Můžeme auto zavirovat stejně jako počítač?

AutoRoad.cz, 8. února 2019, 11:44 Google+

Automobilový průmysl prošel v posledních letech výraznou evolucí, díky které dnes některé automobily připomínají počítače na kolech. Pohled na sofistikovanou elektroniku, která se o nás má starat a má nám pomáhat, však v nejednom řidiči vyvolává otázku, zda se automobily nestanou jednoho dne potencionální obětí virů, které jsou dnes noční můrou nejednoho majitele PC. Jaká je tedy skutečnost?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tesla Model 3

Tesla Model 3 | foto: Tesla Motors

Sdílejte článek

Otázka bezpečnosti různých počítačových systémů v našich automobilech rozhodně není novinkou. Již v roce 2010 se totiž ukázalo, že schopný a cílevědomý hacker může napáchat na moderním automobilu více škody, než se do té doby zdálo. Právě před 9 lety se totiž jeden z bývalých zaměstnanců dealerství v Texasu rozhodl svému bývalému chlebodárci pomstít tím, že napadl systémy v cca 100 automobilech. Jejich zákazníci se pak setkávali se samovolným spouštěním alarmu, s jehož vypnutím pomohlo až vyjmutí baterie.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Volvo

Jak se později ukázalo, bývalý zaměstnanec se dokázal nabourat do webové databáze, pomocí které dokázala společnost na dálku zablokovat imobilizéry některých svých vozidel (obvykle těch, jejichž majitelé přestali platit splátky). Útočníka se podařilo dopadnout a za svůj skutek byl i odsouzen. Povedlo se mu však vyvolat debatu, která bude v příštích letech stále důležitější.

Během následujících let a měsíců se začaly objevovat různé studie, podle kterých může být vůz napaden několika různými způsoby a u některých modelů je dokonce možné převzít nad vozem částečně kontrolu. To ostatně jasně ukázala demonstrace s Jeepem na dálnici, u nějž dva schopní hackeři dokázali na dálku ovládat některé funkce a řidiče tak dostali do pořádně nepříjemné situace. Viz. video.

zdroj: youtube.com

Jak tedy ve zkratce uvádí web HowStuffWorks.com, pokud je počítač ve vašem autě nějak napaden, můžete se setkat s ovlivněním všeho, co napadený počítač ovládá. Jednat se může třeba o okna a zámky, nastavení klimatizace nebo multimediální systém.

Zprávy tedy na první pohled nezní moc pozitivně, ovšem skutečnost je trochu komplikovanější. Jak v korespondenci pro HowStuffWorks upozornil Cameron Camp, výzkumník ze společnosti ESET, počítače v našich automobilech jsou podstatně jednodušší než ty, které máme doma či v zaměstnání. Jsou nastaveny na podstatně jednodušší úkony a není na nich moc co napadat. Sofistikovanější systémy, které ovládají třeba tempomat, airbagy či ABS, jsou sice chytřejší, ale stavbou se přibližují spíše mobilům, než klasickým PC. Co je ale vůbec nejdůležitější - na rozdíl od PC nemají tyto systémy příliš možností, jak se propojit s vnějším světem a vystavit se tak rizikům. Pokud by je tedy chtěl někdo nakazit virem, musel by se s nimi dostat do fyzického kontaktu.

Další komplikace pro hackery a vývojáře virů je také fakt, že v automobilovém průmyslu neexistují žádné hromadně používaná standardy pro elektroniku, její hardware či software. V podstatě by tak bylo nutné vyvíjet viry pro každou automobilku a často i model / skupinu modelů zvlášť, což je náročné finančně i časově.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Některé z výhod automobilů se však postupem času možná budou zmenšovat, neboť automobilky začínají používat ve větším množství svých modelů relativně podobné systémy, které jsou navíc v mnoha případech připojeny k vnějšímu světu pomocí internetu. Řada uživatelů také propojuje multimediální systémy skrze USB porty s jinými zařízeními, jako jsou třeba flash-disky či mobilní telefony. A zde se otevírá další brána, kterou by se časem mohly viry do automobilů dostávat.

Dokud však budou multimediální systémy odděleny od řídících systémů automobilu, stále se nemáme čeho obávat, jak vedl Cas Mollien ze společnosti Bazic Blue v korespondenci pro HowStuffWorks. Nejhorším scénářem by se tak mohlo stát nanejvýš špatné fungování infotainmentu. S postupem času se však dá očekávat stále výraznější propojení infotainmentu / multimediálních systémů s funkcemi automobilu a to by mohlo některým schopným hackerům opět otevřít dveře působnosti.

Závažnost tohoto problému by navíc mohly ještě umocnit plány mnoha automobilek a technologických gigantů, kteří chtějí naučit automobily vzájemně komunikovat. Mezi vozy by se tak přenášela data například o dopravě či bezpečnosti na silnicích, jak vedl Robert Hills z Universal Technical Institute v korespondenci pro HowStuffWorks. Tato komunikace by se však mohla stát další cestou, jakou by se mohly budoucí viry a škodlivé kódy mezi vozy šířit.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Automobilky si však rizika chytrých a propojených automobilů velice dobře uvědomují a již nyní vznikají oddělení, která mají hackerům zkomplikovat práci. Jaká protiopatření automobilky chystají sice nevíme, jsme si ale jisti, že situaci do budoucna nehodlá nikdo podceňovat. Ostatně i další výzkumník z ESET, Aryeh Goretsky, v korespondenci pro HoWStuffWorks uvedl, že člověk se vystavuje různým rizikům každý den. Ať už využívá počítač, nebo řídí automobil. Potencionální risk virů napadajících automobily ho tak rozhodně neodradí od toho, aby se pořídil nový vůz.

Vytisknout

Diskuze: Můžeme auto zavirovat stejně jako počítač?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Studie odhalila, který pruh na dálnici je nejbezpečnější

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud