Automobily jako smartphony? Toyota odkrývá, jakým směrem se vydá budoucnost motorismu

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 13. srpna 2018, 13:00 Google+

Motoristické odvětví prochází hlubokou transformací. Vedle nových pohonů se soustředí také na vyspělý software využívající “big data” z automobilů propojených v cloudu. V reakci na tyto změny provádí Toyota od roku 2015 velkou restrukturalizaci a zakládá nové výzkumné firmy, které se zaměřují na zpracování a zavádění nových informačních technologií do automobilů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Toyota

Sdílejte článek

Toyota již dlouho vyvíjí pokročilé informační technologie, což nejlépe dokládají systémy aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense a Lexus Safety System, všeobecně využívané v koncernových vozech. V roce 2015 Toyota v Japonsku ve vybraných modelech jako první výrobce na světě zavedla systém ITS Connect. Komunikace mezi automobily a silniční infrastrukturou i mezi vozy umožňuje vzájemně si předávat informace o situaci na silnici a následně automaticky reagovat na nebezpečné situace bez účasti řidiče. Toyotě pomáhají tempo rozvoje nových digitálních technologií udržovat nově vznikající výzkumné firmy jako Toyota Research Institute, Toyota Connected, Toyota Research Institute-Advanced Development nebo Toyota AI Ventures.

Stále blíž autonomním automobilům

Funkční komunikace v rámci cloudu je nezbytnou podmínkou rozvoje technologie autonomního řízení. Toyota Research Institute, který působí od roku 2015, se zaměřuje na systémy autonomní a poloautonomní jízdy, robotiku a umělou inteligenci. V současné době firma pracuje na komercializaci systémů aktivní bezpečnosti nové generace – Guardian a Chauffeur.

Systém Guardian podporuje řidiče v bezpečné jízdě, dokáže zasáhnout v riskantních situacích a snaží se zabránit kolizi. Chauffeur představuje režim plně automatizované jízdy, během níž se uživatel o řízení auta nestará. Souběžně s těmito technologiemi pracuje Toyota Research Institute na dalších generacích domácích robotů, které pomáhají osobám s pohybovými obtížemi, a také se zabývá novými materiály s využitím umělé inteligence a strojového učení. Firma podporuje rovněž budování systému Car Learning to Act (CARLA), simulátoru automatizované jízdy s otevřeným zdrojovým kódem.

Automobily jako smartphony

V roce 2016 vznikla společnost Toyota Connected, která se věnuje výzkumům využití a zpracování velkých databází v osobních automobilech. Toyota Connected už na samém začátku navázala spolupráci s Microsoftem, který jí zpřístupnil svoji cloudovou technologii Microsoft Azure. Výsledkem budou nová řešení v oblasti ICT služeb v automobilu, včetně spolupráce inteligentního automobilu s inteligentním domem a internetem věcí, stále více personalizované multimediální systémy a nové bezpečnostní systémy a také integrace se systémy smart city. Nejnaléhavější úkol, který před sebou Toyota Connected má, je standardizace technologie propojení automobilů a bezproblémové přihlašování do telekomunikačních systémů v různých regionech.

Přichází už druhá generace

Toyota se zabývá propojováním automobilů od počátku století. V Japonsku už řadu let funguje systém zpracování anonymních dat zasílaných vozy Toyota, vytvořený touto značkou. Firma na trh brzy uvede jeho druhou generaci, která vznikla ve spolupráci s japonskou telekomunikační společností KDDI. Nový systém bude pracovat v Japonsku a Spojených státech, postupně se pak bude zavádět i do dalších regionů. Služeb budou využívat půjčovny aut, carsharingové a ridesharingové služby, taxikářské korporace nebo pojistné společnosti. Hlavní výhodou bude možnost využívat místní mobilní sítě bez roamingu.

Spolupráce Toyoty s KDDI přinesla první ovoce v dubnu 2017. Obě japonské firmy začaly společně s Tokyo Hire-Taxi Association testovat systém sběru a zpracování dat, který bude sloužit k vytvoření systému taxikářských služeb nové generace. Prostřednictvím mobilní sítě a modulu TransLog bude tento systém shromažďovat údaje o vozidle a jeho chování během jízdy, bude využívat i nahrávky z palubní kamery. Tyto informace poslouží k vytváření dynamických map a pokročilých mobilních služeb pro taxikáře.

img-responsive

Toyota Auris Touring Sports Freestyle | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Odměny za ekologickou jízdu

V roce 2016 uvedla Toyota na japonský trh v automobilech instalovaný modul DCM (Data Communication Module), předávající údaje z vozidla digitální platformě Mobility Services Platform. Ta slouží k integraci mobilních služeb různých firem a operátorů. Jedním z prvních ji a také modul DCM využil bodový systém PHV Connected Power Service, který poskytuje těm, kdo si koupili vůz Toyota Prius Plug-in Hybrid, různé výhody podle vzdálenosti, jakou ujedou v elektrickém režimu (EV). Energetické společnosti připisují řidičům Priusu body za jízdu v režimu EV, jimiž mohou zákazníci platit za spotřebovanou energii nebo je mohou vyměňovat za různé výrobky.

Avis Budget Group využívá platformu Toyoty k tomu, aby uživatelům dodal pokročilejší funkce a zvýšil efektivitu služeb, mimo jiné zkrátil dobu přihlašování do pronajímaného vozidla. V rámci spolupráce dodala Toyota půjčovně Avis 10 000 automobilů propojených do cloudu.

Platformu MSPF Toyoty již využívá řada firem a systémů, jako jsou carsharingové programy, servisy vyhodnocující náklady na pojištění ojetých vozů nebo servisy obsluhující vozové parky, mimo jiné k identifikaci a přihlašování uživatelů, vybírání poplatků a správě. Například firma Getaround ze San Franciska, která vede systém carsharingu vozů soukromých majitelů, založila na MSPF svůj systém rezervace, lokalizace a startování vozů Toyota, jejichž majitelé se do programu zapojili.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Toyota

Aktuálně se Mobility Service Platform využívá jako první systém pro dohled nad stavem silnic, založený na datech sbíraných z automobilů propojených v cloudu, vypracovaný Toyotou ve spolupráci s úřady Toyota City. V srpnu byla spuštěna testovací etapa. Systém bude automaticky hodnotit míru opotřebení vozovky na základě chování automobilu. V testovací fázi bude Toyota srovnávat údaje z automobilů s dříve shromážděnými informacemi o stavu silnic ve městě. Systém budou využívat služby zodpovědné za údržbu silnic v Toyota City.

Toyota sází na carsharing

Toyota navazuje spolupráci s carsharingovými a ridesharingovými firmami po celém světě, tím to však nekončí: spouští i vlastní programy tohoto typu. Nejnovějším příkladem je systém YUKÕ v Dublinu, Forli a Benátkách, systém Hui na Havaji nebo carsharing automobilů a elektrických jednostopých vozidel v indickém Bengaluru vybudovaný firmou Toyota Mobility Foundation. V Tokiu, Toyota City a Grenoblu fungují systémy pronájmu elektromobilů i-Road a COMS počítaného na minuty, integrované s komunikačním systémem.

Cloudová technologie a zpracování datových souborů nacházejí uplatnění i v motoristických sportech. Toyota a Microsoft spolupracují na platformě sloužící ke sběru, vizualizaci a analýze dat dodávaných Yarisy WRC během závodů a testů. Platforma urychluje technický rozvoj závodních vozů a představuje další nástroj pro zdokonalování techniky jízdy pilotů těchto vozů.

img-responsive

Nový koncept Toyota GR Supra Racing | foto: Toyota

Nové výzvy v síti

Připojení automobilů do telekomunikačních sítí vyžaduje skokový rozvoj infrastruktury. Podle odhadů dosáhne internetová komunikace mezi automobily v roce 2025 úrovně miliardy gigabajtů měsíčně, tedy desetitisíckrát více než v současnosti. Aby Toyota předešla přetížení sítě, vytvořila s partnery konsorcium, které vybuduje adekvátní infrastrukturu a vypracuje standardy a nejlepší praktiky na národní i globální úrovni.

Zavádění nových produktů a řešení vyžaduje analýzu zohledňující zkušenosti uživatele. K tomu slouží výzkumný program Next provozovaný od června 2017 centrem Toyota Collaborative Safety Research Center. Zaměřuje se na otázky autonomního řízení a automobilů propojených v síti s přihlédnutím k bezpečnosti jejich používání a zkušenosti uživatelů. Tým se zároveň soustředí na monitorování stavu zdraví řidičů se zjištěnými závažnými zdravotními problémy. Projekt zacílený na centra lékařské záchranné služby vzniká ve spolupráci s americkými lékařskými fakultami.

Pokrok potřebuje nové talenty

Aby Toyota dosáhla co nejrychlejšího rozvoje nových technologií, sází na podporu start-upů. V roce 2017 vznikl fond venture capital Toyota AI Ventures. Narozdíl od většiny fondů investujících do mladých firem působí Toyota AI Ventures v modelu “call and response” – určuje nejdůležitější výzkumné výzvy a podporuje vznik a rozvoj firem, které mají za cíl řešení právě těchto problémů a nabízí jim nejen kapitál, ale také meritorní a organizační podporu. Centrem zájmu je umělá inteligence, robotika, autonomní řízení, zpracování velkých databází i cloudové technologie.

Vytisknout

Diskuze: Automobily jako smartphony? Toyota odkrývá, jakým směrem se vydá budoucnost motorismu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Packard Clipper Touring Sedan, pravděpodobný vůz generála Lukase

Tajemný příběh československého Packardu? Komunisté s ním měli velký problém

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud