Motoristické odvětví prochází hlubokou transformací. Vedle nových pohonů se soustředí také na vyspělý software využívající “big data” z automobilů propojených v cloudu. V reakci na tyto změny provádí Toyota od roku 2015 velkou restrukturalizaci a zakládá nové výzkumné firmy, které se zaměřují na zpracování a zavádění nových informačních technologií do automobilů.
Toyota již dlouho vyvíjí pokročilé informační technologie, což nejlépe dokládají systémy aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense a Lexus Safety System, všeobecně využívané v koncernových vozech. V roce 2015 Toyota v Japonsku ve vybraných modelech jako první výrobce na světě zavedla systém ITS Connect. Komunikace mezi automobily a silniční infrastrukturou i mezi vozy umožňuje vzájemně si předávat informace o situaci na silnici a následně automaticky reagovat na nebezpečné situace bez účasti řidiče. Toyotě pomáhají tempo rozvoje nových digitálních technologií udržovat nově vznikající výzkumné firmy jako Toyota Research Institute, Toyota Connected, Toyota Research Institute-Advanced Development nebo Toyota AI Ventures.
Stále blíž autonomním automobilům
Funkční komunikace v rámci cloudu je nezbytnou podmínkou rozvoje technologie autonomního řízení. Toyota Research Institute, který působí od roku 2015, se zaměřuje na systémy autonomní a poloautonomní jízdy, robotiku a umělou inteligenci. V současné době firma pracuje na komercializaci systémů aktivní bezpečnosti nové generace – Guardian a Chauffeur.
Systém Guardian podporuje řidiče v bezpečné jízdě, dokáže zasáhnout v riskantních situacích a snaží se zabránit kolizi. Chauffeur představuje režim plně automatizované jízdy, během níž se uživatel o řízení auta nestará. Souběžně s těmito technologiemi pracuje Toyota Research Institute na dalších generacích domácích robotů, které pomáhají osobám s pohybovými obtížemi, a také se zabývá novými materiály s využitím umělé inteligence a strojového učení. Firma podporuje rovněž budování systému Car Learning to Act (CARLA), simulátoru automatizované jízdy s otevřeným zdrojovým kódem.
Automobily jako smartphony
V roce 2016 vznikla společnost Toyota Connected, která se věnuje výzkumům využití a zpracování velkých databází v osobních automobilech. Toyota Connected už na samém začátku navázala spolupráci s Microsoftem, který jí zpřístupnil svoji cloudovou technologii Microsoft Azure. Výsledkem budou nová řešení v oblasti ICT služeb v automobilu, včetně spolupráce inteligentního automobilu s inteligentním domem a internetem věcí, stále více personalizované multimediální systémy a nové bezpečnostní systémy a také integrace se systémy smart city. Nejnaléhavější úkol, který před sebou Toyota Connected má, je standardizace technologie propojení automobilů a bezproblémové přihlašování do telekomunikačních systémů v různých regionech.
Přichází už druhá generace
Toyota se zabývá propojováním automobilů od počátku století. V Japonsku už řadu let funguje systém zpracování anonymních dat zasílaných vozy Toyota, vytvořený touto značkou. Firma na trh brzy uvede jeho druhou generaci, která vznikla ve spolupráci s japonskou telekomunikační společností KDDI. Nový systém bude pracovat v Japonsku a Spojených státech, postupně se pak bude zavádět i do dalších regionů. Služeb budou využívat půjčovny aut, carsharingové a ridesharingové služby, taxikářské korporace nebo pojistné společnosti. Hlavní výhodou bude možnost využívat místní mobilní sítě bez roamingu.
Spolupráce Toyoty s KDDI přinesla první ovoce v dubnu 2017. Obě japonské firmy začaly společně s Tokyo Hire-Taxi Association testovat systém sběru a zpracování dat, který bude sloužit k vytvoření systému taxikářských služeb nové generace. Prostřednictvím mobilní sítě a modulu TransLog bude tento systém shromažďovat údaje o vozidle a jeho chování během jízdy, bude využívat i nahrávky z palubní kamery. Tyto informace poslouží k vytváření dynamických map a pokročilých mobilních služeb pro taxikáře.
Odměny za ekologickou jízdu
V roce 2016 uvedla Toyota na japonský trh v automobilech instalovaný modul DCM (Data Communication Module), předávající údaje z vozidla digitální platformě Mobility Services Platform. Ta slouží k integraci mobilních služeb různých firem a operátorů. Jedním z prvních ji a také modul DCM využil bodový systém PHV Connected Power Service, který poskytuje těm, kdo si koupili vůz Toyota Prius Plug-in Hybrid, různé výhody podle vzdálenosti, jakou ujedou v elektrickém režimu (EV). Energetické společnosti připisují řidičům Priusu body za jízdu v režimu EV, jimiž mohou zákazníci platit za spotřebovanou energii nebo je mohou vyměňovat za různé výrobky.
Avis Budget Group využívá platformu Toyoty k tomu, aby uživatelům dodal pokročilejší funkce a zvýšil efektivitu služeb, mimo jiné zkrátil dobu přihlašování do pronajímaného vozidla. V rámci spolupráce dodala Toyota půjčovně Avis 10 000 automobilů propojených do cloudu.
Platformu MSPF Toyoty již využívá řada firem a systémů, jako jsou carsharingové programy, servisy vyhodnocující náklady na pojištění ojetých vozů nebo servisy obsluhující vozové parky, mimo jiné k identifikaci a přihlašování uživatelů, vybírání poplatků a správě. Například firma Getaround ze San Franciska, která vede systém carsharingu vozů soukromých majitelů, založila na MSPF svůj systém rezervace, lokalizace a startování vozů Toyota, jejichž majitelé se do programu zapojili.
Aktuálně se Mobility Service Platform využívá jako první systém pro dohled nad stavem silnic, založený na datech sbíraných z automobilů propojených v cloudu, vypracovaný Toyotou ve spolupráci s úřady Toyota City. V srpnu byla spuštěna testovací etapa. Systém bude automaticky hodnotit míru opotřebení vozovky na základě chování automobilu. V testovací fázi bude Toyota srovnávat údaje z automobilů s dříve shromážděnými informacemi o stavu silnic ve městě. Systém budou využívat služby zodpovědné za údržbu silnic v Toyota City.
Toyota sází na carsharing
Toyota navazuje spolupráci s carsharingovými a ridesharingovými firmami po celém světě, tím to však nekončí: spouští i vlastní programy tohoto typu. Nejnovějším příkladem je systém YUKÕ v Dublinu, Forli a Benátkách, systém Hui na Havaji nebo carsharing automobilů a elektrických jednostopých vozidel v indickém Bengaluru vybudovaný firmou Toyota Mobility Foundation. V Tokiu, Toyota City a Grenoblu fungují systémy pronájmu elektromobilů i-Road a COMS počítaného na minuty, integrované s komunikačním systémem.
Cloudová technologie a zpracování datových souborů nacházejí uplatnění i v motoristických sportech. Toyota a Microsoft spolupracují na platformě sloužící ke sběru, vizualizaci a analýze dat dodávaných Yarisy WRC během závodů a testů. Platforma urychluje technický rozvoj závodních vozů a představuje další nástroj pro zdokonalování techniky jízdy pilotů těchto vozů.
Nové výzvy v síti
Připojení automobilů do telekomunikačních sítí vyžaduje skokový rozvoj infrastruktury. Podle odhadů dosáhne internetová komunikace mezi automobily v roce 2025 úrovně miliardy gigabajtů měsíčně, tedy desetitisíckrát více než v současnosti. Aby Toyota předešla přetížení sítě, vytvořila s partnery konsorcium, které vybuduje adekvátní infrastrukturu a vypracuje standardy a nejlepší praktiky na národní i globální úrovni.
Zavádění nových produktů a řešení vyžaduje analýzu zohledňující zkušenosti uživatele. K tomu slouží výzkumný program Next provozovaný od června 2017 centrem Toyota Collaborative Safety Research Center. Zaměřuje se na otázky autonomního řízení a automobilů propojených v síti s přihlédnutím k bezpečnosti jejich používání a zkušenosti uživatelů. Tým se zároveň soustředí na monitorování stavu zdraví řidičů se zjištěnými závažnými zdravotními problémy. Projekt zacílený na centra lékařské záchranné služby vzniká ve spolupráci s americkými lékařskými fakultami.
Pokrok potřebuje nové talenty
Aby Toyota dosáhla co nejrychlejšího rozvoje nových technologií, sází na podporu start-upů. V roce 2017 vznikl fond venture capital Toyota AI Ventures. Narozdíl od většiny fondů investujících do mladých firem působí Toyota AI Ventures v modelu “call and response” – určuje nejdůležitější výzkumné výzvy a podporuje vznik a rozvoj firem, které mají za cíl řešení právě těchto problémů a nabízí jim nejen kapitál, ale také meritorní a organizační podporu. Centrem zájmu je umělá inteligence, robotika, autonomní řízení, zpracování velkých databází i cloudové technologie.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?