Designéři Seatu využívají 7. největší počítač v Evropě. Měsíční práci zvládne za pár hodin

Designérům Seatu pomáhá s vývojem aerodynamiky superpočítač MareNostrum 4
Designérům Seatu pomáhá s vývojem aerodynamiky superpočítač MareNostrum 4, foto: Volkswagen
Antonín Marek , AutoRoad.cz 30. května 2019 12:18
Sdílej:

Design automobilů není jen o eleganci, ale také o funkčnosti. Každý návrh nového vozu tak doprovázejí stovky a tisíce výpočtů, které mají zajistit co nejoptimálnější aerodynamické vlastnosti nového modelu. A zatímco dříve se tyto práce mohly vléct klidně i dlouho měsíce, designérům Seatu to trvá jen pár hodin.

S jejich výpočty jim totiž pomáhá nejvýkonnější počítat ve Španělsku a současně sedmý největší superpočítač v Evropě, který nese jméno MareNostrum 4 a je umístěn na polytechnické univerzitě „Polytechnic University of Catalonia" v Barceloně.

Superpočítač, jehož výkon se dá srovnat zhruba se 40 000 běžných  počítačů, ale rozhodně není žádný drobek. Váží totiž cca 78 000 kilogramů a zabírá prostor okolo 180 metrů čtverečních. A pokud byste mu chtěli nahlédnout „pod kapotu," našli byste 165 888 procesorů, 6 912 čipů a 3 456 síťových uzlů.

S tak ohromným výkonem není divu, že je počítač využíván například k simulacím napodobujících práci lidského srdce, nebo pro předpovědi vztahující se ke změnám klimatu v následujících letech. Designéři Seatu však za jeho pomocí analyzují aerodynamiku připravovaných modelů a pokoušejí se optimalizovat jejich odpor. A zatímco dříve by jim to trvalo možná i pár měsíců, s pomocí MareNostrum 4 to zvládají v řádu hodin

Snižování odporu větru u automobilů, respektive u každého jejich komponentu či součástky, má přitom řadu pozitivních přínosů. Od těch ekologických, jako je třeba nižší spotřeba a emise CO2, až po ty praktické, jako je vyšší bezpečnost a lepší výkony. Doposud si však technici museli vystačit s testováním hliněných modelů ve větrných tunelech.

„Práce s větrným tunelem je nákladná a hliněné modely se rozpadají, takže musíte neustále provádět změny. " uvedla María García-Navas, inženýrka Seatu pracující na oddělení vývoje a aerodynamiky. „Výpočetní síla superpočítače BSC (Barcelona Supercomputing Center) nám dovoluje zahrnout více parametrů a nahlédnout do chování větru v discích, když se kola točí. Cílem je neustále zmenšovat mezeru mezi simulací a realitou," dodala.

Využívání 135 888 procesorů přitom přináší obrovskou úsporu času, jak dodává  Oriol Lehmkuhl, výzkumný pracovník z BSC, který spolupracuje s lidmi ze Seatu. Podle jeho slov je geometrie kola převedena na bodovou mřížku, z níž je každý bod analyzován sadou paralelně pracujících procesorů. Pokud by ale byly analyzovány individuálně, trvalo by to prý i měsíce.

Superpočítače nabízí automobilkám zcela nové možnosti analýz a to nejen aerodynamiky. Se stavbou stále výkonnějších počítačů budou moci technici sledovat celou řadu různých parametrů současně, zatímco dnes je musí analyzovat samostatně.

S tím by ostatně mohla pomoci i nová generace počítače MareNostrum 5, na které už se v současnosti pracuje. Kdy bude stroj hotový sice nevíme, jeho kapacita by však měla až 20x překonávat MareNostrum 4.

Stalo se
Zajímavosti
Sekční měření rychlosti se ukazuje být mnohem efektivnější než rychlostní kamery.

V Polsku můžete pořádně doplatit na tuto novinku. Hrozí pokuty až 15 tisíc

Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?

Mezinárodní scéna
škoda motorsport uk

10 důvodů, proč sledovat motorsport

Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.

Trh s elektromobily
Nabíjecí stanice pro elektromobily

Ceny elektromobilů z Číny rapidně vzrostou. EU schválila enormní cla

Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.

Novinky
Letos končí platnost více statisíců řidičáků.

Statisícům lidí letos skončí řidičák, mnozí o tom ani neví

V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.