Parkovací brzda, které většina z nás stále přezdívá ruční brzda, měla dlouhá léta podobu páky ve středovém panelu, případně menšího pedálu, který ovládal řidič levou nohou. V posledních letech však tradiční parkovací brzdy nahrazuje parkovací brzda elektronická, označovaná jako EPB, kterou před lety jako vůbec první představilo BMW.
Když začátkem nového tisíciletí představila automobilka svou novou generaci řady 7, která nesla označení E65, odstartovala tím malou revoluci. Chris Bangle, tehdejší šéf designového oddělení, si vzhledem nové sedmičkové řady vytvořil řadu nových nepřátel, pro nás je však podstatnější interiér.
I tam se odehrála řada výrazných změn, která přivedla řadu 7 do nového tisíciletí. Ne všechny novinky se setkaly s úspěchem a řada lidí dodnes nemá generaci e65 příliš v lásce. Byl to však první vůz, u kterého se parkovací brzda proměnila v malé tlačítko, které bylo umístěné nalevo od ovládání světlometů.
Na samotném fungování parkovací brzdy se však příliš nezměnilo - stále po její aktivaci docházelo k přimáčknutí zadních brzdových destiček ke kotoučů. A zatímco dříve k tomu docházelo prostřednictvím lanek, která vedla od páky / pedálu ruční brzdy až k samotným brzdám, dnes existuje hned několik možných variant se stejným výsledkem.
První ze dvou nejčastějších variant systémů elektronických parkovacích brzd (dále jen EPB) opět pracuje s mechanickými kabely. Ty se však nyní netáhnout přes celý automobil a nejsou přímo ovládány řidičem, jak uvádí Jalopnik.
Místo toho vede kabel od každého brzdiče do zařízení vybaveného dálkově ovládaným elektromotorem a řídící jednotkou, která čeká na povel od spínače v kabině. Jakmile řidič stiskne tlačítko EPB, elektromotor začne oba motory přitahovat a tím se destičky přitisknou na kotouče a vůz je zabrzděný.
Tyto motory bývají umístěny v zadní části vozu a například BMW e65 mělo motorek umístěný pod podlahou zavazadlového prostoru, což usnadňovalo servis. A ten byl bohužel potřeba celkem často, neboť některá ozubená kola byla vyrobena z plastu a tak docházelo k jejich rychlému opotřebení.
Díky videu z kanálu Auto Servise Professional, kde je vidět oprava systému, si však můžeme snadno prohlédnout jeho funkci. Samotný systém je však poměrně jednoduchý a jeho velkou předností je možnost využívání standardních dílů.
Druhé nejčastěji využívané řešení systémů EPB se už zbavilo mechanických kabelů a nahradilo je elektromotorky. Systém, který je integrovaný do brzdiče, využívá malé elektromotory, které na každé straně přitlačí brzdové destičky ke kotouči. To dobře ukazuje i tato animace.
Auto Service Professional navíc poukazuje na skutečnost, že toto řešení je prostorově nenáročné a současně umožňuje snazší integraci systému parkovací brzdy do počítačem řízeného systému celého automobilu.
Vraťme se ale na chvíli ještě k onomu BMW řady 7 e65. Jak připomíná web Jalopnik, který se tématu věnoval, tisková zpráva automobilky uvádí, že nový systém elektronické parkovací brzdy má mít vliv na komfort i bezpečnost vozu. Elektronická parkovací brzda totiž umožňovala aktivaci s každým zastavením, což výrazně usnadňovalo například rozjezdy do kopce. Naopak při nouzových situacích naopak stačilo zmáčknout tlačítko a parkovací brzda se přeměnila v brzdu záchranou a pomohla vůz opět dostat pod kontrolu.
Dalším pozitivem byla ochrana automobilu před "neoprávněným" použitím. Brzdy byly jednoduše aktivovány s každým vypnutím motoru a k jejich odblokování bylo potřeba, aby vůz detekoval elektronický klíč. Jednou z mnoha výhod elektronické parkovací brzdy je pak i spolupráce se systémy jako kontrola trakce nebo parkovací asistent, díky čemuž mohl vůz předcházet rizikovým situacím / otlučení vozu při parkování.
Ovšem i pokud se oprostíme od komfortu a bezpečnosti, stále najdeme jeden podstatný přínos parkovacích brzd. O tom se kdysi v rozhovoru pro Jalopnik rozhovořil jeden z lidí pracujících pro Koenigsegg, podle kterého umožnila absence páky ruční brzdy a lanovodů více variability v navrhování interiéru.
Jednou z mála nevýhod tak bude nejspíš jen nemožnost dostat vůz do řízeného smyku včasný zatažením a povolením páky ruční brzdy. To však stejně nebude majoritu řidičů zajímat, neboť mnohem podstatnějšími faktory bude právě ono pohodlí, bezpečí a blbuvzdornost systému.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.