Když se řekne rotační Wankelův motor, většina čtenářů si jistě představí legendární stroje automobilky Mazda. Skutečností ale je, že výrobou vozů poháněných motorem bez pístů se zabývala ještě jedna automobilka, která se svým modelem odstartovala doslova technickou revoluci. Osud jí ale nepřál a tak NSU Ro 80 skončilo v zapomnění.
Automobil NSU Ro 80 zažil svou premiéru 16. září 1967 na autosalonu ve Frankfurtu, kde se tento elegantní sedan stal doslova hvězdnou senzací. Pokud odhlédneme od skutečnosti, že pod jeho kapotou byl umístěn litrový rotační motor, pak mohlo NSU stále nabídnout kotoučové brzdy na obou nápravách, plně nezávislé odpružení nebo elegantní karoserii designovanou s ohledem na aerodynamickou stabilitu i maximální úsporu paliva.
Mezi další pozoruhodné maličkosti pak patří například ovládání spojky pomocí ovladače na vrchu řadící páky, nebo přední brzdy umístěné dál od kol, čímž došlo k úspoře neodpružené hmotnosti. Díky tomu všemu se ani nelze divit, že Ro 80 bylo nakonec vyhlášeno Evropským autem roku 1968.
Vzhledem ke všem výše zmíněným okolnostem se nyní asi divíte, proč se NSU Ro 80 stalo jedním z nejopomíjenějších aut historie? Nebudeme vás dlouho napínat, navzdory bohatým zkušenostem NSU s rotačními motory to byla právě pohonná jednotka, která vozu podryla základy k úspěchu.
Hrany pístu Wankelova motoru se poměrně rychle opotřebovávaly, což mu na spolehlivosti příliš nepřidalo, a jeho žíznivost předbíhala i zprávy o jeho revoluční technice. Výroba probíhala do roku 1977 a za tu dobu se vyrobilo cca 37,398 kusů tohoto technicky zajímavého, avšak nepříliš vyhledávaného automobilu.
Je skutečnou tragédií motoristického světa, že NSU nikdy nedokázalo plně překonat zvěsti o své spolehlivosti. Mnoho kusů bylo za uplynulých více než 50 let ohlodáno zubem času na kousky rzi, ovšem skupinka hrdých majitelů a sběratelů si své NSU Ro 80 stále hýčká a my se jim ani nedivíme - v době kdy přišel byl totiž skutečnou revolucí na kolech.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.