I.D. R Pikes Peak úspěšně absolvoval první testovací jízdy před závodem do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“ na originální trati v americkém státě Colorado. Na jezdce Romaina Dumase udělaly výkony čistě elektricky poháněného závodního vozu velký dojem. Tým měl trať k dispozici na pouhé tři hodiny, protože silnice na vrchol v nadmořské výšce 4302 metrů je veřejnou komunikací. Volkswagen Motorsport si vytvořil pro přípravu dalších zkušebních jízd a účast v závodě 24. června pevnou základnu ve městě Colorado Springs.
Zprávy z Colorada jsou velmi pozitivní. Přípravy závodního vozu I.D. R Pikes Peak probíhají podle plánu a nyní se už můžeme soustředit na dolaďování detailů,“ vysvětluje Sven Smeets, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „Je to výsledek zcela mimořádného týmového výkonu, nejprve zde v Německu a nyní našeho týmu v USA. Budeme-li i nadále soustředěně a motivovaně pokračovat v naší práci, máme dobré šance, že se nám 24. června podaří stanovit nový rekord pro elektromobily.“
Při prvních testech v USA se tým soustředil především na nastavení podvozku, testy pneumatik a optimální využívání elektrické energie z akumulátorů i zpětné získávání kinetické energie při zpomalování. „Dokonalé řízení energetických toků je klíčovým faktorem pro úspěšný útok na rekord v kategorii elektromobilů,“ vysvětluje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport, který nese jako projektový vedoucí odpovědnost za závodní vůz I.D. R Pikes Peak. „První testovací jízda na Pikes Peaku proběhla úspěšně. To ukazuje, že naše počítačové simulace byly přesné a testovací jízdy v Evropě přínosné.“
Dumas neskrýval po testu nadšení. „I.D. R Pikes Peak je nejlepším automobilem, s nímž jsem kdy jel po úbočí této hory. Zrychlení a rychlosti při průjezdech zatáčkami jsou skutečně pozoruhodné, vůz je navíc velmi komfortní. Díky elektrickému pohonu nemusím řadit a mohu se zcela soustředit na jízdu v optimální stopě,“ objasňoval francouzský jezdec. „Ale samozřejmě vždy existuje prostor pro další zlepšení. Při zbývajících testovacích jízdách budeme pokračovat v optimalizaci nastavení,“ nastínil Dumas pracovně intenzivní program pro nadcházející dny a týdny v USA. „Trasu na Pikes Peak už sice znám do nejmenších detailů, ale poprvé na ní budu řídit závodní vůz s elektrickým pohonem. Každý ujetý metr v kokpitu závodního vozu I.D. R Pikes Peak přináší cenné zkušenosti.“
V 96. ročníku nejslavnějšího závodu do vrchu na světě se Dumas, jezdec značky Volkswagen, pokusí 24. června překonat hranici 8.57,118 min – tento čas je od roku 2016 v kategorii elektromobilů rekordem na trati s délkou 19,99 kilometru a 156 zatáčkami. To odpovídá průměrné rychlosti 134 km/h. I.D. R Pikes Peak se staví této výzvě čelem s celkovým nejvyšším výkonem 500 kW (680 k), k němuž přispívá jeden elektromotor na přední i zadní nápravě. „Poprvé si nemusím dělat žádné starosti se ztrátou výkonu ve velké výšce,“ popisuje Dumas výhody elektrického pohonu v porovnání s běžnými spalovacími motory, jejichž výkon klesá o téměř 30 procent již na startu v nadmořské výšce 2862 metrů v porovnání s hladinou moře kvůli menší koncentraci kyslíku ve vysokohorském vzduchu. Efekt řídkého vzduchu navíc roste s každým ujetým kilometrem směrem k cílové čáře. Naproti tomu elektromotory pracují s neměnnou účinností.
Ostatní faktory jsou však pro všechny účastníky stejné. „Každý má jen jeden jediný pokus,“ vysvětluje Dumas. „Pokud se přitom nezdaří sebemenší drobnost, je minimálně nový rekord pro elektromobily sotva realizovatelný.“ A během téměř 20 kilometrů dlouhého závodu do vrchu s výškovým rozdílem mezi startem a cílem 1440 metrů se toho může pokazit velmi mnoho. „Jako vždy v motoristickém sportu platí i zde pravidlo: Kdo chce být první, ten musí nejprve dojet do cíle,“ říká francouzský jezdec.
Přitom hraje rozhodující roli také počasí. „Pro zajetí rekordního času je zapotřebí mít také štěstí na počasí,“ objasňuje Dumas. Ostatně v minulosti se již několikrát stalo, že byl závod do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“ přerušen nebo zkrácen kvůli mlze, námraze, sněhu či krupobití. V průměru se lze v oblasti vrcholu setkat s padajícím sněhem nebo kroupami v 18 z 30 červnových dnů. Jezdci se musejí podle okolností vypořádat také s náhlým deštěm a mrznoucím mrholením. V oblasti cíle panuje v červnu průměrná teplota jen 0 °C.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?