Proč má automatická převodovka neutrál? Jednou by vám mohl zachránit život

mao / AutoRoad.cz, 30. srpna 2018, 12:10 Aktualizováno 30.8.2018, 15:28 Google+

Písmenko N, označující neutrál, najdeme na každé automatické převodovce. Jeho smysl u manuálního řazení je jasný, k čemu je ale potřeba u automatů, kde ho naprostá většina řidičů nikdy nepoužila? Na tuhle otázku byste odpověď rozhodně měli znát, neboť vám jednoho dne může zachránit život.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Automatická převodovka

Automatická převodovka | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Pokud na automatické převodovce zařadíte neutrál, odpojíte tak motor od kol. Od té chvíle nepůjde na kola žádný výkon, i kdybyste na plynový pedál šlapali sebevíc. Kola se tak budou otáčet zcela volně a vy stále budete mít kontrolu nad automobilem.

Přeřadit do neutrálu vozu příliš neublíží, jediným následkem bude větší zátěž pro brzdy. Ty budou muset vůz zastavit bez pomoci motoru, který by jinak působil jako přirozený odpor. Je však potřeba zmínit, že častým vyřazováním do neutrálu za jízdy může postupem času dojít k poškození hydrodynamického měniče.

K čemu tedy neutrál na automatické převodovce slouží?

Především se jedná o nejlepší pojistku pro případy, kdy se vám zasekne plyn a vůz začne akcelerovat. Řada lidí je schopna v podobných případech zazmatkovat a vypnout motor, čímž se připraví o řadu asistentů usnadňujících kontrolu nad vozem. A v tom nejhorším scénáři si dokonce zablokují řízení. 

Nejlepší možností je ale v takovém případě vyřadit / zařadit neutrál a poté za pomoci brzd automobil nejprve bezpečně zastavit, samozřejmě mimo silnici, a až potom vypnout motor.

Dalším využitím neutrálu u automatu je odtah. Hned na začátek ale musíme zmínit, že automobily vybavené automatickou převodovkou během odtahu prakticky vždy trpí. Automatické převodovky totiž potřebují promazávání, které zajišťuje příslušné čerpadlo. Pokud je ale motor vypnutý, čerpadlo nefunguje, převodovka se dostatečně nepromazává, zahřívá se a následně dochází k jejímu rychlejšímu opotřebení.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Pexels.com

Nejlepší možností pro odtah automobilu je tak využití valníku nebo vleku. Pokud to ale není možné, je potřeba podívat se do manuálu k vozu, kde bude výrobce pravděpodobně udávat maximální rychlost a vzdálenost, na kterou může být vůz tažen po vlastní ose.

K samotnému využití neutrálu na automatické převodovce se však vztahuje ještě několik častých otázek, jak upozorňuje web Car From Japan, který na téma upozornil.

Jedna z nejčastějších se vztahuje k úspoře paliva. Mezi řidiči se totiž dlouho tradoval mýtus, podle kterého se dá vyřazováním automatu na neutrál během stání na místě ušetřit palivo. Ve skutečnosti je ale spotřeba prakticky identická.

Často také bývá zmiňována otázka bezpečnosti jízdy na neutrál, kde je potřeba upozornit na jistá rizika. Vyřazení totiž způsobí ztrátu rychlosti a zhorší možnosti ovladatelnosti vozu. Proto by majitelé vozidel s automatem měli využívat možnosti vyřadit na neutrál jen v opravdu krizových situacích, kdy není jiná šance, jak vůz bezpečně zastavit.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Proč má automatická převodovka neutrál? Jednou by vám mohl zachránit život

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford nabízí obranu proti krádežím aut přes bezklíčové odemykání

Nové klíče Ford zastaví populární fintu zlodějů. Víme, kdy budou k dispozici v Česku

Ilustrační foto (Pixabay/Gino Crescoli)

Cyklopruhy čelí kritice. Výzkum ukázal, že mohou působit i kontraproduktivně

Ilustrační foto

Apple má problém. Jedno jeho zařízení blokuje bezklíčové odemykání

Ilustrační foto

Předpověď vývoje cen benzínu a nafty. Analytici to vidí jasně

Bridgestone se připojuje ke společnostem JAXA a Toyota v mezinárodní výzkumné misi do vesmíru

Pneumatiky pro jízdu po Měsíci? Bridgestone se chystá s Toyotou do vesmíru

Ford Mustang 2.3L High Performance Package

Ford Mustang 2.3L High Performance: Motor z Focusu RS přinesl řadu zajímavých novinek

reklama
reklama

Doporučujeme

Lego Technic Bugatti Chiron - funkční model v životní velikosti má i Lego motor

První elektrické Bugatti? Chiron vyrobený z lega je plně funkční

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Mini se zeptalo lidí, jaký dojezd elektromobilů by jim stačil. Odpověď vás překvapí

  2. Clarkson poprvé řekl, co si myslí o neúspěchu nového Top Gearu. Ten pohled je všeříkající

  3. Mercedes s karosérií Wartburg? Atraktivní spojení řešilo palčivý problém Východního Německa

  4. V Německu už prodávají nové stylové a vybavené SUV za půl milionu

  5. Jak prodloužit dojezd elektromobilů? Ford hledá odpověď zvláštním způsobem

  6. Neprůstřelná Tesla Model S: Jak nebezpečnou munici zastaví 195 kg pancéřování?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud