Když česká společnost Excalibur Army představila v roce 2013 hloubkově modernizované bojové vozidlo BVP-M2 SKCZ Šakal, vyvolala vlnu pozdvižení. Po letitých sovětských bojových vozidlech pěchoty BVP-1 a BVP-2, na kterých byl projekt Šakal postaven, nezbylo památky. Místo toho zde stálo moderně vypadající bojové vozidlo pěchoty s moderní výbavou, silnější výzbrojí a hlavně lepší ochranou.
Společnost Excalibur Army se s projektem Šakal, na kterém se podíleli i slovenské společnosti VOP Trenčín a EVPÚ, ucházela o zakázku na modernizaci BVP-1 a BVP-2 ve výbavě české i slovenské armády, ovšem z obou příležitostí nakonec sešlo. Zatímco AČR se rozhodla pro pořízení zcela nové techniky ze západu, OSSR (Ozbrojené síly Slovenské republiky) se rozhodly pouze pro lehčí modernizaci.
Projekt Šakal se tak na určitou dobu ztratil z očí, ovšem nyní se o něm opět mluví a to ve spojitosti s ukrajinskou armádou.Jak totiž upozornil web Armádní noviny s odkazem na Defence Blog a Defence24.pl, Šakal se stal jedním z nejzajímavějších strojů vystavovaných v rámci ukrajinské výstavy Arms and Security 2018 v Kyjevě.
Šakal, který je vystaven v neobvyklém maskovacím vzoru s geometrickými tvary, by se měl ucházet o možnou ukázku na modernizaci BVP-1 a BVP2, který má údajně ukrajinská armáda v zásobě velké množství. Některé už dokonce měly projít jistými formami modernizace, ovšem u většiny kusů není známý stav ani jejich bojeschopnost.
Pokud by se však ukrajinská armáda rozhodla právě pro projekt Šakal, mohla by se bojeschopnost jejích BVP výrazně zvýšit. Projekt sice využívá podvozkovou platformu starých ruských obrněnců, ale všechno ostatní z něj dělá prakticky nový stroj. Modernizace totiž zahrnuje novou korbu, nové pancéřování, novou výzbroj, nový pohonný systém a samozřejmě i nové optoelektronické prvky.
Díky nové kabině se zvětšil prostor pro posádku, která je navíc lépe chráněná. Zadní dveře, které dříve sloužily jako palivové nádrže, vystřídala moderní sklápěcí rampa. Podlaha i speciální sedačky chrání vojáky proti výbuchu min a o pohon se stará nová pohonná jednotka Caterpillar C9.3, která disponuje výkonem 300 kW.
Zajímavostí je ale skutečnost, že vystavované vozidlo není osazeno dálkově ovládanou věží, jako je například slovenská Turra-30 (původní osazení) nebo izraelský Samson (který česká armáda využívá na Pandurech). Místo toho byla zvolena slovenská jednomístná věž KDV-30, která je vybavena 30 mm automatickým kanonem 2A42 a spraženým kulometem 7.62. Střelec ale nesedí ve věži, ale pod ní v otočném koši, odkud věž de facto dálkově ovládá.
Projekt Šakal se zřejmě v Kyjevě už dříve objevil, ovšem nyní má být podle Defence24 jeho přítomnost zvláště důležitá, neboť Ukrajina v poslední době disponuje různými typy modernizovaných BVP-1 či BVP-2, které dodávají kromě domácího zbrojního závodu Ukroboronprom i soukromí dodavatelé. CSG se Šakalem by se tak brzy mohl stát jedním z nich.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.