Bezklíčové startování zabíjí? Amerika hlásí desítky tragických událostí

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 15. května 2018 10:47 15. května 2018 14:48
Sdílej:

Bezklíčové odemykání a startování automobilů se v posledních letech stalo velice oblíbeným prvkem výbavy, bez kterého už si řada motoristů nedokáže svůj život představit. V posledních měsících se však ukazuje, že život bez nekonečného hledání klíčů má i své stinné stránky. Kromě narůstajícího počtu krádeží se totiž ukazuje, že tento komfortní systém může i zabíjet.

Podle posledních průzkumů uveřejněných na webu New York Times se totiž ukazuje, že minimálně 28 Američanů zemřelo na následky otravy oxidem uhelnatým, který produkovala vozidla se systémem bezklíčového startování. Dalších minimálně 45 lidí bylo zraněno a někteří bohužel utrpěli i poškození mozku.

Zpráva uvádí, že systém bezklíčového odemykání a startování se stal v posledních letech standardem u téměř poloviny nových automobilů nabízených na americkém trhu. To podstatným způsobem zvyšuje riziko nehod, při kterých lidé zaparkují svůj automobil v garáži a odchází bez vypnutí motoru.

Jakkoliv se to může zdát neuvěřitelné či nepochopitelné, statistiky hovoří celkem jasně. Magazín navíc zmiňuje i stále kultivovanější a tišší chod motorů nových automobilů, díky čemuž je snazší přehlédnout, že motor je stále v chodu. Pokud je tedy garáž propojená s domovem, stačí pár hodin nepozornosti a obyvatelé domu se mohou stát obětmi vážné otravy.

Navzdory stále rostoucímu počtu podobných nehod však většina automobilek údajně odmítá zavést bezpečnostní systémy, které by nahromadění oxidu uhelnatého přecházely. Novinový článek navíc připomíná, že Sdružení odborníků z automobilového průmyslu (Society of Automotive Engineers) již dříve volalo po systémech, které by upozornily na chod motoru v případech, kdy se klíč od auta vzdálil na větší vzdálenost.

Změnu by mohlo přinést až nové nařízení NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), podle kterého by měly automobily upozorňovat své majitele, že zapalování nebylo vypnuto. Řada automobilek se však novému nařízení brání.

Zprávy ale nejsou tak zlé, neboť například nejnovější modely automobilky Ford automaticky vypnou motor v případě, kdy déle jak 30 minut běží na volnoběžné otáčky a klíč není v blízkosti automobilu. Z amerických výrobců se však bude jednat nejspíše o výjimku.

V případě automobilů dovážených na evropské trhy si však nic podobného neumíme představit, neboť řada vozidel vybavených Start/stop systémem je schopna vypnout motor i jen na tu nepatrnou chvíli, než se dveře od garáže vůbec otevřou. A to nezmiňujeme věci jako automatické svícení, otravné pípání připomínající různé drobnosti, a tak dále. Chyba tak opět bude spíše v lidech, než nových technologiích.

Každý však může být roztržitý, ve spěchu nebo pod tlakem, takže vcelku chápeme, že Američané by se rádi dočkali systémů, které by podobným nehodám dokázaly účinně zabránit.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.