Český Šakal v ukrajinské armádě? Modernizované BVP má konečně šanci zazářit

BVP-M2 SKCZ (Youtube/ Defence Blog)
BVP-M2 SKCZ (Youtube/ Defence Blog), foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 11. října 2018 15:28 | akt. 11. října 2018 16:23
Sdílej:

Když česká společnost Excalibur Army představila v roce 2013 hloubkově modernizované bojové vozidlo BVP-M2 SKCZ Šakal, vyvolala vlnu pozdvižení. Po letitých sovětských bojových vozidlech pěchoty BVP-1 a BVP-2, na kterých byl projekt Šakal postaven, nezbylo památky. Místo toho zde stálo moderně vypadající bojové vozidlo pěchoty s moderní výbavou, silnější výzbrojí a hlavně lepší ochranou.

Společnost Excalibur Army se s projektem Šakal, na kterém se podíleli i slovenské společnosti VOP Trenčín a EVPÚ, ucházela o zakázku na modernizaci BVP-1 a BVP-2 ve výbavě české i slovenské armády, ovšem z obou příležitostí nakonec sešlo. Zatímco AČR se rozhodla pro pořízení zcela nové techniky ze západu, OSSR (Ozbrojené síly Slovenské republiky) se rozhodly pouze pro lehčí modernizaci.

Projekt Šakal se tak na určitou dobu ztratil z očí, ovšem nyní se o něm opět mluví a to ve spojitosti s ukrajinskou armádou.Jak totiž upozornil web Armádní noviny s odkazem na Defence Blog a Defence24.pl, Šakal se stal jedním z nejzajímavějších strojů vystavovaných v rámci ukrajinské výstavy Arms and Security 2018 v Kyjevě.

Šakal, který je vystaven v neobvyklém maskovacím vzoru s geometrickými tvary, by se měl ucházet o možnou ukázku na modernizaci BVP-1 a BVP2, který má údajně ukrajinská armáda v zásobě velké množství. Některé už dokonce měly projít jistými formami modernizace, ovšem u většiny kusů není známý stav ani jejich bojeschopnost.

Pokud by se však ukrajinská armáda rozhodla právě pro projekt Šakal, mohla by se bojeschopnost jejích BVP výrazně zvýšit. Projekt sice využívá podvozkovou platformu starých ruských obrněnců, ale všechno ostatní z něj dělá prakticky nový stroj. Modernizace totiž zahrnuje novou korbu, nové pancéřování, novou výzbroj, nový pohonný systém a samozřejmě i nové optoelektronické prvky.

Díky nové kabině se zvětšil prostor pro posádku, která je navíc lépe chráněná. Zadní dveře, které dříve sloužily jako palivové nádrže, vystřídala moderní sklápěcí rampa. Podlaha i speciální sedačky chrání vojáky proti výbuchu min a o pohon se stará nová pohonná jednotka Caterpillar C9.3, která disponuje výkonem 300 kW.

Zajímavostí je ale skutečnost, že vystavované vozidlo není osazeno dálkově ovládanou věží, jako je například slovenská Turra-30 (původní osazení) nebo izraelský Samson (který česká armáda využívá na Pandurech). Místo toho byla zvolena slovenská jednomístná věž KDV-30, která je vybavena 30 mm automatickým kanonem 2A42 a spraženým kulometem 7.62. Střelec ale nesedí ve věži, ale pod ní v otočném koši, odkud věž de facto dálkově ovládá.

Projekt Šakal se zřejmě v Kyjevě už dříve objevil, ovšem nyní má být podle Defence24 jeho přítomnost zvláště důležitá, neboť Ukrajina v poslední době disponuje různými typy modernizovaných BVP-1 či BVP-2, které dodávají kromě domácího zbrojního závodu Ukroboronprom i soukromí dodavatelé. CSG se Šakalem by se tak brzy mohl stát jedním z nich.

Stalo se
Trh s elektromobily
Čínský elektromobil BYD Atto 3

Tesla ztrácí své pozice v Evropě. Čínský BYD ji poprvé předběhl v prodeji elektromobilů

Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.

Zajímavosti
Ilustrační fotografie

Emisní skandál Volkswagenu: Čtyři bývalí manažeři odsouzeni, dva jdou do vězení

Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.

Testy aut
hyundai santa fe

Hyundai Santa Fe – zapomeňte na Kodiaq, Santa Fe hraje vyšší ligu za míň peněz

Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.

Testy aut
Audi Q5 50 TFSIe

Test ojetiny: Audi Q5 50 TFSIe – zánovní prémiový plug-in hybrid pod milion

Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.