Ačkoliv spalovací motory nejsou ve své podstatě nijak složitým zařízením, k jejich výrobě je potřeba mít odpovídající znalosti a schopnosti. Finskému umělci však evidentně nic z toho nechybí a tak dokázal vlastníma rukama, bez pomoci sofistikovaných nástrojů, vyrobit dřevěnou repliku starého motoru Volkswagen. Ten je navíc tak přesný, že na něj pasují i originální díly.
Web Jalopnik včera upozornil na nevídané umělecké dílo, které bylo zveřejněno na facebookové stránce Wood Art Finland. Umělcem, který tuto dokonalost stvořil, by měl být jistý Tommi Rajala, který svůj projekt okomentoval jednoduchým popisem: „Z tohohle motoru Brouka bude unikat jenom dřevěný prach. Měřítko 1:1. Žádné CNC. Projekt jednoho člověka."
A o co vlastně jde? V obsáhlé galerii vidíme zrod dokonalé repliky staršího plochého vzduchem chlazeného motoru Volkswagen Přesnost, s jakou se umělec do díla pustil, však doslova bere dech. Každý díl byl totiž vyroben přesně podle originálu a to do nejmenšího detailu.
V motoru najdeme přesnou kopii klikové hřídele ze dřeva, dřevěnou vačku i dřevěné ventily s dřevěnými pružinkami. V chladiči nalezneme imitaci jeho žebrování a dokonce i na dřevěných pístech nalezneme dřevěné pístní kroužky. Každý díl je pak připevněn pomocí dřevěných šroubů a matek.
Fotografie, která odhaluje vnitřek rozdělovače, pak člověku doslova vyrazí dech. Míra přesnosti a píle, kterou autor do projektu vložil, je prostě neuvěřitelná. Vše je přitom ruční práce za využití základních nástrojů. Některé z nich jsou ostatně na fotografiích i vidět. Rozhodně ale nečekejte žádnou počítačem řízenou frézu, která by vám vyřízla každý díl do milimetru přesně.
Zřejmě nejzajímavější jsou ale fotografie, na kterých umělec srovnává původní díly s dřevěnými a poté je přikládá na dřevěný motor. Všechno totiž perfektně sedí a nebýt barevných rozdílů, nevěřili byste na první pohled, že se jedná o tolik rozdílné materiály.
Při pohledu na toto umělecké dílo se člověk zkrátka nemůže ubránit dojmu, že by stačilo otočit klíčkem, aby nastartoval. To je samozřejmě naprostý nesmysl a jak skončil dřevěný válec ve spalovacím motoru už nám ukázal YouTuber z kanálu Garage54.
Přesto před autorem tohoto projektu a jeho dílem smekáme. V komentářích již dostal několik otázek ohledně ceny, které však zatím zůstaly nezodpovězeny. Bohužel ani nevíme, jak dlouho motor vzniká. První fotka se však v Albu objevila 17. června minulého roku a poslední 26. ledna. Podle té se však zdá, že k dokončení motoru bude zapotřebí minimálně ještě pár týdnů.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.