Řada automobilek a technologických společností v současnosti pracuje na vývoji umělé inteligence, která bude schopna plně ovládat automobil. Dosud se však příliš nemluvilo o tom, že tuto technologii aktivně vyvíjí a zdokonaluje i americká armáda, která by ji měla brzy nasadit i ve válečných konfliktech.
Agentura Bloomberg uvádí, že podtajemník obrany pro výzkum a vývoj technologií nedávno sdělil členům Kongresu, že armáda bude mít k dispozici autonomní vozidla dříve, než se objeví na běžných silnicích. Michael Griffin pak uvedl, že vojenská autonomní vozidla budou pracovat na stejném principu, jako vozidla civilní.
Během svého vystoupení před kongresem Griffin uvedl, že 52 % ztrát v bojových zónách se týká vojenského personálu, který doručuje potraviny, palivo nebo další typy zásob. Pokud by se ale podařilo nahradit tyto vojáky autonomními zásobovacími vozy, pak by mohlo dojít k razantnímu snížení ztrát.
„Jste ve velmi zranitelné pozici, když provádíte tento druh činnosti," takže „Pokud bychom byli schopni převést tyto úkoly na plně autonomní vozidla s jednoduchou umělou inteligencí, která by nemusela řešit chodce ani dopravní značení, proč to neudělat?"
O potřebnosti této technologií se americká armáda přesvědčila již v průběhu války v Iráku, kde poprvé došlo k masivnímu nasazení bomb podél cest. Od vypuknutí konfliktu v roce 2003 tato improvizovaná nástražná výbušná zařízení zabila nebo vážně zranila stovky a možná i tisíce vojáků.
Zatím bohužel nevíme kdy se s touto technologií setkáme v praxi, nicméně Griffin uvedl, že tato technologie, která je v současnosti masivně vyvíjena v soukromém sektoru, musí být plně využita armádou. Nabízí se však otázka, co na to mnohdy pacifističtí vývojáři soukromých společností budou říkat a zda nedojde k dalším protestům, jako když téměř tisíc zaměstnanců Google protestovalo proti spolupráci na projektu Maven, ve kterém měli ve spolupráci s ministerstvem obrany vyvíjen umělou inteligenci pro vojenské využití.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.