Elektronická parkovací brzda: Jak vlastně funguje a jaké benefity přináší?

-mao / AutoRoad.cz, 10. srpna 2018, 11:14 Google+

Parkovací brzda, které většina z nás stále přezdívá ruční brzda, měla dlouhá léta podobu páky ve středovém panelu, případně menšího pedálu, který ovládal řidič levou nohou. V posledních letech však tradiční parkovací brzdy nahrazuje parkovací brzda elektronická, označovaná jako EPB, kterou před lety jako vůbec první představilo BMW.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační fto

Ilustrační fto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Když začátkem nového tisíciletí představila automobilka svou novou generaci řady 7, která nesla označení E65, odstartovala tím malou revoluci. Chris Bangle, tehdejší šéf designového oddělení, si vzhledem nové sedmičkové řady vytvořil řadu nových nepřátel, pro nás je však podstatnější interiér.

I tam se odehrála řada výrazných změn, která přivedla řadu 7 do nového tisíciletí. Ne všechny novinky se setkaly s úspěchem a řada lidí dodnes nemá generaci e65 příliš v lásce. Byl to však první vůz, u kterého se parkovací brzda proměnila v malé tlačítko, které bylo umístěné nalevo od ovládání světlometů.

Na samotném fungování parkovací brzdy se však příliš nezměnilo - stále po její aktivaci docházelo k přimáčknutí zadních brzdových destiček ke kotoučů. A zatímco dříve k tomu docházelo prostřednictvím lanek, která vedla od páky / pedálu ruční brzdy až k samotným brzdám, dnes existuje hned několik možných variant se stejným výsledkem.

První ze dvou nejčastějších variant systémů elektronických parkovacích brzd (dále jen EPB) opět pracuje s mechanickými kabely. Ty se však nyní netáhnout přes celý automobil a nejsou přímo ovládány řidičem, jak uvádí Jalopnik.

Místo toho vede kabel od každého brzdiče do zařízení vybaveného dálkově ovládaným elektromotorem a řídící jednotkou, která čeká na povel od spínače v kabině. Jakmile řidič stiskne tlačítko EPB, elektromotor začne oba motory přitahovat a tím se destičky přitisknou na kotouče a vůz je zabrzděný.

Tyto motory bývají umístěny v zadní části vozu a například BMW e65 mělo motorek umístěný pod podlahou zavazadlového prostoru, což usnadňovalo servis. A ten byl bohužel potřeba celkem často, neboť některá ozubená kola byla vyrobena z plastu a tak docházelo k jejich rychlému opotřebení.

Elektronická parkovací brzda využívající lanovody | zdroj: youtube.com

Díky videu z kanálu Auto Servise Professional, kde je vidět oprava systému, si však můžeme snadno prohlédnout jeho funkci. Samotný systém je však poměrně jednoduchý a jeho velkou předností je možnost využívání standardních dílů.

Druhé nejčastěji využívané řešení systémů EPB se už zbavilo mechanických kabelů a nahradilo je elektromotorky. Systém, který je integrovaný do brzdiče, využívá malé elektromotory, které na každé straně přitlačí brzdové destičky ke kotouči. To dobře ukazuje i tato animace.

Elektronická parkovací brzda využívající elektromotorky integrované do brzdiče | zdroj: youtube.com

Auto Service Professional navíc poukazuje na skutečnost, že toto řešení je prostorově nenáročné a současně umožňuje snazší integraci systému parkovací brzdy do počítačem řízeného systému celého automobilu. 

Vraťme se ale na chvíli ještě k onomu BMW řady 7 e65. Jak připomíná web Jalopnik, který se tématu věnoval, tisková zpráva automobilky uvádí, že nový systém elektronické parkovací brzdy má mít vliv na komfort i bezpečnost vozu. Elektronická parkovací brzda totiž umožňovala aktivaci s každým zastavením, což výrazně usnadňovalo například rozjezdy do kopce. Naopak při nouzových situacích naopak stačilo zmáčknout tlačítko a parkovací brzda se přeměnila v brzdu záchranou a pomohla vůz opět dostat pod kontrolu.

Dalším pozitivem byla ochrana automobilu před "neoprávněným" použitím. Brzdy byly jednoduše aktivovány s každým vypnutím motoru a k jejich odblokování bylo potřeba, aby vůz detekoval elektronický klíč. Jednou z mnoha výhod elektronické parkovací brzdy je pak i spolupráce se systémy jako kontrola trakce nebo parkovací asistent, díky čemuž mohl vůz předcházet rizikovým situacím / otlučení vozu při parkování.

img-responsive

Absence páky ruční brzdy umožňuje automobilce více si vyhrát s designem interiéru (BMW M5 Competition) | foto: BMW

Ovšem i pokud se oprostíme od komfortu a bezpečnosti, stále najdeme jeden podstatný přínos parkovacích brzd. O tom se kdysi v rozhovoru pro Jalopnik rozhovořil jeden z lidí pracujících pro Koenigsegg, podle kterého umožnila absence páky ruční brzdy a lanovodů více variability v navrhování interiéru.

Jednou z mála nevýhod tak bude nejspíš jen nemožnost dostat vůz do řízeného smyku včasný zatažením a povolením páky ruční brzdy. To však stejně nebude majoritu řidičů zajímat, neboť mnohem podstatnějšími faktory bude právě ono pohodlí, bezpečí a blbuvzdornost systému. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: Elektronická parkovací brzda: Jak vlastně funguje a jaké benefity přináší?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Starší motor

Únik chladící kapaliny? Toto bývají nejčastější příčiny louží pod motorem

Bugatti Divo

Nové Bugatti na scéně? Teď už víme, jak bude znít

Ilustrační foto

Jste za volantem nervní? Rady, jak se udržet na uzdě

Na počátku srpna sjelo z výrobní linky závodu společnosti Škoda Auto v Kvasinách milionté SUV značky Škoda. Jubilejní vůz Škoda Karoq zamíří k zákazníkovi ve Španělsku

Mladoboleslavská ofenziva přináší úspěchy, Škoda vyrobila již milionté SUV

Ilustrační fotografie

Skandály, které otřásly automobilovým průmyslem? Kokain i stovky životů v ohrožení

Turisté natočili svůj zběsilý úprk před lesním požárem

Turisté natočili průjezd lesním požárem, z těchto záběrů vám bude pořádně horko

Dvaadvacetiletý mladík se nechal natočit při jízdě rychlostí 318 km/h po dálnici, teď ho čeká vysvětlování policistům

Přes 300 km/h na noční dálnici? Sebejistého mladíka usvědčilo vlastní video

Pininfarina PF0

Pininfarinův americký sen? Nový hypersport PF0 slibuje z 0 na 100 km/h pod 2 sekundy

Ilustrační foto

V čem jezdí neohleduplní řidiči nejčastěji? Na tato auta si dávejte pozor!

Pokus o krádež motocyklu skončil pro zloděje fiaskem

Z obyčejného řidiče se stal hrdina internetu. Jeho čin zachytila kamera

reklama
reklama

Doporučujeme

Volič automatické převodovky

Automatická převodovka: Jaké chyby s ní nejčastěji děláme?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

  2. Chcete dodávku bez moderních vymožeností? Těchto deset kousků je tu pro vás

  3. Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale stalo

  4. Škoda mezi nejhoršími automobily světa. Co se stalo?

  5. Jak co nejlépe šetřit palivo? Na rychlosti záleží víc, než si myslíte

  6. Je možné chytit letící šíp z auta? S nejvýkonnější Octavií žádný problém

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud