Před čtyřiceti lety představila automobilka Mercedes-Benz novinku, která zásadním způsobem ovlivnila bezpečnost automobilů a celkově silniční dopravy. Systém ukrytý pod zkratkou ABS za ty roky prošel řadou změn a úprav, již během prvního představení však způsobil patřičný rozruch.
Systém ABS, výsledek společné práce automobilky Mercedes-Benz a technologického gigantu Bosch, byl veřejnosti představen od 22. do 25. srpna roku 1978. Vůbec prvním produkčním vozem, který byl tímto bezpečnostním asistentem vybaven, se stal ještě koncem téhož roku Mercedes-Benz třídy S, W116.
A v čem byl systém ABS tak přelomový? Dnes tuto situaci patrně již nikdo nezná, v minulosti však představovalo krizové brzdění velké riziko ztráty kontroly nad vozem - a to zejména na kluzkém povrchu. Příchod ABS však znamenal velký skok kupředu v oboru bezpečnosti aut a současně představoval jeden ze začátků éry digitálních technologií v našich vozech.
Jak totiž před lety uveřejnil Mercedes ve své zprávě: „Protiblokovací brzdový systém využívá počítač, který monitoruje změny v rychlosti otáčení každého kola během brzdění. Pokud se ale kolo zastaví příliš rychle (jako například při brzdění na mokrém povrchu), automaticky dojde k povolení brzd, což předchází zablokování řízení. Po chvíli počítač opět začne brzdit a v momentě rizika zablokování řízení opět okolo povolí. A takto pokračuje celý proces a to hned několikrát během sekundy.
Může to znít komplikovaně, ve skutečnosti však ABS přineslo naprostý zvrat v řízení na mokrém, zledovatělém či jinak kluzkém podkladu. Řidiči si mohli dovolit cestovat rychleji, neboť se již nemuseli bát prudce šlápnout na brzdu. Díky této novince odpadly starosti se zablokováním kol a řidič mohl svůj vůz ovládat dokud to jen šlo.
Trvalo jen dva roky, než Mercedes zařadil systém ABS do všech svých osobních modelů a v roce 1981 se dostaly na řadu dokonce i užitkové modely. Od roku 1992 pak mají všechny Mercedesy systém ABS zahrnut v základní výbavě.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.