Když česká společnost Excalibur Army představila v roce 2013 hloubkově modernizované bojové vozidlo BVP-M2 SKCZ Šakal, vyvolala vlnu pozdvižení. Po letitých sovětských bojových vozidlech pěchoty BVP-1 a BVP-2, na kterých byl projekt Šakal postaven, nezbylo památky. Místo toho zde stálo moderně vypadající bojové vozidlo pěchoty s moderní výbavou, silnější výzbrojí a hlavně lepší ochranou.
Společnost Excalibur Army se s projektem Šakal, na kterém se podíleli i slovenské společnosti VOP Trenčín a EVPÚ, ucházela o zakázku na modernizaci BVP-1 a BVP-2 ve výbavě české i slovenské armády, ovšem z obou příležitostí nakonec sešlo. Zatímco AČR se rozhodla pro pořízení zcela nové techniky ze západu, OSSR (Ozbrojené síly Slovenské republiky) se rozhodly pouze pro lehčí modernizaci.
Projekt Šakal se tak na určitou dobu ztratil z očí, ovšem nyní se o něm opět mluví a to ve spojitosti s ukrajinskou armádou.Jak totiž upozornil web Armádní noviny s odkazem na Defence Blog a Defence24.pl, Šakal se stal jedním z nejzajímavějších strojů vystavovaných v rámci ukrajinské výstavy Arms and Security 2018 v Kyjevě.
Šakal, který je vystaven v neobvyklém maskovacím vzoru s geometrickými tvary, by se měl ucházet o možnou ukázku na modernizaci BVP-1 a BVP2, který má údajně ukrajinská armáda v zásobě velké množství. Některé už dokonce měly projít jistými formami modernizace, ovšem u většiny kusů není známý stav ani jejich bojeschopnost.
Pokud by se však ukrajinská armáda rozhodla právě pro projekt Šakal, mohla by se bojeschopnost jejích BVP výrazně zvýšit. Projekt sice využívá podvozkovou platformu starých ruských obrněnců, ale všechno ostatní z něj dělá prakticky nový stroj. Modernizace totiž zahrnuje novou korbu, nové pancéřování, novou výzbroj, nový pohonný systém a samozřejmě i nové optoelektronické prvky.
Díky nové kabině se zvětšil prostor pro posádku, která je navíc lépe chráněná. Zadní dveře, které dříve sloužily jako palivové nádrže, vystřídala moderní sklápěcí rampa. Podlaha i speciální sedačky chrání vojáky proti výbuchu min a o pohon se stará nová pohonná jednotka Caterpillar C9.3, která disponuje výkonem 300 kW.
Zajímavostí je ale skutečnost, že vystavované vozidlo není osazeno dálkově ovládanou věží, jako je například slovenská Turra-30 (původní osazení) nebo izraelský Samson (který česká armáda využívá na Pandurech). Místo toho byla zvolena slovenská jednomístná věž KDV-30, která je vybavena 30 mm automatickým kanonem 2A42 a spraženým kulometem 7.62. Střelec ale nesedí ve věži, ale pod ní v otočném koši, odkud věž de facto dálkově ovládá.
Projekt Šakal se zřejmě v Kyjevě už dříve objevil, ovšem nyní má být podle Defence24 jeho přítomnost zvláště důležitá, neboť Ukrajina v poslední době disponuje různými typy modernizovaných BVP-1 či BVP-2, které dodávají kromě domácího zbrojního závodu Ukroboronprom i soukromí dodavatelé. CSG se Šakalem by se tak brzy mohl stát jedním z nich.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?