Ruská armáda je známá řadou prapodivně vypadajících strojů, jejichž ničivá síla je však naprosto ohromující. Tento stereotyp ovšem neplatí v případě nového stroje Berkut-2, který se představil na přehlídce oslavující vítězství Sovětského svazu nad nacistickým Německem. Největší výhodou Berkutu je totiž projet tam, kde ještě donedávna jezdila jen psí spřežení a saně.
V žádném případě si netroufáme hodnotit zahraniční politiku ruské federace, ovšem v posledních několika letech jsme mohli být svědky opětovného otvírání již dříve opuštěných základen v severní části země a v roce 2017 zde dokonce vyrostla základna nová. jejíž název zní Arctkicheski Trilistnik.
Ruská armáda je pro nasazení v oblasti Sibiře vybavena speciální technikou, neboť místní nehostinné podmínky vyvíjí zvláštní nároky jak na člověka samotného, tak na stroje. Není proto výjimkou, že v nejextrémnějších oblastech se museli vojáci i v 21. století spoléhat na saně tažené soby nebo psí spřežení. Vrchol luxusu pak představovaly sněžné skútry, které však vystavovaly vojáky rozmarům počasí.
Tomu by však měla učinit přítrž novinka Berkut-2 (také označovaná jako TTM-1901-40) od společnosti NPO Transport, která je v podstatě karoserií automobilu napasovanou na podvozek skútru. Nejedná se přitom o novinku, ale o modernizaci a úpravu staršího modelu pro vojenské účely.
Společnost NPO Transport, která se zaměřuje na vývoj speciálních strojů určených pro pohyb ve sněhu (například stroje pro ropný a plynový průmysl), uvedla Berkut na civilní trh již před lety, ovšem v roce 2015 se pochlubila kontraktem s ruským ministerstvem obrany, který by měl v první dodávce zahrnovat 40 vozidel Berkut-2 s uzavřenou dvoumístnou kabinou, jak uvádí web TheDrive.
Stejně jako u všech ruských strojů určených do náročného terénu, i pod kapotou Berkutu-2 nalezneme velice jednoduchou, víceméně starou ale ověřenou techniku. Karoserie první generace Berkutu pocházela z malého sovětského automobilu VAZ-1111 Oka, jehož produkce pod označením Lada skončila až v roce 2008.
Berkut-2 ovšem disponuje podstatně sofistikovanější, elegantnější a aerodynamičtější karoserií, která už zřejmě s modelem Oka nemá žádnou spojitost. Stejný ovšem zůstal motor, kterým je v podstatně nesmrtelná pohonný jednotka VAZ-21213 o objemu 1.7 litru a výkonu 80 koní, kterou bychom nalezli i pod kapotou legendární Lady Niva.
Pod kabinou se nachází stejná technika, jakou bychom našli u většiny sněžných skútrů - tedy dvojice lyží určená k zatáčení a jeden široký pás přenášející výkon na podklad. Berkut-2 by měl podle všeho dosáhnout rychlosti až 64.3 km/h a jeho dojezd na jednu nádrž se odhaduje na 201 kilometrů - vše ovšem záleží na podmínkách.
Díky kompaktním rozměrům však může být Berkut-2 naložen i na menší náklaďáky, díky čemuž se dá jeho přesun výrazně urychlit. Stejně tak se Berkut-2 vejde do většiny ruských nákladních letadel a v případě potřeby může být v závěsu přepravován dokonce i pod přepravní helikoptérou Mi-8/17. Podle některých by se však mohl vejít i do nákladového prostoru. Právě letecký výsadek pak může být velkou předností, neboť ruská armáda v nedávné doby cvičila seskoky a letecké výsadky v oblasti polárního kruhu.
Navzdory svým kompaktním rozměrům navíc dokáže Berkut-2 utáhnout necelých 300 kilogramů v závěsu, což by po připojení saní mohlo zvýšit jeho přepravní kapacitu, případně by mohl sloužit k zásobování. video zveřejněné ruským ministerstvem obrany navíc Berkut-2 ukazuje i při tažení vojáků na lyžích.
Militarizovaná verze Berkutu-2 disponuje speciální nástavbou za kabinou, na které může být umístěn například kulomet, který by mohl zaručit alespoň omezenou ochranu stroje. Během nedávné přehlídky vítězství v Moskvě byl Berkut-2 osazen kulometem 7.62 PKP Pecheneg, který je modernizovanou variantou sovětského kulometu PK. Výbavu by navíc měly tvořit přídavné světlomety, komunikační zařízení a navigační systémy.
Jednou z nejlepších a pro vojáky sloužící v polárních podmínkách asi i nejdůležitější vlastností je schopnost rychle a účinně vytápět kabinu. Podle informací výrobce nabízí Berkut 2 nejpropracovanější systém vytápění, který dokáže udržet v kabině teplotu 17.7 °C i v podmínkách, kdy venku vládnou extrémní teploty okolo - 51 °C.
Kromě Berkutu-2 však vojáci sloužící na severu země, tedy mnohdy za hranicí polárního kruhu, dostávají i speciálně upravené vrtulníky a další techniku, která musí snášet mrazy. Ostatně jsme během zimy několikrát psaly, technika může být na mrazy podstatně náchylnější, než člověk.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?