Motoristické odvětví prochází hlubokou transformací. Vedle nových pohonů se soustředí také na vyspělý software využívající “big data” z automobilů propojených v cloudu. V reakci na tyto změny provádí Toyota od roku 2015 velkou restrukturalizaci a zakládá nové výzkumné firmy, které se zaměřují na zpracování a zavádění nových informačních technologií do automobilů.
Toyota již dlouho vyvíjí pokročilé informační technologie, což nejlépe dokládají systémy aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense a Lexus Safety System, všeobecně využívané v koncernových vozech. V roce 2015 Toyota v Japonsku ve vybraných modelech jako první výrobce na světě zavedla systém ITS Connect. Komunikace mezi automobily a silniční infrastrukturou i mezi vozy umožňuje vzájemně si předávat informace o situaci na silnici a následně automaticky reagovat na nebezpečné situace bez účasti řidiče. Toyotě pomáhají tempo rozvoje nových digitálních technologií udržovat nově vznikající výzkumné firmy jako Toyota Research Institute, Toyota Connected, Toyota Research Institute-Advanced Development nebo Toyota AI Ventures.
Stále blíž autonomním automobilům
Funkční komunikace v rámci cloudu je nezbytnou podmínkou rozvoje technologie autonomního řízení. Toyota Research Institute, který působí od roku 2015, se zaměřuje na systémy autonomní a poloautonomní jízdy, robotiku a umělou inteligenci. V současné době firma pracuje na komercializaci systémů aktivní bezpečnosti nové generace – Guardian a Chauffeur.
Systém Guardian podporuje řidiče v bezpečné jízdě, dokáže zasáhnout v riskantních situacích a snaží se zabránit kolizi. Chauffeur představuje režim plně automatizované jízdy, během níž se uživatel o řízení auta nestará. Souběžně s těmito technologiemi pracuje Toyota Research Institute na dalších generacích domácích robotů, které pomáhají osobám s pohybovými obtížemi, a také se zabývá novými materiály s využitím umělé inteligence a strojového učení. Firma podporuje rovněž budování systému Car Learning to Act (CARLA), simulátoru automatizované jízdy s otevřeným zdrojovým kódem.
Automobily jako smartphony
V roce 2016 vznikla společnost Toyota Connected, která se věnuje výzkumům využití a zpracování velkých databází v osobních automobilech. Toyota Connected už na samém začátku navázala spolupráci s Microsoftem, který jí zpřístupnil svoji cloudovou technologii Microsoft Azure. Výsledkem budou nová řešení v oblasti ICT služeb v automobilu, včetně spolupráce inteligentního automobilu s inteligentním domem a internetem věcí, stále více personalizované multimediální systémy a nové bezpečnostní systémy a také integrace se systémy smart city. Nejnaléhavější úkol, který před sebou Toyota Connected má, je standardizace technologie propojení automobilů a bezproblémové přihlašování do telekomunikačních systémů v různých regionech.
Přichází už druhá generace
Toyota se zabývá propojováním automobilů od počátku století. V Japonsku už řadu let funguje systém zpracování anonymních dat zasílaných vozy Toyota, vytvořený touto značkou. Firma na trh brzy uvede jeho druhou generaci, která vznikla ve spolupráci s japonskou telekomunikační společností KDDI. Nový systém bude pracovat v Japonsku a Spojených státech, postupně se pak bude zavádět i do dalších regionů. Služeb budou využívat půjčovny aut, carsharingové a ridesharingové služby, taxikářské korporace nebo pojistné společnosti. Hlavní výhodou bude možnost využívat místní mobilní sítě bez roamingu.
Spolupráce Toyoty s KDDI přinesla první ovoce v dubnu 2017. Obě japonské firmy začaly společně s Tokyo Hire-Taxi Association testovat systém sběru a zpracování dat, který bude sloužit k vytvoření systému taxikářských služeb nové generace. Prostřednictvím mobilní sítě a modulu TransLog bude tento systém shromažďovat údaje o vozidle a jeho chování během jízdy, bude využívat i nahrávky z palubní kamery. Tyto informace poslouží k vytváření dynamických map a pokročilých mobilních služeb pro taxikáře.
Odměny za ekologickou jízdu
V roce 2016 uvedla Toyota na japonský trh v automobilech instalovaný modul DCM (Data Communication Module), předávající údaje z vozidla digitální platformě Mobility Services Platform. Ta slouží k integraci mobilních služeb různých firem a operátorů. Jedním z prvních ji a také modul DCM využil bodový systém PHV Connected Power Service, který poskytuje těm, kdo si koupili vůz Toyota Prius Plug-in Hybrid, různé výhody podle vzdálenosti, jakou ujedou v elektrickém režimu (EV). Energetické společnosti připisují řidičům Priusu body za jízdu v režimu EV, jimiž mohou zákazníci platit za spotřebovanou energii nebo je mohou vyměňovat za různé výrobky.
Avis Budget Group využívá platformu Toyoty k tomu, aby uživatelům dodal pokročilejší funkce a zvýšil efektivitu služeb, mimo jiné zkrátil dobu přihlašování do pronajímaného vozidla. V rámci spolupráce dodala Toyota půjčovně Avis 10 000 automobilů propojených do cloudu.
Platformu MSPF Toyoty již využívá řada firem a systémů, jako jsou carsharingové programy, servisy vyhodnocující náklady na pojištění ojetých vozů nebo servisy obsluhující vozové parky, mimo jiné k identifikaci a přihlašování uživatelů, vybírání poplatků a správě. Například firma Getaround ze San Franciska, která vede systém carsharingu vozů soukromých majitelů, založila na MSPF svůj systém rezervace, lokalizace a startování vozů Toyota, jejichž majitelé se do programu zapojili.
Aktuálně se Mobility Service Platform využívá jako první systém pro dohled nad stavem silnic, založený na datech sbíraných z automobilů propojených v cloudu, vypracovaný Toyotou ve spolupráci s úřady Toyota City. V srpnu byla spuštěna testovací etapa. Systém bude automaticky hodnotit míru opotřebení vozovky na základě chování automobilu. V testovací fázi bude Toyota srovnávat údaje z automobilů s dříve shromážděnými informacemi o stavu silnic ve městě. Systém budou využívat služby zodpovědné za údržbu silnic v Toyota City.
Toyota sází na carsharing
Toyota navazuje spolupráci s carsharingovými a ridesharingovými firmami po celém světě, tím to však nekončí: spouští i vlastní programy tohoto typu. Nejnovějším příkladem je systém YUKÕ v Dublinu, Forli a Benátkách, systém Hui na Havaji nebo carsharing automobilů a elektrických jednostopých vozidel v indickém Bengaluru vybudovaný firmou Toyota Mobility Foundation. V Tokiu, Toyota City a Grenoblu fungují systémy pronájmu elektromobilů i-Road a COMS počítaného na minuty, integrované s komunikačním systémem.
Cloudová technologie a zpracování datových souborů nacházejí uplatnění i v motoristických sportech. Toyota a Microsoft spolupracují na platformě sloužící ke sběru, vizualizaci a analýze dat dodávaných Yarisy WRC během závodů a testů. Platforma urychluje technický rozvoj závodních vozů a představuje další nástroj pro zdokonalování techniky jízdy pilotů těchto vozů.
Nové výzvy v síti
Připojení automobilů do telekomunikačních sítí vyžaduje skokový rozvoj infrastruktury. Podle odhadů dosáhne internetová komunikace mezi automobily v roce 2025 úrovně miliardy gigabajtů měsíčně, tedy desetitisíckrát více než v současnosti. Aby Toyota předešla přetížení sítě, vytvořila s partnery konsorcium, které vybuduje adekvátní infrastrukturu a vypracuje standardy a nejlepší praktiky na národní i globální úrovni.
Zavádění nových produktů a řešení vyžaduje analýzu zohledňující zkušenosti uživatele. K tomu slouží výzkumný program Next provozovaný od června 2017 centrem Toyota Collaborative Safety Research Center. Zaměřuje se na otázky autonomního řízení a automobilů propojených v síti s přihlédnutím k bezpečnosti jejich používání a zkušenosti uživatelů. Tým se zároveň soustředí na monitorování stavu zdraví řidičů se zjištěnými závažnými zdravotními problémy. Projekt zacílený na centra lékařské záchranné služby vzniká ve spolupráci s americkými lékařskými fakultami.
Pokrok potřebuje nové talenty
Aby Toyota dosáhla co nejrychlejšího rozvoje nových technologií, sází na podporu start-upů. V roce 2017 vznikl fond venture capital Toyota AI Ventures. Narozdíl od většiny fondů investujících do mladých firem působí Toyota AI Ventures v modelu “call and response” – určuje nejdůležitější výzkumné výzvy a podporuje vznik a rozvoj firem, které mají za cíl řešení právě těchto problémů a nabízí jim nejen kapitál, ale také meritorní a organizační podporu. Centrem zájmu je umělá inteligence, robotika, autonomní řízení, zpracování velkých databází i cloudové technologie.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.