Ačkoliv spalovací motory nejsou ve své podstatě nijak složitým zařízením, k jejich výrobě je potřeba mít odpovídající znalosti a schopnosti. Finskému umělci však evidentně nic z toho nechybí a tak dokázal vlastníma rukama, bez pomoci sofistikovaných nástrojů, vyrobit dřevěnou repliku starého motoru Volkswagen. Ten je navíc tak přesný, že na něj pasují i originální díly.
Web Jalopnik včera upozornil na nevídané umělecké dílo, které bylo zveřejněno na facebookové stránce Wood Art Finland. Umělcem, který tuto dokonalost stvořil, by měl být jistý Tommi Rajala, který svůj projekt okomentoval jednoduchým popisem: „Z tohohle motoru Brouka bude unikat jenom dřevěný prach. Měřítko 1:1. Žádné CNC. Projekt jednoho člověka."
A o co vlastně jde? V obsáhlé galerii vidíme zrod dokonalé repliky staršího plochého vzduchem chlazeného motoru Volkswagen Přesnost, s jakou se umělec do díla pustil, však doslova bere dech. Každý díl byl totiž vyroben přesně podle originálu a to do nejmenšího detailu.
V motoru najdeme přesnou kopii klikové hřídele ze dřeva, dřevěnou vačku i dřevěné ventily s dřevěnými pružinkami. V chladiči nalezneme imitaci jeho žebrování a dokonce i na dřevěných pístech nalezneme dřevěné pístní kroužky. Každý díl je pak připevněn pomocí dřevěných šroubů a matek.
Fotografie, která odhaluje vnitřek rozdělovače, pak člověku doslova vyrazí dech. Míra přesnosti a píle, kterou autor do projektu vložil, je prostě neuvěřitelná. Vše je přitom ruční práce za využití základních nástrojů. Některé z nich jsou ostatně na fotografiích i vidět. Rozhodně ale nečekejte žádnou počítačem řízenou frézu, která by vám vyřízla každý díl do milimetru přesně.
Zřejmě nejzajímavější jsou ale fotografie, na kterých umělec srovnává původní díly s dřevěnými a poté je přikládá na dřevěný motor. Všechno totiž perfektně sedí a nebýt barevných rozdílů, nevěřili byste na první pohled, že se jedná o tolik rozdílné materiály.
Při pohledu na toto umělecké dílo se člověk zkrátka nemůže ubránit dojmu, že by stačilo otočit klíčkem, aby nastartoval. To je samozřejmě naprostý nesmysl a jak skončil dřevěný válec ve spalovacím motoru už nám ukázal YouTuber z kanálu Garage54.
Přesto před autorem tohoto projektu a jeho dílem smekáme. V komentářích již dostal několik otázek ohledně ceny, které však zatím zůstaly nezodpovězeny. Bohužel ani nevíme, jak dlouho motor vzniká. První fotka se však v Albu objevila 17. června minulého roku a poslední 26. ledna. Podle té se však zdá, že k dokončení motoru bude zapotřebí minimálně ještě pár týdnů.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?