Každý padouch z bondovek by takovou hračku bral. Jaké je využití mimo filmové plátno?

Srovnání tuhosti střech dvou vozidel při stejném tlaku
Srovnání tuhosti střech dvou vozidel při stejném tlaku, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 31. ledna 2018 14:43
Sdílej:

Že je střecha jedním z nejdůležitějších prvků pro strukturální pevnost celé karoserie už jsme několikrát zdůrazňovali, nicméně teď se můžeme v praxi podívat na test, jakým se tuhost střechy měří a zkouší. Tedy konkrétně jaké zařízení používá americká organizace IIHS

Americký Insurance Institute for Highway Safety (tzv. IIHS) je organizací, která provádí na automobilech zhruba stejné pokusy, jako evropská organizace Euro NCAP. Cílem je pak samozřejmě zjistit jakou míru bezpečí automobil nabízí cestujícím a jak kvalitně je konstruován.

Podle některých názorů jsou měření a pokusy pořádané americkou IIHS ještě komplexnější a přesnější než ty, které provádí nám dobře známá Euro NCAP. Tím ale zabíháme až příliš do detailu, pojďme se raději podívat, jak probíhá samotné měření pevnosti střechy.

K tomu IIHS používá speciální hydraulický "lis", který rovnoměrně tlačí na střechu automobilu nad sedadlem řidiče a průběžně měří, jakou sílu musí vynaložit k prvnímu povolení / kompletnímu promáčknutí střechy, přičemž pokaždé dojde k promáčknutí alespoň o cca 12.7 cm. Jediným rozdílem je pak síla, jakou k tomu musí stroj vyvinout.

Jako skvělý příklad rozdílné tuhosti karoserie pak IIHS pořídila video, na kterém srovnává VW Tiguan z roku 2009 s Kia Sportage z roku 2008. Na obě vozidla mohl být vyvinut maximální tlak 6.8 tuny, přičemž střecha Tiguanu se promáčkla o 5.1 centimetru, zatímco U Sportage se jednalo o 38.1 cm, což by řidiči zajistilo zcela nový účes.

Kromě testování tuhosti střech si však tuhle hračku dokážeme skvěle představit i ve filmech s Jamesem Bondem. Jak totiž všichni dobře víme, každý správný padouch z Bondovky si chce smrt agenta 007 vychutnat pomalu, ať už jde o řezání laserem nebo předhození žralokům.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.