Proč má automatická převodovka neutrál? Jednou by vám mohl zachránit život

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 30. srpna 2018, 12:10 Aktualizováno 30.8.2018, 15:28 Google+

Písmenko N, označující neutrál, najdeme na každé automatické převodovce. Jeho smysl u manuálního řazení je jasný, k čemu je ale potřeba u automatů, kde ho naprostá většina řidičů nikdy nepoužila? Na tuhle otázku byste odpověď rozhodně měli znát, neboť vám jednoho dne může zachránit život.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Automatická převodovka

Automatická převodovka | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Pokud na automatické převodovce zařadíte neutrál, odpojíte tak motor od kol. Od té chvíle nepůjde na kola žádný výkon, i kdybyste na plynový pedál šlapali sebevíc. Kola se tak budou otáčet zcela volně a vy stále budete mít kontrolu nad automobilem.

Přeřadit do neutrálu vozu příliš neublíží, jediným následkem bude větší zátěž pro brzdy. Ty budou muset vůz zastavit bez pomoci motoru, který by jinak působil jako přirozený odpor. Je však potřeba zmínit, že častým vyřazováním do neutrálu za jízdy může postupem času dojít k poškození hydrodynamického měniče.

K čemu tedy neutrál na automatické převodovce slouží?

Především se jedná o nejlepší pojistku pro případy, kdy se vám zasekne plyn a vůz začne akcelerovat. Řada lidí je schopna v podobných případech zazmatkovat a vypnout motor, čímž se připraví o řadu asistentů usnadňujících kontrolu nad vozem. A v tom nejhorším scénáři si dokonce zablokují řízení. 

Nejlepší možností je ale v takovém případě vyřadit / zařadit neutrál a poté za pomoci brzd automobil nejprve bezpečně zastavit, samozřejmě mimo silnici, a až potom vypnout motor.

Dalším využitím neutrálu u automatu je odtah. Hned na začátek ale musíme zmínit, že automobily vybavené automatickou převodovkou během odtahu prakticky vždy trpí. Automatické převodovky totiž potřebují promazávání, které zajišťuje příslušné čerpadlo. Pokud je ale motor vypnutý, čerpadlo nefunguje, převodovka se dostatečně nepromazává, zahřívá se a následně dochází k jejímu rychlejšímu opotřebení.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Pexels.com

Nejlepší možností pro odtah automobilu je tak využití valníku nebo vleku. Pokud to ale není možné, je potřeba podívat se do manuálu k vozu, kde bude výrobce pravděpodobně udávat maximální rychlost a vzdálenost, na kterou může být vůz tažen po vlastní ose.

K samotnému využití neutrálu na automatické převodovce se však vztahuje ještě několik častých otázek, jak upozorňuje web Car From Japan, který na téma upozornil.

Jedna z nejčastějších se vztahuje k úspoře paliva. Mezi řidiči se totiž dlouho tradoval mýtus, podle kterého se dá vyřazováním automatu na neutrál během stání na místě ušetřit palivo. Ve skutečnosti je ale spotřeba prakticky identická.

Často také bývá zmiňována otázka bezpečnosti jízdy na neutrál, kde je potřeba upozornit na jistá rizika. Vyřazení totiž způsobí ztrátu rychlosti a zhorší možnosti ovladatelnosti vozu. Proto by majitelé vozidel s automatem měli využívat možnosti vyřadit na neutrál jen v opravdu krizových situacích, kdy není jiná šance, jak vůz bezpečně zastavit.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Proč má automatická převodovka neutrál? Jednou by vám mohl zachránit život

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Amarok AT35

Statistika ukázala, jaká auta kupují Češi nejraději

Volkswagen T-Roc kablriolet

Nový Volkswagen T-Roc Cabriolet oficiálně: CHÁPETE TO?!

Ilustrační foto

Odborníci spočítali, kolik stojí kupujícího stočený tachometr

ZLEVNÍ DÁLNIČNÍ ZNÁMKY! Poslanci je schválili. Kdo bude jezdit levněji?

ZLEVNÍ DÁLNIČNÍ ZNÁMKY! Kdo zaplatí za dálnici nejvíc?

Ilustrační foto

Češi ojetá auta milují. Při koupi ale zapomínají na zásadní věc

Tupolev A-3 (foto: Varga Attila)

Tupolev nejsou jen letadla. Tenhle hybrid od stejné firmy měl zachraňovat životy

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit

Jak používat mobil za volantem a nenabourat? Odborníci prozradili pár triků

Skica vozu T50 - duchovního nástupce legendárního McLarenu F1

Konstruktér McLarenu F1 odhaluje tajemství jeho duchovního nástupce

Ilustrační foto

Zámky u dveří jsou s námi 45 let. Jak bude vypadat zamykání budoucnosti?

Vodíkový pohon

Konec benzínových aut? Ministerstvo řeklo, čím budeme jezdit za pár let

reklama

Doporučujeme

Lego Technic Bugatti Chiron - funkční model v životní velikosti má i Lego motor

První elektrické Bugatti? Chiron vyrobený z lega je plně funkční

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Škoda Felicia ještě není odepsaná! JDE NA DRAČKU i jako ojetina

  2. NEJSKRÁSNĚJŠÍ SUV? Tohle Lamborghini Urus vás dojme k pláči - taková krása!

  3. Test výdrže Tesla Model 3. Předčí Porsche Taycan?

  4. Nové základní Porsche 911 už za necelé TŘI MILIONY!

  5. Češi ojetá auta milují. Při koupi ale zapomínají na zásadní věc

  6. Dechberoucí FIAT 500 Jolly, krajina... a ta SLEČNA!

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud