James Bond je největší vizionář automobilového průmyslu. Podívejte se, co všechno měl v autě jako první

Speciální vybavení v autech Jamese Bonda předběhlo dobu o desítky let
Speciální vybavení v autech Jamese Bonda předběhlo dobu o desítky let, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 16. února 2018 14:47 | akt. 16. února 2018 15:24
Sdílej:

Filmy, jejichž hlavní postavou je agent jejího veličenstva James Bond, mají s realitou většinou jen pramálo společného. K Bondovi však neodmyslitelně patří i upravené sporťáky, které nabízí technologie, o kterých se lidem v době vzniku těchto filmů ani nesnilo. S odstupem času se však ukazuje, jak moc autoři Bondovek předběhli dobu.

Samozřejmě, běžné automobily stále nemají vystřelovací sedadlo spolujezdce, kulomety za blinkry nebo rakety v podbězích, ovšem dokáží nabídnout řadu technologických vychytávek, jako je například GPS navigace, hands-free nebo průhledový displej. To všechno měl přitom James Bond v autě již před desítkami let.

Satelitní navigace - Goldfinger (1964)

V tomto případě se jednalo spíše o sledovací zařízení, než čistokrevnou navigaci. Malý systém s obrazovkou připomínající radar však disponoval prvky, které nabízí i dnešní navigace. Zobrazoval totiž mapu, silnice a pozici Bondova vozu. Co víc si od navigace staré přes 40 let přát?

Hands-Free / Bluetooth - You Only Live Twice (1967)

Opět se nebavíme o úplném ekvivalentu moderní technologie pro přenos dat na krátkou vzdálenost, ovšem využití je zde docela podobné. Když Bond naskakuje do bílé Toyoty 2000GT, kterou řídí jeho spojenkyně Aki, přichází hovor od "Tygra", což bylo krycí označení pro šéfa japonské rozvědky. Během hovoru ale nikdo nedrží žádné sluchátko, takže tu máme krásný příklad Hands-Free starého přes 40 let.

Head-Up / Průhledový displej - The Living Daylights (1987)

Předtím se jednalo o pouhé ekvivalenty, ovšem teď už se bavíme o čistokrevném průhledovém displeji, který se nejdříve objevoval pouze v letadlech, ovšem teď už ho nalezneme i v některých obyčejných osobních automobilech.

Pravda, my sice nemůžeme vystřelovat rakety na zátarasy vytvořené SNB, ovšem můžeme si nechat promítnout rychlost nebo pokyny z navigace. Bond tedy uhodil hřebíček na hlavičku!

Dálkové ovládání pomocí telefonu - Tomorrow Never Dies (1997)

Před 21 lety naskočil Pierce Brosnan na zadní sedadla BMW 750IL, vytáhl mobilní telefon a vydal se na zběsilou jízdu po patrovém parkovišti, kterou zakončil výskokem z nejvyššího patra a přistáním na ulici. Tou dobou už se ale ukrýval bezpečně schovaný za sloupem a vůz stále řídil pomocí svého telefonu.

My sice stále nemůžeme řídit auto přes mobil ve vysokých rychlostech, dělat smyky, odpalovat rakety nebo rozsypávat ježky na proděravění pneumatik, ovšem s Teslou už je možné prostřednictvím mobilního telefonu zaparkovat do úzkých míst, případně si vyvézt auto z garáže.

Dálkové ovládání pomocí klíčků - The World Is Not Enough (1999)

Opět Pierce Brosnan, opět BMW a opět dálkové ovládání. Tentokrát ale pomocí klíčku od automobilu. A zatím co tehdy Bond pomocí klíčku popojížděl s nádherným roadsterem Z8, dnes mají podobnou možnost majitelé hned několika různých modelů vybavených tzv. "Dsiplay Key." Navíc si mohou o autě zobrazit různé informace, případně si zapnout topení nebo klimatizaci.

Termální kamera - Die Another Day (2002)

V Bondovce Die Another Day se upraveného auta nedočkal jen Bond, ale i jeden ze dvou hlavních záporáků jménem Zao. Ten totiž dostal upravený Jaguar XKR vybavený raketami, minomety, rotačním kulometem a hlavně termální kamerou, pomocí které hledal Bondův neviditelný Aston Martin.

A zatím co tehdy se jednalo jen o filmové triky, dnes mají některé prémiové automobily skutečně k dispozici kamery citlivé na teplo, které by měly předcházet střetům s chodci nebo zvěří.

Jak tedy vidíte, tvůrci Bondovek hned několikrát předvídali kurz vývoje technologií v automobilovém průmyslu. Nabízí se tak otázka, co dalšího  ještě automobiloví technici / designéři z filmů o Jamesi Bondovi převezmou.

Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.