Už čtyři roky vyhlašuje americký časopis Fortune žebříček firem, které nejvíce mění svět k lepšímu. Už potřetí se v něm umístila i Toyota, letos získala 31. místo z 57 oceněných podniků. Hlavním heslem tohoto žebříčku přitom je “daří se jim, protože konají dobro”.
Každoročně žebříček vyzdvihuje největší světové inovátory, kteří se nejen zasloužili o pokrok ve svém oboru, ale zároveň se snaží řešit největší společenské a environmentální problémy. Toyota i letos zůstává jedinou automobilovou firmou, která byla na seznam zařazena více než jednou. V žebříčku se umístila díky svým robotům.
„Roboti Toyoty nabízí mnohem víc než obsluhu výrobní linky. Pomáhají starším a hendikepovaným lidem. Automobilka vytvořila systém, jenž vrací lidem po mozkové mrtvici možnost znovu se naučit chodit. V poslední době také investovala do izraelské firmy Intuition Robotics, jejíž roboti připomínají starším lidem třeba to, že je čas si vzít léky,“ zdůvodnila redakce časopisu svoji volbu. Toyota rozvíjí i program Human Support Robots, v němž vytváří stroje, které budou nemocným a hendikepovaným pomáhat zvládnout každodenní domácí práce.
„Jako jeden z největších světových výrobců aut si můžeme dovolit soustředit se také na produkty a služby, které rozšíří možnosti mobility od tradičních dopravních prostředků po řešení usnadňující lidem pohyb, bez ohledu na výzvy, kterým čelí,” říká Jim Lentz z CEO Toyota Motor North America.
Žebříček sestavila redakce magazínu Fortune a jeho partneři – mezinárodní organizace Shared Value Initiative a profesor Michael E. Porter z Harvard Business School. Firmy byly hodnoceny podle tří kritérií: měřitelného společenského vlivu, obchodních výsledků a úrovně inovativnosti.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.