Designéři Seatu využívají 7. největší počítač v Evropě. Měsíční práci zvládne za pár hodin

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 30. května 2019, 12:18 Google+

Design automobilů není jen o eleganci, ale také o funkčnosti. Každý návrh nového vozu tak doprovázejí stovky a tisíce výpočtů, které mají zajistit co nejoptimálnější aerodynamické vlastnosti nového modelu. A zatímco dříve se tyto práce mohly vléct klidně i dlouho měsíce, designérům Seatu to trvá jen pár hodin.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Designérům Seatu pomáhá s vývojem aerodynamiky superpočítač MareNostrum 4

Designérům Seatu pomáhá s vývojem aerodynamiky superpočítač MareNostrum 4 | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

S jejich výpočty jim totiž pomáhá nejvýkonnější počítat ve Španělsku a současně sedmý největší superpočítač v Evropě, který nese jméno MareNostrum 4 a je umístěn na polytechnické univerzitě „Polytechnic University of Catalonia" v Barceloně.

Superpočítač, jehož výkon se dá srovnat zhruba se 40 000 běžných  počítačů, ale rozhodně není žádný drobek. Váží totiž cca 78 000 kilogramů a zabírá prostor okolo 180 metrů čtverečních. A pokud byste mu chtěli nahlédnout „pod kapotu," našli byste 165 888 procesorů, 6 912 čipů a 3 456 síťových uzlů.

S tak ohromným výkonem není divu, že je počítač využíván například k simulacím napodobujících práci lidského srdce, nebo pro předpovědi vztahující se ke změnám klimatu v následujících letech. Designéři Seatu však za jeho pomocí analyzují aerodynamiku připravovaných modelů a pokoušejí se optimalizovat jejich odpor. A zatímco dříve by jim to trvalo možná i pár měsíců, s pomocí MareNostrum 4 to zvládají v řádu hodin

Snižování odporu větru u automobilů, respektive u každého jejich komponentu či součástky, má přitom řadu pozitivních přínosů. Od těch ekologických, jako je třeba nižší spotřeba a emise CO2, až po ty praktické, jako je vyšší bezpečnost a lepší výkony. Doposud si však technici museli vystačit s testováním hliněných modelů ve větrných tunelech.

„Práce s větrným tunelem je nákladná a hliněné modely se rozpadají, takže musíte neustále provádět změny. " uvedla María García-Navas, inženýrka Seatu pracující na oddělení vývoje a aerodynamiky. „Výpočetní síla superpočítače BSC (Barcelona Supercomputing Center) nám dovoluje zahrnout více parametrů a nahlédnout do chování větru v discích, když se kola točí. Cílem je neustále zmenšovat mezeru mezi simulací a realitou," dodala.

Využívání 135 888 procesorů přitom přináší obrovskou úsporu času, jak dodává  Oriol Lehmkuhl, výzkumný pracovník z BSC, který spolupracuje s lidmi ze Seatu. Podle jeho slov je geometrie kola převedena na bodovou mřížku, z níž je každý bod analyzován sadou paralelně pracujících procesorů. Pokud by ale byly analyzovány individuálně, trvalo by to prý i měsíce.

Superpočítače nabízí automobilkám zcela nové možnosti analýz a to nejen aerodynamiky. Se stavbou stále výkonnějších počítačů budou moci technici sledovat celou řadu různých parametrů současně, zatímco dnes je musí analyzovat samostatně.

zdroj: youtube.com

S tím by ostatně mohla pomoci i nová generace počítače MareNostrum 5, na které už se v současnosti pracuje. Kdy bude stroj hotový sice nevíme, jeho kapacita by však měla až 20x překonávat MareNostrum 4.

Vytisknout

Diskuze: Designéři Seatu využívají 7. největší počítač v Evropě. Měsíční práci zvládne za pár hodin

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford představuje novou generaci úspěšného modelu Focus

Ford ukázal nový Focus. Pro dynamiku musíte jít do ST, prioritou luxus a ohled na planetu

Obytný GAZ Sadko Next

Cool obytňák z Ruska, projede všude a má i kamínka na dřevo

Volkswagen Caddy Maxi

Volkswagen Caddy Maxi - 7 místný praktik - "užitkáč", který ovšem působí jako osobák

toyota mirai

Toyota Mirai se zapsala do Guinnessovy knihy. Ujela 1360 km na jednu nádrž

Škoda Slavia

Kamufláž nového modelu ŠKODA SLAVIA je výsledkem designérské soutěže

ŠKODA SPIDER R5

ŠKODA SPIDER již před 46 lety uměla z 0 na 100 km/h za 4 s!

Ford u svého Mustangu Mach-E zvolil v případě interiéru reduktivní přístup, všechny důležité ovládací prvky umístil do středové obrazovky

Co všechno lze hacknout v automobilu?

Gumbalkan

Gumbalkan: jaké auto zvolit?

Volkswagen ID.3 v Česku už za méně než 900 tisíc

Bestseller mezi elektrickými vozy v Evropě

Kia Proceed

Kia prozradila, co jí v Česku pomohlo mezi čtyři nejžádanější značky

Škoda

Potvrzený nový sedan automobilky Škoda Auto. Letenští z jejího jména nadšeni nebudou

Toyota Yaris GR

Test: Brutální Toyota Yaris GR - budoucí legenda, která se zapíše do historie + VIDEO

Škoda Enyaq iV

Tohle si u Škodovky za rámeček nedají, Škoda Enyaq pohořela v losím testu

Gumbalkan

Gumbalkan: Registrace byla neskutečný boj, ale jedeme!!

Honda X-ADV

Test Hondy X-ADV, napříč třídami

reklama

Doporučujeme

Nový Lexus RX 450h

Lexus představuje modernizované RX. Populární prémiové SUV slibuje vyšší…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Gumbalkan: jaké auto zvolit?

  2. Kamufláž nového modelu ŠKODA SLAVIA je výsledkem designérské soutěže

  3. Kia prozradila, co jí v Česku pomohlo mezi čtyři nejžádanější značky

  4. ŠKODA SPIDER již před 46 lety uměla z 0 na 100 km/h za 4 s!

  5. Bestseller mezi elektrickými vozy v Evropě

  6. Co všechno lze hacknout v automobilu?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud