Kdykoliv se armáda rozhodne pro pořízení nového typu vozidla, musí si dobře rozmyslet, zda vsadí na úspornost a rychlost kolového podvozku, nebo zda bude těžit z výrazně lepší prostupnosti terénem, který nabízí podvozek pásový. Snaha zkombinovat výhody obou světů už tu několikrát byla, jmenovat můžeme například československý tank KH-50, ovšem ještě nikdy v historii jsme neviděli tak sofistikovaný systém, jakým se prezentovala americká organizace DARPA.
Pod zkratkou DARPA se ukrývá "agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty", která je zodpovědná za vývoj nových technologií pro americkou armádu. Díky této agentuře si můžete číst tento článek, neboť jedním z jejich produktů byl i ARPANET, předchůdce dnešního internetu. K dalším úspěšným a známým projektům patří například bezpilotní vojenské drony Predator nebo bezpilotní raketoplán Boeing X-37.
Tentokrát se však DARPA, která často spolupracuje s univerzitami nebo soukromými společnostmi, pochlubila unikátním typem kola, které se dokáže během dvou sekund změnit v pásy ,jak je známe například ze čtyřkolek nebo různých konverzí po offroady. Partnerem pro vývoj tohoto unikátního zařízení byla tentokrát univerzita Carnegie Mellon a její National Robotics Engineering Center.
Novinka označovaná jako Reconfigurable Wheel Tracks - RWT (překlad zhruba Rekonfigurovatelné pásová kola) byla podle webu TheDrive představena v rámci programu Ground X-Vehicle Technologies (GXV-T), který financuje Pentagon. V rámci projektu GXV-T je zahrnuta celá řada zajímavých technologií, jejichž cílem je podle DARPy vylepšit mobilitu, odolnost bezpečnost a efektivnost bojových vozidel bez nutnosti přidávat další vrstvy pancéřování.
Celý program GXV-T má více částí, přičemž tyto unikátní pásy jsou vyvíjeny v rámci programu Radically Enhanced Mobility, tedy radikálně zvýšená prostupnost. Samotná Darpa prezentuje tento program a pásy následovně:
Program GXV-T předpokládá, že budoucí bojová vozidla budou schopna překonat až 95 % terénu, včetně prudkých svahů a různých stoupání. Možnosti zahrnují revoluční technologie odpružení a přeměny kol na pásy, které umožní v porovnání se současnými vozidly rychlejší jízdu na silnicích i v terénu.
O samotném projektu pásových kol (RWT) se pak DARPA vyjadřuje následovně:
Kola umožní rychlejší přesuny na pevném povrchu, zatím co pásy si vedou lépe na měkčím povrchu. Tým z univerzity Carnegie Mellon a jejího National Robotics Engineering Center (CMU NREC) demonstroval pásová kola schopná měnit svůj tvar z kol na trojúhelníky a nazpátek i během jízdy. Díky tomu je možné téměř okamžitě výrazně zvýšit taktickou mobilitu a manévrovatelnost v rozdílných typech terénu.
Pokud by se tato technologie skutečně dostala do praxe, mohlo by to znamenat naprosto revoluci. Zatím se však projekt RWT nachází pouze ve stavu technologické demonstrace a o jeho nasazení v praxi budou muset rozhodnout ještě náklady, komplexnost, odolnost. a celá řada dalších klíčových faktorů.
Pokud bychom se však této technologie skutečně dočkali, neznamenalo by to jen revoluci pro armádu, ale i pro záchranné složky. Sanitky a hasičské vozy by se nově dostaly i do nepřístupného terénu a podstatně by se tak ulehčily pátrací i záchranné akce. Schopnost přeměny mezi pásy a koly by mohla znamenat rozhodující faktor mezi životem a smrtí pro tisíce lidí ročně. Na civilním trhu by se pak tato technologie mohla uplatnit mezi farmáři nebo dobrodruhy.
Ať už se z tohoto projektu stane realita, nebo zůstane jen ve fázi vývojového prototypu, už tak je neskutečné, že někdo dokázal přivést podobný nápad do chodu. Teď už bude jen zajímavé sledovat, kam další vývoj povede. Jsme si ale téměř jistí, že prvními uživateli, v případě úspěchu, se stanou američtí vojáci. Ti budou jistě moci těžit i z dalších projektů, které jsou k vidění na videu společně s RWT.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.