Automatické sněhové řetězy? Neuvěřitelně účinný systém, ale...

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. února 2018, 13:01 Aktualizováno 8.2.2018, 13:03 Google+

Kdykoliv se ve zprávách objeví informace o nečekaných přívalech sněhu, je jen otázkou času, kdy se objeví i první zprávy o kamionech, které na zasněžených silnicích zablokovaly dopravu. Už na začátku 40. let minulého století se však objevilo řešení, které by mohlo podobným situacím předcházet. Bohužel pro nás se však stále neuchytilo.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Automatické sněhové řetězy

Automatické sněhové řetězy | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Řeč je o tzv. automatických sněhových řetězech, které byly vynalezeny na půdě spojených států Amerických již v roce 1941 a v roce 1977 se dočkali výrazné modernizace od Švédských techniků, kteří přišli s tzv. "Onspot Automatic Tire Chain System" systémem, který je s každou zimou populárním artiklem na YouTube a sociálních sítích.

A jak to vlastně celé funguje? Systém, který se pravděpodobně pro svou velikost montuje hlavně na nákladní vozidla, je během jízdy po suchých silnicích v podstatě "neviditelný" a prozrazují ho jen visící řetězy u zadní (hnané) nápravy.

Jakmile se však řidič dostane na zasněženou silnici a jeho kola se začnou protáče, stačí k aktivaci systému jediné tlačítko. Po jeho stisknutí je pomocí stlačeného vzduchu spuštěno rameno, na jehož konci je jakýsi "pavouk" z řetězů. Jakmile se rameno přesune z vertikální do horizontální polohy, dostane se jeho část do kontaktu s bočnicí pneumatiky.

A právě samotná pneumatika automobilu poté prostřednictvím mechanismu, který může připomínat dynamo na bicyklu, začne roztáčet řetězy, které se díky odstředivé síle roztáhnou a dostanou se tak i pod prokluzující pneumatiku. Řidič tak získá potřebnou trakci a dostane se z míst, kde by jinak uvízl.

Ačkoliv je systém poměrně komplexní, jeho mechanika je až neuvěřitelně jednoduchá, což usnadňuje jeho instalaci, použití i funkčnost a mělo by prodloužit i jeho životnost. Velkým pozitivem je navíc skutečnost, že díky pohonu od samotné pneumatiky se řetězy aktivují i při couvání a zároveň zvyšují trakci i při brzdění.

Prezentace automatických řetězů společnosti RotoGrip, které se dají pořídit i v ČR (3:07) | zdroj: youtube.com

Aktivace řetězů by měla probíhat při rychlosti do 40 km/h a maximálně s nimi může řidič jet až rychlostí 56 km/h, během které budou řetězy zvyšovat jeho rychlost až o 45 %. Aktivace by měla proběhnout ještě před zapadnutím, nicméně ani poté není při dostatečném roztočení kol problém řetězy aktivovat. Deaktivace pak musí probíhat za jízdy při rychlosti do 40 km/h. A cena? Pár typů jsme nalezli i na českém trhu, ovšem jejich cena se pohybovala okolo 80 000 Kč.

Ve čtyřicátých letech byly automatické sněhové řetězy jistě velkou výhrou, nicméně se zdokonalováním technologie zimních pneumatik a se zvyšováním jejich účinnosti se od automatických sněhových řetězů začalo upouštět a nyní je využívají zejména dopravní společnosti a záchranné složky v zemích, kde je bohatá sněhová nadílka častým problémem. To však není případ střední Evropy, ačkoliv i zde bychom tuhle vychytávku pod koly náklaďáků občas uvítali (ačkoliv je nám jasné, že při té troše sněhu týden v roce to absolutně nemá smysl a řidiči by jen ničili už tak dost rozbité silnice).

Vytisknout

Diskuze: Automatické sněhové řetězy? Neuvěřitelně účinný systém, ale...

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Přepracovaná Škod Fabia zažije premiéru na ženevském autosalonu 2018

Škoda odhalila modernizovanou Fabii. Tady jsou první fotky

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud