Konstruktéři automobilů dosáhli v minulých letech neuvěřitelného pokroku, což se podepsalo zejména na bezpečnosti, ekologičnosti a spolehlivosti nových modelů. A právě bezpečnost bývá jedním z nejdůležitějších parametrů, který lidé spolu s designem a spotřebou při výběru nového vozu zohledňují. Které modely tedy nejvíce oslnily v testech Euro NCAP pro rok 2018?
V kategorii malých rodinných vozidel se vítězem stala poslední generace Mercedes-Benz třídy A. Kompaktní hatchback získal 96 procent za ochranu dospělé posádky, 91 % za ochranu dětí a 92 % za ochranu chodců. V kategorii bezpečnostních asistentů, jejíž význam v posledních letech výrazně stoupl, dosáhl Mercedes 75 %.
Mezi velkými rodinnými vozy zazářil prémiový sedan Lexus ES, který v nabídce nahradil modelovou řadu GS. Pěti hvězdičkami oceněný vůz dostal 91 % za ochranu dospělé posádky, 87 % za ochranu dětí a 90 % za ochranu chodců. Asistenční systémy si pak zasloužily 77 %. Model ES 300h se navíc stal prvním modelem oceněným v nové kategorii elektromobilů a hybridů.
V kategorii velkých SUV, kterou v Euro NCAP pojmenovali "Large Off-Roaders," připadlo vítězství modelu Hyundai Nexo. Crossover poháněný palivovými články obdržel 94 % za ochranu dospělé posádky, 87 % za ochranu dětí a 67 % za ochranu chodců. Jeho asistenční systémy sklidily 80 %, což stačilo na pětihvězdičkové výsledku.
„V roce 2018 jsme zavedli nové testy, které se zaměřily především na zranitelné uživatele silnic," prohlásil Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP. „Trojice 'Nejlepších ve své kategorii' v tomto roce jasně ukazuje, že se automobilky snaží nabídnout maximální úroveň ochrany, a že procedury Euro NCAP urychlují vývoj těchto zásadních bezpečnostních vylepšení."
Aby se vůz mohl stát tím nejlepším ve své kategorii, musel porazit veškeré své konkurenty. Z kategorií ochrany posádky, ochrany dětí, ochrany chodců a bezpečnostních asistentů pak bylo vypočítáno výsledné skóre, které rozhodlo o pořadí.
Každý automobil přitom musel pocházet z tohoto roku, aby byla zajištěna férovost pro všechny posuzované modely. Ostatně toto srovnávání a vyhlašování se koná každý rok, což by mělo zákazníkům zajistit výběr vozu s nejlepšími bezpečnostními prvky.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.