Zimní pneumatiky na litých kolech? Jde to, ale má to svá úskalí

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pneumatiky.cz
Antonín Marek , AutoRoad.cz 13. října 2017 16:59 | akt. 13. října 2017 18:07
Sdílej:

Pokud každý podzim během přezouvání z letních pneumatik na zimní zamačkáváte slzu, protože svá krásná litá kola musíte vyměnit za nevzhledné plechové disky, máme pro vás dobrou zprávu. Už dávno totiž neplatí, že lité disky během zimy okamžitě zničíte. Stojí to sice trochu úsilí a stále to obnáší svá rizika, nicméně na litých kolech můžete jezdit klidně i během zimních měsíců.

Proč jsou vlastně zimní měsíce pro lité disky tak náročné? Je to jednoduché, zatímco v létě jsou vaše kola různým agresivním látkám či mechanickým poškozením vystavena jen po krátkou dobu, v zimě musí kola odolávat agresivní směsi sněhu a soli i odletujícímu štěrku od kol ostatních automobilů.

Jako největší riziko užívání litých kol během zimních měsíců bývá uváděno narušení svrchní vrstvy laku, po kterém začnou pronikat agresivní látky hlouběji do kola, vznikají praskliny, puchýře a další defekty, jejichž odstranění je velice náročné a vyžaduje komplexní servis včetně nového lakování.

Nejnovější litá kola už by však měla být vyráběna z takových materiálů, které podobným podmínkám dokáží dlouhodobě odolávat. Pokud ale chcete mít absolutní jistotu, pak můžete ochránit svá litá kola jednak speciálními chemickými prostředky a jednak bezbarvým lakem. Ten by měl jakékoliv trhlinky zacelit a zamezit pronikání agresivních látek hlouběji do kola.

Během zimních měsíců je pak potřeba nezanedbávat jak údržbu karoserie, tak i údržbu kol samotných. K tomu je nejlepší využívat speciální čistící prostředky, jejichž složení je k povrchu disků šetrné a zároveň zabraňuje zasychání nečistot.

Web Pneumatiky.cz pak ještě specifikuje některé druhy disků, které se k zimnímu použití hodí lépe než ostatní. Mezi jejich vlastnosti by měl patřit menší počet paprsků a také jednodušší design, díky kterému by měla být údržba o mnoho snazší.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?