Automobilka Bugatti má na své nástěnce hrdě vystaveno hned několik světových prvenství - a jedním z těch skutečně působivých jsou první systémy telemetrie na produkčních silničních automobilech. Díky desítkám různých senzorů tak v centrále Bugatti tisíce kilometrů daleko vědí, že vám například uchází vzduch z levého zadního kola.
V roce 2004 byla Bugatti vůbec první automobilkou, která dokázala majitelům extrémního Veyronu nabídnout systém telemetrie. Díky systému, který se inspiroval v závodech Formule 1 nebo DTM, tak lidé v centrále automobilky mohou monitorovat stav vašeho automobilu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
A zatím co u modelu Veyron byl tento systém spíše v plenkách a monitoroval jen základní údaje, u modelu Chiron už se bavíme o 10 000 signálech z různých čidel a senzorů. A jediné, co je k funkčnosti systému zapotřebí, je obyčejný signál mobilní sítě.
Zní to až neuvěřitelně a někomu to může přijít jako zbytečné šmírování, nicméně automobilka tak dělá pouze na přání a hlavně ku prospěchu zákazníka. Ostatně nikdy není na škodu, když tým odborníků hlídá stav onoho úchvatného 8-litrového motoru, sedmistupňové dvouspojkové převodovky nebo méně důležitých komponent, jako je multimediální systém nebo klimatizace.
O kontrolu údajů se stará eskadra tří speciálně vyškolených zaměstnanců, kteří mají přezdívku "Flying doctors". Každý z těchto doktorů má na starosti svůj trh (Evropa & Rusko, Střední Východ & Pacifik, Severní Amerika) a každý z těchto speciálně vyškolených odborníků má navíc odbornou podporu jak z centrály automobilky v Molsheimu, tak od 34 dealerství a servisů umístěných po celém světě.
O přenos dat se stará malá hliníková krabička o rozměrech 140 mm na šířku, 50 mm na výšku a 100 mm na délku, která odesílá data přímo do počítačů Bugatti. Kromě odesílání dat telemetrie z Veyronu a Chironu však umí krabička i data přijímat. Automobilka vám tak snadno může provést aktualizaci některých systémů, nebo upravit konfiguraci vozu pro lepší zážitek z jízdy.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?