Technologie plně autonomních aut bývá často označována za blízkou budoucnost, ještě předtím však budou muset jejich vývojáři vyřešit několik zásadních problémů. A jedním z nich jsou i lidé, konkrétně chodci a cyklisté, jejichž chování může být pro stroje matoucí a často velmi špatně předvídatelné.
Ostatně to z praxe známe asi všichni. Snad každý řidič už někdy zažil tu situaci, kdy u přechodu zahlédl postávajícího člověka. A v ten moment musel začít předvídat, zda se ta osoba chystá přejít přes silnici, nebo tam jen postává. A stejně tak je potřeba předvídat i pohyby cyklistů nebo běžců. Jsou to zkrátka tisíce různých situací, kdy se řidič musí spolehnout na svůj instinkt a odhad, zda má zpomalit, nebo může pokračovat.
Problém je však v tom, že počítače nejsou na něco podobného stavěné. V jejich útrobách sice neustále probíhají tisíce a možná i miliony různých výpočtů, při současné technice se však nikdy nedokáží přiblížit lidské intuici. Pokud se k ní tedy vůbec někdy přiblížit dokáží.
„Nemůžete prostě zastavovat kvůli každému člověku, který stojí u silnice," uvedl podle webu Carscoops k tématu Henrik Green, šéf výzkumného a vývojového oddělení automobilky Volvo, jejíž bezpečnostní systémy patří dlouhodobě k těm nejsofistikovanějším. „Musíte ale zastavit ve správnou chvíli, kdy se chodec rozhodne do silnice vstoupit."
Právě Volvo přitom ve spolupráci se společnosti Luminar představilo na letošním autosalonu v Los Angeles jejich pokročilou technologii radaru LIDAR. Ten má být nově schopen poznat pozici lidského, včetně jednotlivých svalů, a to na vzdálenost až 250 metrů.
Jak ovšem uvádí web Automotive News, pouze samostatná detekce lidských pohybů nestačí k tomu, aby mohl vůz vyhodnotit, co se stane v následujících chvílích. Jako příklad je uváděna situace s běžcem, který je poslední 3 sekundy detekován během běhu ke křižovatce.
Pro rozhodování stroje o dalších úmyslech běžce by však neměl být primární výpočet jeho trajektorie, ale zaměření se na jeho tvář - konkrétně zda se běžec podíval směrem k automobilu a ví o něm. Dalším příkladem mohou být chodci zahledění do mobilu, u kterých automaticky hrozí větší riziko nehody.
„Je důležité porozumět těmto rysům/vlastnostem, ne se jen dívat na pohyb," poznamenal k tématu Leslie Noteboom, spoluzakladatel a šéfdesignér britské společnosti Humanising Autonomy. V této společnosti se pohybuje zejména velké množství softwarových inženýrů, kromě toho však zaměstnává i behaviorální psychology, kteří analyzují záběry z kamer a snaží se systém naučit jak správně analyzovat pohyby lidí v dopravě.
„Musíte mít obecné modely chování, které jsou velmi podrobné. V dalším kroku je pak musíte lépe upřesnit," uvedl Noteboom. „Máme základy obecného chování pro konkrétní město a poté se můžeme zaměřit na konkrétní místa a určit, jak se lidé budou chovat na křižovatce se zastaralým systémem semaforům, nebo na křižovatkách, kde je potřeba zastavit uprostřed silnice."
Jisté však je, že si žádný z výrobců nemůže dovolit vypustit do světa systém autonomního řízení, který by nedokázal správně vyhodnocovat lidské chování a záměry. Jak uvádí Pete Rander, prezident společnosti Argo AI: „Pokud nebudete předvídat správně, máte jen dvě možnosti a žádná není dost dobrá. Buď se budete držet zpátky v bezpečí a vytvoříte kolem sebe bublinu obezřetnosti. A nebo prostě dupnete na brzdy."
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.