Písmenko N, označující neutrál, najdeme na každé automatické převodovce. Jeho smysl u manuálního řazení je jasný, k čemu je ale potřeba u automatů, kde ho naprostá většina řidičů nikdy nepoužila? Na tuhle otázku byste odpověď rozhodně měli znát, neboť vám jednoho dne může zachránit život.
Pokud na automatické převodovce zařadíte neutrál, odpojíte tak motor od kol. Od té chvíle nepůjde na kola žádný výkon, i kdybyste na plynový pedál šlapali sebevíc. Kola se tak budou otáčet zcela volně a vy stále budete mít kontrolu nad automobilem.
Přeřadit do neutrálu vozu příliš neublíží, jediným následkem bude větší zátěž pro brzdy. Ty budou muset vůz zastavit bez pomoci motoru, který by jinak působil jako přirozený odpor. Je však potřeba zmínit, že častým vyřazováním do neutrálu za jízdy může postupem času dojít k poškození hydrodynamického měniče.
K čemu tedy neutrál na automatické převodovce slouží?
Především se jedná o nejlepší pojistku pro případy, kdy se vám zasekne plyn a vůz začne akcelerovat. Řada lidí je schopna v podobných případech zazmatkovat a vypnout motor, čímž se připraví o řadu asistentů usnadňujících kontrolu nad vozem. A v tom nejhorším scénáři si dokonce zablokují řízení.
Nejlepší možností je ale v takovém případě vyřadit / zařadit neutrál a poté za pomoci brzd automobil nejprve bezpečně zastavit, samozřejmě mimo silnici, a až potom vypnout motor.
Dalším využitím neutrálu u automatu je odtah. Hned na začátek ale musíme zmínit, že automobily vybavené automatickou převodovkou během odtahu prakticky vždy trpí. Automatické převodovky totiž potřebují promazávání, které zajišťuje příslušné čerpadlo. Pokud je ale motor vypnutý, čerpadlo nefunguje, převodovka se dostatečně nepromazává, zahřívá se a následně dochází k jejímu rychlejšímu opotřebení.
Nejlepší možností pro odtah automobilu je tak využití valníku nebo vleku. Pokud to ale není možné, je potřeba podívat se do manuálu k vozu, kde bude výrobce pravděpodobně udávat maximální rychlost a vzdálenost, na kterou může být vůz tažen po vlastní ose.
K samotnému využití neutrálu na automatické převodovce se však vztahuje ještě několik častých otázek, jak upozorňuje web Car From Japan, který na téma upozornil.
Jedna z nejčastějších se vztahuje k úspoře paliva. Mezi řidiči se totiž dlouho tradoval mýtus, podle kterého se dá vyřazováním automatu na neutrál během stání na místě ušetřit palivo. Ve skutečnosti je ale spotřeba prakticky identická.
Často také bývá zmiňována otázka bezpečnosti jízdy na neutrál, kde je potřeba upozornit na jistá rizika. Vyřazení totiž způsobí ztrátu rychlosti a zhorší možnosti ovladatelnosti vozu. Proto by majitelé vozidel s automatem měli využívat možnosti vyřadit na neutrál jen v opravdu krizových situacích, kdy není jiná šance, jak vůz bezpečně zastavit.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.