Spolu s bohatou nabídkou nejrůznějších forem financování, i tím, jak se půjčky stávají standardem, si čím dál více lidí může dovolit pořízení nového vozu. Není však nic horšího, než si během prvních, rozhodujících kilometrů, špatně zajet motor nového vozu. A nebo si myslíte, že je již v dnešní, technologicky vyspělé době, zajíždění motoru pasé? Na to jsme se zeptali odborníků ze Škody Auto.
Důležitost procesu správného zajetí nového motoru si uvědomovali již naši dědové, a je jedno, zda se jednalo o motor pohánějící automobil či motocykl. Prvních tisíc kilometrů musel být řidič maximálně opatrný tak, aby si všechny dosedací a třecí plochy uvnitř motoru správně sedly. Po prvním tisíci ujetých kilometrů se vždy vyměnil motorový olej pro případ, že by se v něm nacházely nějaké špony či jiný nežádoucí materiál. Poté měla přijít fáze postupného zvyšování zátěže tak, aby pohonná jednotka poznala své limity.
Jak je to ale dnes? Na otázku nám odpověděla Alžběta Šťastná, tisková mluvčí komunikace produktu: "Lze říci, že přestože se jednotlivé součásti motorů vyrábějí nejmodernější technologií, tak stále mikrogeometrie povrchu je v určitém výrobním rozptylu. U navzájem se pohybujících součástí dochází při záběhu motoru k přizpůsobení kontaktních povrchů součástek navzájem, a tím k dosažení optimálních funkčních vlastností."
Po prostudování technické dokumentace zjišťujeme, že se stále prvních 1500 kilometrů označuje jako záběh motoru, během kterých je způsob jízdy rozhodující. Nehraje přitom roli, zda se jedná o motor vznětový nebo zážehový, přeplňovaný či nepřeplňovaný. V každém případě bychom během prvních 1000 kilometrů neměli jezdit rychleji, než na 3/4 nejvyšších přípustných otáček motoru. Stejně tak bychom neměli jezdit na plný plyn, a ani s vozíkem, nebo alespoň ne příliš těžkým.
Mezi 1000 a 1500 ujetými kilometry bychom měli postupně zvyšovat zátěž motoru až na nejvyšší přípustné otáčky motoru. Opatrnou jízdu, především prvních několik set kilometrů, bychom měli aplikovat i s ohledem na novou brzdovou soustavu a nové pneumatiky - i tyto komponenty potřebují svůj správný proces zajetí tak, aby si vše správně sedlo. I z těchto důvodů je tedy doporučeno jet prvních 500 kilometrů obzvláště opatrně.
A co se tedy oproti starým, osvědčeným metodám změnilo? Vypadla nám první výměna oleje, která již po prvních 1000, resp. 2000 km neprobíhá. Může se stát, že vám ji výrobce u některého konkrétního modelu či motoru doporučí (nebo přímo nařídí), u většiny dnes vyráběných pohonných jednotek se však již neřeší.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.