Prezident Donald Trump je jedním z nestřeženějších lidí na světě, což dokonale ilustruje jeho prezidentská kolona, která ho doprovází na cestách doma i v zahraničí. Peloton několika desítek vozidel je dokonalou demonstrací síly, která na sebe vždy strhávala pozornost. Její podoba je navíc poměrně známá, takže kdykoliv se objeví nový stroj, vyrojí se celá řada otázek.
Kolona amerického prezidenta je vždy nepřehlédnutelným procesím, které už novináři z celého světa několikrát důkladně zdokumentovali a popsali i jednotlivá vozidla. Ta během let procházejí pravidelnou modernizací, ovšem již poměrně dlouhou dobu sestává kolona ze stále těch samých vozidel. Tedy až donedávna.
Koncem tohoto týdne se totiž v prezidentské koloně, která zrovna směřovala do Kapitolu Spojených států amerických (Washington D.C.) objevil nový kousek, který vypadá skutečně zlověstně. Jeho základem se stal těžký pick-up Ford F350, který však prošel přestavbou a nyní nabízí šest dveří. Největší pozornost se však vztahuje k zvláštní leskle černé kopuli na střeše, která vyvolává řadu otázek.
Stroj se objevil na několika videích, ovšem nejlepší pohled na něj přinesl prostřednictvím Twitteru až Steve Herman, šéf zpravodajského kanálu VOA News. Ten byl schopen pořídit jednu fotografii zblízka v době, kdy prezident Trump hovořil v Kapitolu.
Steve Herman pak odstartoval zajímavou smršť spekulací na téma, co by mohla kopule ukrývat. A lidé přišli s celkem bohatou paletou možností, která zahrnovala například speciální kamery s vysokým rozlišením pokrývající 360-stupňové okolí kolony, nebo speciální lasery, které mají chránit kolonu před útočníky.
Druhá možnost může znít pro mnohé jako ze světa SciFi, ovšem podle webu TheDrive není taková myšlenka v současné době příliš vzdálená od realita. Dostatečně výkonné a kompaktní lasery, které by mohly zabránit například útokům s použitím podomácku upravených dronů, už totiž existují a brzy by se mohly objevovat i v praxi.
K zajímavým tipům také patřil systém kamer, který by byl spárovaný se systémem na rozeznávání obličejů a důkladně by tak monitoroval okolí prezidentské kolony. Podobný systém by pak mohl identifikovat potencionální útočníky a zabránit pokusům o atentát. Tuto teorii však boří umístění vozidla až na samém konci kolony.
Jako nejpravděpodobnější účel vozidla se tak podle webu TheDrive jeví zajištění komunikace. Vůz by mohl sloužit jako tzv. Roadrunner, který ukrývá pod kopulí anténu schopnou nepřetržité a vysoce kvalitní komunikace se satelitem. Díky tomu může mít prezident nebo ochranná služba neustálé spojení prakticky s celým světem a to i v krizových situacích.
There's apparently a new vehicle that's been added to the @POTUS motorcade. "It has a menacing black bubble on top," reports print pooler @toddgillman. "Its purpose is unknown to your pooler. ... It was behind the press vans." pic.twitter.com/oojpmYhdEJ
— Steve Herman (@W7VOA) 20. června 2018
Roadrunner, který bývá také často označován jako Mobile Command and Control Vehicle, je jedním z nejkomplexnějších vozidel v celé koloně. Na své palubě totiž veze velice sofistikovanou komunikační techniku, která umožňuje prezidentovi kdykoliv kontaktovat kohokoliv z Bílého domu a to dokonce i prostřednictvím videohorovu. Vůz je navíc schopen předávat i povely potřebné k odpalování jaderných zbraní.
Kromě samotného zajištění komunikace toho však Roadrunner zvládá mnohem více. V podstatě se jedná o obrovské pojízdné komunikační centrum, které je současně schopné kódovat komunikaci, vytvářet hotspoty, prodlužovat dosah vysílání a zajišťovat komunikaci v případě válečných konfliktů či "soudného dne."
Pod černým poklopem se tak pravděpodobně ukrývá komplexní systém, který se i za jízdy snaží udržet satelitní anténu v ideální pozici vůči danému komunikačnímu satelitu. To se může zdát být jako triviální úkol, ovšem toto video skvěle demonstruje, co všechno musí takový systém zvládnout a "ustát."
Šestidveřová konverze Fordu F350 Super Duty pak pravděpodobně zajišťuje dostatek prostoru a ochrany jak pro techniku, tak pro početný komunikační štáb.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.