumlov?
Jaroslav Orsák (J.O.) "Soutěž v Českém Krumlově se mi velmi líbí. Je to dáno hlavně neopakovatelnou atmosférou na jaře, kdy všechno rozkvétá. Nám ovšem letos štěstí nevykvetlo, neboť nás provázely technické problémy. Na poslední zkoušce prvního soutěžního dne se u Mitsubishi ustřihli štefty u pravého předního kola. To se stalo zhruba kilometr a půl před cílem erzety. Do cíle zkoušky jsme se dobelhali po třech kolech. Abychom mohli dále pokračovat, museli jsme si auto opravit za zkouškou sami. Jelikož na předním kole nezbyl ani jeden šteft, musel jsem rozdělat zadní zavěšení nápravy, vytlouct dva štefty. Následovalo rozebrání předního zavěšení, štefty natlouct a vše zpátky poskládat. To vše bylo o to náročnější, že jsme tuto opravu dělali po nejdelší zkoušce dne a tudíž vše bylo velmi horké. Nebylo to nic příjemného, ale oprava se nám podařila. V nočním servisu pak mechanici vyměnili potřebné díly a vše bylo super. Ráno jsme do toho šli, ale nedařilo se nám držet krok se špičkou. Přesto jsme bojovali o páté místo. Když jsme měli pátý flek na dosah, tak na poslední erzetě celé soutěže, asi tři kilometry před cílem se projevily problémy se zavěšením pravého předního kola. Ty byly zapříčiněné patrně zmíněnou páteční epizodou."
Páté místo bylo tedy na dosah, říkal jsi , že ti chyběly asi tři kilometry… Byl jsi velmi zklamaný?
J.O. "Určitě jsem byl já i Karel velmi zklamán. Hlavně po páteční snaze dát auto dohromady hned za stopkou, kdy to byla doslova dřina. Měli jsme na opravu nedostatek času a jen základní nářadí. Proto jsme museli nějak improvizovat a to se podařilo. Myslím si, že z celého startovního pole by se do takové opravy asi nikdo nepustil a raději by závod zabalil."
S jakými pocity jsi odjížděl do Telče?
J.O. "Na start druhého sprintu se sjela silná konkurence My jsme určitě chtěli bojovat o místo mezi pěti nejlepšími a pokud by jsme se prosadili až na bednu, bylo by to velmi pěkné. Ze začátku týdne to vypadalo na pěkný víkend, ale s blížícím se závodem se pěkné počasí vytrácelo. Když jsme viděli, že bude deštivý závod, podle toho jsme si nastavili i auto."
Tobě uklouzaný povrch vyhovuje. Dá se tedy říci, že tady byl i jeden z pilířů konečného úspěchu?
J.O. "Mě je relativně jedno na jakém povrchu jedu. Spíše jsem měl výhodu v tom, že na mokru Honza Štěpánek nebyl s wrcem až tak rychlý, neboť na mokru se výkony jeho a našeho vozu srovnávají. Proto byl déšť z tohoto pohledu pro mne výhodnější."
A jak se tedy vyvíjel samotný závod?
J.O. "První tři rychlostní zkoušky byly z našeho pohledu velmi dobré. Jeli jsme v klidu, bez rizika a v pohodě. Ve druhé rundě hned na první zkoušce asi půl kilometru po startu jsem při nájezdu do retardéru trefil kolem kanál. Bylo to ve chvíli, kdy jsem zrovna stál na brzdách. Náraz nám tudíž ohnul rameno a poškodil disk. Zbytek erzety jsme museli absolvovat s velkými vibracemi auta. Navíc byla rozhozena i sbíhavost přední nápravy. Auto se velmi těžce drželo na cestě. V cíli jsme potom byli oba velmi překvapeni, jak malou ztrátu jsme s lehce nefunkčním vozem nabrali. Za cílem rychlostní zkoušky jsme poškozené kolo vyměnili a další dvě zkoušky pak absolvovali s poškozeným ramenem přední nápravy. V cíli mechanici vše bez problémů vyměnili, seřídili sbíhavost a my mohli pokračovat dál. Průběžně jsme si udržovali drobný odstup od soupeřů. Pak ale přišla 7.RZ, kdy asi 300 metrů před cílem se mi podařilo přetáhnout brzdný bod a udělat hodiny. Jednoduše jsme minuli odbočení a nějaký čas jsme tady ztratili. Tím pádem se k nám soupeři těsněji přiblížili. Proto jsme potřebovali na další zkoušce zatáhnout, což se podařilo. Vytvořili jsme si opět potřebný odstup.
Ještě musím vyzdvihnout práci celého Seznam rally týmu. Mechanici fungovali dobře a za jejich odvedenou práci musím poděkovat. Chtěl bych zároveň poděkovat Seznam rally týmu a firmě GPD za to, že mi umožnila startovat v rallysprintovém mistrovství."
Dva sprinty, dvě vítězství. Nabízí se otázka porovnání obou rally. Která byla podle tebe obtížnější?
J.O. "To nelze porovnat, neboť obě soutěže byly velmi těžké. V Lužických Horách se jelo na suchu a byly tam velmi těžké rychlostní zkoušky. V Telči se jelo pro změnu na vodě a erzety nebyly o moc lehčí. O náročnosti závodu na Vysočině svědčí i fakt v počtu havarovaných a odstoupených posádek."
Co tě čeká v nejbližší době?
J.O. "Za pár dní startuje další podnik velkého mistráku v Hustopečích, kde nebudeme společně s Karlem chybět. No a potom budeme startovat velmi blízko domova, ve Slušovicích při Rallysprintu Kopná."
Ty máš pro fanoušky rally i jedno příjemné překvapení….
J.O. "Ano, přesně tak. Na začátku sezony jsme byli rozhodnuti, že pojedeme první tři závody z malého, neboli rallysprintového mistrovství a podle situace se rozhodneme co dál. Nyní tedy mohu oficiálně prozradit, že budeme startovat na všech zbývajících rallysprintech."
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.