Parkovací brzda, které většina z nás stále přezdívá ruční brzda, měla dlouhá léta podobu páky ve středovém panelu, případně menšího pedálu, který ovládal řidič levou nohou. V posledních letech však tradiční parkovací brzdy nahrazuje parkovací brzda elektronická, označovaná jako EPB, kterou před lety jako vůbec první představilo BMW.
Když začátkem nového tisíciletí představila automobilka svou novou generaci řady 7, která nesla označení E65, odstartovala tím malou revoluci. Chris Bangle, tehdejší šéf designového oddělení, si vzhledem nové sedmičkové řady vytvořil řadu nových nepřátel, pro nás je však podstatnější interiér.
I tam se odehrála řada výrazných změn, která přivedla řadu 7 do nového tisíciletí. Ne všechny novinky se setkaly s úspěchem a řada lidí dodnes nemá generaci e65 příliš v lásce. Byl to však první vůz, u kterého se parkovací brzda proměnila v malé tlačítko, které bylo umístěné nalevo od ovládání světlometů.
Na samotném fungování parkovací brzdy se však příliš nezměnilo - stále po její aktivaci docházelo k přimáčknutí zadních brzdových destiček ke kotoučů. A zatímco dříve k tomu docházelo prostřednictvím lanek, která vedla od páky / pedálu ruční brzdy až k samotným brzdám, dnes existuje hned několik možných variant se stejným výsledkem.
První ze dvou nejčastějších variant systémů elektronických parkovacích brzd (dále jen EPB) opět pracuje s mechanickými kabely. Ty se však nyní netáhnout přes celý automobil a nejsou přímo ovládány řidičem, jak uvádí Jalopnik.
Místo toho vede kabel od každého brzdiče do zařízení vybaveného dálkově ovládaným elektromotorem a řídící jednotkou, která čeká na povel od spínače v kabině. Jakmile řidič stiskne tlačítko EPB, elektromotor začne oba motory přitahovat a tím se destičky přitisknou na kotouče a vůz je zabrzděný.
Tyto motory bývají umístěny v zadní části vozu a například BMW e65 mělo motorek umístěný pod podlahou zavazadlového prostoru, což usnadňovalo servis. A ten byl bohužel potřeba celkem často, neboť některá ozubená kola byla vyrobena z plastu a tak docházelo k jejich rychlému opotřebení.
Díky videu z kanálu Auto Servise Professional, kde je vidět oprava systému, si však můžeme snadno prohlédnout jeho funkci. Samotný systém je však poměrně jednoduchý a jeho velkou předností je možnost využívání standardních dílů.
Druhé nejčastěji využívané řešení systémů EPB se už zbavilo mechanických kabelů a nahradilo je elektromotorky. Systém, který je integrovaný do brzdiče, využívá malé elektromotory, které na každé straně přitlačí brzdové destičky ke kotouči. To dobře ukazuje i tato animace.
Auto Service Professional navíc poukazuje na skutečnost, že toto řešení je prostorově nenáročné a současně umožňuje snazší integraci systému parkovací brzdy do počítačem řízeného systému celého automobilu.
Vraťme se ale na chvíli ještě k onomu BMW řady 7 e65. Jak připomíná web Jalopnik, který se tématu věnoval, tisková zpráva automobilky uvádí, že nový systém elektronické parkovací brzdy má mít vliv na komfort i bezpečnost vozu. Elektronická parkovací brzda totiž umožňovala aktivaci s každým zastavením, což výrazně usnadňovalo například rozjezdy do kopce. Naopak při nouzových situacích naopak stačilo zmáčknout tlačítko a parkovací brzda se přeměnila v brzdu záchranou a pomohla vůz opět dostat pod kontrolu.
Dalším pozitivem byla ochrana automobilu před "neoprávněným" použitím. Brzdy byly jednoduše aktivovány s každým vypnutím motoru a k jejich odblokování bylo potřeba, aby vůz detekoval elektronický klíč. Jednou z mnoha výhod elektronické parkovací brzdy je pak i spolupráce se systémy jako kontrola trakce nebo parkovací asistent, díky čemuž mohl vůz předcházet rizikovým situacím / otlučení vozu při parkování.
Ovšem i pokud se oprostíme od komfortu a bezpečnosti, stále najdeme jeden podstatný přínos parkovacích brzd. O tom se kdysi v rozhovoru pro Jalopnik rozhovořil jeden z lidí pracujících pro Koenigsegg, podle kterého umožnila absence páky ruční brzdy a lanovodů více variability v navrhování interiéru.
Jednou z mála nevýhod tak bude nejspíš jen nemožnost dostat vůz do řízeného smyku včasný zatažením a povolením páky ruční brzdy. To však stejně nebude majoritu řidičů zajímat, neboť mnohem podstatnějšími faktory bude právě ono pohodlí, bezpečí a blbuvzdornost systému.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.