Bezklíčové odemykání a startování automobilů se v posledních letech stalo velice oblíbeným prvkem výbavy, bez kterého už si řada motoristů nedokáže svůj život představit. V posledních měsících se však ukazuje, že život bez nekonečného hledání klíčů má i své stinné stránky. Kromě narůstajícího počtu krádeží se totiž ukazuje, že tento komfortní systém může i zabíjet.
Podle posledních průzkumů uveřejněných na webu New York Times se totiž ukazuje, že minimálně 28 Američanů zemřelo na následky otravy oxidem uhelnatým, který produkovala vozidla se systémem bezklíčového startování. Dalších minimálně 45 lidí bylo zraněno a někteří bohužel utrpěli i poškození mozku.
Zpráva uvádí, že systém bezklíčového odemykání a startování se stal v posledních letech standardem u téměř poloviny nových automobilů nabízených na americkém trhu. To podstatným způsobem zvyšuje riziko nehod, při kterých lidé zaparkují svůj automobil v garáži a odchází bez vypnutí motoru.
Jakkoliv se to může zdát neuvěřitelné či nepochopitelné, statistiky hovoří celkem jasně. Magazín navíc zmiňuje i stále kultivovanější a tišší chod motorů nových automobilů, díky čemuž je snazší přehlédnout, že motor je stále v chodu. Pokud je tedy garáž propojená s domovem, stačí pár hodin nepozornosti a obyvatelé domu se mohou stát obětmi vážné otravy.
Navzdory stále rostoucímu počtu podobných nehod však většina automobilek údajně odmítá zavést bezpečnostní systémy, které by nahromadění oxidu uhelnatého přecházely. Novinový článek navíc připomíná, že Sdružení odborníků z automobilového průmyslu (Society of Automotive Engineers) již dříve volalo po systémech, které by upozornily na chod motoru v případech, kdy se klíč od auta vzdálil na větší vzdálenost.
Změnu by mohlo přinést až nové nařízení NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), podle kterého by měly automobily upozorňovat své majitele, že zapalování nebylo vypnuto. Řada automobilek se však novému nařízení brání.
Zprávy ale nejsou tak zlé, neboť například nejnovější modely automobilky Ford automaticky vypnou motor v případě, kdy déle jak 30 minut běží na volnoběžné otáčky a klíč není v blízkosti automobilu. Z amerických výrobců se však bude jednat nejspíše o výjimku.
V případě automobilů dovážených na evropské trhy si však nic podobného neumíme představit, neboť řada vozidel vybavených Start/stop systémem je schopna vypnout motor i jen na tu nepatrnou chvíli, než se dveře od garáže vůbec otevřou. A to nezmiňujeme věci jako automatické svícení, otravné pípání připomínající různé drobnosti, a tak dále. Chyba tak opět bude spíše v lidech, než nových technologiích.
Každý však může být roztržitý, ve spěchu nebo pod tlakem, takže vcelku chápeme, že Američané by se rádi dočkali systémů, které by podobným nehodám dokázaly účinně zabránit.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.