Zatímco v Praze jsou řidičům pod nohy házeny klacky v podobě modrých zón a planých slibů o výstavbě záchytných parkovišť, ve světě už fungují systémy rychlého, efektivního a hlavně automatického parkování.
Jedním z nich je i systém společnosti Stanley Robotics, který v současné době funguje na letišti Charlese de Gaulla ve Francii. Nejen, že vám tento systém usnadní parkování a ušetří čas. Je také ekologický, uspoří obrovské množství prostoru, zabrání poškození vozidel a vyplatí se i finančně.
Systém přitom funguje velice jednoduše. Již z domova si můžete prostřednictvím aplikace nebo internetového prohlížeče zarezervovat místo na parkovišti a zapsat údaje o svém odletu. Jakmile dorazíte na letiště, pouze zajedete na parkoviště kde se identifikujete, zavezete své vozidlo do boxu, vezmete si zavazadla, potvrdíte zaparkování a odejdete.
O vše ostatní už se postará robot jménem Stan, který do boxu přijede z druhé strany, zajede pod vůz, opatrně ho zvedne a přepraví na parkovací místo. Stan je poháněn elektrickým motorem, takže nevypouští emise a jeho provoz je ekologický. Navíc je navržen tak, že se dokáže přizpůsobit většině osobních automobilů. Díky tomu, že veškerý pohyb je kontrolován řadou moderních senzorů, nehrozí automobilům žádné poškození, ačkoliv jsou zaparkovány blíže u sebe, čímž systém šetří až 50 % prostoru.
Další šikovnou vlastností tohoto systému je možnost nastavit si datum a čas návratu z dovolené. Po příletu pak na vás bude čekat váš vůz připravený v boxu, kde jste ho nechali. Vaší jedinou povinností tak bude neztratit během dovolené klíčky.
Celkově je ale tento systém jedním velkým přínosem. Dokáže totiž naskládat na stejný prostor více vozidel, než by bylo v silách člověka. Zabrání poškození vozu. Díky tomu, že vozy jsou přepravovány ve vzduchu, ušetří provozovatel garáží za úklid. Stejně tak ušetří i na personálu. Celý systém je navíc poháněn elektrikou, tudíž je ekologický. Nezbývá než jen doufat, že se brzy dočkáme něčeho podobného i v ČR.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.