Motoristické odvětví prochází hlubokou transformací. Vedle nových pohonů se soustředí také na vyspělý software využívající “big data” z automobilů propojených v cloudu. V reakci na tyto změny provádí Toyota od roku 2015 velkou restrukturalizaci a zakládá nové výzkumné firmy, které se zaměřují na zpracování a zavádění nových informačních technologií do automobilů.
Toyota již dlouho vyvíjí pokročilé informační technologie, což nejlépe dokládají systémy aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense a Lexus Safety System, všeobecně využívané v koncernových vozech. V roce 2015 Toyota v Japonsku ve vybraných modelech jako první výrobce na světě zavedla systém ITS Connect. Komunikace mezi automobily a silniční infrastrukturou i mezi vozy umožňuje vzájemně si předávat informace o situaci na silnici a následně automaticky reagovat na nebezpečné situace bez účasti řidiče. Toyotě pomáhají tempo rozvoje nových digitálních technologií udržovat nově vznikající výzkumné firmy jako Toyota Research Institute, Toyota Connected, Toyota Research Institute-Advanced Development nebo Toyota AI Ventures.
Stále blíž autonomním automobilům
Funkční komunikace v rámci cloudu je nezbytnou podmínkou rozvoje technologie autonomního řízení. Toyota Research Institute, který působí od roku 2015, se zaměřuje na systémy autonomní a poloautonomní jízdy, robotiku a umělou inteligenci. V současné době firma pracuje na komercializaci systémů aktivní bezpečnosti nové generace – Guardian a Chauffeur.
Systém Guardian podporuje řidiče v bezpečné jízdě, dokáže zasáhnout v riskantních situacích a snaží se zabránit kolizi. Chauffeur představuje režim plně automatizované jízdy, během níž se uživatel o řízení auta nestará. Souběžně s těmito technologiemi pracuje Toyota Research Institute na dalších generacích domácích robotů, které pomáhají osobám s pohybovými obtížemi, a také se zabývá novými materiály s využitím umělé inteligence a strojového učení. Firma podporuje rovněž budování systému Car Learning to Act (CARLA), simulátoru automatizované jízdy s otevřeným zdrojovým kódem.
Automobily jako smartphony
V roce 2016 vznikla společnost Toyota Connected, která se věnuje výzkumům využití a zpracování velkých databází v osobních automobilech. Toyota Connected už na samém začátku navázala spolupráci s Microsoftem, který jí zpřístupnil svoji cloudovou technologii Microsoft Azure. Výsledkem budou nová řešení v oblasti ICT služeb v automobilu, včetně spolupráce inteligentního automobilu s inteligentním domem a internetem věcí, stále více personalizované multimediální systémy a nové bezpečnostní systémy a také integrace se systémy smart city. Nejnaléhavější úkol, který před sebou Toyota Connected má, je standardizace technologie propojení automobilů a bezproblémové přihlašování do telekomunikačních systémů v různých regionech.
Přichází už druhá generace
Toyota se zabývá propojováním automobilů od počátku století. V Japonsku už řadu let funguje systém zpracování anonymních dat zasílaných vozy Toyota, vytvořený touto značkou. Firma na trh brzy uvede jeho druhou generaci, která vznikla ve spolupráci s japonskou telekomunikační společností KDDI. Nový systém bude pracovat v Japonsku a Spojených státech, postupně se pak bude zavádět i do dalších regionů. Služeb budou využívat půjčovny aut, carsharingové a ridesharingové služby, taxikářské korporace nebo pojistné společnosti. Hlavní výhodou bude možnost využívat místní mobilní sítě bez roamingu.
Spolupráce Toyoty s KDDI přinesla první ovoce v dubnu 2017. Obě japonské firmy začaly společně s Tokyo Hire-Taxi Association testovat systém sběru a zpracování dat, který bude sloužit k vytvoření systému taxikářských služeb nové generace. Prostřednictvím mobilní sítě a modulu TransLog bude tento systém shromažďovat údaje o vozidle a jeho chování během jízdy, bude využívat i nahrávky z palubní kamery. Tyto informace poslouží k vytváření dynamických map a pokročilých mobilních služeb pro taxikáře.
Odměny za ekologickou jízdu
V roce 2016 uvedla Toyota na japonský trh v automobilech instalovaný modul DCM (Data Communication Module), předávající údaje z vozidla digitální platformě Mobility Services Platform. Ta slouží k integraci mobilních služeb různých firem a operátorů. Jedním z prvních ji a také modul DCM využil bodový systém PHV Connected Power Service, který poskytuje těm, kdo si koupili vůz Toyota Prius Plug-in Hybrid, různé výhody podle vzdálenosti, jakou ujedou v elektrickém režimu (EV). Energetické společnosti připisují řidičům Priusu body za jízdu v režimu EV, jimiž mohou zákazníci platit za spotřebovanou energii nebo je mohou vyměňovat za různé výrobky.
Avis Budget Group využívá platformu Toyoty k tomu, aby uživatelům dodal pokročilejší funkce a zvýšil efektivitu služeb, mimo jiné zkrátil dobu přihlašování do pronajímaného vozidla. V rámci spolupráce dodala Toyota půjčovně Avis 10 000 automobilů propojených do cloudu.
Platformu MSPF Toyoty již využívá řada firem a systémů, jako jsou carsharingové programy, servisy vyhodnocující náklady na pojištění ojetých vozů nebo servisy obsluhující vozové parky, mimo jiné k identifikaci a přihlašování uživatelů, vybírání poplatků a správě. Například firma Getaround ze San Franciska, která vede systém carsharingu vozů soukromých majitelů, založila na MSPF svůj systém rezervace, lokalizace a startování vozů Toyota, jejichž majitelé se do programu zapojili.
Aktuálně se Mobility Service Platform využívá jako první systém pro dohled nad stavem silnic, založený na datech sbíraných z automobilů propojených v cloudu, vypracovaný Toyotou ve spolupráci s úřady Toyota City. V srpnu byla spuštěna testovací etapa. Systém bude automaticky hodnotit míru opotřebení vozovky na základě chování automobilu. V testovací fázi bude Toyota srovnávat údaje z automobilů s dříve shromážděnými informacemi o stavu silnic ve městě. Systém budou využívat služby zodpovědné za údržbu silnic v Toyota City.
Toyota sází na carsharing
Toyota navazuje spolupráci s carsharingovými a ridesharingovými firmami po celém světě, tím to však nekončí: spouští i vlastní programy tohoto typu. Nejnovějším příkladem je systém YUKÕ v Dublinu, Forli a Benátkách, systém Hui na Havaji nebo carsharing automobilů a elektrických jednostopých vozidel v indickém Bengaluru vybudovaný firmou Toyota Mobility Foundation. V Tokiu, Toyota City a Grenoblu fungují systémy pronájmu elektromobilů i-Road a COMS počítaného na minuty, integrované s komunikačním systémem.
Cloudová technologie a zpracování datových souborů nacházejí uplatnění i v motoristických sportech. Toyota a Microsoft spolupracují na platformě sloužící ke sběru, vizualizaci a analýze dat dodávaných Yarisy WRC během závodů a testů. Platforma urychluje technický rozvoj závodních vozů a představuje další nástroj pro zdokonalování techniky jízdy pilotů těchto vozů.
Nové výzvy v síti
Připojení automobilů do telekomunikačních sítí vyžaduje skokový rozvoj infrastruktury. Podle odhadů dosáhne internetová komunikace mezi automobily v roce 2025 úrovně miliardy gigabajtů měsíčně, tedy desetitisíckrát více než v současnosti. Aby Toyota předešla přetížení sítě, vytvořila s partnery konsorcium, které vybuduje adekvátní infrastrukturu a vypracuje standardy a nejlepší praktiky na národní i globální úrovni.
Zavádění nových produktů a řešení vyžaduje analýzu zohledňující zkušenosti uživatele. K tomu slouží výzkumný program Next provozovaný od června 2017 centrem Toyota Collaborative Safety Research Center. Zaměřuje se na otázky autonomního řízení a automobilů propojených v síti s přihlédnutím k bezpečnosti jejich používání a zkušenosti uživatelů. Tým se zároveň soustředí na monitorování stavu zdraví řidičů se zjištěnými závažnými zdravotními problémy. Projekt zacílený na centra lékařské záchranné služby vzniká ve spolupráci s americkými lékařskými fakultami.
Pokrok potřebuje nové talenty
Aby Toyota dosáhla co nejrychlejšího rozvoje nových technologií, sází na podporu start-upů. V roce 2017 vznikl fond venture capital Toyota AI Ventures. Narozdíl od většiny fondů investujících do mladých firem působí Toyota AI Ventures v modelu “call and response” – určuje nejdůležitější výzkumné výzvy a podporuje vznik a rozvoj firem, které mají za cíl řešení právě těchto problémů a nabízí jim nejen kapitál, ale také meritorní a organizační podporu. Centrem zájmu je umělá inteligence, robotika, autonomní řízení, zpracování velkých databází i cloudové technologie.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.