Prošli byste STK dnes s flaškou rumu? Je tu nový trik

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: cbw.ge
Antonín Marek , AutoRoad.cz 15. srpna 2017 07:58 | akt. 15. srpna 2017 18:25
Sdílej:

Doby, kdy jste přes STK prošli s čímkoliv za flašku rumu, už jsou snad definitivně pryč. S rozmachem filtrů pevných částic se však objevil nový nešvar v podobě obcházení měření emisí během STK. Tomuto tématu již bylo věnováno mnoho času, ovšem nyní odborníci z ÚAMK přinášejí druhý díl seriálu, který se věnuje právě měření emisí v ČR. Celou situaci popisuje expert na měření emisí a školitel emisních techniků Libor Fleischhans.

Co potřebuje STK a SME v ČR?Oni potřebujou, čím víc lidí přijde a když mají dobré jméno, že jim to prochází, tak jim přijde nejvíc zákazníků. To znamená, že kdo je bude vyhazovat a přísně kontrolovat. Tak samozřejmě k němu nebude chodit nikdo. Tam je to postavený jenom na tom, co vydělají na té kontrole. Oni žádný jiný výdělek nemají. Kdežto opravna jako taková, ta se těší, že naměří něco špatně a řekne přes to nejede vlak a já se vám na to musím podívat a už kasíruje peníze za opravu, protože auto je v nepořádku a on ho musí dát dohromady.

Na emisích a technické tedy nic neopravují?Tam právě naopak. Tam se modlí všichni, aby to vyšlo, protože ten zákazník jim tam nechá 2 tis Kč za měření emisí plus STK. A když neprojde skrz emise, tak prakticky STK se nemůže konat, protože na konci by jim nedal známku, takže auto by bylo v tu dobu nezpůsobilé provozu. V tu chvíli to STK nevydělá těch 60 % za tu STK. Vydělá jenom 40 % za měření emisí, při kterých přišla na ten problém. No a ten člověk řekne, že na STK nejdu. Proč bych platil 600 Kč, když mě stejně vyhodíte.

Co vše by se mělo kontrolovat na výfuku u měření emisí?První kontrola by měla být hmatem a vidíme u testovacího vozu, že má problém. Pro mě to znamená, že už určitě naměřím kouřivost.INFO: Přijmeme nové redaktory na externí i HPP spolupráci. Posílejte své CV na info@incorp.media

A když nechci?Když nechci, tak nemusím. Já tam nemusím ani ten prst strkat. To není povinnost z metodiky.

Jak se tedy měří kouřivost u nás?Tak, že když mechanik přijde, tak tu sondu nestrčí takhle do výfuku, ale strčí ji mimo výfuk.

A důvod?Důvod je ten, že vozidla s DPF vlastně když mají v pořádku filtr, tak kouří nulově. To znamená, že ten "kouřoměr" zaznamená nulu. No a tady jsem zaručil, že zaznamenám nulu, protože nejsem ve výfuku, čili nemusím ani více upravovat ten přístroj, aby měřil méně nebo simulovat. Kdyby tady vedle mě stál státní odborný dozor a neklekl si, tak to ani neuvidí, protože já tam nasadím trychtýř s odsáváním a ten kouř vyletí komínem, takže já tady ani kouřit nebudu.

A to jsou ty triky, které jsou na měření emisí u nás?Tam je triků nespočet. Například výměna sklíček v měřícím přístroji nebo ucpaná hadice. U té hadice se z jedné nebo druhé strany vloží restriktor z nějaké měkčí hmoty, aby kontrola nenašla žádné tvrdé místo a ten prakticky nepustí všechen ten kouř do té měřící komory. Nebo to auto se vlastně neměří vůbec. To znamená, když s tím přijede velký klient (např.: autobazary, dovozci, atd.), který vozí každý týden X aut. No tak to jsou stálí klienti a ti stálí klienti jsou zainteresování na tom, aby jim ta auta procházela. Tam už se to neměří vůbec. Oni přinesou papíry a dělá se to na simulátoru.

To je vše běžný?No jasně!

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.