Design automobilů není jen o eleganci, ale také o funkčnosti. Každý návrh nového vozu tak doprovázejí stovky a tisíce výpočtů, které mají zajistit co nejoptimálnější aerodynamické vlastnosti nového modelu. A zatímco dříve se tyto práce mohly vléct klidně i dlouho měsíce, designérům Seatu to trvá jen pár hodin.
S jejich výpočty jim totiž pomáhá nejvýkonnější počítat ve Španělsku a současně sedmý největší superpočítač v Evropě, který nese jméno MareNostrum 4 a je umístěn na polytechnické univerzitě „Polytechnic University of Catalonia" v Barceloně.
Superpočítač, jehož výkon se dá srovnat zhruba se 40 000 běžných počítačů, ale rozhodně není žádný drobek. Váží totiž cca 78 000 kilogramů a zabírá prostor okolo 180 metrů čtverečních. A pokud byste mu chtěli nahlédnout „pod kapotu," našli byste 165 888 procesorů, 6 912 čipů a 3 456 síťových uzlů.
S tak ohromným výkonem není divu, že je počítač využíván například k simulacím napodobujících práci lidského srdce, nebo pro předpovědi vztahující se ke změnám klimatu v následujících letech. Designéři Seatu však za jeho pomocí analyzují aerodynamiku připravovaných modelů a pokoušejí se optimalizovat jejich odpor. A zatímco dříve by jim to trvalo možná i pár měsíců, s pomocí MareNostrum 4 to zvládají v řádu hodin
Snižování odporu větru u automobilů, respektive u každého jejich komponentu či součástky, má přitom řadu pozitivních přínosů. Od těch ekologických, jako je třeba nižší spotřeba a emise CO2, až po ty praktické, jako je vyšší bezpečnost a lepší výkony. Doposud si však technici museli vystačit s testováním hliněných modelů ve větrných tunelech.
„Práce s větrným tunelem je nákladná a hliněné modely se rozpadají, takže musíte neustále provádět změny. " uvedla María García-Navas, inženýrka Seatu pracující na oddělení vývoje a aerodynamiky. „Výpočetní síla superpočítače BSC (Barcelona Supercomputing Center) nám dovoluje zahrnout více parametrů a nahlédnout do chování větru v discích, když se kola točí. Cílem je neustále zmenšovat mezeru mezi simulací a realitou," dodala.
Využívání 135 888 procesorů přitom přináší obrovskou úsporu času, jak dodává Oriol Lehmkuhl, výzkumný pracovník z BSC, který spolupracuje s lidmi ze Seatu. Podle jeho slov je geometrie kola převedena na bodovou mřížku, z níž je každý bod analyzován sadou paralelně pracujících procesorů. Pokud by ale byly analyzovány individuálně, trvalo by to prý i měsíce.
Superpočítače nabízí automobilkám zcela nové možnosti analýz a to nejen aerodynamiky. Se stavbou stále výkonnějších počítačů budou moci technici sledovat celou řadu různých parametrů současně, zatímco dnes je musí analyzovat samostatně.
S tím by ostatně mohla pomoci i nová generace počítače MareNostrum 5, na které už se v současnosti pracuje. Kdy bude stroj hotový sice nevíme, jeho kapacita by však měla až 20x překonávat MareNostrum 4.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?