Jak správně zajet motor nového vozu? Nedopouštějte se těchto chyb

Škoda Karoq Style 1.5 TSI
Škoda Karoq Style 1.5 TSI, foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images
-jka , AutoRoad.cz 25. prosince 2018 09:50
Sdílej:

Spolu s bohatou nabídkou nejrůznějších forem financování, i tím, jak se půjčky stávají standardem, si čím dál více lidí může dovolit pořízení nového vozu. Není však nic horšího, než si během prvních, rozhodujících kilometrů, špatně zajet motor nového vozu. A nebo si myslíte, že je již v dnešní, technologicky vyspělé době, zajíždění motoru pasé? Na to jsme se zeptali odborníků ze Škody Auto.

Důležitost procesu správného zajetí nového motoru si uvědomovali již naši dědové, a je jedno, zda se jednalo o motor pohánějící automobil či motocykl. Prvních tisíc kilometrů musel být řidič maximálně opatrný tak, aby si všechny dosedací a třecí plochy uvnitř motoru správně sedly. Po prvním tisíci ujetých kilometrů se vždy vyměnil motorový olej pro případ, že by se v něm nacházely nějaké špony či jiný nežádoucí materiál. Poté měla přijít fáze postupného zvyšování zátěže tak, aby pohonná jednotka poznala své limity.

Jak je to ale dnes? Na otázku nám odpověděla Alžběta Šťastná, tisková mluvčí komunikace produktu: "Lze říci, že přestože se jednotlivé součásti motorů vyrábějí nejmodernější technologií, tak stále mikrogeometrie povrchu je v určitém výrobním rozptylu. U navzájem se pohybujících součástí dochází při záběhu motoru k přizpůsobení kontaktních povrchů součástek navzájem, a tím k dosažení optimálních funkčních vlastností."

Po prostudování technické dokumentace zjišťujeme, že se stále prvních 1500 kilometrů označuje jako záběh motoru, během kterých je způsob jízdy rozhodující. Nehraje přitom roli, zda se jedná o motor vznětový nebo zážehový, přeplňovaný či nepřeplňovaný. V každém případě bychom během prvních 1000 kilometrů neměli jezdit rychleji, než na 3/4 nejvyšších přípustných otáček motoru. Stejně tak bychom neměli jezdit na plný plyn, a ani s vozíkem, nebo alespoň ne příliš těžkým.

Mezi 1000 a 1500 ujetými kilometry bychom měli postupně zvyšovat zátěž motoru až na nejvyšší přípustné otáčky motoru. Opatrnou jízdu, především prvních několik set kilometrů, bychom měli aplikovat i s ohledem na novou brzdovou soustavu a nové pneumatiky - i tyto komponenty potřebují svůj správný proces zajetí tak, aby si vše správně sedlo. I z těchto důvodů je tedy doporučeno jet prvních 500 kilometrů obzvláště opatrně. 

A co se tedy oproti starým, osvědčeným metodám změnilo? Vypadla nám první výměna oleje, která již po prvních 1000, resp. 2000 km neprobíhá. Může se stát, že vám ji výrobce u některého konkrétního modelu či motoru doporučí (nebo přímo nařídí), u většiny dnes vyráběných pohonných jednotek se však již neřeší. 

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?