Spolu s bohatou nabídkou nejrůznějších forem financování, i tím, jak se půjčky stávají standardem, si čím dál více lidí může dovolit pořízení nového vozu. Není však nic horšího, než si během prvních, rozhodujících kilometrů, špatně zajet motor nového vozu. A nebo si myslíte, že je již v dnešní, technologicky vyspělé době, zajíždění motoru pasé? Na to jsme se zeptali odborníků ze Škody Auto.
Důležitost procesu správného zajetí nového motoru si uvědomovali již naši dědové, a je jedno, zda se jednalo o motor pohánějící automobil či motocykl. Prvních tisíc kilometrů musel být řidič maximálně opatrný tak, aby si všechny dosedací a třecí plochy uvnitř motoru správně sedly. Po prvním tisíci ujetých kilometrů se vždy vyměnil motorový olej pro případ, že by se v něm nacházely nějaké špony či jiný nežádoucí materiál. Poté měla přijít fáze postupného zvyšování zátěže tak, aby pohonná jednotka poznala své limity.
Jak je to ale dnes? Na otázku nám odpověděla Alžběta Šťastná, tisková mluvčí komunikace produktu: "Lze říci, že přestože se jednotlivé součásti motorů vyrábějí nejmodernější technologií, tak stále mikrogeometrie povrchu je v určitém výrobním rozptylu. U navzájem se pohybujících součástí dochází při záběhu motoru k přizpůsobení kontaktních povrchů součástek navzájem, a tím k dosažení optimálních funkčních vlastností."
Po prostudování technické dokumentace zjišťujeme, že se stále prvních 1500 kilometrů označuje jako záběh motoru, během kterých je způsob jízdy rozhodující. Nehraje přitom roli, zda se jedná o motor vznětový nebo zážehový, přeplňovaný či nepřeplňovaný. V každém případě bychom během prvních 1000 kilometrů neměli jezdit rychleji, než na 3/4 nejvyšších přípustných otáček motoru. Stejně tak bychom neměli jezdit na plný plyn, a ani s vozíkem, nebo alespoň ne příliš těžkým.
Mezi 1000 a 1500 ujetými kilometry bychom měli postupně zvyšovat zátěž motoru až na nejvyšší přípustné otáčky motoru. Opatrnou jízdu, především prvních několik set kilometrů, bychom měli aplikovat i s ohledem na novou brzdovou soustavu a nové pneumatiky - i tyto komponenty potřebují svůj správný proces zajetí tak, aby si vše správně sedlo. I z těchto důvodů je tedy doporučeno jet prvních 500 kilometrů obzvláště opatrně.
A co se tedy oproti starým, osvědčeným metodám změnilo? Vypadla nám první výměna oleje, která již po prvních 1000, resp. 2000 km neprobíhá. Může se stát, že vám ji výrobce u některého konkrétního modelu či motoru doporučí (nebo přímo nařídí), u většiny dnes vyráběných pohonných jednotek se však již neřeší.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.