Design automobilů není jen o eleganci, ale také o funkčnosti. Každý návrh nového vozu tak doprovázejí stovky a tisíce výpočtů, které mají zajistit co nejoptimálnější aerodynamické vlastnosti nového modelu. A zatímco dříve se tyto práce mohly vléct klidně i dlouho měsíce, designérům Seatu to trvá jen pár hodin.
S jejich výpočty jim totiž pomáhá nejvýkonnější počítat ve Španělsku a současně sedmý největší superpočítač v Evropě, který nese jméno MareNostrum 4 a je umístěn na polytechnické univerzitě „Polytechnic University of Catalonia" v Barceloně.
Superpočítač, jehož výkon se dá srovnat zhruba se 40 000 běžných počítačů, ale rozhodně není žádný drobek. Váží totiž cca 78 000 kilogramů a zabírá prostor okolo 180 metrů čtverečních. A pokud byste mu chtěli nahlédnout „pod kapotu," našli byste 165 888 procesorů, 6 912 čipů a 3 456 síťových uzlů.
S tak ohromným výkonem není divu, že je počítač využíván například k simulacím napodobujících práci lidského srdce, nebo pro předpovědi vztahující se ke změnám klimatu v následujících letech. Designéři Seatu však za jeho pomocí analyzují aerodynamiku připravovaných modelů a pokoušejí se optimalizovat jejich odpor. A zatímco dříve by jim to trvalo možná i pár měsíců, s pomocí MareNostrum 4 to zvládají v řádu hodin
Snižování odporu větru u automobilů, respektive u každého jejich komponentu či součástky, má přitom řadu pozitivních přínosů. Od těch ekologických, jako je třeba nižší spotřeba a emise CO2, až po ty praktické, jako je vyšší bezpečnost a lepší výkony. Doposud si však technici museli vystačit s testováním hliněných modelů ve větrných tunelech.
„Práce s větrným tunelem je nákladná a hliněné modely se rozpadají, takže musíte neustále provádět změny. " uvedla María García-Navas, inženýrka Seatu pracující na oddělení vývoje a aerodynamiky. „Výpočetní síla superpočítače BSC (Barcelona Supercomputing Center) nám dovoluje zahrnout více parametrů a nahlédnout do chování větru v discích, když se kola točí. Cílem je neustále zmenšovat mezeru mezi simulací a realitou," dodala.
Využívání 135 888 procesorů přitom přináší obrovskou úsporu času, jak dodává Oriol Lehmkuhl, výzkumný pracovník z BSC, který spolupracuje s lidmi ze Seatu. Podle jeho slov je geometrie kola převedena na bodovou mřížku, z níž je každý bod analyzován sadou paralelně pracujících procesorů. Pokud by ale byly analyzovány individuálně, trvalo by to prý i měsíce.
Superpočítače nabízí automobilkám zcela nové možnosti analýz a to nejen aerodynamiky. Se stavbou stále výkonnějších počítačů budou moci technici sledovat celou řadu různých parametrů současně, zatímco dnes je musí analyzovat samostatně.
S tím by ostatně mohla pomoci i nová generace počítače MareNostrum 5, na které už se v současnosti pracuje. Kdy bude stroj hotový sice nevíme, jeho kapacita by však měla až 20x překonávat MareNostrum 4.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?