James Bond je největší vizionář automobilového průmyslu. Podívejte se, co všechno měl v autě jako první

Speciální vybavení v autech Jamese Bonda předběhlo dobu o desítky let
Speciální vybavení v autech Jamese Bonda předběhlo dobu o desítky let, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 16. února 2018 14:47 | akt. 16. února 2018 15:24
Sdílej:

Filmy, jejichž hlavní postavou je agent jejího veličenstva James Bond, mají s realitou většinou jen pramálo společného. K Bondovi však neodmyslitelně patří i upravené sporťáky, které nabízí technologie, o kterých se lidem v době vzniku těchto filmů ani nesnilo. S odstupem času se však ukazuje, jak moc autoři Bondovek předběhli dobu.

Samozřejmě, běžné automobily stále nemají vystřelovací sedadlo spolujezdce, kulomety za blinkry nebo rakety v podbězích, ovšem dokáží nabídnout řadu technologických vychytávek, jako je například GPS navigace, hands-free nebo průhledový displej. To všechno měl přitom James Bond v autě již před desítkami let.

Satelitní navigace - Goldfinger (1964)

V tomto případě se jednalo spíše o sledovací zařízení, než čistokrevnou navigaci. Malý systém s obrazovkou připomínající radar však disponoval prvky, které nabízí i dnešní navigace. Zobrazoval totiž mapu, silnice a pozici Bondova vozu. Co víc si od navigace staré přes 40 let přát?

Hands-Free / Bluetooth - You Only Live Twice (1967)

Opět se nebavíme o úplném ekvivalentu moderní technologie pro přenos dat na krátkou vzdálenost, ovšem využití je zde docela podobné. Když Bond naskakuje do bílé Toyoty 2000GT, kterou řídí jeho spojenkyně Aki, přichází hovor od "Tygra", což bylo krycí označení pro šéfa japonské rozvědky. Během hovoru ale nikdo nedrží žádné sluchátko, takže tu máme krásný příklad Hands-Free starého přes 40 let.

Head-Up / Průhledový displej - The Living Daylights (1987)

Předtím se jednalo o pouhé ekvivalenty, ovšem teď už se bavíme o čistokrevném průhledovém displeji, který se nejdříve objevoval pouze v letadlech, ovšem teď už ho nalezneme i v některých obyčejných osobních automobilech.

Pravda, my sice nemůžeme vystřelovat rakety na zátarasy vytvořené SNB, ovšem můžeme si nechat promítnout rychlost nebo pokyny z navigace. Bond tedy uhodil hřebíček na hlavičku!

Dálkové ovládání pomocí telefonu - Tomorrow Never Dies (1997)

Před 21 lety naskočil Pierce Brosnan na zadní sedadla BMW 750IL, vytáhl mobilní telefon a vydal se na zběsilou jízdu po patrovém parkovišti, kterou zakončil výskokem z nejvyššího patra a přistáním na ulici. Tou dobou už se ale ukrýval bezpečně schovaný za sloupem a vůz stále řídil pomocí svého telefonu.

My sice stále nemůžeme řídit auto přes mobil ve vysokých rychlostech, dělat smyky, odpalovat rakety nebo rozsypávat ježky na proděravění pneumatik, ovšem s Teslou už je možné prostřednictvím mobilního telefonu zaparkovat do úzkých míst, případně si vyvézt auto z garáže.

Dálkové ovládání pomocí klíčků - The World Is Not Enough (1999)

Opět Pierce Brosnan, opět BMW a opět dálkové ovládání. Tentokrát ale pomocí klíčku od automobilu. A zatím co tehdy Bond pomocí klíčku popojížděl s nádherným roadsterem Z8, dnes mají podobnou možnost majitelé hned několika různých modelů vybavených tzv. "Dsiplay Key." Navíc si mohou o autě zobrazit různé informace, případně si zapnout topení nebo klimatizaci.

Termální kamera - Die Another Day (2002)

V Bondovce Die Another Day se upraveného auta nedočkal jen Bond, ale i jeden ze dvou hlavních záporáků jménem Zao. Ten totiž dostal upravený Jaguar XKR vybavený raketami, minomety, rotačním kulometem a hlavně termální kamerou, pomocí které hledal Bondův neviditelný Aston Martin.

A zatím co tehdy se jednalo jen o filmové triky, dnes mají některé prémiové automobily skutečně k dispozici kamery citlivé na teplo, které by měly předcházet střetům s chodci nebo zvěří.

Jak tedy vidíte, tvůrci Bondovek hned několikrát předvídali kurz vývoje technologií v automobilovém průmyslu. Nabízí se tak otázka, co dalšího  ještě automobiloví technici / designéři z filmů o Jamesi Bondovi převezmou.

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.