V poslední době je trendem připojovat všechno k internetu. Od telefonů, přes televize, hodinky, lednice, pračky - až po automobily. A i když nám tyto technologie přinášejí řadu benefitů, současně nás vystavují mnoha skrytým rizikům, která si řada z nás ještě ani neuvědomuje. A jedním z nich jsou i schopní hackeři.
Na jeden z nejaktuálnějších a možná i nejděsivějších případů upozornil před pár dny magazín Motherboard. Jeho redaktorům se totiž ozval hacker s přezdívkou L&M, kterému se podařilo vlámat do aplikací sledujících pohyb automobilů pomocí GPS. A i když to může znít nevinně, znamená to pořádný problém.
L&M získal podle článku Motherboard přístup k více než 7 000 uživatelských účtů aplikace iTrack a k více než 20 000 uživatelských účtů aplikace ProTrack. Obě tyto aplikace přitom bývají využívány převážně společnostmi a to k monitorování a spravování automobilů pomocí dat z GPS. V některých případech je však možné automobilu dálkově vypnout motor a to při jízdě rychlostí do 12 mil v hodině, tedy cca 19,3 km/h.
Vlámat se do aplikací ProTrack a iTrack pro operační systém Android přitom údajně nebylo nijak zvláště náročné. L&M totiž zjistil, že všichni uživatelé dostávají po svém přihlášení standardní heslo „123456." Z API aplikace se mu poté mělo podařit získat až několik milionů uživatelských jmen. A pak už jen vytvořil skript, který se pokoušel přihlašovat do účtů pomocí standardního hesla.
Výsledek? Tisíce nabouraných účtů, přístup k řadě více či méně citlivých údajů a v některých případech také ona výše zmiňovaná možnost vypnout na dálku motor u (pomalu) jedoucího vozidla. Kromě jiného se měl hacker dostat třeba i k informacím o skutečných jménech uživatelů, jejich telefonních číslech, e-mailových adresách a skutečných adresách. L&M však údajně neměl být schopen dostat se ke všem údajům - u některých uživatelů se dostal jen k části informací.
Web Motherboard získal od Hackera několik snímků a dat k ověření pravosti příběhu. Redaktoři se proto pokusili kontaktovat několik napadených lidí a zjistili, že data poskytnutá hackerem odpovídají skutečnosti. Hacker se přitom dostal do účtů lidí prakticky z celého světa. Ve výčtu se měly objevit země jako Maroko, Jihoafrická republika, Indie nebo Filipíny.
Lidé by se však neměli bát, neboť cílem hackera nebyli zákazníci, ale společnosti.„Mým cílem byla společnost, ne zákazník. Zákazníci jsou totiž v ohrožení kvůli společnosti," uvedl L&M pro Motherboard. „Chtějí vydělávat peníze, ale nechtějí se starat o bezpečí zákazníků."
Pokud by však hacker chtěl, mohl by se svými novými znalostmi napáchat pořádnou paseku. „Rozhodně bych mohl nadělat pořádné problémy dopravě po celém světě," uvedl L&M. „Mám plnou kontrolu nad stovkami tisíc vozidel a jediným dotykem mohu vypnout jejich motory."
Tuto funkci prý však hacker zatím ještě nevyzkoušel, neboť by to prý bylo příliš nebezpečné. Zástupce jedné ze společností dodávající GPS sledovací zařízení pro uživatele aplikací ProTrack GPS a iTrack však pro Motherboard potvrdil, že jejich zákazníci mají možnost dálkově vypnout motor automobilu při jízdě do 20 km/h.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.