Již dvakrát jsem pro vás měřil rozdíl ve spotřebě vozu při jízdě po dálnici rychlostí 130 km/h a následně rychlostí 90 km/h za kamionem. V obou případech jsem měl k dispozici vůz DS3 a to jak se zážehovým, tak i se vznětovým motorem. Do třetice se podíváme na DS3 v elektrické verzi.
Jelikož předchozí pokusy s měřením spotřeby na dálnici měly mezi čtenáři úspěch, rozhodli jsme se pokus opakovat do třetice a pravděpodobně naposled. V redakci nám přistál stejný vůz jako v předchozích testech, ale tentokrát ne s konvenčním, nýbrž s elektrickým pohonem.
Nejprve si připomeneme výsledky v měření z prvních testů. Tehdy jsme u benzínové 1,2 PureTech naměřili při ustálené rychlosti 130 km/h spotřebu 7,1 litrů na 100 km. Spotřeba při jízdě za kamionem byla o ohromných 51% nižší, konkrétně jsme naměřili spořebu 3,5 litrů na 100 km.
S naftovou 1,5 BlueHDi ustálenou maximální povolenou rychlostí jsem se dostal na spotřebu 5,3 litrů na 100 km. Při měření jízdy za kamionem ,nutno podotknout, že v bezpečné vzdálenosti , při které nebyl odbourán všechen aerodynamický odpor vzduchu, jsme naměřili úžasných 2,4 litrů nafty na 100 km. Což je pokles spotřeby dokonce o 55%, tedy ještě větší rozdíl, než při obdobném měření benzínové motorizace.
DS3 E-Tense zvládal jízdu po dálnici průměrnou rychlostí 125 km/h (kvůli hustému provozu se nedařilo udržet stálých 130 km/h) se spotřebou 30,9 kWh na 100 km. Při jízdě za kamionem byla proměněná rychlost 84 km/h, přičemž spotřeba elektrické energie byla 14,2 kW. Což je pokles spotřeby o 54%. Z čehož vyplývá, že v podstatě nezáleží na druhu paliva, ale prostě jen na aerodynamickém odporu. Všechny tři motorizace se drží v rozmezí úspory od 51 do 55%.
U předchozích článků jsem na závěr spočítal také úsporu v čase vs. finanční, za spotřebované palivo. U elektromobilů se to však spočítat nedá, jelikož zde máme moc proměnných. Doma Vás vyjde kWh přibližně v rozmezí 2 až 5 Kč za kWh, kdežto některé nabíjecí stojany si neúčtují dobité kWh, nýbrž čas strávený v zásuvce.
Proto se tentokrát zaměříme na Alfu a Omegu všech elektrických vozů, a tou je dojezd. Při 50 kWh baterii, kterou máme v DS3 E-Tense k dispozici, můžeme ujet při dálničním tempu, stahujícím maximální povolenou rychlost, přibližně 162 km. Kdežto při jízdě za kamionem zvládne DS3 ujet až 352 km. A to je už znát i ve výsledném čase, který musíte strávit nabíjením.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.