Sbohem tradiční ruční brzdo. Studie ukázala, proč z aut nezadržitelně mizí

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 19. září 2018 15:51
Sdílej:

Pokud patříte k milovníkům tradičních mechanických ručních brzd, které vás s každým zatažením odmění tichým cvakáním, máme pro vás špatné zprávy. Jakkoliv je se starými dobrými ručními brzdami podstatně více zábavy a mnohým z nás umožňují užít si s autem zcela jiné jízdní zážitky, jejich dny jsou sečteny.

Na základě výzkumu realizovaného webem zabývajícím se on-line prodejem aut CarGurus, kterého se zúčastnilo 32 světových automobilek, je jasné, že dny tradičních ručních brzd jsou sečteny. Většina výrobců se totiž v současnosti zaměřila především na vývoj elektronických parkovacích brzd.

Výzkum ukázal, že na britském trhu je v současnosti k dispozici pouze 37 % automobilů s tradičnímu ručními brzdami. A pokud byste se podívali do autosalonů jednotlivých výrobců, zjistili byste, že tradiční ruční brzdu nabízejí u všech svých modelů už jen dvě automobilky: Dacia a Suzuki.

Na druhé straně pak nalezneme automobilky jako Audi, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes-Benz nebo Porsche, v jejichž nabídce už byste hledali manuální ruční brzdu zcela zbytečně.

Znamená to tedy, že jsou elektronické parkovací brzdy o tolik lepší? V podstatě ano. Aktivace elektronické parkovací brzdy probíhá pomocí malých motorků, které zablokují zadní brzdy. Aktivace vyžaduje podstatně méně fyzického úsilí, není potřeba úprav nastavení jako u tradičních brzd a navíc se uvolňuje místo v interiéru vozu, především ve středové konzoli.

Řada elektronických parkovacích brzd se navíc automaticky odblokuje  při rozjíždění a většina modelů vybavená touto technologií nabídne i funkci Hill-hold, takže během rozjíždění se v prudkém kopci se nemusíte bát nechtěného couvnutí.

„Je to oficiální, konec ručních brzd se blíží se stále masivnějším přechodem automobilek na elektronické parkovací brzdy," uvedl Chris Knapman z CarGurus. Během následujících let očekáváme, že se počet modelů s tradiční ruční brzdo opět sníží. Klasické ruční brzdy se tak nejspíš brzy budou vyskytovat jen na výjimečných modelech."

„Mnohé výhody tohoto řešení samozřejmě nelze opomenout, ovšem s masivním rozšířením této techniky ve výrobních linkách je velice pravděpodobné, že mnoho mladých řidičů už si neužije jednu z nejzábavnějších vlastností automobilů. Pokusy o stylový smyk s použitím ruční brzdy už se brzy stanou minulostí.."

Pokud patříte k milovníkům starých mechanických věcí, pravděpodobně si na nové elektronické brzdy budete zvykat těžce. Pokrok ale nelze zastavit a tak nezbývá, než si začít na ta tlačítka ve středové desce zvykat. 

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.