Nečekaný příchod Tesla Roadster druhé generace vyvolal u mnohých z nás údiv. Slibované hodnoty totiž překonávají téměř vše, na co jsme byli zvyklí. Možná i proto se začaly ozývat hlasy, podle kterých jen Tesla slibuje něco, čeho nikdy nemůže dosáhnout. Stejně jako u předem stanovené produkce
Během premiéry elektrického tahače Tesla Semi jsme byli zcela nečekaně svědky představení nové generace Tesla Roadster, který by podle slov Elona Muska měl být chopen akcelerace z 0 na 96 km/h za pouhých 1.9 sekundy, 161 km/h by měl pokořit za 4.2 sekundy a závod na čtvrt míle (cca 402 metrů) by měl dokázat za 8.8 sekundy.
Řadě lidí však tyto parametry přijdou značně přikrášlené, takže se na internetu objevila řada diskuzí zabývající se vůbec technickou proveditelností těchto cílů. Na tyto diskuze ale naštěstí zareagoval i člověk, který se v technických záležitostech doslova vyžívá a rád je veřejnosti vysvětluje. Tím člověkem není nikdo jiný než Jason Fenske z YouTube kanálu Engineering Explained.
Právě on totiž zhruba před rokem tvrdil, že je téměř nemožné, aby jakýkoliv automobil zvládl akceleraci z 0 na 96 km/h pod 2.05 sekundy, neboť technické parametry pneumatik zkrátka nic podobného nedovolí a vůz nebude mít dostatečnou trakci.
Představení Tesly však proběhlo až 12 měsíců poté, co Jason toto video natočil, takže společnosti vyrábějící pneumatiky od té doby mohly a také že učinily pořádný krok kupředu. Navíc se objevilo i několik extrémních vozů, jmenujme třeba Dodge Challenger SRT Demon, které posunuly i hranice techniky o pořádný kus dál.
I podle Jasona je tak velmi pravděpodobné, že už nyní by Tesla Roadster skutečně mohl akcelerovat na 96 km/h pod 2 sekundy. Navíc zde stále hraje roli skutečnost, že Roadster bude v produkční variantě připraven až za několik let, takže výrobci pneumatik mohou stále představit něco zajímavějšího.
Mimo to se ale Jason věnoval i příspěvku Elona Muska na Twitteru, podle kterého by Tesla mohla využít při stavbě Roadsteru i technologie, které využívá Muskova vesmírná agentura Space X. S použitím proudových motorů by pak odpadla nutnost kvalitní trakce pneumatik a schopnosti vozů zrychlovat by byly takřka neomezeny.
Pro nás je však zásadní závěr, že Tesla by skutečně mohla být schopna postavit sportovní vůz, který dokáže akcelerovat z 0 na 96 km/h pod 2 sekundy.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.