Nové hračky americké armády? Tahle kola představují revoluci. Jak daleko je výroba?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 25. června 2018, 16:38 Google+

Kdykoliv se armáda rozhodne pro pořízení nového typu vozidla, musí si dobře rozmyslet, zda vsadí na úspornost a rychlost kolového podvozku, nebo zda bude těžit z výrazně lepší prostupnosti terénem, který nabízí podvozek pásový. Snaha zkombinovat výhody obou světů už tu několikrát byla, jmenovat můžeme například československý tank KH-50, ovšem ještě nikdy v historii jsme neviděli tak sofistikovaný systém, jakým se prezentovala americká organizace DARPA.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
DARPA se pochlubila novou technologií RWT, která umí změnit kola na pásy během pouhých dvou sekund

DARPA se pochlubila novou technologií RWT, která umí změnit kola na pásy během pouhých dvou sekund | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Pod zkratkou DARPA se ukrývá "agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty", která je zodpovědná za vývoj nových technologií pro americkou armádu. Díky této agentuře si můžete číst tento článek, neboť jedním z jejich produktů byl i ARPANET, předchůdce dnešního internetu. K dalším úspěšným a známým projektům patří například bezpilotní vojenské drony Predator nebo bezpilotní raketoplán Boeing X-37.

Tentokrát se však DARPA, která často spolupracuje s univerzitami nebo soukromými společnostmi, pochlubila unikátním typem kola, které se dokáže během dvou sekund změnit v pásy ,jak je známe například ze čtyřkolek nebo různých konverzí po offroady. Partnerem pro vývoj tohoto unikátního zařízení byla tentokrát univerzita Carnegie Mellon a její National Robotics Engineering Center.

Novinka označovaná jako Reconfigurable Wheel Tracks - RWT (překlad zhruba Rekonfigurovatelné pásová kola) byla podle webu TheDrive představena v rámci programu Ground X-Vehicle Technologies (GXV-T), který financuje Pentagon. V rámci projektu GXV-T je zahrnuta celá řada zajímavých technologií, jejichž cílem je podle DARPy vylepšit mobilitu, odolnost bezpečnost a efektivnost bojových vozidel bez nutnosti přidávat další vrstvy pancéřování. 

Celý program GXV-T má více částí, přičemž tyto unikátní pásy jsou vyvíjeny v rámci programu Radically Enhanced Mobility, tedy radikálně zvýšená prostupnost. Samotná Darpa prezentuje tento program a pásy následovně:

Program GXV-T předpokládá, že budoucí bojová vozidla budou schopna překonat až 95 % terénu, včetně prudkých svahů a různých stoupání. Možnosti zahrnují revoluční technologie odpružení a přeměny kol na pásy, které umožní v porovnání se současnými vozidly rychlejší jízdu na silnicích i v terénu. 

img-responsive

Československý tank Kolohousenka KH-50 také kombinoval výhody kol a pásů na jednom stroji - avšak nepříliš úspěšně | foto: wikimedia.org

O samotném projektu pásových kol (RWT) se pak DARPA vyjadřuje následovně:

Kola umožní rychlejší přesuny na pevném povrchu, zatím co pásy si vedou lépe na měkčím povrchu. Tým z univerzity Carnegie Mellon a jejího  National Robotics Engineering Center (CMU NREC) demonstroval pásová kola schopná měnit svůj tvar z kol na trojúhelníky a nazpátek i během jízdy. Díky tomu je možné téměř okamžitě výrazně zvýšit taktickou mobilitu a manévrovatelnost v rozdílných typech terénu.

DARPA prezentuje nové technologie vyvíjené v rámci programu GXV-T | zdroj: youtube.com

Pokud by se tato technologie skutečně dostala do praxe, mohlo by to znamenat naprosto revoluci. Zatím se však projekt RWT nachází pouze ve stavu technologické demonstrace a o jeho nasazení v praxi budou muset rozhodnout ještě náklady, komplexnost, odolnost. a celá řada dalších klíčových faktorů.

Pokud bychom se však této technologie skutečně dočkali, neznamenalo by to jen revoluci pro armádu, ale i pro záchranné složky. Sanitky a hasičské vozy by se nově dostaly i do nepřístupného terénu a podstatně by se tak ulehčily pátrací i záchranné akce. Schopnost přeměny mezi pásy a koly by mohla znamenat rozhodující faktor mezi životem a smrtí pro tisíce lidí ročně. Na civilním trhu by se pak tato technologie mohla uplatnit mezi farmáři nebo dobrodruhy.

img-responsive

Jednou z předních výhod technologie RWT je možnost instalace na starší stroje, jako je například HMMWV | foto: AM General

Ať už se z tohoto projektu stane realita, nebo zůstane jen ve fázi vývojového prototypu, už tak je neskutečné, že někdo dokázal přivést podobný nápad do chodu. Teď už bude jen zajímavé sledovat, kam další vývoj povede. Jsme si ale téměř jistí, že prvními uživateli, v případě úspěchu, se stanou američtí vojáci. Ti budou jistě moci těžit i z dalších projektů, které jsou k vidění na videu společně s RWT.

Vytisknout

Diskuze: Nové hračky americké armády? Tahle kola představují revoluci. Jak daleko je výroba?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Používání telefonu za volantem je jedním z nejčastějších důvodů nepozornosti

Řídí lépe ženy nebo muži? Nový výzkum prozradil, kdo je za volantem pozornější

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud