Automatické sněhové řetězy? Neuvěřitelně účinný systém, ale...

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. února 2018, 13:01 Aktualizováno 8.2.2018, 13:03 Google+

Kdykoliv se ve zprávách objeví informace o nečekaných přívalech sněhu, je jen otázkou času, kdy se objeví i první zprávy o kamionech, které na zasněžených silnicích zablokovaly dopravu. Už na začátku 40. let minulého století se však objevilo řešení, které by mohlo podobným situacím předcházet. Bohužel pro nás se však stále neuchytilo.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 09.02. 20:07) Napište svůj názor
Automatické sněhové řetězy

Automatické sněhové řetězy | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Řeč je o tzv. automatických sněhových řetězech, které byly vynalezeny na půdě spojených států Amerických již v roce 1941 a v roce 1977 se dočkali výrazné modernizace od Švédských techniků, kteří přišli s tzv. "Onspot Automatic Tire Chain System" systémem, který je s každou zimou populárním artiklem na YouTube a sociálních sítích.

A jak to vlastně celé funguje? Systém, který se pravděpodobně pro svou velikost montuje hlavně na nákladní vozidla, je během jízdy po suchých silnicích v podstatě "neviditelný" a prozrazují ho jen visící řetězy u zadní (hnané) nápravy.

Jakmile se však řidič dostane na zasněženou silnici a jeho kola se začnou protáče, stačí k aktivaci systému jediné tlačítko. Po jeho stisknutí je pomocí stlačeného vzduchu spuštěno rameno, na jehož konci je jakýsi "pavouk" z řetězů. Jakmile se rameno přesune z vertikální do horizontální polohy, dostane se jeho část do kontaktu s bočnicí pneumatiky.

A právě samotná pneumatika automobilu poté prostřednictvím mechanismu, který může připomínat dynamo na bicyklu, začne roztáčet řetězy, které se díky odstředivé síle roztáhnou a dostanou se tak i pod prokluzující pneumatiku. Řidič tak získá potřebnou trakci a dostane se z míst, kde by jinak uvízl.

Ačkoliv je systém poměrně komplexní, jeho mechanika je až neuvěřitelně jednoduchá, což usnadňuje jeho instalaci, použití i funkčnost a mělo by prodloužit i jeho životnost. Velkým pozitivem je navíc skutečnost, že díky pohonu od samotné pneumatiky se řetězy aktivují i při couvání a zároveň zvyšují trakci i při brzdění.

Prezentace automatických řetězů společnosti RotoGrip, které se dají pořídit i v ČR (3:07) | zdroj: youtube.com

Aktivace řetězů by měla probíhat při rychlosti do 40 km/h a maximálně s nimi může řidič jet až rychlostí 56 km/h, během které budou řetězy zvyšovat jeho rychlost až o 45 %. Aktivace by měla proběhnout ještě před zapadnutím, nicméně ani poté není při dostatečném roztočení kol problém řetězy aktivovat. Deaktivace pak musí probíhat za jízdy při rychlosti do 40 km/h. A cena? Pár typů jsme nalezli i na českém trhu, ovšem jejich cena se pohybovala okolo 80 000 Kč.

Ve čtyřicátých letech byly automatické sněhové řetězy jistě velkou výhrou, nicméně se zdokonalováním technologie zimních pneumatik a se zvyšováním jejich účinnosti se od automatických sněhových řetězů začalo upouštět a nyní je využívají zejména dopravní společnosti a záchranné složky v zemích, kde je bohatá sněhová nadílka častým problémem. To však není případ střední Evropy, ačkoliv i zde bychom tuhle vychytávku pod koly náklaďáků občas uvítali (ačkoliv je nám jasné, že při té troše sněhu týden v roce to absolutně nemá smysl a řidiči by jen ničili už tak dost rozbité silnice).

Vytisknout

Diskuze: Automatické sněhové řetězy? Neuvěřitelně účinný systém, ale...

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 09.02.2018 20:07 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hyundai i30 N

Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

Hyundai Nexo FCV

VELKÁ ZMĚNA. Vodíkové stojany v Česku už příští rok a víme kdo a kde je postaví

Peugeot 508 Sport Engineered

Peugeot představuje řadu Peugeot Sport Engineered: fastback 508 a kombi 508 SW

Ford Puma ST

První sportovní SUV značky Ford v Evropě: Nová Puma ST přináší emoce i praktičnost

Hyundai

Nový Hyundai i30 N přichází s novým designem a dvojspojkovou převodovkou

Toyota Land Cruiser Black Pack

Omlazený drsňák Land Cruiser zná české ceny. A nové zrychlení rozhodně zaujme

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Do detailu: Nové SUV Volkswagen ID.4 oficiálně představeno

Přední světlomet systému IQ.Light Volkswagenu ID.4

Pozoruhodný a nezaměnitelný: Přední světlomet systému IQ.Light ve výbavě Volkswagenu ID.4

Toyota Mirai

Elektřina slepou uličkou a vodík řešením. Co se mění?

Volkswagen ID.3 stanovil rekord v dojezdu. Na jedno nabití překonal vzdálenost 531 km

Volkswagen ID.3 je u prodejců a ceny jsou již známy. Raději si ale sedněte...

Ford Mustang Mach-E se za 10 minut nabije na 119 kilometrů

Zaslouží si Ford Mustang Mach-E nosit ikonický emblém Mustangu?

Škoda

Klasický nebo alternativní pohon chtějí zákaznící? Škoda promluvila

Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

Komentář: Pandemie, trh s ojetými vozy, budoucnost elektromobilů a forma prodeje

BMW 128ti je sportovní variantou BMW řady 1 s předním pohonem a mechanickým samosvorným diferenciálem Torsen

Ostré testy nového kompaktního sportovního BMW 128ti v „Zeleném pekle“

Suzuki po 20 letech opět nabízí klasické kombi nazvané Swace

Suzuki naprosto překvapilo. Po 20 letech opět nabídne klasické kombi Swace

reklama

Doporučujeme

Přepracovaná Škod Fabia zažije premiéru na ženevském autosalonu 2018

Škoda odhalila modernizovanou Fabii. Tady jsou první fotky

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Elektřina slepou uličkou a vodík řešením. Co se mění?

  2. Pozoruhodný a nezaměnitelný: Přední světlomet systému IQ.Light ve výbavě Volkswagenu ID.4

  3. Peugeot představuje řadu Peugeot Sport Engineered: fastback 508 a kombi 508 SW

  4. Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

  5. Omlazený drsňák Land Cruiser zná české ceny. A nové zrychlení rozhodně zaujme

  6. Do detailu: Nové SUV Volkswagen ID.4 oficiálně představeno

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud