Technologie plně autonomních aut bývá často označována za blízkou budoucnost, ještě předtím však budou muset jejich vývojáři vyřešit několik zásadních problémů. A jedním z nich jsou i lidé, konkrétně chodci a cyklisté, jejichž chování může být pro stroje matoucí a často velmi špatně předvídatelné.
Ostatně to z praxe známe asi všichni. Snad každý řidič už někdy zažil tu situaci, kdy u přechodu zahlédl postávajícího člověka. A v ten moment musel začít předvídat, zda se ta osoba chystá přejít přes silnici, nebo tam jen postává. A stejně tak je potřeba předvídat i pohyby cyklistů nebo běžců. Jsou to zkrátka tisíce různých situací, kdy se řidič musí spolehnout na svůj instinkt a odhad, zda má zpomalit, nebo může pokračovat.
Problém je však v tom, že počítače nejsou na něco podobného stavěné. V jejich útrobách sice neustále probíhají tisíce a možná i miliony různých výpočtů, při současné technice se však nikdy nedokáží přiblížit lidské intuici. Pokud se k ní tedy vůbec někdy přiblížit dokáží.
„Nemůžete prostě zastavovat kvůli každému člověku, který stojí u silnice," uvedl podle webu Carscoops k tématu Henrik Green, šéf výzkumného a vývojového oddělení automobilky Volvo, jejíž bezpečnostní systémy patří dlouhodobě k těm nejsofistikovanějším. „Musíte ale zastavit ve správnou chvíli, kdy se chodec rozhodne do silnice vstoupit."
Právě Volvo přitom ve spolupráci se společnosti Luminar představilo na letošním autosalonu v Los Angeles jejich pokročilou technologii radaru LIDAR. Ten má být nově schopen poznat pozici lidského, včetně jednotlivých svalů, a to na vzdálenost až 250 metrů.
Jak ovšem uvádí web Automotive News, pouze samostatná detekce lidských pohybů nestačí k tomu, aby mohl vůz vyhodnotit, co se stane v následujících chvílích. Jako příklad je uváděna situace s běžcem, který je poslední 3 sekundy detekován během běhu ke křižovatce.
Pro rozhodování stroje o dalších úmyslech běžce by však neměl být primární výpočet jeho trajektorie, ale zaměření se na jeho tvář - konkrétně zda se běžec podíval směrem k automobilu a ví o něm. Dalším příkladem mohou být chodci zahledění do mobilu, u kterých automaticky hrozí větší riziko nehody.
„Je důležité porozumět těmto rysům/vlastnostem, ne se jen dívat na pohyb," poznamenal k tématu Leslie Noteboom, spoluzakladatel a šéfdesignér britské společnosti Humanising Autonomy. V této společnosti se pohybuje zejména velké množství softwarových inženýrů, kromě toho však zaměstnává i behaviorální psychology, kteří analyzují záběry z kamer a snaží se systém naučit jak správně analyzovat pohyby lidí v dopravě.
„Musíte mít obecné modely chování, které jsou velmi podrobné. V dalším kroku je pak musíte lépe upřesnit," uvedl Noteboom. „Máme základy obecného chování pro konkrétní město a poté se můžeme zaměřit na konkrétní místa a určit, jak se lidé budou chovat na křižovatce se zastaralým systémem semaforům, nebo na křižovatkách, kde je potřeba zastavit uprostřed silnice."
Jisté však je, že si žádný z výrobců nemůže dovolit vypustit do světa systém autonomního řízení, který by nedokázal správně vyhodnocovat lidské chování a záměry. Jak uvádí Pete Rander, prezident společnosti Argo AI: „Pokud nebudete předvídat správně, máte jen dvě možnosti a žádná není dost dobrá. Buď se budete držet zpátky v bezpečí a vytvoříte kolem sebe bublinu obezřetnosti. A nebo prostě dupnete na brzdy."
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.