Výjimečný exponát: 24.4 litrový motor Laurin & Klement W12

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 25. ledna 2019, 12:49 Google+

Méně známou kapitolu z bohaté historie společnosti Škoda Auto připomíná atraktivní exponát ve Škoda Muzeu: letecký motor L&K-LorraineDietrich 450 z roku 1926 zapůjčený se sbírek Národního technického muzea. Impozantní pohonné jednotky W12 byly ve dvacátých letech minulého století licenčně vyráběny v Mladé Boleslavi.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Agregát L&K-Lorraine-Dietrich má dvanáct válců uspořádaných do W, nejvyššího výkonu 450 koní (331 kW) dosahuje při 1850 otáčkách za minutu.

Agregát L&K-Lorraine-Dietrich má dvanáct válců uspořádaných do W, nejvyššího výkonu 450 koní (331 kW) dosahuje při 1850 otáčkách za minutu. | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, říká: „Firma Laurin & Klement / Škoda zaznamenala řadu úspěchů nejen s paletou osobních a užitkových automobilů, motocyklů, jízdních kol nebo třeba motorových pluhů, ale v tuzemsku i zahraničí byl velký zájem také o její moderní letecké motory. Vývoji těchto agregátů se naše společnost začala věnovat již v roce 1909, jako jedna z prvních na světě. K vrcholům mladoboleslavské produkce v této oblasti patří vystavený licenční dvanáctiválec L&K Lorraine-Dietrich 450.

Andrea Frydlová současně doporučuje: „Návštěvu Škoda Muzea je možné zkombinovat s prohlídkou aviatických exponátů partnerského Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi, případně též areálu Rodného domu Ferdinanda Porscheho v Liberci-Vratislavicích. Pro všechna tři uvedená muzea je k dispozici zvýhodněné kombinované vstupné.“

S vývojem aviatiky je společnost Laurin & Klement/Škoda úzce spojena již od konce první dekády 20. století. Prvním leteckým nadšencem, který ve svém letadle vlastní konstrukce a výroby použil upravený automobilový motor L&K, byl český průkopník Metoděj Vlach, jeho létající aparát však byl schopný pouze krátkých skoků. Úspěšnější byl tehdejší šéfkonstruktér automobilky, ing. Otto Hieronimus, který od roku 1909 pracoval na vývoji prvního primárně leteckého motoru v RakouskoUhersku. V pátek 15. dubna 1910 v 17 hodin se populární Hieronimus stal prvním člověkem na
území současné České republiky, který podnikl úspěšný let strojem těžším než vzduch.

V letadle Bleriot poháněném motorem L&K typu EL, vyvinutým a vyrobeným v Mladé Boleslavi, se na chuchelském závodišti u Prahy udržel ve vzduchu 2 minuty a 26 sekund, během nichž překonal asi dvoukilometrovou vzdálenost. Motor L&K typu EL s hliníkovým blokem, čtyřmi litinovými válci a jejich plechovým opláštěním vznikl ve třech kusech. Výrobní kapacita společnosti Laurin & Klement byla totiž tehdy vytížena řadou tuzemských i zahraničních objednávek na úspěšná osobní i užitková vozidla populární značky L&K.

Složité období druhé poloviny dvacátých let, kdy se vinou všeobecných hospodářských obtíží poválečné rekonstrukce dočasně snížil odbyt automobilů, dokázalo vedení společnosti Laurin & Klement operativně překlenout doplněním sortimentu o moderní letecké motory L&K-LorraineDietrich. Díky licenci poskytnuté francouzskou automobilkou a leteckou továrnou Lorraine-Dietrich v roce 1924 se v Mladé Boleslavi vyráběly osmiválce o výkonu 400 koní a vrcholné dvanáctiválce, disponující 450 k.

Silnější z jednotek je součástí expozice Škoda Muzea díky laskavé zápůjčce z NTM (Národního technického muzea) v Praze. Unikátní exponát z roku 1926 zaujme nejen svými impozantními rozměry a zdvihovým objemem 24,4 litru, ale také konstrukčním řešením s uspořádáním dvanácti válců do W, čili tří řad po čtyřech válcích. Nejvyššího trvalého výkonu 450 k (331 kW) agregát dosahuje při 1850 otáčkách za minutu. Spotřeba dvanáctiválce byla udávána na 240 gramů paliva plus 12 gramů oleje na každého koně výkonu a hodinu provozu. O kvalitách licenčních motorů bylo přesvědčeno i československé Ministerstvo národní obrany, které v Mladé Boleslavi na sklonku roku 1926 objednalo 50kusovou sérii monumentálních dvanáctiválců.

Kvalitní letecké motory z Mladé Boleslavi se uplatnily například v tuzemských letounech Letov Š-12 a ŠB-16. Zájem o ně byl i daleko za hranicemi tehdejší Československé republiky, uskutečnil se export třeba do Litvy či Turecka. K nejpřesvědčivějším důkazům jejich vysoké úrovně patřil úspěšný dálkový let pplk. Jaroslava Skály, který se v roce 1927 s letounem Letov Š-16 vydal z Prahy až do Tokia.

img-responsive

Agregát L&K-Lorraine-Dietrich má dvanáct válců uspořádaných do W, nejvyššího výkonu 450 koní (331 kW) dosahuje při 1850 otáčkách za minutu. | foto: Škoda Auto

ŠKODA Muzeum v Mladé Boleslavi si v uplynulém roce 2018 připsalo absolutní návštěvnický rekord ve své historii, přivítalo 273 811 hostů z České republiky i zahraničí – meziroční nárůst činí takřka 8 %. Prezentaci historie značky ŠKODA v moderní expozici doplňuje možnost návštěvy depozitáře i řada kulturních akcí a tematických výstav. Velkému zájmu se těší rovněž možnost spojit návštěvu muzea s prohlídkou aktuálních výrobních provozů ŠKODA AUTO – na základě předchozí objednávky. Kromě továrny v Mladé Boleslavi jsou pro exkurze otevřeny také závody
v Kvasinách a Vrchlabí.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Výjimečný exponát: 24.4 litrový motor Laurin & Klement W12

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

NENECHTE SE MÝLIT. Auta v základu zdražila nejvíc. Jak moc výrobci seškrtali nabídku?

Ilustrační fotografie

Kdy používat mlhovky, proč počítat patníky a co o tom říká silniční zákon?

Hyundai

Hyundai & mobilita budoucnosti

Koncept Volkswagen ID. SPACE VIZZION prezentuje prostorný elektromobil se špičkovou aerodynamikou

Studie VW ID. SPACE VIZZION se pyšní špičkovou aerodynamikou a vnitřním prostorem

Audi 100 2.5 TDI

Kde skončilo zázračné Audi 100 se spotřebou 1,76 litru na 100 km?

BIG SHOCK RACING

Zažijte s Martinem Macíkem poslední trénink před Dakarem 2020 A pomalujte Karlovi zadek

Ilustrační foto

DALŠÍ POTVRZENÍ. Lidé preferují něco jiného, než jim výrobci nabízí a politici určují

2020 Skoda Octavia - INTERIOR & Features

Nová Škoda Octavia 4 (2020) a DŮKLADNÉ PŘEDSTAVENÍ

Ford Mustang Mach-E GT má nabídnout výkon 342 kW (465 k) a zrychlení z nuly na 100 km/h pod 5 vteřin

RADIKÁLNÍ ZMĚNA. Ford ukázal nový Mustang Mach-E. Základní cena je překvapivě nízká

BMW už testuje čistě elektrickým modelem prémiového segmentu střední třídy i4

BMW už testuje připravovaný model i4 + FOTO

reklama

Doporučujeme

Ford Focus Active

Tvrdý Brexit má další oběť mezi automobilkami, Ford se připravuje na miliardové…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. EU NAVZDORY. V autobazarech je vše vzhůru nohama. Tohle nikdo nečekal

  2. BESIP prozradil, který přestupek má v ČR nejhorší následky. Neděláte ho také?

  3. RADIKÁLNÍ ZMĚNA. Ford ukázal nový Mustang Mach-E. Základní cena je překvapivě nízká

  4. DALŠÍ POTVRZENÍ. Lidé preferují něco jiného, než jim výrobci nabízí a politici určují

  5. Nová Škoda Octavia 4 (2020) a DŮKLADNÉ PŘEDSTAVENÍ

  6. Kde skončilo zázračné Audi 100 se spotřebou 1,76 litru na 100 km?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud