Pokud patříte k milovníkům tradičních mechanických ručních brzd, které vás s každým zatažením odmění tichým cvakáním, máme pro vás špatné zprávy. Jakkoliv je se starými dobrými ručními brzdami podstatně více zábavy a mnohým z nás umožňují užít si s autem zcela jiné jízdní zážitky, jejich dny jsou sečteny.
Na základě výzkumu realizovaného webem zabývajícím se on-line prodejem aut CarGurus, kterého se zúčastnilo 32 světových automobilek, je jasné, že dny tradičních ručních brzd jsou sečteny. Většina výrobců se totiž v současnosti zaměřila především na vývoj elektronických parkovacích brzd.
Výzkum ukázal, že na britském trhu je v současnosti k dispozici pouze 37 % automobilů s tradičnímu ručními brzdami. A pokud byste se podívali do autosalonů jednotlivých výrobců, zjistili byste, že tradiční ruční brzdu nabízejí u všech svých modelů už jen dvě automobilky: Dacia a Suzuki.
Na druhé straně pak nalezneme automobilky jako Audi, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes-Benz nebo Porsche, v jejichž nabídce už byste hledali manuální ruční brzdu zcela zbytečně.
Znamená to tedy, že jsou elektronické parkovací brzdy o tolik lepší? V podstatě ano. Aktivace elektronické parkovací brzdy probíhá pomocí malých motorků, které zablokují zadní brzdy. Aktivace vyžaduje podstatně méně fyzického úsilí, není potřeba úprav nastavení jako u tradičních brzd a navíc se uvolňuje místo v interiéru vozu, především ve středové konzoli.
Řada elektronických parkovacích brzd se navíc automaticky odblokuje při rozjíždění a většina modelů vybavená touto technologií nabídne i funkci Hill-hold, takže během rozjíždění se v prudkém kopci se nemusíte bát nechtěného couvnutí.
„Je to oficiální, konec ručních brzd se blíží se stále masivnějším přechodem automobilek na elektronické parkovací brzdy," uvedl Chris Knapman z CarGurus. Během následujících let očekáváme, že se počet modelů s tradiční ruční brzdo opět sníží. Klasické ruční brzdy se tak nejspíš brzy budou vyskytovat jen na výjimečných modelech."
„Mnohé výhody tohoto řešení samozřejmě nelze opomenout, ovšem s masivním rozšířením této techniky ve výrobních linkách je velice pravděpodobné, že mnoho mladých řidičů už si neužije jednu z nejzábavnějších vlastností automobilů. Pokusy o stylový smyk s použitím ruční brzdy už se brzy stanou minulostí.."
Pokud patříte k milovníkům starých mechanických věcí, pravděpodobně si na nové elektronické brzdy budete zvykat těžce. Pokrok ale nelze zastavit a tak nezbývá, než si začít na ta tlačítka ve středové desce zvykat.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.