Když česká společnost Excalibur Army představila v roce 2013 hloubkově modernizované bojové vozidlo BVP-M2 SKCZ Šakal, vyvolala vlnu pozdvižení. Po letitých sovětských bojových vozidlech pěchoty BVP-1 a BVP-2, na kterých byl projekt Šakal postaven, nezbylo památky. Místo toho zde stálo moderně vypadající bojové vozidlo pěchoty s moderní výbavou, silnější výzbrojí a hlavně lepší ochranou.
Společnost Excalibur Army se s projektem Šakal, na kterém se podíleli i slovenské společnosti VOP Trenčín a EVPÚ, ucházela o zakázku na modernizaci BVP-1 a BVP-2 ve výbavě české i slovenské armády, ovšem z obou příležitostí nakonec sešlo. Zatímco AČR se rozhodla pro pořízení zcela nové techniky ze západu, OSSR (Ozbrojené síly Slovenské republiky) se rozhodly pouze pro lehčí modernizaci.
Projekt Šakal se tak na určitou dobu ztratil z očí, ovšem nyní se o něm opět mluví a to ve spojitosti s ukrajinskou armádou.Jak totiž upozornil web Armádní noviny s odkazem na Defence Blog a Defence24.pl, Šakal se stal jedním z nejzajímavějších strojů vystavovaných v rámci ukrajinské výstavy Arms and Security 2018 v Kyjevě.
Šakal, který je vystaven v neobvyklém maskovacím vzoru s geometrickými tvary, by se měl ucházet o možnou ukázku na modernizaci BVP-1 a BVP2, který má údajně ukrajinská armáda v zásobě velké množství. Některé už dokonce měly projít jistými formami modernizace, ovšem u většiny kusů není známý stav ani jejich bojeschopnost.
Pokud by se však ukrajinská armáda rozhodla právě pro projekt Šakal, mohla by se bojeschopnost jejích BVP výrazně zvýšit. Projekt sice využívá podvozkovou platformu starých ruských obrněnců, ale všechno ostatní z něj dělá prakticky nový stroj. Modernizace totiž zahrnuje novou korbu, nové pancéřování, novou výzbroj, nový pohonný systém a samozřejmě i nové optoelektronické prvky.
Díky nové kabině se zvětšil prostor pro posádku, která je navíc lépe chráněná. Zadní dveře, které dříve sloužily jako palivové nádrže, vystřídala moderní sklápěcí rampa. Podlaha i speciální sedačky chrání vojáky proti výbuchu min a o pohon se stará nová pohonná jednotka Caterpillar C9.3, která disponuje výkonem 300 kW.
Zajímavostí je ale skutečnost, že vystavované vozidlo není osazeno dálkově ovládanou věží, jako je například slovenská Turra-30 (původní osazení) nebo izraelský Samson (který česká armáda využívá na Pandurech). Místo toho byla zvolena slovenská jednomístná věž KDV-30, která je vybavena 30 mm automatickým kanonem 2A42 a spraženým kulometem 7.62. Střelec ale nesedí ve věži, ale pod ní v otočném koši, odkud věž de facto dálkově ovládá.
Projekt Šakal se zřejmě v Kyjevě už dříve objevil, ovšem nyní má být podle Defence24 jeho přítomnost zvláště důležitá, neboť Ukrajina v poslední době disponuje různými typy modernizovaných BVP-1 či BVP-2, které dodávají kromě domácího zbrojního závodu Ukroboronprom i soukromí dodavatelé. CSG se Šakalem by se tak brzy mohl stát jedním z nich.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?