I když jsou procesy výroby a testování jednotlivých modelů u automobilek nastaveny sebepečlivěji, většinou až čas spolu s reálným provozem dokáže být tím nejlepším testovacím procesem, který odhalí veškeré chyby. Tím však nemyslíme případy, kdy nějaký automobil podléhá korozi více, než ostatní. Svolávací akce se konají tehdy, pokud se zjistí, že některé prvky automobilu ohrožují bezpečnost cestujících.
Otázkou však zůstává, proč na svolávací akce někteří řidiči nejezdí? A o které závady se tedy například jedná? Při pohledu na web svolávačky.cz okamžitě vidíme, že se nejedná o žádné zanedbatelné závady. Například u vozidla Hyundai Genesis, vyrobeném v letech 2011 až 2015 hrozí, že vám za jízdy samovolně vypadne zadní diferenciál, což je těžko představitelné, bohužel však reálné. S takovou "časovanou bombou" bychom bez opravy rozhodně jezdit neměli, umíme si živě představit, co by dokázala taková událost na silnici spáchat.
Ve skutečnosti však není automobilka, která by se bez svolávací akce obešla. Pro příklad můžeme jmenovat další z posledních zjištění, které se týká Citroenu C4 Cactus, vyrobeného v 5. až 9. měsíci roku 2014. Do těchto automobilů byla bohužel namontována palivová lišta, která vykazuje netěsnosti - a ty mohou způsobit požár automobilu! Dalším automobilem, o kterém web informuje, je BMW M3, které má také problémy se zadním diferenciálem - v tomto případě však nehrozí samotné vypadnutí, ale pouze povolení šroubů, které by znamenalo zhoršení jízdních vlastností.
Komplikace se týkají opravdu každého výrobce, jeden z problémů má i domácí Octavia vyrobená v letech 11/2015 až 4/2016. Do tohoto automobilu je zřejmě namontována vadná páčka dětské pojistky zadních dveří, která se může kdykoliv ulomit (zejména v důsledku vibrací) a způsobit tak odemčení systému - dveře se pak dají otevřít i zevnitř.
Jak vidíte, žádné auto není bez chyby. A pokud si říkáte, že je váš vůz až příliš starý na to, aby se ho takovéto svolávací akce týkaly, pak vězte, že ani toto neplatí. Například Mazda stahovala i více než deset let staré automobily, když zjistila, že airbagy Takata nefungují tak, jak mají. Pokud se na jakoukoliv takovou závadu přijde, výrobce se snaží skrze databáze dohnat všechny majitele postižených aut, kterým by měla ve schránce přistát obálka s informací o svolávací akci. S tou byste pak měli navštívit autorizovaný servis, který vám danou věc bezplatně vymění či opraví.
Problém však může nastat u vozidel, které již několikrát změnily majitele. Informace o svolávací akci se pak může dostat k jednomu z předchozích majitelů, který již automobil nevlastní a je otázkou, zda ex-majitel tuto zprávu předá novému majiteli a nebo ji vyhodí do koše. V každém případě však neuděláte chybu, když si na webu svolávačky.cz vyfiltrujete váš vůz. Pokud získáte podezření, dále byste se měli obrátit na kterýkoliv autorizovaný servis, který vám kontrolou VIN kódu vašeho vozidla potvrdí nebo vyvrátí vaše podezření.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.