Konstruktéři automobilů dosáhli v minulých letech neuvěřitelného pokroku, což se podepsalo zejména na bezpečnosti, ekologičnosti a spolehlivosti nových modelů. A právě bezpečnost bývá jedním z nejdůležitějších parametrů, který lidé spolu s designem a spotřebou při výběru nového vozu zohledňují. Které modely tedy nejvíce oslnily v testech Euro NCAP pro rok 2018?
V kategorii malých rodinných vozidel se vítězem stala poslední generace Mercedes-Benz třídy A. Kompaktní hatchback získal 96 procent za ochranu dospělé posádky, 91 % za ochranu dětí a 92 % za ochranu chodců. V kategorii bezpečnostních asistentů, jejíž význam v posledních letech výrazně stoupl, dosáhl Mercedes 75 %.
Mezi velkými rodinnými vozy zazářil prémiový sedan Lexus ES, který v nabídce nahradil modelovou řadu GS. Pěti hvězdičkami oceněný vůz dostal 91 % za ochranu dospělé posádky, 87 % za ochranu dětí a 90 % za ochranu chodců. Asistenční systémy si pak zasloužily 77 %. Model ES 300h se navíc stal prvním modelem oceněným v nové kategorii elektromobilů a hybridů.
V kategorii velkých SUV, kterou v Euro NCAP pojmenovali "Large Off-Roaders," připadlo vítězství modelu Hyundai Nexo. Crossover poháněný palivovými články obdržel 94 % za ochranu dospělé posádky, 87 % za ochranu dětí a 67 % za ochranu chodců. Jeho asistenční systémy sklidily 80 %, což stačilo na pětihvězdičkové výsledku.
„V roce 2018 jsme zavedli nové testy, které se zaměřily především na zranitelné uživatele silnic," prohlásil Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP. „Trojice 'Nejlepších ve své kategorii' v tomto roce jasně ukazuje, že se automobilky snaží nabídnout maximální úroveň ochrany, a že procedury Euro NCAP urychlují vývoj těchto zásadních bezpečnostních vylepšení."
Aby se vůz mohl stát tím nejlepším ve své kategorii, musel porazit veškeré své konkurenty. Z kategorií ochrany posádky, ochrany dětí, ochrany chodců a bezpečnostních asistentů pak bylo vypočítáno výsledné skóre, které rozhodlo o pořadí.
Každý automobil přitom musel pocházet z tohoto roku, aby byla zajištěna férovost pro všechny posuzované modely. Ostatně toto srovnávání a vyhlašování se koná každý rok, což by mělo zákazníkům zajistit výběr vozu s nejlepšími bezpečnostními prvky.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.