Objevila se noční můra samořiditelných aut. Konstruktéři se trápí a hledají pomoc

mao / AutoRoad.cz, 6. prosince 2018, 11:09 Google+

Technologie plně autonomních aut bývá často označována za blízkou budoucnost, ještě předtím však budou muset jejich vývojáři vyřešit několik zásadních problémů. A jedním z nich jsou i lidé, konkrétně chodci a cyklisté, jejichž chování může být pro stroje matoucí a často velmi špatně předvídatelné.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Toyota

Sdílejte článek

Ostatně to z praxe známe asi všichni. Snad každý řidič už někdy zažil tu situaci, kdy u přechodu zahlédl postávajícího člověka. A v ten moment musel začít předvídat, zda se ta osoba chystá přejít přes silnici, nebo tam jen postává. A stejně tak je potřeba předvídat i pohyby cyklistů nebo běžců. Jsou to zkrátka tisíce různých situací, kdy se řidič musí spolehnout na svůj instinkt a odhad, zda má zpomalit, nebo může pokračovat.

Problém je však v tom, že počítače nejsou na něco podobného stavěné. V jejich útrobách sice neustále probíhají tisíce a možná i miliony různých výpočtů, při současné technice se však nikdy nedokáží přiblížit lidské intuici. Pokud se k ní tedy vůbec někdy přiblížit dokáží.

„Nemůžete prostě zastavovat kvůli každému člověku, který stojí u silnice," uvedl podle webu Carscoops k tématu Henrik Green, šéf výzkumného a vývojového oddělení automobilky Volvo, jejíž bezpečnostní systémy patří dlouhodobě k těm nejsofistikovanějším. „Musíte ale zastavit ve správnou chvíli, kdy se chodec rozhodne do silnice vstoupit."

Právě Volvo přitom ve spolupráci se společnosti Luminar představilo na letošním autosalonu v Los Angeles jejich pokročilou technologii radaru LIDAR. Ten má být nově schopen poznat pozici lidského, včetně jednotlivých svalů, a to na vzdálenost až 250 metrů.

Jak ovšem uvádí web Automotive News, pouze samostatná detekce lidských pohybů nestačí k tomu, aby mohl vůz vyhodnotit, co se stane v následujících chvílích. Jako příklad je uváděna situace s běžcem, který je poslední 3 sekundy detekován během běhu ke křižovatce.

Pro rozhodování stroje o dalších úmyslech běžce by však neměl být primární výpočet jeho trajektorie, ale zaměření se na jeho tvář - konkrétně zda se běžec podíval směrem k automobilu a ví o něm. Dalším příkladem mohou být chodci zahledění do mobilu, u kterých automaticky hrozí větší riziko nehody.

img-responsive

Volvo osazené systémem pro autonomní jízdu společnosti Uber | foto: Volvo

„Je důležité porozumět těmto rysům/vlastnostem, ne se jen dívat na pohyb," poznamenal k tématu Leslie Noteboom, spoluzakladatel a šéfdesignér britské společnosti Humanising Autonomy. V této společnosti se pohybuje zejména velké množství softwarových inženýrů, kromě toho však zaměstnává i behaviorální psychology, kteří analyzují záběry z kamer a snaží se systém naučit jak správně analyzovat pohyby lidí v dopravě.

„Musíte mít obecné modely chování, které jsou velmi podrobné. V dalším kroku je pak musíte lépe upřesnit," uvedl Noteboom. „Máme základy obecného chování pro konkrétní město a poté se můžeme zaměřit na konkrétní místa a určit, jak se lidé budou chovat na křižovatce se zastaralým systémem semaforům, nebo na křižovatkách, kde je potřeba zastavit uprostřed silnice."

Jisté však je, že si žádný z výrobců nemůže dovolit vypustit do světa systém autonomního řízení, který by nedokázal správně vyhodnocovat lidské chování a záměry. Jak uvádí Pete Rander, prezident společnosti Argo AI: „Pokud nebudete předvídat správně, máte jen dvě možnosti a žádná není dost dobrá. Buď se budete držet zpátky v bezpečí a vytvoříte kolem sebe bublinu obezřetnosti. A nebo prostě dupnete na brzdy."

Google+ Vytisknout

Diskuze: Objevila se noční můra samořiditelných aut. Konstruktéři se trápí a hledají pomoc

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Piëch Mark Zero

Piëch Mark Zero - Pravnuk Ferdinanda Porsche rozjíždí konkurenci koncernu

Unikátní Lada Niva 6x6 (YouTube/Garage 54 ENG)

Podomácku postavená Lada Niva 6x6 vyrazila do ruské zimy, přihlížející nestačili žasnout

Nový Renault Clio "Intens"

Renault vyráží do Ženevy s dvojicí nových „prcků" a limitovanou edicí pro Dacii

Výrazně zesvětlená fotografie konceptu Mitsubishi Engelberg Tourer

Mitsubishi tvrdě zbrojí. Do Ženevy veze čtyři premiéry. Model Engelberg v přísném utajení

Zdravotnická záchranná službě Královéhradeckého kraje převzala dva nové vozy Škoda Kodiaq

Dvě Škody Kodiaq dostaly záchranářské barvy, pomáhat budou v Královéhradeckém kraji

Škoda Yeti dostala pohonnou soustavu z Audi RS3

Rusové zkřížili Škodu Yeti s Audi RS3, výsledkem je monstrum s brutálním zvukem i výkonem

reklama
reklama

Doporučujeme

Na Aljašce předvedli neuvěřitelně rychlou opravu zemětřesením poškozených komunikací (facebook/ Alaska Tour & Travel)

Zničená silnice opravená během 5 dnů? V Česku nemožné, na Aljašce žádný problém

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čeští vojáci v Litvě zazářili, cestou ze cvičení neváhali pomoci zoufalému motoristovi

  2. Mercedes vypustil Unimog na obtížný terénní polygon, řidiče však nic nezastavilo

  3. Evropský pick-up Peugeotu se ukázal na fotkách, příslušnost ke značce nezapře

  4. Největší SUV světa? Monstrózní Dhabiyan 10x10 vznikl přestavbou amerického armádního tahače

  5. Jak využít staré baterie elektromobilů? Nissan přišel s dalším originálním nápadem

  6. TEST: Opel Insignia Country Tourer 4x4: Pohodlný, prostorný a neuvěřitelně zábavný na sněhu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud