Bezklíčové odemykání a startování automobilů se v posledních letech stalo velice oblíbeným prvkem výbavy, bez kterého už si řada motoristů nedokáže svůj život představit. V posledních měsících se však ukazuje, že život bez nekonečného hledání klíčů má i své stinné stránky. Kromě narůstajícího počtu krádeží se totiž ukazuje, že tento komfortní systém může i zabíjet.
Podle posledních průzkumů uveřejněných na webu New York Times se totiž ukazuje, že minimálně 28 Američanů zemřelo na následky otravy oxidem uhelnatým, který produkovala vozidla se systémem bezklíčového startování. Dalších minimálně 45 lidí bylo zraněno a někteří bohužel utrpěli i poškození mozku.
Zpráva uvádí, že systém bezklíčového odemykání a startování se stal v posledních letech standardem u téměř poloviny nových automobilů nabízených na americkém trhu. To podstatným způsobem zvyšuje riziko nehod, při kterých lidé zaparkují svůj automobil v garáži a odchází bez vypnutí motoru.
Jakkoliv se to může zdát neuvěřitelné či nepochopitelné, statistiky hovoří celkem jasně. Magazín navíc zmiňuje i stále kultivovanější a tišší chod motorů nových automobilů, díky čemuž je snazší přehlédnout, že motor je stále v chodu. Pokud je tedy garáž propojená s domovem, stačí pár hodin nepozornosti a obyvatelé domu se mohou stát obětmi vážné otravy.
Navzdory stále rostoucímu počtu podobných nehod však většina automobilek údajně odmítá zavést bezpečnostní systémy, které by nahromadění oxidu uhelnatého přecházely. Novinový článek navíc připomíná, že Sdružení odborníků z automobilového průmyslu (Society of Automotive Engineers) již dříve volalo po systémech, které by upozornily na chod motoru v případech, kdy se klíč od auta vzdálil na větší vzdálenost.
Změnu by mohlo přinést až nové nařízení NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), podle kterého by měly automobily upozorňovat své majitele, že zapalování nebylo vypnuto. Řada automobilek se však novému nařízení brání.
Zprávy ale nejsou tak zlé, neboť například nejnovější modely automobilky Ford automaticky vypnou motor v případě, kdy déle jak 30 minut běží na volnoběžné otáčky a klíč není v blízkosti automobilu. Z amerických výrobců se však bude jednat nejspíše o výjimku.
V případě automobilů dovážených na evropské trhy si však nic podobného neumíme představit, neboť řada vozidel vybavených Start/stop systémem je schopna vypnout motor i jen na tu nepatrnou chvíli, než se dveře od garáže vůbec otevřou. A to nezmiňujeme věci jako automatické svícení, otravné pípání připomínající různé drobnosti, a tak dále. Chyba tak opět bude spíše v lidech, než nových technologiích.
Každý však může být roztržitý, ve spěchu nebo pod tlakem, takže vcelku chápeme, že Američané by se rádi dočkali systémů, které by podobným nehodám dokázaly účinně zabránit.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.