Že je střecha jedním z nejdůležitějších prvků pro strukturální pevnost celé karoserie už jsme několikrát zdůrazňovali, nicméně teď se můžeme v praxi podívat na test, jakým se tuhost střechy měří a zkouší. Tedy konkrétně jaké zařízení používá americká organizace IIHS
Americký Insurance Institute for Highway Safety (tzv. IIHS) je organizací, která provádí na automobilech zhruba stejné pokusy, jako evropská organizace Euro NCAP. Cílem je pak samozřejmě zjistit jakou míru bezpečí automobil nabízí cestujícím a jak kvalitně je konstruován.
Podle některých názorů jsou měření a pokusy pořádané americkou IIHS ještě komplexnější a přesnější než ty, které provádí nám dobře známá Euro NCAP. Tím ale zabíháme až příliš do detailu, pojďme se raději podívat, jak probíhá samotné měření pevnosti střechy.
K tomu IIHS používá speciální hydraulický "lis", který rovnoměrně tlačí na střechu automobilu nad sedadlem řidiče a průběžně měří, jakou sílu musí vynaložit k prvnímu povolení / kompletnímu promáčknutí střechy, přičemž pokaždé dojde k promáčknutí alespoň o cca 12.7 cm. Jediným rozdílem je pak síla, jakou k tomu musí stroj vyvinout.
Jako skvělý příklad rozdílné tuhosti karoserie pak IIHS pořídila video, na kterém srovnává VW Tiguan z roku 2009 s Kia Sportage z roku 2008. Na obě vozidla mohl být vyvinut maximální tlak 6.8 tuny, přičemž střecha Tiguanu se promáčkla o 5.1 centimetru, zatímco U Sportage se jednalo o 38.1 cm, což by řidiči zajistilo zcela nový účes.
Kromě testování tuhosti střech si však tuhle hračku dokážeme skvěle představit i ve filmech s Jamesem Bondem. Jak totiž všichni dobře víme, každý správný padouch z Bondovky si chce smrt agenta 007 vychutnat pomalu, ať už jde o řezání laserem nebo předhození žralokům.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.