Ruská armáda je známá řadou prapodivně vypadajících strojů, jejichž ničivá síla je však naprosto ohromující. Tento stereotyp ovšem neplatí v případě nového stroje Berkut-2, který se představil na přehlídce oslavující vítězství Sovětského svazu nad nacistickým Německem. Největší výhodou Berkutu je totiž projet tam, kde ještě donedávna jezdila jen psí spřežení a saně.
V žádném případě si netroufáme hodnotit zahraniční politiku ruské federace, ovšem v posledních několika letech jsme mohli být svědky opětovného otvírání již dříve opuštěných základen v severní části země a v roce 2017 zde dokonce vyrostla základna nová. jejíž název zní Arctkicheski Trilistnik.
Ruská armáda je pro nasazení v oblasti Sibiře vybavena speciální technikou, neboť místní nehostinné podmínky vyvíjí zvláštní nároky jak na člověka samotného, tak na stroje. Není proto výjimkou, že v nejextrémnějších oblastech se museli vojáci i v 21. století spoléhat na saně tažené soby nebo psí spřežení. Vrchol luxusu pak představovaly sněžné skútry, které však vystavovaly vojáky rozmarům počasí.
Tomu by však měla učinit přítrž novinka Berkut-2 (také označovaná jako TTM-1901-40) od společnosti NPO Transport, která je v podstatě karoserií automobilu napasovanou na podvozek skútru. Nejedná se přitom o novinku, ale o modernizaci a úpravu staršího modelu pro vojenské účely.
Společnost NPO Transport, která se zaměřuje na vývoj speciálních strojů určených pro pohyb ve sněhu (například stroje pro ropný a plynový průmysl), uvedla Berkut na civilní trh již před lety, ovšem v roce 2015 se pochlubila kontraktem s ruským ministerstvem obrany, který by měl v první dodávce zahrnovat 40 vozidel Berkut-2 s uzavřenou dvoumístnou kabinou, jak uvádí web TheDrive.
Stejně jako u všech ruských strojů určených do náročného terénu, i pod kapotou Berkutu-2 nalezneme velice jednoduchou, víceméně starou ale ověřenou techniku. Karoserie první generace Berkutu pocházela z malého sovětského automobilu VAZ-1111 Oka, jehož produkce pod označením Lada skončila až v roce 2008.
Berkut-2 ovšem disponuje podstatně sofistikovanější, elegantnější a aerodynamičtější karoserií, která už zřejmě s modelem Oka nemá žádnou spojitost. Stejný ovšem zůstal motor, kterým je v podstatně nesmrtelná pohonný jednotka VAZ-21213 o objemu 1.7 litru a výkonu 80 koní, kterou bychom nalezli i pod kapotou legendární Lady Niva.
Pod kabinou se nachází stejná technika, jakou bychom našli u většiny sněžných skútrů - tedy dvojice lyží určená k zatáčení a jeden široký pás přenášející výkon na podklad. Berkut-2 by měl podle všeho dosáhnout rychlosti až 64.3 km/h a jeho dojezd na jednu nádrž se odhaduje na 201 kilometrů - vše ovšem záleží na podmínkách.
Díky kompaktním rozměrům však může být Berkut-2 naložen i na menší náklaďáky, díky čemuž se dá jeho přesun výrazně urychlit. Stejně tak se Berkut-2 vejde do většiny ruských nákladních letadel a v případě potřeby může být v závěsu přepravován dokonce i pod přepravní helikoptérou Mi-8/17. Podle některých by se však mohl vejít i do nákladového prostoru. Právě letecký výsadek pak může být velkou předností, neboť ruská armáda v nedávné doby cvičila seskoky a letecké výsadky v oblasti polárního kruhu.
Navzdory svým kompaktním rozměrům navíc dokáže Berkut-2 utáhnout necelých 300 kilogramů v závěsu, což by po připojení saní mohlo zvýšit jeho přepravní kapacitu, případně by mohl sloužit k zásobování. video zveřejněné ruským ministerstvem obrany navíc Berkut-2 ukazuje i při tažení vojáků na lyžích.
Militarizovaná verze Berkutu-2 disponuje speciální nástavbou za kabinou, na které může být umístěn například kulomet, který by mohl zaručit alespoň omezenou ochranu stroje. Během nedávné přehlídky vítězství v Moskvě byl Berkut-2 osazen kulometem 7.62 PKP Pecheneg, který je modernizovanou variantou sovětského kulometu PK. Výbavu by navíc měly tvořit přídavné světlomety, komunikační zařízení a navigační systémy.
Jednou z nejlepších a pro vojáky sloužící v polárních podmínkách asi i nejdůležitější vlastností je schopnost rychle a účinně vytápět kabinu. Podle informací výrobce nabízí Berkut 2 nejpropracovanější systém vytápění, který dokáže udržet v kabině teplotu 17.7 °C i v podmínkách, kdy venku vládnou extrémní teploty okolo - 51 °C.
Kromě Berkutu-2 však vojáci sloužící na severu země, tedy mnohdy za hranicí polárního kruhu, dostávají i speciálně upravené vrtulníky a další techniku, která musí snášet mrazy. Ostatně jsme během zimy několikrát psaly, technika může být na mrazy podstatně náchylnější, než člověk.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.