Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 3

DS3 Crossback E-TENSE
DS3 Crossback E-TENSE, foto: Petr Boháč
Petr Boháč , AutoRoad.cz 26. listopadu 2020 21:02
Sdílej:

Již dvakrát jsem pro vás měřil rozdíl ve spotřebě vozu při jízdě po dálnici rychlostí 130 km/h a následně rychlostí 90 km/h za kamionem. V obou případech jsem měl k dispozici vůz DS3 a to jak se zážehovým, tak i se vznětovým motorem. Do třetice se podíváme na DS3 v elektrické verzi.

Jelikož předchozí pokusy s měřením spotřeby na dálnici měly mezi čtenáři úspěch, rozhodli jsme se pokus opakovat do třetice a pravděpodobně naposled. V redakci nám přistál stejný vůz jako v předchozích testech, ale tentokrát ne s konvenčním, nýbrž s elektrickým pohonem. 

Nejprve si připomeneme výsledky v měření z prvních testů. Tehdy jsme u benzínové 1,2 PureTech naměřili při ustálené rychlosti 130 km/h spotřebu 7,1 litrů na 100 km. Spotřeba při jízdě za kamionem byla o ohromných 51% nižší, konkrétně jsme naměřili spořebu 3,5 litrů na 100 km. 

S naftovou 1,5 BlueHDi ustálenou maximální povolenou rychlostí jsem se dostal na spotřebu 5,3 litrů na 100 km. Při měření jízdy za kamionem ,nutno podotknout, že v bezpečné vzdálenosti , při které nebyl odbourán všechen aerodynamický odpor vzduchu, jsme naměřili úžasných 2,4 litrů nafty na 100 km. Což je pokles spotřeby dokonce o 55%, tedy ještě větší rozdíl, než při obdobném měření benzínové motorizace.

DS3 E-Tense zvládal jízdu po dálnici průměrnou rychlostí 125 km/h (kvůli hustému provozu se nedařilo udržet stálých 130 km/h) se spotřebou 30,9 kWh na 100 km. Při jízdě za kamionem byla proměněná rychlost 84 km/h, přičemž spotřeba elektrické energie byla 14,2 kW. Což je pokles spotřeby o 54%. Z čehož vyplývá, že v podstatě nezáleží na druhu paliva, ale prostě jen na aerodynamickém odporu. Všechny tři motorizace se drží v rozmezí úspory od 51 do 55%.

U předchozích článků jsem na závěr spočítal také úsporu v čase vs. finanční, za spotřebované palivo. U elektromobilů se to však spočítat nedá, jelikož zde máme moc proměnných. Doma Vás vyjde kWh přibližně v rozmezí 2 až 5 Kč za kWh, kdežto některé nabíjecí stojany si neúčtují dobité kWh, nýbrž čas strávený v zásuvce.

Proto se tentokrát zaměříme na Alfu a Omegu všech elektrických vozů, a tou je dojezd. Při 50 kWh baterii, kterou máme v DS3 E-Tense k dispozici, můžeme ujet při dálničním tempu, stahujícím maximální povolenou rychlost, přibližně 162 km. Kdežto při jízdě za kamionem zvládne DS3 ujet až 352 km. A to je už znát i ve výsledném čase, který musíte strávit nabíjením.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.