Filmy, jejichž hlavní postavou je agent jejího veličenstva James Bond, mají s realitou většinou jen pramálo společného. K Bondovi však neodmyslitelně patří i upravené sporťáky, které nabízí technologie, o kterých se lidem v době vzniku těchto filmů ani nesnilo. S odstupem času se však ukazuje, jak moc autoři Bondovek předběhli dobu.
Samozřejmě, běžné automobily stále nemají vystřelovací sedadlo spolujezdce, kulomety za blinkry nebo rakety v podbězích, ovšem dokáží nabídnout řadu technologických vychytávek, jako je například GPS navigace, hands-free nebo průhledový displej. To všechno měl přitom James Bond v autě již před desítkami let.
Satelitní navigace - Goldfinger (1964)
V tomto případě se jednalo spíše o sledovací zařízení, než čistokrevnou navigaci. Malý systém s obrazovkou připomínající radar však disponoval prvky, které nabízí i dnešní navigace. Zobrazoval totiž mapu, silnice a pozici Bondova vozu. Co víc si od navigace staré přes 40 let přát?
Hands-Free / Bluetooth - You Only Live Twice (1967)
Opět se nebavíme o úplném ekvivalentu moderní technologie pro přenos dat na krátkou vzdálenost, ovšem využití je zde docela podobné. Když Bond naskakuje do bílé Toyoty 2000GT, kterou řídí jeho spojenkyně Aki, přichází hovor od "Tygra", což bylo krycí označení pro šéfa japonské rozvědky. Během hovoru ale nikdo nedrží žádné sluchátko, takže tu máme krásný příklad Hands-Free starého přes 40 let.
Head-Up / Průhledový displej - The Living Daylights (1987)
Předtím se jednalo o pouhé ekvivalenty, ovšem teď už se bavíme o čistokrevném průhledovém displeji, který se nejdříve objevoval pouze v letadlech, ovšem teď už ho nalezneme i v některých obyčejných osobních automobilech.
Pravda, my sice nemůžeme vystřelovat rakety na zátarasy vytvořené SNB, ovšem můžeme si nechat promítnout rychlost nebo pokyny z navigace. Bond tedy uhodil hřebíček na hlavičku!
Dálkové ovládání pomocí telefonu - Tomorrow Never Dies (1997)
Před 21 lety naskočil Pierce Brosnan na zadní sedadla BMW 750IL, vytáhl mobilní telefon a vydal se na zběsilou jízdu po patrovém parkovišti, kterou zakončil výskokem z nejvyššího patra a přistáním na ulici. Tou dobou už se ale ukrýval bezpečně schovaný za sloupem a vůz stále řídil pomocí svého telefonu.
My sice stále nemůžeme řídit auto přes mobil ve vysokých rychlostech, dělat smyky, odpalovat rakety nebo rozsypávat ježky na proděravění pneumatik, ovšem s Teslou už je možné prostřednictvím mobilního telefonu zaparkovat do úzkých míst, případně si vyvézt auto z garáže.
Dálkové ovládání pomocí klíčků - The World Is Not Enough (1999)
Opět Pierce Brosnan, opět BMW a opět dálkové ovládání. Tentokrát ale pomocí klíčku od automobilu. A zatím co tehdy Bond pomocí klíčku popojížděl s nádherným roadsterem Z8, dnes mají podobnou možnost majitelé hned několika různých modelů vybavených tzv. "Dsiplay Key." Navíc si mohou o autě zobrazit různé informace, případně si zapnout topení nebo klimatizaci.
Termální kamera - Die Another Day (2002)
V Bondovce Die Another Day se upraveného auta nedočkal jen Bond, ale i jeden ze dvou hlavních záporáků jménem Zao. Ten totiž dostal upravený Jaguar XKR vybavený raketami, minomety, rotačním kulometem a hlavně termální kamerou, pomocí které hledal Bondův neviditelný Aston Martin.
A zatím co tehdy se jednalo jen o filmové triky, dnes mají některé prémiové automobily skutečně k dispozici kamery citlivé na teplo, které by měly předcházet střetům s chodci nebo zvěří.
Jak tedy vidíte, tvůrci Bondovek hned několikrát předvídali kurz vývoje technologií v automobilovém průmyslu. Nabízí se tak otázka, co dalšího ještě automobiloví technici / designéři z filmů o Jamesi Bondovi převezmou.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?