Japonsko bývá často spojováno s nejmodernějšími technologiemi. Olympijské a Paralympijské hry v Tokiu v roce 2020 proto nebudou patřit jen sportu – stanou se rovněž příležitostí k prezentaci technologií budoucnosti. Toyota, oficiální partner Olympijského a Paralympijského výboru, hodlá z těchto her učinit ty nejinovativnější v historii, a proto při poskytování služeb spojených s touto akcí využije své nejmodernější technologie, vyráběné sériově i prototypy.
Do Olympiády v Tokiu zbývají dva roky. Toyota jako hlavní partner Mezinárodního olympijského výboru a Mezinárodního paralympijského výboru v oblasti mobility sdělila podrobnosti svého angažmá v rámci tohoto sportovního svátku v japonském hlavním městě. Díky otevřenému přístupu a využití nejmodernějších technologií se Tokio během Olympiády stane místem, kde se představí myšlenka neomezené mobility v praxi. Olympijské hry v japonské metropoli tak budou těmi nejinovativnějšími v celé historii.
“Pro život ve společnosti je svoboda pohybu klíčová,” říká Akio Toyoda, prezident Toyoty. “Lidem, kterým k přijetí výzvy brání pohybové obtíže, chce Toyota pomoci vyřešit problém. Přejeme si, aby se mobilita stala příležitostí, ne překážkou. Svým podílem na Olympijských a Paralympijských hrách i Speciální olympiádě vyjadřuje Toyota úctu k výjimečnosti každého člověka a rozmanitosti.”
Inovativní prototypy v ulicích
Toyota bude během her testovat a předvádět automatizované vozy na čtvrté, předposlední úrovni škály vytvořené SAE International, organizací inženýrů zabývajících se mimo jiné motorismem. Tyto automobily budou samostatně provádět veškeré činnosti související s řízením a při tom se budou pohybovat v určitém předem definovaném prostoru. Testy budou probíhat v pobřežní tokijské čtvrti a v okolí letiště Haneda.
Sportovci, organizátoři i fanoušci se seznámí také s prototypem Concept-i, futuristicky vyhlížejícím automobilem, který rozeznává emoce řidiče a díky umělé inteligenci s ním může přirozeně rozmlouvat. Další novinkou budou e-Palette, elektromobily nové generace, navržené v rámci průkopnického projektu “Mobility as a Service” (MaaS). E-Palette je autonomní vozidlo s modulární konstrukcí, ze kterého se podle potřeby a denní doby může stát mobilní butik, foodtruck, kancelář na kolečkách nebo taxík. Vozy e-Palette budou přepravovat sportovce, organizátory a hosty po olympijském městečku.
Snadnější cestování díky Toyotě
Toyota účastníkům her poskytne také vozy ze série Welcab, tedy populární značkové modely uzpůsobené pro potřeby hendikepovaných osob. V tokijských ulicích se objeví rovněž vozy usnadňující přepravu na krátké vzdálenosti, včetně elektromobilů, trojkolek či hbitých i-Roadů a olympijští dobrovolníci budou vybaveni vozítky k jízdě ve stoje.
Potřebám hendikepovaných jsou uzpůsobeny také hybridní taxíky JPN Taxi. Vozidla jsou zkonstruovaná tak, aby byla co nejpohodlnější pro pasažéry – mají nízko umístěnou podlahu, velké posuvné dveře usnadňující nasedání, osvětlení bezpečnostních pásů tak, aby bylo snadné nalézt je po setmění a také velká okna poskytující dokonalý výhled. Toyota tento model uvedla na trh vloni v říjnu a v současné době se z něj mohou těšit obyvatelé japonských měst.
Celá škála elektrifikovaných pohonů
Organizátoři her dostanou od Toyoty oficiální flotilu čítající více než 3000 osobních vozů vybavených nejmodernějšími nízkouhlíkovými pohonnými jednotkami a moderními bezpečnostními systémy. Jsou mezi nimi elektrické sedany Mirai napájené vodíkovými palivovými články, samodobíjecí hybridní vozy a plug-in hybridy, ale i nové elektrické modely na baterie. Organizátoři budou mít k dispozici rovněž vodíkem poháněné městské autobusy Sora a vysokozdvižné vozíky. Cílem Toyoty a Organizačního výboru je dosáhnout co nejnižší úrovně emisí oficiálního vozového parku v dějinách her.
Automobily z oficiální flotily budou zároveň vybaveny nejmodernějšími systémy aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense, Lexus Safety System+ a Parking Support Brake – systémem, který předchází kolizím při manévrování. A co víc, některá auta budou disponovat novým systémem Highway Teammate pro automatizovanou jízdu po dálnici (druhá úroveň automatizace podle SAE International).
Lepší organizace dopravy
Organizátoři předpokládají, že patnáctimilionová metropole přijme během her dalších patnáct milionů hostů. Toyota podpoří tokijské městské úřady i Organizační výbor při zajišťování bezpečné a efektivní dopravy pro všechny, a to nejen tím, že dodá rozmanitou flotilu vozidel, ale také tak, že bude organizovat dopravu podle pravidel proslulého Produkčního systému Toyoty. Ke správě vozového parku poslouží technologie automatické výměny informací v cloudu prostřednictvím DCM modulu (Data Communication Module) a digitální platformy Mobility Service Platform.
Města celého světa nyní stojí před výzvami, jako je nadměrné zhuštění provozu, znečištění ovzduší, dopravní nehody či dostupnost dopravních prostředků pro hendikepované osoby. Na příštích olympiádách v Tokiu (2020), Pekingu (2022) a Paříži (2024) hodlá Toyota tyto problémy řešit a podílet se na udržitelném rozvoji dopravy po celém světě.
V roce 2015 se Toyota stala prvním oficiálním globálním olympijským partnerem, co se týče mobility. Spolupráce byla uzavřena na období 2017 až 2024. Do toho období spadají Zimní hry v Pchjongjangu (2018) a Pekingu (2022) a Letní olympijské hry a Letní paralympijské hry v Tokiu (2020) a Paříži (2024).
Mise: mobilita
Svojí angažovaností při organizování globálních sportovních událostí se chce Toyota přičinit o budování mírové společnosti bez diskriminace, a to tím, že podporuje sportovní úsilí závodníků ze všech států a kontinentů, ať už zdatných nebo s hendikepem. S touto myšlenkou se Toyota stala rovněž globálním partnerem Mezinárodní speciální olympiády v roce 2017. Firma podporuje sportovce v přesvědčení, že pojetí mobility značně překračuje tradiční dopravní prostředky. Jak hlásá globální kampaň Toyoty “Start Your Impossible”, mobilita znamená zvládání výzev a plnění snů. V tomto duchu a v reakci na stále vyšší požadavky kladené na moderní společnost prochází japonský koncern transformací z tradičního producenta automobilů ve firmu, která se zabývá mobilitou v širokém slova smyslu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.