S trochou nadsázky se říká, že největší překážkou pro razantní snížení počtu dopravních nehod je člověk. Přesněji – řidič. Jakmile se maximálně omezí jeho negativní vliv na řízení automobilu, zásadně ubude dopravních nehod. Cestou k tomuto tak zvaně „ideálnímu stavu“ je stále masovější zavádění elektronických systémů. Podle odborníků ÚAMK nelze další zásadní krok ve snížení havárií udělat bez povinného využívání systému nouzového brzdění v osobních a lehkých užitkových automobilech.
Postupné povinné zavedení systému nouzového brždění, společně s ještě přesnější a rychlejší detekcí pohybu chodců a cyklistů v okolí vozu, zvýší aktivní bezpečnost a sníží počet úmrtí na silnicích. Tohoto názoru je i partnerský automotoklub ÚAMK, německý ADAC. Příkladem, který názorně ukazuje, jak „elektroničtí strážní andělé“ zvyšují bezpečnost je postupné povinné zavedení bezpečnostních nafukovacích vaků nebo ESP, elektrických předpínačů bezpečnostních pásů a dalších prvků. Třeba v Německu odborníci automotoklubu uvádějí, že se díky nim podařilo snížit počet úmrtí na silnicích za posledních 15 let z 10 000 na asi 3 200.
Povinnost nově vyráběné vozy vybavovat systémem ESP například platí od roku 2011. Nyní nastupuje čas na povinné zavedení asistentů nouzového brždění. Že nejde o přehnaný požadavek, potvrzuje fakt, že v USA deset předních výrobců automobilů (Audi, BMW, Ford, General Motors, Mazda, Mercedes Benz, Tesla, Toyota, VW a Volvo) v souladu s americkými institucemi jako jsou: DOT nebo Národní správa bezpečnosti silničního provozu (NHTSA) a Pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS), začne standardně vybavovat nová vozidla nouzovými brzdnými systémy.
Co to konkrétně znamená? Rozsah funkcí brzdných asistentů může být značně široký. Vše začíná pouhou detekcí překážky před vozidlem, na což obvykle vůz upozorňuje světelným a zvukovým výstražným signálem. Vyšší stupeň představují systémy schopné následně přibrzďovat nebo dokonce zcela zastavit vozidlo automaticky před překážkou. Nejčastější je takzvaný "City-Brake systém", který je funkční při popojíždění ve městě do rychlosti 30 km/h. Ten buď začne vytvářet sám brzdný účinek, a tak spolu se zvukovým a světelným upozorněním přiměje řidiče zareagovat, nebo sám vozidlo zastaví. Vyšší stupeň představují asistenty doplněné o detekci pohybu cyklistů či osob pomocí kamer nebo radarového signálu v okolí vozidla, kteří by mohli vstoupit do jeho dráhy. Zároveň v těch nejlepších případech nehovoříme o omezení reakce systému konkrétní maximální rychlostí.
ÚAMK je dlouhodobým propagátorem používání bezpečnostních pásů, proto například provozuje simulátory nárazu, které názorně na akcích pro veřejnost ukazují, jak nebezpečné je nepásat se. Díky elektronickým předpínačům pásů nebo pyrotechnickým patronám v zámcích pásů je dnes jejich účinnost ještě vyšší. Nicméně i náraz v malé rychlosti, který simuluje jedno ze zařízení ÚAMK, jasně ukazuje, jak nebezpečný je náraz třeba do vozidla vpředu. Proto si ÚAMK velmi dobře uvědomuje, že je třeba udělat maximum proto, aby byl náraz minimální, nebo se mu vozidlo vyhnulo zcela. Jednou z cest je právě povinné zavedení asistentu nouzového brždění do výbavy nově vyráběných vozidel.
Nemálo se v tomto směru již podařilo. První na této cestě bylo nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 78/2009, které stanovilo požadavek na výbavu nových vozidel od 24. února roku 2011 o systémy, které detekují razantní brzdění řidičem a podporují ho zvyšováním brzdného tlaku v brzdovém okruhu. Dalším významným krokem bylo nařízení (ES) č. 661/2009 ze dne 13. července 2009, které zavedlo od listopadu 2011 povinnost montovat do nových aut ESP, tedy elektronický stabilizační systém.
ADAC a ÚAMK jsou názoru, že nadešel čas jednat o povinném zavedení asistentů nouzového brzdění. Podle analytiků automotoklubu se na vyspělých evropských trzích nabízí až 11 600 modelů. Asi 70 % z nich má a může, či rovnou nabízí tak zvaný City-Brake, tedy městský brzdový systémem. Konkrétně, ve standardu je v 59 % případech a ve 41 % je za příplatek (zhruba v ceně 350 euro). Dále asi 38 % všech prodávaných nových modelů může nabízet takovýto systém i pro vyšší rychlosti. Z toho ve standardní výbavě ho má asi 11 % nových vozidel a 89 % za příplatek (přibližně 1 200 euro).
A důvod, proč se odborníci našeho automotoklubu tak zasazují za zavedení vyspělých brzdových asistentů? Výzkumy ÚAMK a dalších evropských automotoklubů ukazují, že havárie, při nichž je vůz nabourán zezadu, jsou třetími nejčastějšími a z celkového počtu dopravních nehod představují 24 % případů. Jen střízlivý odhad ÚAMK hovoří o tom, že v Evropě by se tak ročně mohlo zachránit asi 3 000 lidských životů. A to je rozhodně důvod k zamyšlení.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.