Před čtyřiceti lety představila automobilka Mercedes-Benz novinku, která zásadním způsobem ovlivnila bezpečnost automobilů a celkově silniční dopravy. Systém ukrytý pod zkratkou ABS za ty roky prošel řadou změn a úprav, již během prvního představení však způsobil patřičný rozruch.
Systém ABS, výsledek společné práce automobilky Mercedes-Benz a technologického gigantu Bosch, byl veřejnosti představen od 22. do 25. srpna roku 1978. Vůbec prvním produkčním vozem, který byl tímto bezpečnostním asistentem vybaven, se stal ještě koncem téhož roku Mercedes-Benz třídy S, W116.
A v čem byl systém ABS tak přelomový? Dnes tuto situaci patrně již nikdo nezná, v minulosti však představovalo krizové brzdění velké riziko ztráty kontroly nad vozem - a to zejména na kluzkém povrchu. Příchod ABS však znamenal velký skok kupředu v oboru bezpečnosti aut a současně představoval jeden ze začátků éry digitálních technologií v našich vozech.
Jak totiž před lety uveřejnil Mercedes ve své zprávě: „Protiblokovací brzdový systém využívá počítač, který monitoruje změny v rychlosti otáčení každého kola během brzdění. Pokud se ale kolo zastaví příliš rychle (jako například při brzdění na mokrém povrchu), automaticky dojde k povolení brzd, což předchází zablokování řízení. Po chvíli počítač opět začne brzdit a v momentě rizika zablokování řízení opět okolo povolí. A takto pokračuje celý proces a to hned několikrát během sekundy.
Může to znít komplikovaně, ve skutečnosti však ABS přineslo naprostý zvrat v řízení na mokrém, zledovatělém či jinak kluzkém podkladu. Řidiči si mohli dovolit cestovat rychleji, neboť se již nemuseli bát prudce šlápnout na brzdu. Díky této novince odpadly starosti se zablokováním kol a řidič mohl svůj vůz ovládat dokud to jen šlo.
Trvalo jen dva roky, než Mercedes zařadil systém ABS do všech svých osobních modelů a v roce 1981 se dostaly na řadu dokonce i užitkové modely. Od roku 1992 pak mají všechny Mercedesy systém ABS zahrnut v základní výbavě.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?