Zatímco v Praze jsou řidičům pod nohy házeny klacky v podobě modrých zón a planých slibů o výstavbě záchytných parkovišť, ve světě už fungují systémy rychlého, efektivního a hlavně automatického parkování.
Jedním z nich je i systém společnosti Stanley Robotics, který v současné době funguje na letišti Charlese de Gaulla ve Francii. Nejen, že vám tento systém usnadní parkování a ušetří čas. Je také ekologický, uspoří obrovské množství prostoru, zabrání poškození vozidel a vyplatí se i finančně.
Systém přitom funguje velice jednoduše. Již z domova si můžete prostřednictvím aplikace nebo internetového prohlížeče zarezervovat místo na parkovišti a zapsat údaje o svém odletu. Jakmile dorazíte na letiště, pouze zajedete na parkoviště kde se identifikujete, zavezete své vozidlo do boxu, vezmete si zavazadla, potvrdíte zaparkování a odejdete.
O vše ostatní už se postará robot jménem Stan, který do boxu přijede z druhé strany, zajede pod vůz, opatrně ho zvedne a přepraví na parkovací místo. Stan je poháněn elektrickým motorem, takže nevypouští emise a jeho provoz je ekologický. Navíc je navržen tak, že se dokáže přizpůsobit většině osobních automobilů. Díky tomu, že veškerý pohyb je kontrolován řadou moderních senzorů, nehrozí automobilům žádné poškození, ačkoliv jsou zaparkovány blíže u sebe, čímž systém šetří až 50 % prostoru.
Další šikovnou vlastností tohoto systému je možnost nastavit si datum a čas návratu z dovolené. Po příletu pak na vás bude čekat váš vůz připravený v boxu, kde jste ho nechali. Vaší jedinou povinností tak bude neztratit během dovolené klíčky.
Celkově je ale tento systém jedním velkým přínosem. Dokáže totiž naskládat na stejný prostor více vozidel, než by bylo v silách člověka. Zabrání poškození vozu. Díky tomu, že vozy jsou přepravovány ve vzduchu, ušetří provozovatel garáží za úklid. Stejně tak ušetří i na personálu. Celý systém je navíc poháněn elektrikou, tudíž je ekologický. Nezbývá než jen doufat, že se brzy dočkáme něčeho podobného i v ČR.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.