Designéři Seatu využívají 7. největší počítač v Evropě. Měsíční práci zvládne za pár hodin

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 30. května 2019, 12:18 Google+

Design automobilů není jen o eleganci, ale také o funkčnosti. Každý návrh nového vozu tak doprovázejí stovky a tisíce výpočtů, které mají zajistit co nejoptimálnější aerodynamické vlastnosti nového modelu. A zatímco dříve se tyto práce mohly vléct klidně i dlouho měsíce, designérům Seatu to trvá jen pár hodin.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Designérům Seatu pomáhá s vývojem aerodynamiky superpočítač MareNostrum 4

Designérům Seatu pomáhá s vývojem aerodynamiky superpočítač MareNostrum 4 | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

S jejich výpočty jim totiž pomáhá nejvýkonnější počítat ve Španělsku a současně sedmý největší superpočítač v Evropě, který nese jméno MareNostrum 4 a je umístěn na polytechnické univerzitě „Polytechnic University of Catalonia" v Barceloně.

Superpočítač, jehož výkon se dá srovnat zhruba se 40 000 běžných  počítačů, ale rozhodně není žádný drobek. Váží totiž cca 78 000 kilogramů a zabírá prostor okolo 180 metrů čtverečních. A pokud byste mu chtěli nahlédnout „pod kapotu," našli byste 165 888 procesorů, 6 912 čipů a 3 456 síťových uzlů.

S tak ohromným výkonem není divu, že je počítač využíván například k simulacím napodobujících práci lidského srdce, nebo pro předpovědi vztahující se ke změnám klimatu v následujících letech. Designéři Seatu však za jeho pomocí analyzují aerodynamiku připravovaných modelů a pokoušejí se optimalizovat jejich odpor. A zatímco dříve by jim to trvalo možná i pár měsíců, s pomocí MareNostrum 4 to zvládají v řádu hodin

Snižování odporu větru u automobilů, respektive u každého jejich komponentu či součástky, má přitom řadu pozitivních přínosů. Od těch ekologických, jako je třeba nižší spotřeba a emise CO2, až po ty praktické, jako je vyšší bezpečnost a lepší výkony. Doposud si však technici museli vystačit s testováním hliněných modelů ve větrných tunelech.

„Práce s větrným tunelem je nákladná a hliněné modely se rozpadají, takže musíte neustále provádět změny. " uvedla María García-Navas, inženýrka Seatu pracující na oddělení vývoje a aerodynamiky. „Výpočetní síla superpočítače BSC (Barcelona Supercomputing Center) nám dovoluje zahrnout více parametrů a nahlédnout do chování větru v discích, když se kola točí. Cílem je neustále zmenšovat mezeru mezi simulací a realitou," dodala.

Využívání 135 888 procesorů přitom přináší obrovskou úsporu času, jak dodává  Oriol Lehmkuhl, výzkumný pracovník z BSC, který spolupracuje s lidmi ze Seatu. Podle jeho slov je geometrie kola převedena na bodovou mřížku, z níž je každý bod analyzován sadou paralelně pracujících procesorů. Pokud by ale byly analyzovány individuálně, trvalo by to prý i měsíce.

Superpočítače nabízí automobilkám zcela nové možnosti analýz a to nejen aerodynamiky. Se stavbou stále výkonnějších počítačů budou moci technici sledovat celou řadu různých parametrů současně, zatímco dnes je musí analyzovat samostatně.

zdroj: youtube.com

S tím by ostatně mohla pomoci i nová generace počítače MareNostrum 5, na které už se v současnosti pracuje. Kdy bude stroj hotový sice nevíme, jeho kapacita by však měla až 20x překonávat MareNostrum 4.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Designéři Seatu využívají 7. největší počítač v Evropě. Měsíční práci zvládne za pár hodin

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Porsche Taycan se proháněl v Nardò!

Porsche Taycan ODHALEN... A proháněl se v Nardò!

Toyota představila modernizovaný Prius Plug-in hybrid

Nová Toyota PRIUS oficiálně: Co hybrid nově umí?

Toyota Mirai

Vodíková auta v Česku? Do 10 let až 90 tisíc aut!

Škoda CITIGOe iV

Nové elektromobily ŠKODA! Výroba bude jako ze SCI-FI

Volkswagen Amarok AT35

Statistika ukázala, jaká auta kupují Češi nejraději

Volkswagen T-Roc kablriolet

Nový Volkswagen T-Roc Cabriolet oficiálně: CHÁPETE TO?!

Ilustrační foto

Odborníci spočítali, kolik stojí kupujícího stočený tachometr

ZLEVNÍ DÁLNIČNÍ ZNÁMKY! Poslanci je schválili. Kdo bude jezdit levněji?

ZLEVNÍ DÁLNIČNÍ ZNÁMKY! Kdo zaplatí za dálnici nejvíc?

Ilustrační foto

Češi ojetá auta milují. Při koupi ale zapomínají na zásadní věc

Tupolev A-3 (foto: Varga Attila)

Tupolev nejsou jen letadla. Tenhle hybrid od stejné firmy měl zachraňovat životy

reklama

Doporučujeme

Nový Lexus RX 450h

Lexus představuje modernizované RX. Populární prémiové SUV slibuje vyšší…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test výdrže Tesla Model 3. Předčí Porsche Taycan?

  2. Češi ojetá auta milují. Při koupi ale zapomínají na zásadní věc

  3. Nové elektromobily ŠKODA! Výroba bude jako ze SCI-FI

  4. Statistika ukázala, jaká auta kupují Češi nejraději

  5. Odborníci spočítali, kolik stojí kupujícího stočený tachometr

  6. Nový Volkswagen T-Roc Cabriolet oficiálně: CHÁPETE TO?!

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud