Nedávno jsme vám přinesli článek o tom, že automobil je v případě bouřky jedním z nejbezpečnějších míst, ve kterém se můžete ukrýt. Napadlo vás však někdy jak vydrží elektronika vozu tisíce voltů, které proudí skrze jeho karoserii?
Jak jsme psali v minulém článku, díky tzv. Faradayově kleci jste v případě zásahu bleskem uvnitř vašeho automobilu v bezpečí. Napadlo vás však, jak by takový zásah přestál automobil, který je vybaven desítkami elektrických spotřebičů, snímačů a dalšího vybavení?
Zjistit se to dá pouze dvěma způsoby. Buď si během silné bouřky vyjedete ve svém automobilu někam do polí a budete čekat na blesk (což ale nedoporučujeme), nebo podobně jako lidé z Top Gear zajedete do laboratoře, kde umí umělé blesky vytvořit.
Pokusným "králíkem" se v tomto případě stal Richard Hammond uzavřený ve Volkswagenu Golf V. generace. Pracovník společnosti Siemens, která toto pokusné zařízení vlastní, pak do automobilu pustil několik elektrických výbojů, které dosahovaly hodnoty cca 400,000 Voltů.
Hammondovi uvnitř vozu se nic nestalo, nicméně po pár zásazích se ozval varovný tón, rozsvítila kontrolka "Error" na palubní desce a začala blikat kontrolka ruční brzdy. Smažení Golfu však stále nepřestávalo.
Pokud však čekáte, že blesk elektroniku automobilu zničil, jste na omylu. Po konci výbojů Hammond postupně rozsvítil světla, stáhl okna, pustil rádio a nakonec i úspěšně nastartoval a odjel.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?