V poslední době je trendem připojovat všechno k internetu. Od telefonů, přes televize, hodinky, lednice, pračky - až po automobily. A i když nám tyto technologie přinášejí řadu benefitů, současně nás vystavují mnoha skrytým rizikům, která si řada z nás ještě ani neuvědomuje. A jedním z nich jsou i schopní hackeři.
Na jeden z nejaktuálnějších a možná i nejděsivějších případů upozornil před pár dny magazín Motherboard. Jeho redaktorům se totiž ozval hacker s přezdívkou L&M, kterému se podařilo vlámat do aplikací sledujících pohyb automobilů pomocí GPS. A i když to může znít nevinně, znamená to pořádný problém.
L&M získal podle článku Motherboard přístup k více než 7 000 uživatelských účtů aplikace iTrack a k více než 20 000 uživatelských účtů aplikace ProTrack. Obě tyto aplikace přitom bývají využívány převážně společnostmi a to k monitorování a spravování automobilů pomocí dat z GPS. V některých případech je však možné automobilu dálkově vypnout motor a to při jízdě rychlostí do 12 mil v hodině, tedy cca 19,3 km/h.
Vlámat se do aplikací ProTrack a iTrack pro operační systém Android přitom údajně nebylo nijak zvláště náročné. L&M totiž zjistil, že všichni uživatelé dostávají po svém přihlášení standardní heslo „123456." Z API aplikace se mu poté mělo podařit získat až několik milionů uživatelských jmen. A pak už jen vytvořil skript, který se pokoušel přihlašovat do účtů pomocí standardního hesla.
Výsledek? Tisíce nabouraných účtů, přístup k řadě více či méně citlivých údajů a v některých případech také ona výše zmiňovaná možnost vypnout na dálku motor u (pomalu) jedoucího vozidla. Kromě jiného se měl hacker dostat třeba i k informacím o skutečných jménech uživatelů, jejich telefonních číslech, e-mailových adresách a skutečných adresách. L&M však údajně neměl být schopen dostat se ke všem údajům - u některých uživatelů se dostal jen k části informací.
Web Motherboard získal od Hackera několik snímků a dat k ověření pravosti příběhu. Redaktoři se proto pokusili kontaktovat několik napadených lidí a zjistili, že data poskytnutá hackerem odpovídají skutečnosti. Hacker se přitom dostal do účtů lidí prakticky z celého světa. Ve výčtu se měly objevit země jako Maroko, Jihoafrická republika, Indie nebo Filipíny.
Lidé by se však neměli bát, neboť cílem hackera nebyli zákazníci, ale společnosti.„Mým cílem byla společnost, ne zákazník. Zákazníci jsou totiž v ohrožení kvůli společnosti," uvedl L&M pro Motherboard. „Chtějí vydělávat peníze, ale nechtějí se starat o bezpečí zákazníků."
Pokud by však hacker chtěl, mohl by se svými novými znalostmi napáchat pořádnou paseku. „Rozhodně bych mohl nadělat pořádné problémy dopravě po celém světě," uvedl L&M. „Mám plnou kontrolu nad stovkami tisíc vozidel a jediným dotykem mohu vypnout jejich motory."
Tuto funkci prý však hacker zatím ještě nevyzkoušel, neboť by to prý bylo příliš nebezpečné. Zástupce jedné ze společností dodávající GPS sledovací zařízení pro uživatele aplikací ProTrack GPS a iTrack však pro Motherboard potvrdil, že jejich zákazníci mají možnost dálkově vypnout motor automobilu při jízdě do 20 km/h.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.