Proč má automatická převodovka neutrál? Jednou by vám mohl zachránit život

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 30. srpna 2018, 12:10 Aktualizováno 30.8.2018, 15:28 Google+

Písmenko N, označující neutrál, najdeme na každé automatické převodovce. Jeho smysl u manuálního řazení je jasný, k čemu je ale potřeba u automatů, kde ho naprostá většina řidičů nikdy nepoužila? Na tuhle otázku byste odpověď rozhodně měli znát, neboť vám jednoho dne může zachránit život.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Automatická převodovka

Automatická převodovka | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Pokud na automatické převodovce zařadíte neutrál, odpojíte tak motor od kol. Od té chvíle nepůjde na kola žádný výkon, i kdybyste na plynový pedál šlapali sebevíc. Kola se tak budou otáčet zcela volně a vy stále budete mít kontrolu nad automobilem.

Přeřadit do neutrálu vozu příliš neublíží, jediným následkem bude větší zátěž pro brzdy. Ty budou muset vůz zastavit bez pomoci motoru, který by jinak působil jako přirozený odpor. Je však potřeba zmínit, že častým vyřazováním do neutrálu za jízdy může postupem času dojít k poškození hydrodynamického měniče.

K čemu tedy neutrál na automatické převodovce slouží?

Především se jedná o nejlepší pojistku pro případy, kdy se vám zasekne plyn a vůz začne akcelerovat. Řada lidí je schopna v podobných případech zazmatkovat a vypnout motor, čímž se připraví o řadu asistentů usnadňujících kontrolu nad vozem. A v tom nejhorším scénáři si dokonce zablokují řízení. 

Nejlepší možností je ale v takovém případě vyřadit / zařadit neutrál a poté za pomoci brzd automobil nejprve bezpečně zastavit, samozřejmě mimo silnici, a až potom vypnout motor.

Dalším využitím neutrálu u automatu je odtah. Hned na začátek ale musíme zmínit, že automobily vybavené automatickou převodovkou během odtahu prakticky vždy trpí. Automatické převodovky totiž potřebují promazávání, které zajišťuje příslušné čerpadlo. Pokud je ale motor vypnutý, čerpadlo nefunguje, převodovka se dostatečně nepromazává, zahřívá se a následně dochází k jejímu rychlejšímu opotřebení.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Pexels.com

Nejlepší možností pro odtah automobilu je tak využití valníku nebo vleku. Pokud to ale není možné, je potřeba podívat se do manuálu k vozu, kde bude výrobce pravděpodobně udávat maximální rychlost a vzdálenost, na kterou může být vůz tažen po vlastní ose.

K samotnému využití neutrálu na automatické převodovce se však vztahuje ještě několik častých otázek, jak upozorňuje web Car From Japan, který na téma upozornil.

Jedna z nejčastějších se vztahuje k úspoře paliva. Mezi řidiči se totiž dlouho tradoval mýtus, podle kterého se dá vyřazováním automatu na neutrál během stání na místě ušetřit palivo. Ve skutečnosti je ale spotřeba prakticky identická.

Často také bývá zmiňována otázka bezpečnosti jízdy na neutrál, kde je potřeba upozornit na jistá rizika. Vyřazení totiž způsobí ztrátu rychlosti a zhorší možnosti ovladatelnosti vozu. Proto by majitelé vozidel s automatem měli využívat možnosti vyřadit na neutrál jen v opravdu krizových situacích, kdy není jiná šance, jak vůz bezpečně zastavit.

Vytisknout

Diskuze: Proč má automatická převodovka neutrál? Jednou by vám mohl zachránit život

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Mustang po totální havárii, škoda 1,6 milionu Kč

Čech si koupil Mustanga. Po roce mu zbyly oči pro pláč a německý autobazar mlčí

SPZ

Za hranice bez platné STK? Jde to, ale čtěte pozorně

Kia EV6 - elektrický crossover se pyšní futuristickým ztvárněním plným high-tech detailů

POD MILION ANI NÁHODOU, Kia zahájila v ČR předprodej modelu EV6

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Nová Škoda Fabia je větší a atraktivnější. Naftový motor ani hybrid nenajdete

Škoda Scala

Škoda Scala 1.5 TSI DSG – nejlepší Škoda v poměru cena/výkon?

Mansory F8XX

880 koní a 354 km/h? To je nové Mansory F8XX

Toyota Corolla

Toyota bude místo benzínu spalovat vodík a vyrazí na závodní dráhu

První náhled interiéru nové Škody Fabia

První náhled interiéru nové Škody Fabia

Škoda zveřejnila skici nové Fabie

Máme se na co těšit, Škoda zveřejnila skici nové Fabie

Volkswagen Multivan

Chytré řazení přináší ještě více místa ve Volkswagenu Multivan

Ilustrační foto

Letos došlo na trhu ojetých aut k mimořádné situaci

Renault Captur 1.3 TCe 155 EDC

Test Renault Captur 1,3 TCe 155 EDC, zaslouženě nejprodávanější crossover segmentu B-SUV v Evropě?

Volkswagen Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI EVO 147 kW – v roce 2020 5. nejprodávanější vůz na světě, právem?

Ilustrační fotografie

Ford hledá nové způsoby, jak usnadnit řízení za tmy

Ora Punk Cat

Ora Punk Cat, luxusní čínský elektromobil ve stylu VW Beetle

reklama

Doporučujeme

Lego Technic Bugatti Chiron - funkční model v životní velikosti má i Lego motor

První elektrické Bugatti? Chiron vyrobený z lega je plně funkční

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čech si koupil Mustanga. Po roce mu zbyly oči pro pláč a německý autobazar mlčí

  2. POD MILION ANI NÁHODOU, Kia zahájila v ČR předprodej modelu EV6

  3. Škoda Scala 1.5 TSI DSG – nejlepší Škoda v poměru cena/výkon?

  4. Za hranice bez platné STK? Jde to, ale čtěte pozorně

  5. Toyota bude místo benzínu spalovat vodík a vyrazí na závodní dráhu

  6. 880 koní a 354 km/h? To je nové Mansory F8XX

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud