Spolu s bohatou nabídkou nejrůznějších forem financování, i tím, jak se půjčky stávají standardem, si čím dál více lidí může dovolit pořízení nového vozu. Není však nic horšího, než si během prvních, rozhodujících kilometrů, špatně zajet motor nového vozu. A nebo si myslíte, že je již v dnešní, technologicky vyspělé době, zajíždění motoru pasé? Na to jsme se zeptali odborníků ze Škody Auto.
Důležitost procesu správného zajetí nového motoru si uvědomovali již naši dědové, a je jedno, zda se jednalo o motor pohánějící automobil či motocykl. Prvních tisíc kilometrů musel být řidič maximálně opatrný tak, aby si všechny dosedací a třecí plochy uvnitř motoru správně sedly. Po prvním tisíci ujetých kilometrů se vždy vyměnil motorový olej pro případ, že by se v něm nacházely nějaké špony či jiný nežádoucí materiál. Poté měla přijít fáze postupného zvyšování zátěže tak, aby pohonná jednotka poznala své limity.
Jak je to ale dnes? Na otázku nám odpověděla Alžběta Šťastná, tisková mluvčí komunikace produktu: "Lze říci, že přestože se jednotlivé součásti motorů vyrábějí nejmodernější technologií, tak stále mikrogeometrie povrchu je v určitém výrobním rozptylu. U navzájem se pohybujících součástí dochází při záběhu motoru k přizpůsobení kontaktních povrchů součástek navzájem, a tím k dosažení optimálních funkčních vlastností."
Po prostudování technické dokumentace zjišťujeme, že se stále prvních 1500 kilometrů označuje jako záběh motoru, během kterých je způsob jízdy rozhodující. Nehraje přitom roli, zda se jedná o motor vznětový nebo zážehový, přeplňovaný či nepřeplňovaný. V každém případě bychom během prvních 1000 kilometrů neměli jezdit rychleji, než na 3/4 nejvyšších přípustných otáček motoru. Stejně tak bychom neměli jezdit na plný plyn, a ani s vozíkem, nebo alespoň ne příliš těžkým.
Mezi 1000 a 1500 ujetými kilometry bychom měli postupně zvyšovat zátěž motoru až na nejvyšší přípustné otáčky motoru. Opatrnou jízdu, především prvních několik set kilometrů, bychom měli aplikovat i s ohledem na novou brzdovou soustavu a nové pneumatiky - i tyto komponenty potřebují svůj správný proces zajetí tak, aby si vše správně sedlo. I z těchto důvodů je tedy doporučeno jet prvních 500 kilometrů obzvláště opatrně.
A co se tedy oproti starým, osvědčeným metodám změnilo? Vypadla nám první výměna oleje, která již po prvních 1000, resp. 2000 km neprobíhá. Může se stát, že vám ji výrobce u některého konkrétního modelu či motoru doporučí (nebo přímo nařídí), u většiny dnes vyráběných pohonných jednotek se však již neřeší.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.