I.D. R Pikes Peak úspěšně absolvoval první testovací jízdy před závodem do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“ na originální trati v americkém státě Colorado. Na jezdce Romaina Dumase udělaly výkony čistě elektricky poháněného závodního vozu velký dojem. Tým měl trať k dispozici na pouhé tři hodiny, protože silnice na vrchol v nadmořské výšce 4302 metrů je veřejnou komunikací. Volkswagen Motorsport si vytvořil pro přípravu dalších zkušebních jízd a účast v závodě 24. června pevnou základnu ve městě Colorado Springs.
Zprávy z Colorada jsou velmi pozitivní. Přípravy závodního vozu I.D. R Pikes Peak probíhají podle plánu a nyní se už můžeme soustředit na dolaďování detailů,“ vysvětluje Sven Smeets, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „Je to výsledek zcela mimořádného týmového výkonu, nejprve zde v Německu a nyní našeho týmu v USA. Budeme-li i nadále soustředěně a motivovaně pokračovat v naší práci, máme dobré šance, že se nám 24. června podaří stanovit nový rekord pro elektromobily.“
Při prvních testech v USA se tým soustředil především na nastavení podvozku, testy pneumatik a optimální využívání elektrické energie z akumulátorů i zpětné získávání kinetické energie při zpomalování. „Dokonalé řízení energetických toků je klíčovým faktorem pro úspěšný útok na rekord v kategorii elektromobilů,“ vysvětluje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport, který nese jako projektový vedoucí odpovědnost za závodní vůz I.D. R Pikes Peak. „První testovací jízda na Pikes Peaku proběhla úspěšně. To ukazuje, že naše počítačové simulace byly přesné a testovací jízdy v Evropě přínosné.“
Dumas neskrýval po testu nadšení. „I.D. R Pikes Peak je nejlepším automobilem, s nímž jsem kdy jel po úbočí této hory. Zrychlení a rychlosti při průjezdech zatáčkami jsou skutečně pozoruhodné, vůz je navíc velmi komfortní. Díky elektrickému pohonu nemusím řadit a mohu se zcela soustředit na jízdu v optimální stopě,“ objasňoval francouzský jezdec. „Ale samozřejmě vždy existuje prostor pro další zlepšení. Při zbývajících testovacích jízdách budeme pokračovat v optimalizaci nastavení,“ nastínil Dumas pracovně intenzivní program pro nadcházející dny a týdny v USA. „Trasu na Pikes Peak už sice znám do nejmenších detailů, ale poprvé na ní budu řídit závodní vůz s elektrickým pohonem. Každý ujetý metr v kokpitu závodního vozu I.D. R Pikes Peak přináší cenné zkušenosti.“
V 96. ročníku nejslavnějšího závodu do vrchu na světě se Dumas, jezdec značky Volkswagen, pokusí 24. června překonat hranici 8.57,118 min – tento čas je od roku 2016 v kategorii elektromobilů rekordem na trati s délkou 19,99 kilometru a 156 zatáčkami. To odpovídá průměrné rychlosti 134 km/h. I.D. R Pikes Peak se staví této výzvě čelem s celkovým nejvyšším výkonem 500 kW (680 k), k němuž přispívá jeden elektromotor na přední i zadní nápravě. „Poprvé si nemusím dělat žádné starosti se ztrátou výkonu ve velké výšce,“ popisuje Dumas výhody elektrického pohonu v porovnání s běžnými spalovacími motory, jejichž výkon klesá o téměř 30 procent již na startu v nadmořské výšce 2862 metrů v porovnání s hladinou moře kvůli menší koncentraci kyslíku ve vysokohorském vzduchu. Efekt řídkého vzduchu navíc roste s každým ujetým kilometrem směrem k cílové čáře. Naproti tomu elektromotory pracují s neměnnou účinností.
Ostatní faktory jsou však pro všechny účastníky stejné. „Každý má jen jeden jediný pokus,“ vysvětluje Dumas. „Pokud se přitom nezdaří sebemenší drobnost, je minimálně nový rekord pro elektromobily sotva realizovatelný.“ A během téměř 20 kilometrů dlouhého závodu do vrchu s výškovým rozdílem mezi startem a cílem 1440 metrů se toho může pokazit velmi mnoho. „Jako vždy v motoristickém sportu platí i zde pravidlo: Kdo chce být první, ten musí nejprve dojet do cíle,“ říká francouzský jezdec.
Přitom hraje rozhodující roli také počasí. „Pro zajetí rekordního času je zapotřebí mít také štěstí na počasí,“ objasňuje Dumas. Ostatně v minulosti se již několikrát stalo, že byl závod do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“ přerušen nebo zkrácen kvůli mlze, námraze, sněhu či krupobití. V průměru se lze v oblasti vrcholu setkat s padajícím sněhem nebo kroupami v 18 z 30 červnových dnů. Jezdci se musejí podle okolností vypořádat také s náhlým deštěm a mrznoucím mrholením. V oblasti cíle panuje v červnu průměrná teplota jen 0 °C.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.