Kdykoliv se armáda rozhodne pro pořízení nového typu vozidla, musí si dobře rozmyslet, zda vsadí na úspornost a rychlost kolového podvozku, nebo zda bude těžit z výrazně lepší prostupnosti terénem, který nabízí podvozek pásový. Snaha zkombinovat výhody obou světů už tu několikrát byla, jmenovat můžeme například československý tank KH-50, ovšem ještě nikdy v historii jsme neviděli tak sofistikovaný systém, jakým se prezentovala americká organizace DARPA.
Pod zkratkou DARPA se ukrývá "agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty", která je zodpovědná za vývoj nových technologií pro americkou armádu. Díky této agentuře si můžete číst tento článek, neboť jedním z jejich produktů byl i ARPANET, předchůdce dnešního internetu. K dalším úspěšným a známým projektům patří například bezpilotní vojenské drony Predator nebo bezpilotní raketoplán Boeing X-37.
Tentokrát se však DARPA, která často spolupracuje s univerzitami nebo soukromými společnostmi, pochlubila unikátním typem kola, které se dokáže během dvou sekund změnit v pásy ,jak je známe například ze čtyřkolek nebo různých konverzí po offroady. Partnerem pro vývoj tohoto unikátního zařízení byla tentokrát univerzita Carnegie Mellon a její National Robotics Engineering Center.
Novinka označovaná jako Reconfigurable Wheel Tracks - RWT (překlad zhruba Rekonfigurovatelné pásová kola) byla podle webu TheDrive představena v rámci programu Ground X-Vehicle Technologies (GXV-T), který financuje Pentagon. V rámci projektu GXV-T je zahrnuta celá řada zajímavých technologií, jejichž cílem je podle DARPy vylepšit mobilitu, odolnost bezpečnost a efektivnost bojových vozidel bez nutnosti přidávat další vrstvy pancéřování.
Celý program GXV-T má více částí, přičemž tyto unikátní pásy jsou vyvíjeny v rámci programu Radically Enhanced Mobility, tedy radikálně zvýšená prostupnost. Samotná Darpa prezentuje tento program a pásy následovně:
Program GXV-T předpokládá, že budoucí bojová vozidla budou schopna překonat až 95 % terénu, včetně prudkých svahů a různých stoupání. Možnosti zahrnují revoluční technologie odpružení a přeměny kol na pásy, které umožní v porovnání se současnými vozidly rychlejší jízdu na silnicích i v terénu.
O samotném projektu pásových kol (RWT) se pak DARPA vyjadřuje následovně:
Kola umožní rychlejší přesuny na pevném povrchu, zatím co pásy si vedou lépe na měkčím povrchu. Tým z univerzity Carnegie Mellon a jejího National Robotics Engineering Center (CMU NREC) demonstroval pásová kola schopná měnit svůj tvar z kol na trojúhelníky a nazpátek i během jízdy. Díky tomu je možné téměř okamžitě výrazně zvýšit taktickou mobilitu a manévrovatelnost v rozdílných typech terénu.
Pokud by se tato technologie skutečně dostala do praxe, mohlo by to znamenat naprosto revoluci. Zatím se však projekt RWT nachází pouze ve stavu technologické demonstrace a o jeho nasazení v praxi budou muset rozhodnout ještě náklady, komplexnost, odolnost. a celá řada dalších klíčových faktorů.
Pokud bychom se však této technologie skutečně dočkali, neznamenalo by to jen revoluci pro armádu, ale i pro záchranné složky. Sanitky a hasičské vozy by se nově dostaly i do nepřístupného terénu a podstatně by se tak ulehčily pátrací i záchranné akce. Schopnost přeměny mezi pásy a koly by mohla znamenat rozhodující faktor mezi životem a smrtí pro tisíce lidí ročně. Na civilním trhu by se pak tato technologie mohla uplatnit mezi farmáři nebo dobrodruhy.
Ať už se z tohoto projektu stane realita, nebo zůstane jen ve fázi vývojového prototypu, už tak je neskutečné, že někdo dokázal přivést podobný nápad do chodu. Teď už bude jen zajímavé sledovat, kam další vývoj povede. Jsme si ale téměř jistí, že prvními uživateli, v případě úspěchu, se stanou američtí vojáci. Ti budou jistě moci těžit i z dalších projektů, které jsou k vidění na videu společně s RWT.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.