Kdykoliv se armáda rozhodne pro pořízení nového typu vozidla, musí si dobře rozmyslet, zda vsadí na úspornost a rychlost kolového podvozku, nebo zda bude těžit z výrazně lepší prostupnosti terénem, který nabízí podvozek pásový. Snaha zkombinovat výhody obou světů už tu několikrát byla, jmenovat můžeme například československý tank KH-50, ovšem ještě nikdy v historii jsme neviděli tak sofistikovaný systém, jakým se prezentovala americká organizace DARPA.
Pod zkratkou DARPA se ukrývá "agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty", která je zodpovědná za vývoj nových technologií pro americkou armádu. Díky této agentuře si můžete číst tento článek, neboť jedním z jejich produktů byl i ARPANET, předchůdce dnešního internetu. K dalším úspěšným a známým projektům patří například bezpilotní vojenské drony Predator nebo bezpilotní raketoplán Boeing X-37.
Tentokrát se však DARPA, která často spolupracuje s univerzitami nebo soukromými společnostmi, pochlubila unikátním typem kola, které se dokáže během dvou sekund změnit v pásy ,jak je známe například ze čtyřkolek nebo různých konverzí po offroady. Partnerem pro vývoj tohoto unikátního zařízení byla tentokrát univerzita Carnegie Mellon a její National Robotics Engineering Center.
Novinka označovaná jako Reconfigurable Wheel Tracks - RWT (překlad zhruba Rekonfigurovatelné pásová kola) byla podle webu TheDrive představena v rámci programu Ground X-Vehicle Technologies (GXV-T), který financuje Pentagon. V rámci projektu GXV-T je zahrnuta celá řada zajímavých technologií, jejichž cílem je podle DARPy vylepšit mobilitu, odolnost bezpečnost a efektivnost bojových vozidel bez nutnosti přidávat další vrstvy pancéřování.
Celý program GXV-T má více částí, přičemž tyto unikátní pásy jsou vyvíjeny v rámci programu Radically Enhanced Mobility, tedy radikálně zvýšená prostupnost. Samotná Darpa prezentuje tento program a pásy následovně:
Program GXV-T předpokládá, že budoucí bojová vozidla budou schopna překonat až 95 % terénu, včetně prudkých svahů a různých stoupání. Možnosti zahrnují revoluční technologie odpružení a přeměny kol na pásy, které umožní v porovnání se současnými vozidly rychlejší jízdu na silnicích i v terénu.
O samotném projektu pásových kol (RWT) se pak DARPA vyjadřuje následovně:
Kola umožní rychlejší přesuny na pevném povrchu, zatím co pásy si vedou lépe na měkčím povrchu. Tým z univerzity Carnegie Mellon a jejího National Robotics Engineering Center (CMU NREC) demonstroval pásová kola schopná měnit svůj tvar z kol na trojúhelníky a nazpátek i během jízdy. Díky tomu je možné téměř okamžitě výrazně zvýšit taktickou mobilitu a manévrovatelnost v rozdílných typech terénu.
Pokud by se tato technologie skutečně dostala do praxe, mohlo by to znamenat naprosto revoluci. Zatím se však projekt RWT nachází pouze ve stavu technologické demonstrace a o jeho nasazení v praxi budou muset rozhodnout ještě náklady, komplexnost, odolnost. a celá řada dalších klíčových faktorů.
Pokud bychom se však této technologie skutečně dočkali, neznamenalo by to jen revoluci pro armádu, ale i pro záchranné složky. Sanitky a hasičské vozy by se nově dostaly i do nepřístupného terénu a podstatně by se tak ulehčily pátrací i záchranné akce. Schopnost přeměny mezi pásy a koly by mohla znamenat rozhodující faktor mezi životem a smrtí pro tisíce lidí ročně. Na civilním trhu by se pak tato technologie mohla uplatnit mezi farmáři nebo dobrodruhy.
Ať už se z tohoto projektu stane realita, nebo zůstane jen ve fázi vývojového prototypu, už tak je neskutečné, že někdo dokázal přivést podobný nápad do chodu. Teď už bude jen zajímavé sledovat, kam další vývoj povede. Jsme si ale téměř jistí, že prvními uživateli, v případě úspěchu, se stanou američtí vojáci. Ti budou jistě moci těžit i z dalších projektů, které jsou k vidění na videu společně s RWT.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.