Pokud každý podzim během přezouvání z letních pneumatik na zimní zamačkáváte slzu, protože svá krásná litá kola musíte vyměnit za nevzhledné plechové disky, máme pro vás dobrou zprávu. Už dávno totiž neplatí, že lité disky během zimy okamžitě zničíte. Stojí to sice trochu úsilí a stále to obnáší svá rizika, nicméně na litých kolech můžete jezdit klidně i během zimních měsíců.
Proč jsou vlastně zimní měsíce pro lité disky tak náročné? Je to jednoduché, zatímco v létě jsou vaše kola různým agresivním látkám či mechanickým poškozením vystavena jen po krátkou dobu, v zimě musí kola odolávat agresivní směsi sněhu a soli i odletujícímu štěrku od kol ostatních automobilů.
Jako největší riziko užívání litých kol během zimních měsíců bývá uváděno narušení svrchní vrstvy laku, po kterém začnou pronikat agresivní látky hlouběji do kola, vznikají praskliny, puchýře a další defekty, jejichž odstranění je velice náročné a vyžaduje komplexní servis včetně nového lakování.
Nejnovější litá kola už by však měla být vyráběna z takových materiálů, které podobným podmínkám dokáží dlouhodobě odolávat. Pokud ale chcete mít absolutní jistotu, pak můžete ochránit svá litá kola jednak speciálními chemickými prostředky a jednak bezbarvým lakem. Ten by měl jakékoliv trhlinky zacelit a zamezit pronikání agresivních látek hlouběji do kola.
Během zimních měsíců je pak potřeba nezanedbávat jak údržbu karoserie, tak i údržbu kol samotných. K tomu je nejlepší využívat speciální čistící prostředky, jejichž složení je k povrchu disků šetrné a zároveň zabraňuje zasychání nečistot.
Web Pneumatiky.cz pak ještě specifikuje některé druhy disků, které se k zimnímu použití hodí lépe než ostatní. Mezi jejich vlastnosti by měl patřit menší počet paprsků a také jednodušší design, díky kterému by měla být údržba o mnoho snazší.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?