Po přečtení titulku si možná někteří z vás myslí, že jsme v redakci omylem vydali aprílový článek. Jenže tak to opravdu není, Robozadek je skutečná věc, kterou chce automobilka Ford prověřit odolnost svých sedaček a zaručit tak zákazníkům, že s nimi jejich vůz udrží tempo i při aktivním životním stylu.
Celým názvem „Sweaty Robutt," volně přeloženo „Zpocený Robozadek," je speciální typ simulátoru postavený společností Ford Europe, který má prověřit odolnost sedaček. Jedná se o naprostou novinku, kterou automobilka začala používat při testech sedadel poslední generace modelu Fiesta. Podle všeho by se však nevšední test měl brzy rozšířit na celou modelovou řadu.
Hlavním principem robota je napodobit pohyby během nastupování a vystupování po fyzicky náročné aktivitě, kdy je člověk zpocený. Základem Swatty Robutta se tak stal robot, který testuje odolnost sedaček za běžných podmínek.
V tomto případě je však nástavec simulující lidské pozadí, jež je umístěn na speciálním robotu Kuka, průběžně nahříván na teplotu podobnou lidskému tělu (cca 36 °C) a současně navlhčován cca půl litrem tekutiny, která simuluje pot.
S takto upraveným nástavcem provede robot během tří dnů cca 7 500 simulací, které mají reprezentovat zhruba desetiletí náročného používání. Samotná simulace se pak skládá z dosednutí, poskakování a různého otáčení či kroucení - zkrátka běžné pohyby po dosednutí do vozu a během jízdy.
Ford chce podobnými testy svým zákazníkům dokázat, že materiál použitý v interiérech jeho modelů zkrátka vydrží a udrží tempo i s aktivním životním stylem. Ostatně věděli jste, že lidské tělo dokáže během hodiny aktivního cvičení vygenerovat podle Fordu až 1.4 litru potu?
Redaktoři z Jalopniku proto nabízí skvělou výmluvu, jak se vyhnout povánočnímu cvičení a hubnutí: musíte zkrátka prohlašovat, že si nejste úplně jisti úspěchy své sedačky v tomto speciálním testu a nechcete si ji přece zničit.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.