Pokud jste někdy za autem táhli karavan, pak jistě dobře znáte ten nepříjemný pocit, kdy ztrácíte povědomí o dění za vaším vozem. Taková situace je však nejen nepříjemná, ale také se může stát nebezpečnou. Společnost Valeo proto přišla s novinkou, která by měla tento problém časem vyřešit.
Jedním z největších benefitů moderních automobilů je jejich zvýšená bezpečnost, ta si však vybrala daň na úkor výhledu. A zatímco automobilky se zaměřují na zlepšení viditelnosti z automobilu, Valeo se rozhodlo zaměřit na problém spjatý s cestováním s přívěsem či karavanem.
Jejich nový systém XtraVue, který společnost prezentovala na právě probíhajícím veletrhu CES 2019 v Las Vegas, totiž využívá řadu kamer, díky kterým je schopen poskytnout řidiči podrobný přehled o dění za vozem i karavanem.
Výstup z kamer, které jsou umístěny na táhnoucím vozidle i taženém karavanu či vleku, se kombinuje do jednoho celistvého obrazu, který je řidiči přehráván na přídavném displeji v kabině. Myšlenka tedy úžasná, avšak provedení má zatím své mezery. V současnosti už by se však mělo pracovat na možnosti integrovat celý systém do infotainmentu vozidla.
Výsledkem je obraz, na kterém se karavan stává prakticky neviditelným a řidič tak vidí bezpečně až na konec soupravy. Podle Valeo se manévrování stane snadnější než kdy dříve a to bez ohledu na velikost taženého vleku či karavanu. Řidič může jednoduše a bezpečně měnit jízdní pruhy, couvat či parkovat a to při stálém povědomí o dění kolem jeho vozu.
Kromě systému XtraVue však Valeo na akci v Las Vegas prezentovalo i různé 48-voltové elektrické systémy, které mohou pomoci snížit spotřebu paliva a současně napomáhají plnému rozvinutí možností konektivity a autonomního řízení. A když už jsme u systému autonomního řízení, mělo by Valeo představit své systémy Drive4U Remote, Voyage XR nebo Drive4U.
Další zajímavou technologií, kterou má Valeo na CES prezentovat, je PictureBeam Monolithic. Tato technologie, na jejím vývoji spolupracuje s CREE, by měla být novou generací osvětlení, která umožní promítání obrazců na silnici.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.