Smrtící airbagy Takata jsou stále v milionech aut. V čem se od bezpečných liší?

Vadný Airbag Takata
Vadný Airbag Takata, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. září 2017 16:02 | akt. 19. září 2017 09:58
Sdílej:

Společnost Takata se do historie automobilového průmyslu zapsala nesmazatelným písmem, když kvůli jejím vadným airbagům muselo být svolána do servisů několik desítek milionů automobilů. Jde tak o největší svolávací akci, jakou automobilový průmysl pamatuje. Nejhorší na celé situaci je, že se nejednalo o žádnou malichernost, ale dlouho utajovaný problém.

Paradoxní je, že kvůli závadě na nafukovacím zařízení se z airbagů stávaly místo zachránců životů spíš životu nebezpečné zbraně. Vadné airbagy podle některých odhadů stály životy více než 10 lidí a více než 100 jich bylo zraněno. Tato čísla ale stále nemusí být považována za konečná.

Na začátku celé kauzy byla vytvořena svolávací akce pro cca 3,5 milionu automobilů, ovšem po zásahu amerických úřadů bylo zjištěno, že problémové nafukovače airbagů by mohlo mít až 46 milionu automobilů. Problém se nevyhnul ani ČR, ovšem zde se jednalo jen o stovky, maximálně tisíce automobilů.

Hlavní nebezpečí spočívalo v kapsli která uvolňuje plyny, které následně naplní vzduchový vak. Zatímco klasická kapsle uvolňuje tyto plyny rovnoměrně, u vadné série Takaty došlo doslova k explozi, která vymrštila proti řidiči plastové i ocelové střepiny.

Zveřejněné video sice nepatří k nejnovějším, ovšem skvěle znázorňuje rozdíl mezi nezávadným nafukovačem airbagů a výbušným "nafukovačem" od Takaty. Ten se nakonec stal osudným i samotné společnosti, která před několika měsíci zažádala o ochranu před věřiteli z důvodu bankrotu.

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.