Pokud každý podzim během přezouvání z letních pneumatik na zimní zamačkáváte slzu, protože svá krásná litá kola musíte vyměnit za nevzhledné plechové disky, máme pro vás dobrou zprávu. Už dávno totiž neplatí, že lité disky během zimy okamžitě zničíte. Stojí to sice trochu úsilí a stále to obnáší svá rizika, nicméně na litých kolech můžete jezdit klidně i během zimních měsíců.
Proč jsou vlastně zimní měsíce pro lité disky tak náročné? Je to jednoduché, zatímco v létě jsou vaše kola různým agresivním látkám či mechanickým poškozením vystavena jen po krátkou dobu, v zimě musí kola odolávat agresivní směsi sněhu a soli i odletujícímu štěrku od kol ostatních automobilů.
Jako největší riziko užívání litých kol během zimních měsíců bývá uváděno narušení svrchní vrstvy laku, po kterém začnou pronikat agresivní látky hlouběji do kola, vznikají praskliny, puchýře a další defekty, jejichž odstranění je velice náročné a vyžaduje komplexní servis včetně nového lakování.
Nejnovější litá kola už by však měla být vyráběna z takových materiálů, které podobným podmínkám dokáží dlouhodobě odolávat. Pokud ale chcete mít absolutní jistotu, pak můžete ochránit svá litá kola jednak speciálními chemickými prostředky a jednak bezbarvým lakem. Ten by měl jakékoliv trhlinky zacelit a zamezit pronikání agresivních látek hlouběji do kola.
Během zimních měsíců je pak potřeba nezanedbávat jak údržbu karoserie, tak i údržbu kol samotných. K tomu je nejlepší využívat speciální čistící prostředky, jejichž složení je k povrchu disků šetrné a zároveň zabraňuje zasychání nečistot.
Web Pneumatiky.cz pak ještě specifikuje některé druhy disků, které se k zimnímu použití hodí lépe než ostatní. Mezi jejich vlastnosti by měl patřit menší počet paprsků a také jednodušší design, díky kterému by měla být údržba o mnoho snazší.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?