Pokud patříte k milovníkům tradičních mechanických ručních brzd, které vás s každým zatažením odmění tichým cvakáním, máme pro vás špatné zprávy. Jakkoliv je se starými dobrými ručními brzdami podstatně více zábavy a mnohým z nás umožňují užít si s autem zcela jiné jízdní zážitky, jejich dny jsou sečteny.
Na základě výzkumu realizovaného webem zabývajícím se on-line prodejem aut CarGurus, kterého se zúčastnilo 32 světových automobilek, je jasné, že dny tradičních ručních brzd jsou sečteny. Většina výrobců se totiž v současnosti zaměřila především na vývoj elektronických parkovacích brzd.
Výzkum ukázal, že na britském trhu je v současnosti k dispozici pouze 37 % automobilů s tradičnímu ručními brzdami. A pokud byste se podívali do autosalonů jednotlivých výrobců, zjistili byste, že tradiční ruční brzdu nabízejí u všech svých modelů už jen dvě automobilky: Dacia a Suzuki.
Na druhé straně pak nalezneme automobilky jako Audi, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes-Benz nebo Porsche, v jejichž nabídce už byste hledali manuální ruční brzdu zcela zbytečně.
Znamená to tedy, že jsou elektronické parkovací brzdy o tolik lepší? V podstatě ano. Aktivace elektronické parkovací brzdy probíhá pomocí malých motorků, které zablokují zadní brzdy. Aktivace vyžaduje podstatně méně fyzického úsilí, není potřeba úprav nastavení jako u tradičních brzd a navíc se uvolňuje místo v interiéru vozu, především ve středové konzoli.
Řada elektronických parkovacích brzd se navíc automaticky odblokuje při rozjíždění a většina modelů vybavená touto technologií nabídne i funkci Hill-hold, takže během rozjíždění se v prudkém kopci se nemusíte bát nechtěného couvnutí.
„Je to oficiální, konec ručních brzd se blíží se stále masivnějším přechodem automobilek na elektronické parkovací brzdy," uvedl Chris Knapman z CarGurus. Během následujících let očekáváme, že se počet modelů s tradiční ruční brzdo opět sníží. Klasické ruční brzdy se tak nejspíš brzy budou vyskytovat jen na výjimečných modelech."
„Mnohé výhody tohoto řešení samozřejmě nelze opomenout, ovšem s masivním rozšířením této techniky ve výrobních linkách je velice pravděpodobné, že mnoho mladých řidičů už si neužije jednu z nejzábavnějších vlastností automobilů. Pokusy o stylový smyk s použitím ruční brzdy už se brzy stanou minulostí.."
Pokud patříte k milovníkům starých mechanických věcí, pravděpodobně si na nové elektronické brzdy budete zvykat těžce. Pokrok ale nelze zastavit a tak nezbývá, než si začít na ta tlačítka ve středové desce zvykat.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.