V poslední době je trendem připojovat všechno k internetu. Od telefonů, přes televize, hodinky, lednice, pračky - až po automobily. A i když nám tyto technologie přinášejí řadu benefitů, současně nás vystavují mnoha skrytým rizikům, která si řada z nás ještě ani neuvědomuje. A jedním z nich jsou i schopní hackeři.
Na jeden z nejaktuálnějších a možná i nejděsivějších případů upozornil před pár dny magazín Motherboard. Jeho redaktorům se totiž ozval hacker s přezdívkou L&M, kterému se podařilo vlámat do aplikací sledujících pohyb automobilů pomocí GPS. A i když to může znít nevinně, znamená to pořádný problém.
L&M získal podle článku Motherboard přístup k více než 7 000 uživatelských účtů aplikace iTrack a k více než 20 000 uživatelských účtů aplikace ProTrack. Obě tyto aplikace přitom bývají využívány převážně společnostmi a to k monitorování a spravování automobilů pomocí dat z GPS. V některých případech je však možné automobilu dálkově vypnout motor a to při jízdě rychlostí do 12 mil v hodině, tedy cca 19,3 km/h.
Vlámat se do aplikací ProTrack a iTrack pro operační systém Android přitom údajně nebylo nijak zvláště náročné. L&M totiž zjistil, že všichni uživatelé dostávají po svém přihlášení standardní heslo „123456." Z API aplikace se mu poté mělo podařit získat až několik milionů uživatelských jmen. A pak už jen vytvořil skript, který se pokoušel přihlašovat do účtů pomocí standardního hesla.
Výsledek? Tisíce nabouraných účtů, přístup k řadě více či méně citlivých údajů a v některých případech také ona výše zmiňovaná možnost vypnout na dálku motor u (pomalu) jedoucího vozidla. Kromě jiného se měl hacker dostat třeba i k informacím o skutečných jménech uživatelů, jejich telefonních číslech, e-mailových adresách a skutečných adresách. L&M však údajně neměl být schopen dostat se ke všem údajům - u některých uživatelů se dostal jen k části informací.
Web Motherboard získal od Hackera několik snímků a dat k ověření pravosti příběhu. Redaktoři se proto pokusili kontaktovat několik napadených lidí a zjistili, že data poskytnutá hackerem odpovídají skutečnosti. Hacker se přitom dostal do účtů lidí prakticky z celého světa. Ve výčtu se měly objevit země jako Maroko, Jihoafrická republika, Indie nebo Filipíny.
Lidé by se však neměli bát, neboť cílem hackera nebyli zákazníci, ale společnosti.„Mým cílem byla společnost, ne zákazník. Zákazníci jsou totiž v ohrožení kvůli společnosti," uvedl L&M pro Motherboard. „Chtějí vydělávat peníze, ale nechtějí se starat o bezpečí zákazníků."
Pokud by však hacker chtěl, mohl by se svými novými znalostmi napáchat pořádnou paseku. „Rozhodně bych mohl nadělat pořádné problémy dopravě po celém světě," uvedl L&M. „Mám plnou kontrolu nad stovkami tisíc vozidel a jediným dotykem mohu vypnout jejich motory."
Tuto funkci prý však hacker zatím ještě nevyzkoušel, neboť by to prý bylo příliš nebezpečné. Zástupce jedné ze společností dodávající GPS sledovací zařízení pro uživatele aplikací ProTrack GPS a iTrack však pro Motherboard potvrdil, že jejich zákazníci mají možnost dálkově vypnout motor automobilu při jízdě do 20 km/h.
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.