Technologie plně autonomních aut bývá často označována za blízkou budoucnost, ještě předtím však budou muset jejich vývojáři vyřešit několik zásadních problémů. A jedním z nich jsou i lidé, konkrétně chodci a cyklisté, jejichž chování může být pro stroje matoucí a často velmi špatně předvídatelné.
Ostatně to z praxe známe asi všichni. Snad každý řidič už někdy zažil tu situaci, kdy u přechodu zahlédl postávajícího člověka. A v ten moment musel začít předvídat, zda se ta osoba chystá přejít přes silnici, nebo tam jen postává. A stejně tak je potřeba předvídat i pohyby cyklistů nebo běžců. Jsou to zkrátka tisíce různých situací, kdy se řidič musí spolehnout na svůj instinkt a odhad, zda má zpomalit, nebo může pokračovat.
Problém je však v tom, že počítače nejsou na něco podobného stavěné. V jejich útrobách sice neustále probíhají tisíce a možná i miliony různých výpočtů, při současné technice se však nikdy nedokáží přiblížit lidské intuici. Pokud se k ní tedy vůbec někdy přiblížit dokáží.
„Nemůžete prostě zastavovat kvůli každému člověku, který stojí u silnice," uvedl podle webu Carscoops k tématu Henrik Green, šéf výzkumného a vývojového oddělení automobilky Volvo, jejíž bezpečnostní systémy patří dlouhodobě k těm nejsofistikovanějším. „Musíte ale zastavit ve správnou chvíli, kdy se chodec rozhodne do silnice vstoupit."
Právě Volvo přitom ve spolupráci se společnosti Luminar představilo na letošním autosalonu v Los Angeles jejich pokročilou technologii radaru LIDAR. Ten má být nově schopen poznat pozici lidského, včetně jednotlivých svalů, a to na vzdálenost až 250 metrů.
Jak ovšem uvádí web Automotive News, pouze samostatná detekce lidských pohybů nestačí k tomu, aby mohl vůz vyhodnotit, co se stane v následujících chvílích. Jako příklad je uváděna situace s běžcem, který je poslední 3 sekundy detekován během běhu ke křižovatce.
Pro rozhodování stroje o dalších úmyslech běžce by však neměl být primární výpočet jeho trajektorie, ale zaměření se na jeho tvář - konkrétně zda se běžec podíval směrem k automobilu a ví o něm. Dalším příkladem mohou být chodci zahledění do mobilu, u kterých automaticky hrozí větší riziko nehody.
„Je důležité porozumět těmto rysům/vlastnostem, ne se jen dívat na pohyb," poznamenal k tématu Leslie Noteboom, spoluzakladatel a šéfdesignér britské společnosti Humanising Autonomy. V této společnosti se pohybuje zejména velké množství softwarových inženýrů, kromě toho však zaměstnává i behaviorální psychology, kteří analyzují záběry z kamer a snaží se systém naučit jak správně analyzovat pohyby lidí v dopravě.
„Musíte mít obecné modely chování, které jsou velmi podrobné. V dalším kroku je pak musíte lépe upřesnit," uvedl Noteboom. „Máme základy obecného chování pro konkrétní město a poté se můžeme zaměřit na konkrétní místa a určit, jak se lidé budou chovat na křižovatce se zastaralým systémem semaforům, nebo na křižovatkách, kde je potřeba zastavit uprostřed silnice."
Jisté však je, že si žádný z výrobců nemůže dovolit vypustit do světa systém autonomního řízení, který by nedokázal správně vyhodnocovat lidské chování a záměry. Jak uvádí Pete Rander, prezident společnosti Argo AI: „Pokud nebudete předvídat správně, máte jen dvě možnosti a žádná není dost dobrá. Buď se budete držet zpátky v bezpečí a vytvoříte kolem sebe bublinu obezřetnosti. A nebo prostě dupnete na brzdy."
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?