I.D. R Pikes Peak úspěšně absolvoval první testovací jízdy před závodem do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“ na originální trati v americkém státě Colorado. Na jezdce Romaina Dumase udělaly výkony čistě elektricky poháněného závodního vozu velký dojem. Tým měl trať k dispozici na pouhé tři hodiny, protože silnice na vrchol v nadmořské výšce 4302 metrů je veřejnou komunikací. Volkswagen Motorsport si vytvořil pro přípravu dalších zkušebních jízd a účast v závodě 24. června pevnou základnu ve městě Colorado Springs.
Zprávy z Colorada jsou velmi pozitivní. Přípravy závodního vozu I.D. R Pikes Peak probíhají podle plánu a nyní se už můžeme soustředit na dolaďování detailů,“ vysvětluje Sven Smeets, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „Je to výsledek zcela mimořádného týmového výkonu, nejprve zde v Německu a nyní našeho týmu v USA. Budeme-li i nadále soustředěně a motivovaně pokračovat v naší práci, máme dobré šance, že se nám 24. června podaří stanovit nový rekord pro elektromobily.“
Při prvních testech v USA se tým soustředil především na nastavení podvozku, testy pneumatik a optimální využívání elektrické energie z akumulátorů i zpětné získávání kinetické energie při zpomalování. „Dokonalé řízení energetických toků je klíčovým faktorem pro úspěšný útok na rekord v kategorii elektromobilů,“ vysvětluje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport, který nese jako projektový vedoucí odpovědnost za závodní vůz I.D. R Pikes Peak. „První testovací jízda na Pikes Peaku proběhla úspěšně. To ukazuje, že naše počítačové simulace byly přesné a testovací jízdy v Evropě přínosné.“
Dumas neskrýval po testu nadšení. „I.D. R Pikes Peak je nejlepším automobilem, s nímž jsem kdy jel po úbočí této hory. Zrychlení a rychlosti při průjezdech zatáčkami jsou skutečně pozoruhodné, vůz je navíc velmi komfortní. Díky elektrickému pohonu nemusím řadit a mohu se zcela soustředit na jízdu v optimální stopě,“ objasňoval francouzský jezdec. „Ale samozřejmě vždy existuje prostor pro další zlepšení. Při zbývajících testovacích jízdách budeme pokračovat v optimalizaci nastavení,“ nastínil Dumas pracovně intenzivní program pro nadcházející dny a týdny v USA. „Trasu na Pikes Peak už sice znám do nejmenších detailů, ale poprvé na ní budu řídit závodní vůz s elektrickým pohonem. Každý ujetý metr v kokpitu závodního vozu I.D. R Pikes Peak přináší cenné zkušenosti.“
V 96. ročníku nejslavnějšího závodu do vrchu na světě se Dumas, jezdec značky Volkswagen, pokusí 24. června překonat hranici 8.57,118 min – tento čas je od roku 2016 v kategorii elektromobilů rekordem na trati s délkou 19,99 kilometru a 156 zatáčkami. To odpovídá průměrné rychlosti 134 km/h. I.D. R Pikes Peak se staví této výzvě čelem s celkovým nejvyšším výkonem 500 kW (680 k), k němuž přispívá jeden elektromotor na přední i zadní nápravě. „Poprvé si nemusím dělat žádné starosti se ztrátou výkonu ve velké výšce,“ popisuje Dumas výhody elektrického pohonu v porovnání s běžnými spalovacími motory, jejichž výkon klesá o téměř 30 procent již na startu v nadmořské výšce 2862 metrů v porovnání s hladinou moře kvůli menší koncentraci kyslíku ve vysokohorském vzduchu. Efekt řídkého vzduchu navíc roste s každým ujetým kilometrem směrem k cílové čáře. Naproti tomu elektromotory pracují s neměnnou účinností.
Ostatní faktory jsou však pro všechny účastníky stejné. „Každý má jen jeden jediný pokus,“ vysvětluje Dumas. „Pokud se přitom nezdaří sebemenší drobnost, je minimálně nový rekord pro elektromobily sotva realizovatelný.“ A během téměř 20 kilometrů dlouhého závodu do vrchu s výškovým rozdílem mezi startem a cílem 1440 metrů se toho může pokazit velmi mnoho. „Jako vždy v motoristickém sportu platí i zde pravidlo: Kdo chce být první, ten musí nejprve dojet do cíle,“ říká francouzský jezdec.
Přitom hraje rozhodující roli také počasí. „Pro zajetí rekordního času je zapotřebí mít také štěstí na počasí,“ objasňuje Dumas. Ostatně v minulosti se již několikrát stalo, že byl závod do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“ přerušen nebo zkrácen kvůli mlze, námraze, sněhu či krupobití. V průměru se lze v oblasti vrcholu setkat s padajícím sněhem nebo kroupami v 18 z 30 červnových dnů. Jezdci se musejí podle okolností vypořádat také s náhlým deštěm a mrznoucím mrholením. V oblasti cíle panuje v červnu průměrná teplota jen 0 °C.
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.