Ačkoliv spalovací motory nejsou ve své podstatě nijak složitým zařízením, k jejich výrobě je potřeba mít odpovídající znalosti a schopnosti. Finskému umělci však evidentně nic z toho nechybí a tak dokázal vlastníma rukama, bez pomoci sofistikovaných nástrojů, vyrobit dřevěnou repliku starého motoru Volkswagen. Ten je navíc tak přesný, že na něj pasují i originální díly.
Web Jalopnik včera upozornil na nevídané umělecké dílo, které bylo zveřejněno na facebookové stránce Wood Art Finland. Umělcem, který tuto dokonalost stvořil, by měl být jistý Tommi Rajala, který svůj projekt okomentoval jednoduchým popisem: „Z tohohle motoru Brouka bude unikat jenom dřevěný prach. Měřítko 1:1. Žádné CNC. Projekt jednoho člověka."
A o co vlastně jde? V obsáhlé galerii vidíme zrod dokonalé repliky staršího plochého vzduchem chlazeného motoru Volkswagen Přesnost, s jakou se umělec do díla pustil, však doslova bere dech. Každý díl byl totiž vyroben přesně podle originálu a to do nejmenšího detailu.
V motoru najdeme přesnou kopii klikové hřídele ze dřeva, dřevěnou vačku i dřevěné ventily s dřevěnými pružinkami. V chladiči nalezneme imitaci jeho žebrování a dokonce i na dřevěných pístech nalezneme dřevěné pístní kroužky. Každý díl je pak připevněn pomocí dřevěných šroubů a matek.
Fotografie, která odhaluje vnitřek rozdělovače, pak člověku doslova vyrazí dech. Míra přesnosti a píle, kterou autor do projektu vložil, je prostě neuvěřitelná. Vše je přitom ruční práce za využití základních nástrojů. Některé z nich jsou ostatně na fotografiích i vidět. Rozhodně ale nečekejte žádnou počítačem řízenou frézu, která by vám vyřízla každý díl do milimetru přesně.
Zřejmě nejzajímavější jsou ale fotografie, na kterých umělec srovnává původní díly s dřevěnými a poté je přikládá na dřevěný motor. Všechno totiž perfektně sedí a nebýt barevných rozdílů, nevěřili byste na první pohled, že se jedná o tolik rozdílné materiály.
Při pohledu na toto umělecké dílo se člověk zkrátka nemůže ubránit dojmu, že by stačilo otočit klíčkem, aby nastartoval. To je samozřejmě naprostý nesmysl a jak skončil dřevěný válec ve spalovacím motoru už nám ukázal YouTuber z kanálu Garage54.
Přesto před autorem tohoto projektu a jeho dílem smekáme. V komentářích již dostal několik otázek ohledně ceny, které však zatím zůstaly nezodpovězeny. Bohužel ani nevíme, jak dlouho motor vzniká. První fotka se však v Albu objevila 17. června minulého roku a poslední 26. ledna. Podle té se však zdá, že k dokončení motoru bude zapotřebí minimálně ještě pár týdnů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.