V poslední době je trendem připojovat všechno k internetu. Od telefonů, přes televize, hodinky, lednice, pračky - až po automobily. A i když nám tyto technologie přinášejí řadu benefitů, současně nás vystavují mnoha skrytým rizikům, která si řada z nás ještě ani neuvědomuje. A jedním z nich jsou i schopní hackeři.
Na jeden z nejaktuálnějších a možná i nejděsivějších případů upozornil před pár dny magazín Motherboard. Jeho redaktorům se totiž ozval hacker s přezdívkou L&M, kterému se podařilo vlámat do aplikací sledujících pohyb automobilů pomocí GPS. A i když to může znít nevinně, znamená to pořádný problém.
L&M získal podle článku Motherboard přístup k více než 7 000 uživatelských účtů aplikace iTrack a k více než 20 000 uživatelských účtů aplikace ProTrack. Obě tyto aplikace přitom bývají využívány převážně společnostmi a to k monitorování a spravování automobilů pomocí dat z GPS. V některých případech je však možné automobilu dálkově vypnout motor a to při jízdě rychlostí do 12 mil v hodině, tedy cca 19,3 km/h.
Vlámat se do aplikací ProTrack a iTrack pro operační systém Android přitom údajně nebylo nijak zvláště náročné. L&M totiž zjistil, že všichni uživatelé dostávají po svém přihlášení standardní heslo „123456." Z API aplikace se mu poté mělo podařit získat až několik milionů uživatelských jmen. A pak už jen vytvořil skript, který se pokoušel přihlašovat do účtů pomocí standardního hesla.
Výsledek? Tisíce nabouraných účtů, přístup k řadě více či méně citlivých údajů a v některých případech také ona výše zmiňovaná možnost vypnout na dálku motor u (pomalu) jedoucího vozidla. Kromě jiného se měl hacker dostat třeba i k informacím o skutečných jménech uživatelů, jejich telefonních číslech, e-mailových adresách a skutečných adresách. L&M však údajně neměl být schopen dostat se ke všem údajům - u některých uživatelů se dostal jen k části informací.
Web Motherboard získal od Hackera několik snímků a dat k ověření pravosti příběhu. Redaktoři se proto pokusili kontaktovat několik napadených lidí a zjistili, že data poskytnutá hackerem odpovídají skutečnosti. Hacker se přitom dostal do účtů lidí prakticky z celého světa. Ve výčtu se měly objevit země jako Maroko, Jihoafrická republika, Indie nebo Filipíny.
Lidé by se však neměli bát, neboť cílem hackera nebyli zákazníci, ale společnosti.„Mým cílem byla společnost, ne zákazník. Zákazníci jsou totiž v ohrožení kvůli společnosti," uvedl L&M pro Motherboard. „Chtějí vydělávat peníze, ale nechtějí se starat o bezpečí zákazníků."
Pokud by však hacker chtěl, mohl by se svými novými znalostmi napáchat pořádnou paseku. „Rozhodně bych mohl nadělat pořádné problémy dopravě po celém světě," uvedl L&M. „Mám plnou kontrolu nad stovkami tisíc vozidel a jediným dotykem mohu vypnout jejich motory."
Tuto funkci prý však hacker zatím ještě nevyzkoušel, neboť by to prý bylo příliš nebezpečné. Zástupce jedné ze společností dodávající GPS sledovací zařízení pro uživatele aplikací ProTrack GPS a iTrack však pro Motherboard potvrdil, že jejich zákazníci mají možnost dálkově vypnout motor automobilu při jízdě do 20 km/h.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.