Filmy, jejichž hlavní postavou je agent jejího veličenstva James Bond, mají s realitou většinou jen pramálo společného. K Bondovi však neodmyslitelně patří i upravené sporťáky, které nabízí technologie, o kterých se lidem v době vzniku těchto filmů ani nesnilo. S odstupem času se však ukazuje, jak moc autoři Bondovek předběhli dobu.
Samozřejmě, běžné automobily stále nemají vystřelovací sedadlo spolujezdce, kulomety za blinkry nebo rakety v podbězích, ovšem dokáží nabídnout řadu technologických vychytávek, jako je například GPS navigace, hands-free nebo průhledový displej. To všechno měl přitom James Bond v autě již před desítkami let.
Satelitní navigace - Goldfinger (1964)
V tomto případě se jednalo spíše o sledovací zařízení, než čistokrevnou navigaci. Malý systém s obrazovkou připomínající radar však disponoval prvky, které nabízí i dnešní navigace. Zobrazoval totiž mapu, silnice a pozici Bondova vozu. Co víc si od navigace staré přes 40 let přát?
Hands-Free / Bluetooth - You Only Live Twice (1967)
Opět se nebavíme o úplném ekvivalentu moderní technologie pro přenos dat na krátkou vzdálenost, ovšem využití je zde docela podobné. Když Bond naskakuje do bílé Toyoty 2000GT, kterou řídí jeho spojenkyně Aki, přichází hovor od "Tygra", což bylo krycí označení pro šéfa japonské rozvědky. Během hovoru ale nikdo nedrží žádné sluchátko, takže tu máme krásný příklad Hands-Free starého přes 40 let.
Head-Up / Průhledový displej - The Living Daylights (1987)
Předtím se jednalo o pouhé ekvivalenty, ovšem teď už se bavíme o čistokrevném průhledovém displeji, který se nejdříve objevoval pouze v letadlech, ovšem teď už ho nalezneme i v některých obyčejných osobních automobilech.
Pravda, my sice nemůžeme vystřelovat rakety na zátarasy vytvořené SNB, ovšem můžeme si nechat promítnout rychlost nebo pokyny z navigace. Bond tedy uhodil hřebíček na hlavičku!
Dálkové ovládání pomocí telefonu - Tomorrow Never Dies (1997)
Před 21 lety naskočil Pierce Brosnan na zadní sedadla BMW 750IL, vytáhl mobilní telefon a vydal se na zběsilou jízdu po patrovém parkovišti, kterou zakončil výskokem z nejvyššího patra a přistáním na ulici. Tou dobou už se ale ukrýval bezpečně schovaný za sloupem a vůz stále řídil pomocí svého telefonu.
My sice stále nemůžeme řídit auto přes mobil ve vysokých rychlostech, dělat smyky, odpalovat rakety nebo rozsypávat ježky na proděravění pneumatik, ovšem s Teslou už je možné prostřednictvím mobilního telefonu zaparkovat do úzkých míst, případně si vyvézt auto z garáže.
Dálkové ovládání pomocí klíčků - The World Is Not Enough (1999)
Opět Pierce Brosnan, opět BMW a opět dálkové ovládání. Tentokrát ale pomocí klíčku od automobilu. A zatím co tehdy Bond pomocí klíčku popojížděl s nádherným roadsterem Z8, dnes mají podobnou možnost majitelé hned několika různých modelů vybavených tzv. "Dsiplay Key." Navíc si mohou o autě zobrazit různé informace, případně si zapnout topení nebo klimatizaci.
Termální kamera - Die Another Day (2002)
V Bondovce Die Another Day se upraveného auta nedočkal jen Bond, ale i jeden ze dvou hlavních záporáků jménem Zao. Ten totiž dostal upravený Jaguar XKR vybavený raketami, minomety, rotačním kulometem a hlavně termální kamerou, pomocí které hledal Bondův neviditelný Aston Martin.
A zatím co tehdy se jednalo jen o filmové triky, dnes mají některé prémiové automobily skutečně k dispozici kamery citlivé na teplo, které by měly předcházet střetům s chodci nebo zvěří.
Jak tedy vidíte, tvůrci Bondovek hned několikrát předvídali kurz vývoje technologií v automobilovém průmyslu. Nabízí se tak otázka, co dalšího ještě automobiloví technici / designéři z filmů o Jamesi Bondovi převezmou.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.