Létajícím autům dáváme rok, maximálně dva

Létající auto
Létající auto, foto: youtube.com
-jka , AutoRoad.cz 18. listopadu 2017 12:59
Sdílej:

Za celým projektem stojí mateřská firma automobilky Volvo, která se vůbec nedrží při zemi. Čínský holding Geely nám chce do dvou let nejen představit, ale běžně prodávat létající vozy. Pomoci má dopravní startup Terrafugia, který Číňané právě koupili. Ten se již v minulosti proslavil nejedním futuristickým konceptem.

Konkrétně se jednalo o koncepty létajících aut Transition a TF-X, které by Terrafugia nyní, s novou firemní podporou společnosti Geely, mohla realizovat. Společnost Terrafugia tvrdí, že se bude snažit nabídnout spotřebitelům model Transition již v roce 2019, poté bude pokračovat vyspělejším modelem TF-X, který by měl být představen do roku 2023. 

Obě vozidla slibují, že nabídnou řidičům dokonalou schopnost kombinovat vlastnosti klasického vozidla i malého letadla. Jednodušší model Transition však oproti vyspělejšímu TF-X potřebuje vzletovou a přistávací dráhu. Společnost Terrafugia již ukázala fotografie funkčního prototypu, který má za sebou úspěšné testy ve Wisconsinu. 

I když se s reálnými čísly prozatím experimentuje, Terrafugia tvrdí, že výsledná cestovní rychlost modelu Transition bude 100 mph (160 km/h) a letový rádius až 400 mil (640 kilometrů). Transition si můžete dokonce i zarezervovat, pokud jste ochotni zaplatit přes 10 000 dolarů (217 tisíc korun), hotový by měl být do dvou let. Předpokládá se však, že i přes nevelkou výši finanční zálohy se výsledná cena vyšplhá až na 279 000 dolarů, tedy přes 6 milionů korun! Jak se říká, každá sranda něco stojí...

Pokud se Terrafugii povede aktuální plány zrealizovat, pak TF-X bude úplně jiná káva. Klíčovou vlastností bude především vertikální vzlet i přistání, vše tedy bez potřeby přistávací dráhy. Podobné létající taxi představil nedávno Uber v Dubaji, tomu ale chybí možnost přepravy po silnicích, nejedná se tedy o skutečné létající auto, kterým TF-X bude.

Terrafugia říká, že TF-X bude mít celoelektrický systém se zatím odhadovanou cestovní rychlostí 320 km/h a leteckým rádiusem až 800 kilometrů. Společnost zatím sice tvrdí, že pokud se TF-X podaří dotáhnout do konce, bude spotřebitelům mnohem přístupnější. Výsledná cena však zatím nebyla odhadnuta, určitě se bude ale pohybovat minimálně na úrovni kvalitních luxusních vozidel. 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.