Japonsko bývá často spojováno s nejmodernějšími technologiemi. Olympijské a Paralympijské hry v Tokiu v roce 2020 proto nebudou patřit jen sportu – stanou se rovněž příležitostí k prezentaci technologií budoucnosti. Toyota, oficiální partner Olympijského a Paralympijského výboru, hodlá z těchto her učinit ty nejinovativnější v historii, a proto při poskytování služeb spojených s touto akcí využije své nejmodernější technologie, vyráběné sériově i prototypy.
Do Olympiády v Tokiu zbývají dva roky. Toyota jako hlavní partner Mezinárodního olympijského výboru a Mezinárodního paralympijského výboru v oblasti mobility sdělila podrobnosti svého angažmá v rámci tohoto sportovního svátku v japonském hlavním městě. Díky otevřenému přístupu a využití nejmodernějších technologií se Tokio během Olympiády stane místem, kde se představí myšlenka neomezené mobility v praxi. Olympijské hry v japonské metropoli tak budou těmi nejinovativnějšími v celé historii.
“Pro život ve společnosti je svoboda pohybu klíčová,” říká Akio Toyoda, prezident Toyoty. “Lidem, kterým k přijetí výzvy brání pohybové obtíže, chce Toyota pomoci vyřešit problém. Přejeme si, aby se mobilita stala příležitostí, ne překážkou. Svým podílem na Olympijských a Paralympijských hrách i Speciální olympiádě vyjadřuje Toyota úctu k výjimečnosti každého člověka a rozmanitosti.”
Inovativní prototypy v ulicích
Toyota bude během her testovat a předvádět automatizované vozy na čtvrté, předposlední úrovni škály vytvořené SAE International, organizací inženýrů zabývajících se mimo jiné motorismem. Tyto automobily budou samostatně provádět veškeré činnosti související s řízením a při tom se budou pohybovat v určitém předem definovaném prostoru. Testy budou probíhat v pobřežní tokijské čtvrti a v okolí letiště Haneda.
Sportovci, organizátoři i fanoušci se seznámí také s prototypem Concept-i, futuristicky vyhlížejícím automobilem, který rozeznává emoce řidiče a díky umělé inteligenci s ním může přirozeně rozmlouvat. Další novinkou budou e-Palette, elektromobily nové generace, navržené v rámci průkopnického projektu “Mobility as a Service” (MaaS). E-Palette je autonomní vozidlo s modulární konstrukcí, ze kterého se podle potřeby a denní doby může stát mobilní butik, foodtruck, kancelář na kolečkách nebo taxík. Vozy e-Palette budou přepravovat sportovce, organizátory a hosty po olympijském městečku.
Snadnější cestování díky Toyotě
Toyota účastníkům her poskytne také vozy ze série Welcab, tedy populární značkové modely uzpůsobené pro potřeby hendikepovaných osob. V tokijských ulicích se objeví rovněž vozy usnadňující přepravu na krátké vzdálenosti, včetně elektromobilů, trojkolek či hbitých i-Roadů a olympijští dobrovolníci budou vybaveni vozítky k jízdě ve stoje.
Potřebám hendikepovaných jsou uzpůsobeny také hybridní taxíky JPN Taxi. Vozidla jsou zkonstruovaná tak, aby byla co nejpohodlnější pro pasažéry – mají nízko umístěnou podlahu, velké posuvné dveře usnadňující nasedání, osvětlení bezpečnostních pásů tak, aby bylo snadné nalézt je po setmění a také velká okna poskytující dokonalý výhled. Toyota tento model uvedla na trh vloni v říjnu a v současné době se z něj mohou těšit obyvatelé japonských měst.
Celá škála elektrifikovaných pohonů
Organizátoři her dostanou od Toyoty oficiální flotilu čítající více než 3000 osobních vozů vybavených nejmodernějšími nízkouhlíkovými pohonnými jednotkami a moderními bezpečnostními systémy. Jsou mezi nimi elektrické sedany Mirai napájené vodíkovými palivovými články, samodobíjecí hybridní vozy a plug-in hybridy, ale i nové elektrické modely na baterie. Organizátoři budou mít k dispozici rovněž vodíkem poháněné městské autobusy Sora a vysokozdvižné vozíky. Cílem Toyoty a Organizačního výboru je dosáhnout co nejnižší úrovně emisí oficiálního vozového parku v dějinách her.
Automobily z oficiální flotily budou zároveň vybaveny nejmodernějšími systémy aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense, Lexus Safety System+ a Parking Support Brake – systémem, který předchází kolizím při manévrování. A co víc, některá auta budou disponovat novým systémem Highway Teammate pro automatizovanou jízdu po dálnici (druhá úroveň automatizace podle SAE International).
Lepší organizace dopravy
Organizátoři předpokládají, že patnáctimilionová metropole přijme během her dalších patnáct milionů hostů. Toyota podpoří tokijské městské úřady i Organizační výbor při zajišťování bezpečné a efektivní dopravy pro všechny, a to nejen tím, že dodá rozmanitou flotilu vozidel, ale také tak, že bude organizovat dopravu podle pravidel proslulého Produkčního systému Toyoty. Ke správě vozového parku poslouží technologie automatické výměny informací v cloudu prostřednictvím DCM modulu (Data Communication Module) a digitální platformy Mobility Service Platform.
Města celého světa nyní stojí před výzvami, jako je nadměrné zhuštění provozu, znečištění ovzduší, dopravní nehody či dostupnost dopravních prostředků pro hendikepované osoby. Na příštích olympiádách v Tokiu (2020), Pekingu (2022) a Paříži (2024) hodlá Toyota tyto problémy řešit a podílet se na udržitelném rozvoji dopravy po celém světě.
V roce 2015 se Toyota stala prvním oficiálním globálním olympijským partnerem, co se týče mobility. Spolupráce byla uzavřena na období 2017 až 2024. Do toho období spadají Zimní hry v Pchjongjangu (2018) a Pekingu (2022) a Letní olympijské hry a Letní paralympijské hry v Tokiu (2020) a Paříži (2024).
Mise: mobilita
Svojí angažovaností při organizování globálních sportovních událostí se chce Toyota přičinit o budování mírové společnosti bez diskriminace, a to tím, že podporuje sportovní úsilí závodníků ze všech států a kontinentů, ať už zdatných nebo s hendikepem. S touto myšlenkou se Toyota stala rovněž globálním partnerem Mezinárodní speciální olympiády v roce 2017. Firma podporuje sportovce v přesvědčení, že pojetí mobility značně překračuje tradiční dopravní prostředky. Jak hlásá globální kampaň Toyoty “Start Your Impossible”, mobilita znamená zvládání výzev a plnění snů. V tomto duchu a v reakci na stále vyšší požadavky kladené na moderní společnost prochází japonský koncern transformací z tradičního producenta automobilů ve firmu, která se zabývá mobilitou v širokém slova smyslu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.