V poslední době je trendem připojovat všechno k internetu. Od telefonů, přes televize, hodinky, lednice, pračky - až po automobily. A i když nám tyto technologie přinášejí řadu benefitů, současně nás vystavují mnoha skrytým rizikům, která si řada z nás ještě ani neuvědomuje. A jedním z nich jsou i schopní hackeři.
Na jeden z nejaktuálnějších a možná i nejděsivějších případů upozornil před pár dny magazín Motherboard. Jeho redaktorům se totiž ozval hacker s přezdívkou L&M, kterému se podařilo vlámat do aplikací sledujících pohyb automobilů pomocí GPS. A i když to může znít nevinně, znamená to pořádný problém.
L&M získal podle článku Motherboard přístup k více než 7 000 uživatelských účtů aplikace iTrack a k více než 20 000 uživatelských účtů aplikace ProTrack. Obě tyto aplikace přitom bývají využívány převážně společnostmi a to k monitorování a spravování automobilů pomocí dat z GPS. V některých případech je však možné automobilu dálkově vypnout motor a to při jízdě rychlostí do 12 mil v hodině, tedy cca 19,3 km/h.
Vlámat se do aplikací ProTrack a iTrack pro operační systém Android přitom údajně nebylo nijak zvláště náročné. L&M totiž zjistil, že všichni uživatelé dostávají po svém přihlášení standardní heslo „123456." Z API aplikace se mu poté mělo podařit získat až několik milionů uživatelských jmen. A pak už jen vytvořil skript, který se pokoušel přihlašovat do účtů pomocí standardního hesla.
Výsledek? Tisíce nabouraných účtů, přístup k řadě více či méně citlivých údajů a v některých případech také ona výše zmiňovaná možnost vypnout na dálku motor u (pomalu) jedoucího vozidla. Kromě jiného se měl hacker dostat třeba i k informacím o skutečných jménech uživatelů, jejich telefonních číslech, e-mailových adresách a skutečných adresách. L&M však údajně neměl být schopen dostat se ke všem údajům - u některých uživatelů se dostal jen k části informací.
Web Motherboard získal od Hackera několik snímků a dat k ověření pravosti příběhu. Redaktoři se proto pokusili kontaktovat několik napadených lidí a zjistili, že data poskytnutá hackerem odpovídají skutečnosti. Hacker se přitom dostal do účtů lidí prakticky z celého světa. Ve výčtu se měly objevit země jako Maroko, Jihoafrická republika, Indie nebo Filipíny.
Lidé by se však neměli bát, neboť cílem hackera nebyli zákazníci, ale společnosti.„Mým cílem byla společnost, ne zákazník. Zákazníci jsou totiž v ohrožení kvůli společnosti," uvedl L&M pro Motherboard. „Chtějí vydělávat peníze, ale nechtějí se starat o bezpečí zákazníků."
Pokud by však hacker chtěl, mohl by se svými novými znalostmi napáchat pořádnou paseku. „Rozhodně bych mohl nadělat pořádné problémy dopravě po celém světě," uvedl L&M. „Mám plnou kontrolu nad stovkami tisíc vozidel a jediným dotykem mohu vypnout jejich motory."
Tuto funkci prý však hacker zatím ještě nevyzkoušel, neboť by to prý bylo příliš nebezpečné. Zástupce jedné ze společností dodávající GPS sledovací zařízení pro uživatele aplikací ProTrack GPS a iTrack však pro Motherboard potvrdil, že jejich zákazníci mají možnost dálkově vypnout motor automobilu při jízdě do 20 km/h.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.