Parkovací brzda, které většina z nás stále přezdívá ruční brzda, měla dlouhá léta podobu páky ve středovém panelu, případně menšího pedálu, který ovládal řidič levou nohou. V posledních letech však tradiční parkovací brzdy nahrazuje parkovací brzda elektronická, označovaná jako EPB, kterou před lety jako vůbec první představilo BMW.
Když začátkem nového tisíciletí představila automobilka svou novou generaci řady 7, která nesla označení E65, odstartovala tím malou revoluci. Chris Bangle, tehdejší šéf designového oddělení, si vzhledem nové sedmičkové řady vytvořil řadu nových nepřátel, pro nás je však podstatnější interiér.
I tam se odehrála řada výrazných změn, která přivedla řadu 7 do nového tisíciletí. Ne všechny novinky se setkaly s úspěchem a řada lidí dodnes nemá generaci e65 příliš v lásce. Byl to však první vůz, u kterého se parkovací brzda proměnila v malé tlačítko, které bylo umístěné nalevo od ovládání světlometů.
Na samotném fungování parkovací brzdy se však příliš nezměnilo - stále po její aktivaci docházelo k přimáčknutí zadních brzdových destiček ke kotoučů. A zatímco dříve k tomu docházelo prostřednictvím lanek, která vedla od páky / pedálu ruční brzdy až k samotným brzdám, dnes existuje hned několik možných variant se stejným výsledkem.
První ze dvou nejčastějších variant systémů elektronických parkovacích brzd (dále jen EPB) opět pracuje s mechanickými kabely. Ty se však nyní netáhnout přes celý automobil a nejsou přímo ovládány řidičem, jak uvádí Jalopnik.
Místo toho vede kabel od každého brzdiče do zařízení vybaveného dálkově ovládaným elektromotorem a řídící jednotkou, která čeká na povel od spínače v kabině. Jakmile řidič stiskne tlačítko EPB, elektromotor začne oba motory přitahovat a tím se destičky přitisknou na kotouče a vůz je zabrzděný.
Tyto motory bývají umístěny v zadní části vozu a například BMW e65 mělo motorek umístěný pod podlahou zavazadlového prostoru, což usnadňovalo servis. A ten byl bohužel potřeba celkem často, neboť některá ozubená kola byla vyrobena z plastu a tak docházelo k jejich rychlému opotřebení.
Díky videu z kanálu Auto Servise Professional, kde je vidět oprava systému, si však můžeme snadno prohlédnout jeho funkci. Samotný systém je však poměrně jednoduchý a jeho velkou předností je možnost využívání standardních dílů.
Druhé nejčastěji využívané řešení systémů EPB se už zbavilo mechanických kabelů a nahradilo je elektromotorky. Systém, který je integrovaný do brzdiče, využívá malé elektromotory, které na každé straně přitlačí brzdové destičky ke kotouči. To dobře ukazuje i tato animace.
Auto Service Professional navíc poukazuje na skutečnost, že toto řešení je prostorově nenáročné a současně umožňuje snazší integraci systému parkovací brzdy do počítačem řízeného systému celého automobilu.
Vraťme se ale na chvíli ještě k onomu BMW řady 7 e65. Jak připomíná web Jalopnik, který se tématu věnoval, tisková zpráva automobilky uvádí, že nový systém elektronické parkovací brzdy má mít vliv na komfort i bezpečnost vozu. Elektronická parkovací brzda totiž umožňovala aktivaci s každým zastavením, což výrazně usnadňovalo například rozjezdy do kopce. Naopak při nouzových situacích naopak stačilo zmáčknout tlačítko a parkovací brzda se přeměnila v brzdu záchranou a pomohla vůz opět dostat pod kontrolu.
Dalším pozitivem byla ochrana automobilu před "neoprávněným" použitím. Brzdy byly jednoduše aktivovány s každým vypnutím motoru a k jejich odblokování bylo potřeba, aby vůz detekoval elektronický klíč. Jednou z mnoha výhod elektronické parkovací brzdy je pak i spolupráce se systémy jako kontrola trakce nebo parkovací asistent, díky čemuž mohl vůz předcházet rizikovým situacím / otlučení vozu při parkování.
Ovšem i pokud se oprostíme od komfortu a bezpečnosti, stále najdeme jeden podstatný přínos parkovacích brzd. O tom se kdysi v rozhovoru pro Jalopnik rozhovořil jeden z lidí pracujících pro Koenigsegg, podle kterého umožnila absence páky ruční brzdy a lanovodů více variability v navrhování interiéru.
Jednou z mála nevýhod tak bude nejspíš jen nemožnost dostat vůz do řízeného smyku včasný zatažením a povolením páky ruční brzdy. To však stejně nebude majoritu řidičů zajímat, neboť mnohem podstatnějšími faktory bude právě ono pohodlí, bezpečí a blbuvzdornost systému.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?