Doby, kdy jste přes STK prošli s čímkoliv za flašku rumu, už jsou snad definitivně pryč. S rozmachem filtrů pevných částic se však objevil nový nešvar v podobě obcházení měření emisí během STK. Tomuto tématu již bylo věnováno mnoho času, ovšem nyní odborníci z ÚAMK přinášejí druhý díl seriálu, který se věnuje právě měření emisí v ČR. Celou situaci popisuje expert na měření emisí a školitel emisních techniků Libor Fleischhans.
Co potřebuje STK a SME v ČR?Oni potřebujou, čím víc lidí přijde a když mají dobré jméno, že jim to prochází, tak jim přijde nejvíc zákazníků. To znamená, že kdo je bude vyhazovat a přísně kontrolovat. Tak samozřejmě k němu nebude chodit nikdo. Tam je to postavený jenom na tom, co vydělají na té kontrole. Oni žádný jiný výdělek nemají. Kdežto opravna jako taková, ta se těší, že naměří něco špatně a řekne přes to nejede vlak a já se vám na to musím podívat a už kasíruje peníze za opravu, protože auto je v nepořádku a on ho musí dát dohromady.
Na emisích a technické tedy nic neopravují?Tam právě naopak. Tam se modlí všichni, aby to vyšlo, protože ten zákazník jim tam nechá 2 tis Kč za měření emisí plus STK. A když neprojde skrz emise, tak prakticky STK se nemůže konat, protože na konci by jim nedal známku, takže auto by bylo v tu dobu nezpůsobilé provozu. V tu chvíli to STK nevydělá těch 60 % za tu STK. Vydělá jenom 40 % za měření emisí, při kterých přišla na ten problém. No a ten člověk řekne, že na STK nejdu. Proč bych platil 600 Kč, když mě stejně vyhodíte.
Co vše by se mělo kontrolovat na výfuku u měření emisí?První kontrola by měla být hmatem a vidíme u testovacího vozu, že má problém. Pro mě to znamená, že už určitě naměřím kouřivost.INFO: Přijmeme nové redaktory na externí i HPP spolupráci. Posílejte své CV na info@incorp.media
A když nechci?Když nechci, tak nemusím. Já tam nemusím ani ten prst strkat. To není povinnost z metodiky.
Jak se tedy měří kouřivost u nás?Tak, že když mechanik přijde, tak tu sondu nestrčí takhle do výfuku, ale strčí ji mimo výfuk.
A důvod?Důvod je ten, že vozidla s DPF vlastně když mají v pořádku filtr, tak kouří nulově. To znamená, že ten "kouřoměr" zaznamená nulu. No a tady jsem zaručil, že zaznamenám nulu, protože nejsem ve výfuku, čili nemusím ani více upravovat ten přístroj, aby měřil méně nebo simulovat. Kdyby tady vedle mě stál státní odborný dozor a neklekl si, tak to ani neuvidí, protože já tam nasadím trychtýř s odsáváním a ten kouř vyletí komínem, takže já tady ani kouřit nebudu.
A to jsou ty triky, které jsou na měření emisí u nás?Tam je triků nespočet. Například výměna sklíček v měřícím přístroji nebo ucpaná hadice. U té hadice se z jedné nebo druhé strany vloží restriktor z nějaké měkčí hmoty, aby kontrola nenašla žádné tvrdé místo a ten prakticky nepustí všechen ten kouř do té měřící komory. Nebo to auto se vlastně neměří vůbec. To znamená, když s tím přijede velký klient (např.: autobazary, dovozci, atd.), který vozí každý týden X aut. No tak to jsou stálí klienti a ti stálí klienti jsou zainteresování na tom, aby jim ta auta procházela. Tam už se to neměří vůbec. Oni přinesou papíry a dělá se to na simulátoru.
To je vše běžný?No jasně!
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.