Po přečtení titulku si možná někteří z vás myslí, že jsme v redakci omylem vydali aprílový článek. Jenže tak to opravdu není, Robozadek je skutečná věc, kterou chce automobilka Ford prověřit odolnost svých sedaček a zaručit tak zákazníkům, že s nimi jejich vůz udrží tempo i při aktivním životním stylu.
Celým názvem „Sweaty Robutt," volně přeloženo „Zpocený Robozadek," je speciální typ simulátoru postavený společností Ford Europe, který má prověřit odolnost sedaček. Jedná se o naprostou novinku, kterou automobilka začala používat při testech sedadel poslední generace modelu Fiesta. Podle všeho by se však nevšední test měl brzy rozšířit na celou modelovou řadu.
Hlavním principem robota je napodobit pohyby během nastupování a vystupování po fyzicky náročné aktivitě, kdy je člověk zpocený. Základem Swatty Robutta se tak stal robot, který testuje odolnost sedaček za běžných podmínek.
V tomto případě je však nástavec simulující lidské pozadí, jež je umístěn na speciálním robotu Kuka, průběžně nahříván na teplotu podobnou lidskému tělu (cca 36 °C) a současně navlhčován cca půl litrem tekutiny, která simuluje pot.
S takto upraveným nástavcem provede robot během tří dnů cca 7 500 simulací, které mají reprezentovat zhruba desetiletí náročného používání. Samotná simulace se pak skládá z dosednutí, poskakování a různého otáčení či kroucení - zkrátka běžné pohyby po dosednutí do vozu a během jízdy.
Ford chce podobnými testy svým zákazníkům dokázat, že materiál použitý v interiérech jeho modelů zkrátka vydrží a udrží tempo i s aktivním životním stylem. Ostatně věděli jste, že lidské tělo dokáže během hodiny aktivního cvičení vygenerovat podle Fordu až 1.4 litru potu?
Redaktoři z Jalopniku proto nabízí skvělou výmluvu, jak se vyhnout povánočnímu cvičení a hubnutí: musíte zkrátka prohlašovat, že si nejste úplně jisti úspěchy své sedačky v tomto speciálním testu a nechcete si ji přece zničit.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.