Představte si to sci-fi, jedete a stále sněží. Dostanete se do vyšších poloh, kde jsou komunikace pokryty sněhem tak, že ani silničáři nestíhají tuto zimní nadílku odklízet a nesmějí zde solit. Co teď? Snad by se hodil nový vynález, který pochází z Česka.
Pokud jste někdy nasazovali klasické sněhové řetězy, určitě vás napadlo, že by jejich montáž mohla být o trochu snadnější a rychlejší. Nový český vynález naštěstí splňuje obojí zmíněné.
Výraz „zlaté české ručičky" je stále aktuální pro shrnutí důvtipu, chytrosti a šikovnosti českých vynálezců. Inženýr Petr Gross musel jednou v zimě při dešti na své auto montovat sněhové řetězy, navíc oblečen formálně v bílé košili s kravatou, a právě tento nepříjemný proces mu nakonec vnuknul brilantní nápad.
Jeho automatické sněhové „řetězy" už sice s řetězy nemají mnoho společného, ale nutnou dávku trakce vám zajistí stále. Ačkoliv trochu jiným způsobem.
Celé zařízení uchytíte na kolo přes malou poklici, která je v zimním období permanentně připnutá na disku kola automobilu. V tom vlastně spočívá celá instalace.
Aktivace „řetězů", respektive čelistí s protiskluzovými hřeby, které obejmou pneumatiku za jízdy, je ovládáno dálkovým ovladačem. Prvotní nasazení vynálezu na kola tak trvá pouze pár vteřin. Vysunout protiskluzové čelisti na pneumatiky pak můžete kdykoliv je to potřeba.
V tuto dobu je zařízení dostupné jen pro osobní auta (kola o velikosti 15 až 18 palců, na větších se pracuje). Gross chce ale letos začít vyrábět verze i pro autobusy a nákladní vozidla. Vynález má patentovaný ve většině evropských zemí a je homologovaný pro provoz na českých silnicích. Později chce prodej směřovat i do USA a Kanady.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.