Toyota si nechala patentovat nový návrh létajícího automobilu – dronu, jehož kola mohou plnit funkci vrtulí. Automobil má mít elektropohon napájený bateriemi nebo palivovými články. Návrh vytvořila Toyota Engineering and Manufacturing North America.
Patentovaný vynález nese označení „vůz s dvojím režimem provozu, kola pro vozidla a metoda přechodu z pozemního do vzdušného režimu“. Návrh popisuje vozidlo na kolech, které je vybaveno unikátním zavěšením.
Kola upevněná na dlouhých vahadlech mohou ve vertikální pozici fungovat klasicky – jako u obyčejného automobilu, anebo v pozici horizontální vystupovat mimo obrys karosérie. V tom případě se z kol vysunou vrtule, jež se otáčejí dostatečně rychle na to, aby vynesly vůz do vzduchu.
Toyota vymyslela kolo a vrtule v jednom, poháněné samostatným elektromotorem napájeným baterií, generátorem s plynovou turbínou nebo vodíkovým palivovým článkem. V návrhu se dočteme, že funkci zdroje napájení může vykonávat v podstatě jakékoli zařízení dodávající energii, jež je dostatečně výkonné pro daný účel.
Toyota bere v úvahu možnost, že se v pozemním režimu bude automobil ovládat změnou otáčkové rychlosti levých nebo pravých kol. Tento systém řízení v současné době využívají stavební stroje nebo tanky.
Spatří někdy létající Toyota světlo světa? Těžko říci. Jedná se o dokonalý nápad na prototyp, který by nadchl trh s užitnou elektronikou Consumer Electronics Show v Las Vegas. Na druhé straně, od patentu ke konceptu vede ještě velmi dlouhá cesta.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.